Potaknite učenike na razmišljanje o pozdravima i svemu što povezuju s tim pojmom primjenjujući tzv. oluju ideja. Učenici neka za početak iznesu pozdrave na hrvatskome jeziku, a zatim i one koje znaju na talijanskom jeziku. Pozdrave koje su učenici naveli tijekom uvodne aktivnosti, zabilježite na ploču tako da na lijevu stranu zapišete formalne, a na desnu neformalne pozdrave. Također, pozdrave na hrvatskom zapišite bijelom kredom ili crnim markerom, a one na talijanskom zapišite kredom ili markerom u boji. Potaknite učenike na to da zaključe zašto su neki pozdravi napisani na jednoj, a neki na drugoj strani ploče. Neformalne pozdrave zatim zaokružite, a formalne podcrtajte. Uputite učenike na slušanje različitih pozdrava u zvučnim zapisima. Nakon što učenici odslušaju zvučne zapise, potaknite ih na to da u paru uvježbaju odslušani pozdrav. Nasumično odabrani parovi izvest će pozdrav pred razredom kako bi uvježbali izgovor. Zatim će učenici riješiti zadatke A i B na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1 te tako utvrditi prepoznavanje pozdrava u govoru i pismu. Pripremite učenicima kviz u LearningAppsu u kojem će povezati formalne i neformalne inačice pozdrava. Učenici će zatim, radeći u grupama, osmisliti svoje kvizove u LearningAppsu vezane uz pozdrave. Uputite ih na početku na to da iskoriste 8 - 10 pojmova, a ponudite im i slučajnim odabirom tip kviza koji će osmisliti u LearningAppsu: spajanje pojmova, dopunjavanje, razvrstavanje. Jedan član neka bude zadužen za unos materijala, drugi za sadržajni dio, treći za pravopisnu točnost, a četvrti za predstavljanje materijala. Učenici će prikazati svoje radove drugim učenicima, odnosno drugi će odigrati njihove kvizove te usmeno iznijeti pozitivne strane kviza s naglaskom na korisnost i zanimljivost zadanih materijala.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Podijelite im poveznicu na upitnik za izradu oblaka riječi na temu pozdrava koji ste izradili u digitalnom alatu Mentimeter, u opciji Word Cloud (oblak riječi), te ih zatražite da upišu pozdrave na hrvatskom i na talijanskom jeziku. Otvorite online ploču u digitalnom alatu Conceptboard. Na lijevu stranu ploče na podsjetnike (sticky note) žute boje zapišite formalne pozdrave koje su učenici naveli tijekom uvodne aktivnosti, a na desnoj strani ploče na podsjetnicima zelene boje zabilježite neformalne pozdrave. Također, pozdrave na hrvatskom označite crvenim markerom, a one na talijanskom rozim markerom. Potaknite učenike na to da zaključe zašto su pojedini pozdravi napisani na podsjetnicima žute, a drugi na podsjetnicima zelene boje. Neformalne pozdrave zaokružite markerom, a formalne podcrtajte. Uputite učenike na slušanje različitih pozdrava u zvučnim zapisima. Nakon što ih odslušaju, prozovite nekoliko parova učenika da izvedu odslušani pozdrav kako bi uvježbali izgovor, a zatim neka riješe A i B zadatak na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1 te tako utvrde prepoznavanje pozdrava u govoru i pismu. Pripremite učenicima kviz uparivanja u digitalnom alatu LearningApps u kojem će povezati formalne i neformalne inačice pozdrava. Otvorite breakout sobe i podijelite učenike u grupe u kojima će osmisliti svoje kvizove u digitalnom alatu LearningApps vezane uz pozdrave pridržavajući se upute da iskoriste 8 -10 pojmova. Ponudite im da u grupi odaberu tip kviza koji će osmisliti: spajanje pojmova, dopunjavanje, razvrstavanje. Jedan član neka bude zadužen za unos materijala, drugi za sadržajni dio, treći za pravopisnu točnost, a četvrti za predstavljanje materijala. Učenici će nakon toga podijeliti poveznicu na svoje radove u zajedničkom kanalu digitalnog alata MS Teams kako bi ih i drugi učenici mogli odigrati. Nakon što riješe kvizove drugih grupa, potaknite ih na to da se osvrnu na kvizove te prozovite nekoliko učenika kako bi iskazali svoje mišljenje o kvizu s naglaskom na korisnost i zanimljivost zadanih materijala.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (njegovim jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo pojašnjenje ili pomoć.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, važno mu je najaviti i pojasniti redoslijed aktivnosti prije početka sata. U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio grupnu raspravu o pozdravima na početku aktivnosti. Za zvučne zapise unaprijed pripremite natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Prije davanja zadatka razvrstavanja navedenih pozdrava dodatno objasnite značenje izraza „formalno“ i „neformalno“ za učenike s teškoćama. U zadatku izvođenja pozdrava ne inzistirajte na tome da učenici s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju, komentiraju i odgovaraju na pitanja pred razredom ako to sami ne žele. Provjerite znaju li i mogu li svi učenici upotrebljavati LearningApps. Na temelju jakih strana učenika s teškoćama predložite koja bi mogla biti njegova uloga u timu.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Učenici koji žele znati više, proučit će rubriku Lo sapevi? iz koje će izdvojiti te u u tablicu u Wordu upisati podatke koji su im poznati, koji su im novi i što bi o pozdravima još voljeli saznati.
Potaknite učenike na to da pozdrave jedni druge na talijanskom jeziku pri dolasku i odlasku, a zatim i da pozdrave Vas na dolasku i odlasku te da to učine ujutro, tijekom dana i navečer. Naglasite im kako je važno da se pri pozdravljanju koriste odgovarajućim izrazima i načinima pozdravljanja. Pogledajte zatim s učenicima video o toleranciji, odnosno nenasilnoj komunikaciji na poveznici https://www.youtube.com/watch?v=nZeW4JKev3o. Objasnite pojam tolerancije te uputite učenike na to da bilježe osjećaje koje prepoznaju u dječaka. Nakon gledanja videa ponajprije povedite razgovor o važnosti nenasilne komunikacije, o mirnom rješavanju sukoba, o osjećajima koje je uvijek važno izraziti, ali tako da ne povrijedimo druge, a zatim razgovarajte i o ostalim osjećajima koji nisu spomenuti u videu, a poznati su učenicima. Te osjećaje zapišite na hrvatskom jeziku na ploču, a zatim neka učenici, radeći u paru, prouče kako na talijanskom jeziku pitati koga kako se osjeća te kako odgovoriti na takav upit. Nakon toga neka riješe zadatke od C do J na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1 za uvježbavanje iskazivanja osjećaja, kombinacije osjećaja i pozdrava. Nakon rješavanja zadataka učenici će, radeći u grupama, pronaći fotografije u alatu Pixabay kojima će predstaviti različite emocije. Radit će u PowerPointu tako da fotografiji pridruže izraz za osjećaj koji prikazuje. Pritom je potrebno izdvojiti 6 - 8 osjećaja te pojmove zapisati i na talijanskom i na hrvatskom jeziku. Jedan član grupe usmjeren je na traženje fotografija, drugi na unošenje traženog u PowerPoint, treći na sadržaj, četvrti na pravopis. Učenici svoje radove predstavljaju drugim učenicima u razredu.
Učenicima s teškoćama potrebno je unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa te ih pokušati motivirati na komentiranje prema osobnim iskustvima u sličnim situacijama. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je osigurati podnaslove na videozapisu ili dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati. Za učenike s teškoćama omogućite uručak popisa riječi emocija prije rada u paru uz njihov slikovni prikaz, prilagodite im veličinu slova u tekstu (minimalno 14 pt, a učenike s oštećenjem vida i više), kao i uporabu sanserifnog fonta. Na temelju jakih strana učenika s teškoćama predložite koja bi mogla biti njegova uloga u timu.
Učenici glume kratke skečeve u kojima prikazuju osjećaje i snimaju ih u Kizoi, a ostali pogađaju o kojem je osjećaju riječ. Osim toga, učenici nude rješenje problema prikazanog u skeču ako je riječ o negativnoj emociji.
Potaknite učenike na to da se prisjete izraza za izricanje pozdrava i osjećaja te da naučeno prikažu u obliku dijaloga radeći u paru. Zadane sastavnice neka budu sljedeće: trajanje razgovora od 30 sekunda do 1 minute, formalan ili neformalan pozdrav, upit i odgovor obaju članova o tome kako se osjećaju te pozdrav pri rastanku. Nakon pripreme i uvježbavanja potaknite nekoliko učeničkih parova na izlaganje kratkog dijaloga pazeći pritom da izlažu i oni koji su uvježbali formalan i oni koji su uvježbali neformalan dijalog. Rješavajući zadatke J i K na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1, učenici ponavljaju taj tip dijaloga u pisanom obliku. Na taj će se način prisjetiti i pravopisne norme prije osmišljavanja dijaloga o upoznavanju u obliku stripa u Pixtonu. Učenici neka u paru dogovore scenarij svojega stripa i neka u 6 - 8 sličica prikažu dijaloge koji će sadržavati pozdrav na dolasku, upit i odgovor o osjećaju/osjećajima, pozdrav na odlasku. U oblikovanju stripa neka paze na smislenost teksta i pravopisnu točnost. Poveznice na strip neka objave u Teamsu. Pozovite učenike da pogledaju sve radove te da u anketi u Mentimetru glasaju za rad koji je vizualno i sadržajno najuspješniji i najzanimljiviji, ali i pravopisno točan, a zatim organizirajte predstavljanje radova i uživo.
U zadatku izvođenja dijaloga ne inzistirajte na tome da učenici s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju, komentiraju i odgovaraju na pitanja pred razredom ako to sami ne žele. Ako izraze želju za izlaganjem, ne ispravljajte ih u izgovoru ako su pogreške posljedica njihovih teškoća te spriječite oponašanje i ruganje. U rješavanju grupnog zadatka važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke kao i učenici urednoga razvoja koji se nalaze u grupi. Primjerice, učenik urednoga razvoja izdvaja ključne činjenice, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi prezentaciju. Poželjno je grupiranje učenika različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i pružati podršku jedni drugima.
Učenici neka snime zvučni zapis svojih stripova u Audacityju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.