Predmet
Geografija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Poslije škole u park ili za računalo

Naziv predmeta
Geografija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • slobodno vrijeme

Kako provodim slobodno vrijeme?

Nastavnik učenike dijeli u skupine. Svaki član skupine u alat za komunikaciju i kolaboraciju Lino zapisuje kako provodi slobodno vrijeme.

Učenici u skupinama raspravljaju o svojim prijedlozima, odnosno o načinima na koje provode slobodno vrijeme te grupiraju aktivnosti s obzirom na zajednička obilježja (sport, umjetnost). Zatim ispisuju društveno-geografske čimbenike (mjesto stanovanja, kulturne i sportske udruge itd.) koji im omogućuju da slobodno vrijeme provode na željeni način.

Svoje zaključke učenici (skupine) predstavljaju plakatom u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva te iznose u razredu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima Lino i Canva. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učeniku oštećena vida omogućite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Važno je učenicima s teškoćama omogućiti da podijele svoje mišljenje ako to žele. Ako učenik ima teškoće jezično-govorne-glasovne komunikacije ili druge teškoće koje mu stvaraju anksioznost pri nastupu, nemojte inzistirati na tome da javno govori.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka u razredu provedu istraživanje o tome kako provode slobodno vrijeme. Prikupljene podatke trebaju analizirati, osobito društveno-geografske čimbenike s obzirom na suvremene navike mladih (npr. društvene mreže) te kako društveni uvjeti utječu na stvaranje navika u slobodno vrijeme.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako provodim slobodno vrijeme?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje zastupljenost pojedinih oblika aktivnosti tijekom slobodnog vremena kod vršnjaka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kako mijenjam životne navike?

Aktivnost počinje nabrajanjem mogućih načina provedbe slobodnog vremena iz prve aktivnosti, a zatim se učenici podijele u parove. Tijekom rada u parovima istražuju pojam slobodno vrijeme koristeći se pouzdanim izvorima. Dolazeći do novih spoznaja o slobodnom vremenu, nabrajaju načine kako mogu provoditi slobodno vrijeme poslije škole u odnosu prema onome kako su ga provodili prije.

Nakon rasprave u parovima, oba učenika zaključuju koji bi načini provođenja slobodnog vremena mogli poboljšati kvalitetu njihova života (npr. veća fizička aktivnost), ali i života njihovih vršnjaka. Svaki par opširno razrađuje jedan od mogućih novih načina provođenja slobodnog vremena. Uvrštava ga u svoj dnevni raspored s obzirom na postojeće aktivnosti, ali i s obzirom na prirodne i društvene čimbenike (npr. igranje u parku – postojanje parka, bavljenje sportom – postojanje sportskog kluba) koji uvjetuju nove aktivnosti. Rezultate razmjenjuju u alatu za komunikaciju i kolaboraciju Padlet.

Za kraj učenici iznose zaključke i rezultate rasprave izrađujući plakat u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Prijedloge iz uvodne aktivnosti možete zapisati i na ploči kako bi učenici s oštećenjem sluha mogli potpuno sudjelovati u aktivnosti. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima, tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika pripazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Rezultate iz digitalnog alata Padlet pročitajte i naglas. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Canva. Učeniku oštećena vida neka njegov partner opisuje ključne vizualne informacije tijekom rada u digitalnom alatu. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže želju za promjenom u načinu provođenja slobodnog vremena vršnjaka iz razreda. Pritom se služe upitnikom kojim se provjerava imaju li učenici uvjete za promjenu načina provođenja slobodnog vremena te bi li možebitne promjene uvjeta utjecale na promjene njihovih navika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako mijenjam životne navike?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik spoznaje druge mogućnosti provedbe slobodnog vremena kako bi poboljšao kvalitetu života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Jesmo li slobodni u slobodno vrijeme?

Učenici aktivnost obavljaju u skupinama. Koristeći se elektroničkim pomagalima (računalo, tablet), pretražuju pouzdane izvore o tome koliko ih ta elektronička pomagala zapravo udaljavaju od fizičkih kontakata s ljudima iz okružja, bilo da je riječ o obitelji ili o prijateljima.

Učenici zapažaju način na koji elektronička pomagala mijenjaju njihove navike u slobodno vrijeme, ali i navike cijeloga društva te u skupinama promišljaju o uzrocima promjene oblika ponašanja. Poseban naglasak treba biti na društvenim čimbenicima (škola, posao), odnosno na koji način svakidašnje obaveze uvjetuju upotrebu elektroničkih pomagala, a zatim i podsvjesno prenose takav način života i na slobodno vrijeme. Na kraju aktivnog istraživanja učenici navike i aktivnosti slobodnog vremena koje uvjetuje upotreba elektroničkih pomagala stavljaju u kontekst globalizacije, odnosno povezivanja ljudi u svijetu, unatoč fizičkim udaljenostima.

Za kraj će skupine rezultate predstaviti u brošuri koju će izraditi u alatu za izradu digitalnih sadržaja Calibre. Brošuru će objaviti na zajedničkoj platformi Teams.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima, tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učeniku oštećena vida omogućite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka među vršnjacima istraže koji su razlozi zašto se u slobodno vrijeme koriste elektroničkim pomagalima (videoigre, društvene mreže, zabavni sadržaji, obrazovni sadržaji). Također, neka istraže utjecaj elektroničkih pomagala na svakidašnje aktivnosti, osobito izvanškolske aktivnosti, te gdje provode slobodno vrijeme.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jesmo li slobodni u slobodno vrijeme?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjećuje prednosti i nedostatke upotrebe elektroničkih pomagala u slobodno vrijeme
  • Učenik određuje stupanj ovisnosti mladih o upotrebi elektroničkih pomagala u slobodno vrijeme.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.