Započnite aktivnost kratkom raspravom s učenicima u kojoj ćete se osvrnuti na različite vrste energije i načine njihova dobivanja. Nakon uvodne rasprave učenike podijelite u parove. Svakom učeničkom paru dodijelite istraživački rad. Učenici istražuju pojedini oblik energije dobiven iz obnovljivog izvora, način na koji se iskorištava i koliko je zastupljen u Hrvatskoj. Tijekom rada učenike uputite na ekološki pristup. Na temelju dobivenih podataka u alatu Canva izrađuju plakat ili letak. Kada završe s radom, svaki par objavljuje plakat na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet.
Zajedno s učenicima pogledajte nekoliko plakata te ponovite obnovljive izvore energije, istaknite njihovu važnost u svakodnevnoj primjeni, klimatski utjecaj na naš planet i sva živa bića.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Unaprijed najavite rad u paru. Učenika s teškoćama uparite s učenikom koji je uspješan u nastavnome predmetu te češće provjeravajte funkcioniranje para. Poželjno je unaprijed pripremiti kartice sa sažetim objašnjenjima novih ključnih pojmova (primjerice, vrste energija) pomoću programa Word. Pri izradi kartica potrebno je obratiti pozornost na grafičku prilagodbu teksta (lijevo poravnanje, dvostruki prored, uvećan font, podebljanja važnih pojmova, uporaba boja u oznakama i sl.). Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatima. Ako je potrebno, osigurajte pisane upute za korištenje. Tijekom rada u alatu Canva prema potrebi prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Budite sigurni da se učenici znaju služiti alatom Padlet.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Aktivnost počnite zajedničkim gledanjem kratkih motivacijskih videozapisa o energetskoj učinkovitosti koje možete pronaći na mrežnim stranicama Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Nakon uvodnog dijela započnite razgovor s učenicima o pojmu zelena energija. Tijekom rasprave razgovarajte s učenicima o njihovim iskustvima s dobivanjem zelene energije iz obnovljivih izvora. Neka opišu kako se mogu iskoristiti u malim kućanstvima.
Podijelite ih u manje grupe u kojima neka budu tri učenika. Radeći u grupama, učenici istražuju negativne utjecaje postrojenja koja za svoj rad iskorištavaju neki od obnovljivih izvora energije. Određuju pozitivne i negativne strane te izrađuju umnu mapu u alatu MindMeister sa svim istraženim podatcima.
Kada završi s radom, svaka grupa na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet objavljuje svoju umnu mapu. Zajedno s učenicima komentirajte objavljene umne mape.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Prije nego što pustite motivacijski videozapis Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, najavite učenicima tu aktivnost. Učenika s oštećenjem sluha smjestite blizu izvora zvuka kako biste mu osigurali bolju čujnost te svakako birajte videozapis s titlom. Ako je potrebno, zbog pretjerane stimulacije, za učenika s poremećajem iz autističnog spektra pripremite slušalice. U uvodnom razgovoru potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka slobodno iznose svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da svoje mišljenje usmeno izražavaju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenici s izraženom anksioznošću), osim ako ne izraze želju za tim. Provjerite funkcionira li učenik bolje u paru ili u manjoj grupi. Obratite pozornost na to da učenik aktivno sudjeluje u radu grupe te češće provjeravajte njezino funkcioniranje. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatima Mindmeister i Padlet. Ako je potrebno, osigurajte pisane upute za služenje tim alatom. Tijekom rada u alatu MindMeister prema potrebi prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Nadovezujući se na prethodnu aktivnost u ovom scenariju poučavanja, organizirajte učenike u manje grupe (nije nužno da članovi grupa budu isti kao u prethodnoj aktivnosti). Neka bude onoliko grupa o koliko obnovljivih izvora energije želite s učenicima argumentirano razgovarati. Na temelju provedenog istraživanja i izrađene umne mape u prethodnoj aktivnosti, svakoj grupi dodijelite jedan od obnovljivih oblika energije. Svaka grupa u alatu MyWeJIT za provedbu debate treba zastupati oblik energije koji joj je dodijeljen. Cilj je navesti što više načina iskorištavanja pojedinog oblika energije, njegove prednosti i održivost u današnjem svijetu.
Pratite tijek provedbe debate, a na kraju aktivnosti s učenicima istaknite grupu koja je navela najviše argumenata.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Obratite pozornost s kojim je vršnjacima učenik najaktivniji, a pri određivanju teme obratite pozornost na učenikov interes za pojedini obnovljivi oblik energije. Dogovorite da učenik s teškoćama unaprijed zapiše svoje argumente za debatu. Osigurajte učeniku da netko od vršnjaka bude njegov mentor. Pripremite za učenika kartice s ključnim riječima kako bi lakše održao pozornost. Provjerite znaju li se učenici služiti zadanim alatom. Ako je potrebno, osigurajte pisane upute za rad. Pri služenju alatom MyWeJIT prema potrebi prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (7.4.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.