Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pronađi svoj ritam

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • slobodni stih
  • vezani stih
  • ritam
  • parna rima
  • obgrljena rima
  • ukrštena rima

Sve na svijetu ima svoj ritam

Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o pjesmama i pjesnicima koje vole. Neka objasne razloge svoga odabira. Pripremite dvije pjesme slične tematike, jednu napisanu vezanim, jednu slobodnim stihom. Pročitajte učenicima prvu pjesmu, a zatim neka anonimno iznesu svoje doživljaje bilježeći ih na razrednoj oglasnoj ploči izrađenoj s pomoću digitalnog alata Lino.

Istražujte s učenicima ritmotvorna obilježja u pjesmi. Podijelite parovima u razredu pojedine strofe iste pjesme i zatražite da otkriju vrstu strofe, vrstu stiha te da lukovima povežu stihove koji se rimuju. Nakon toga izvješćuju o rezultatima rada. Navedite što je točno, a zatim imenujte vrste rime: ukrštenu, parnu i obgrljenu, i to pokazujući rješenja i označene primjere rime u zajedničkom dokumentu u digitalnom alatu One Note. Imenujte, a nakon toga definirajte vezani stih uz učeničko sudjelovanje.
Zatim pročitajte pjesmu pisanu slobodnim stihom. Učenici bilježe doživljaj pjesme objavljujući ga u digitalnom alatu Mentimeter. Zatražite da, radeći u paru, usporede duljinu stihova, ustanove je li pjesma u strofama, otkriju ima li rime. Predstavnici parova iznose i uspoređuju svoja otkrića, nadopunjavajući jedni druge. Imenujte slobodan stih i definirajte ga uz učeničku pomoć. Demonstrirajte kako ritam nastaje u pjesmi slobodnoga stiha. Neka učenici istraže najdojmljivija jezična izražajna sredstva u obje pjesme i usporede rezultate istraživanja. Zatražite da učenici samostalno oblikuju teme obiju pjesama.

Predložite da za kraj aktivnosti napišu činkvinu i dajte im upute za pisanje. Kad napišu činkvine, izlažu ih na razrednom panou čiji izgled svi zajedno dogovaraju i oblikuju.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Ako je moguće, osigurajte učeniku par s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenikom/učenicom, zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pažnju. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute.

Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Mentimeter. Za učenike s teškoćama pripremiti upute za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegov par bude prvi koji izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U paru s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napisati haiku utemeljen na nekom od najljepših sjećanja na doživljaj prirode koji su ostvarili na putovanju s bliskim osobama u drugi kraj Hrvatske. Čitaju svoj haiku drugima u razredu ako to žele.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sve na svijetu ima svoj ritam

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razmjenjuje i obrazlaže vlastita iskustva vezana uz izbor najdražih pjesama i pjesnika.
  • Učenik suradnjom u paru istražuje ritmotvorna obilježja pjesme pisane vezanim stihom.
  • Učenik definira vezani stih.
  • Učenik razlikuje vrste rime.
  • Učenik suradnjom u paru istražuje ritmotvorna obilježja pjesme pisane slobodnim stihom.
  • Učenik definira slobodan stih.
  • Učenik istražuje jezična izražajna sredstva u pjesmama i uspoređuje rezultate.
  • Učenik oblikuje teme pjesama.
  • Učenik piše činkvinu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbena kultura
  • Likovna kultura

Zašto je poezija važna?

Na početku zatražite da učenici napišu svoje promišljanje o pitanjima: Zašto je poezija važna? Koje vrijednosti poezija donosi u naš život? Učenici samostalno promišljaju o odgovorima na navedena pitanja, zatim se dijele u grupe u kojima iznose svoja promišljanja. Neka u grupama izrade umnu mapu s pomoću digitalnog alata Popplet u kojoj će objediniti sve odgovore unutar grupe. Zapisi se čitaju, uspoređuju i donose se zaključci o vrijednosti poezije.

Nakon toga učenici sami čitaju dvije pripremljene pjesme, jednu pisanu slobodnim, a drugu vezanim stihom. Zapisuju doživljaj obiju pjesama, istražuju pjesničke slike i osjećajni svijet pjesme. Istražuju ritam pjesme. Poučite ih o temeljnim obilježjima vezanoga i slobodnoga stiha. Potaknite učenike na to da zaključe kojom su vrstom stiha pjesme pisane i koja se vrsta rime pojavljuje u njima.

Predložite da napišu pjesmu o sebi i svojim problemima, ali sa smiješne strane, u humorističnom tonu. Prepustite im da sami odaberu vrstu stiha kojim će pisati. Kad napišu pjesmu, neka uvježbaju izražajno kazivanje svoje pjesme i snime audiozapis s pomoću aplikacije za snimanje audiozapisa koju imaju na mobitelu. Mogu ga spremiti na oblak s pomoću digitalnog alata One Drive i učiniti dostupnim svim učenicima u razredu putem poveznice koju objave na zajedničkoj ploči za suradnju koju prethodno izradite u digitalnom alatu Padlet.

Nakon što poslušaju audiozapise, učenici vrednuju kvalitetu pjesama putem obrasca oblikovanog u digitalnom alatu Forms.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Popplet. Kod izrade umne mape, dopustite učenicima da se koriste vizualnim simbolima umjesto teksta kako bi izrazili svoje ideje. Za učenike s teškoćama pripremiti upute za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu stvarati blackout poeziju radeći na materijalima koje ste im prethodno pripremili. To je umjetnička forma koja spaja kolažnu (reciklirajuću), likovnu i pjesničku komponentu u novu formu. Recikliraju se riječi, dio stiha, cijeli stihovi ili rečenice iz već postojećih tekstova kako bi se stvorila nova smislena umjetnička cjelina. Početni materijali mogu biti poetski zapisi, a još zanimljivije učenicima može biti ako se upotrijebe prozni tekstovi, pa i stranice iz dnevnoga tiska. Učenici čitaju predložene tekstove, a zatim u tim tekstovima odabiru riječi koje će činiti novu cjelinu dok se ostatak riječi zacrnjuje ili precrtava (najčešće markerom). Pri stvaranju nove pjesme ne dodaju se nove riječi i slova, već se koriste postojeći tekstualni elementi. Prije početka rada dobro je pokazati nekoliko uspješnih primjera takva oblikovanja pjesama. Kad su poetski zapisi oblikovani na taj način dovršeni, učenici mogu oblikovati izložbu svojih ostvarenja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zašto je poezija važna?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik stvara audiozapis vlastitog kazivanja pjesme.
  • Učenik uspoređuje svoja promišljanja o vrijednosti poezije s drugima.
  • Učenik čita, istražuje i uspoređuje pjesme pisane vezanim i slobodnim stihom.
  • Učenik razlikuje vezani i slobodni stih.
  • Učenik imenuje vrste rime.
  • Učenik stvara lirsku pjesmu humorističnog tona motiviran vlastitim problemima.
  • Učenik sluša pjesme drugih učenika i uspoređuje ih.
  • Učenik vrednuje poetske ostvaraje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Stvaramo recital

Učenici prema vašem naputku te uz praćenje i savjet školske knjižničarke/knjižničara istražuju knjižni fond u knjižnici i donose u razred zbirke poezije koje im se sviđaju. Učenicima, koji to žele, omogućite da naglas pročitaju pjesmu prema svome odabiru. Ostali učenici, dok jedna osoba čita, zapisuju priču pjesme. Svi zajedno, vođenim razgovorom, istražuju značenje, jezična izražajna sredstva, a zatim ritmotvorne sastavnice pjesme koju su čuli, razgraničavajući pjesme pisane vezanim i slobodnim stihom. Neka učenici raspravljaju o tome što je sve potrebno da bi netko dobro kazivao lirsku pjesmu.

Podijelite ih nakon toga u grupe u digitalnom alatu ClassroomScreen. Odredite da svaka grupa od jedne već pročitane pjesme i drugih pjesama po vlastitu izboru osmisli recital i uvježba ga za javnu izvedbu. Odredite vrijeme za dovršavanje aktivnosti i uključite štopericu u digitalnom alatu. Uputite ih na to da izaberu glazbu koja će pratiti izvedbu, da osmisle odjeću i cijeli izgled recitatora. Dovršene recitale učenici snimaju stvarajući videozapis s pomoću digitalnog alata Kizoa i objavljuju ga na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježja same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Po potrebi izradite pisane ili slikovne upute za korištenje alata.

Ako je moguće, osigurajte učeniku tim s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz tima zadajte učeniku s teškoćama specifičan dio unutar zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pažnju. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute.

Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegov tim bude prvi koji izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U timu s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu samostalno osmisliti recital utemeljen na, primjerice, domoljubnoj poeziji triju pjesnika koji su, prema vašem mišljenju, prikladni s obzirom na dob učenika. Neka se u recitalu pojavljuju i glazbene skladbe prema njihovu odabiru kojima će se ostvariti svečanije ozračje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stvaramo recital

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik oblikuje svoj književni ukus izabirući zbirku poezije u školskoj knjižnici.
  • Učenik čita zbirku, odabire pjesmu koja mu se sviđa te je izražajno čitajući predstavlja razredu.
  • Učenik oblikuje „priču pjesme“.
  • Učenik interpretira pjesmu u užem smislu.
  • Učenik raspravlja o obilježjima dobrog kazivanja lirske poezije.
  • Surađujući u grupi, učenik oblikuje recital i uvježbava ga za javnu izvedbu.
  • Učenik snima videozapis izvedbe recitala i objavljuje ga.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbena kultura
  • Likovna kultutra

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Solar, M. (1997). Teorija književnosti. Osamnaesto izdanje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, K. (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Zalar, D. (2014). Potjehovi hologrami (Studije, eseji i kritike iz književnosti za djecu i mladež). Zagreb: Alfa.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.