Predmet
Geografija 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zemlja burne prošlosti, ali zavidne budućnosti

Naziv predmeta
Geografija 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Njemačka
  • Porajnje
  • visokorazvijeno gospodarstvo
  • konurbacija
  • tranzitno središte

Srce Srednje Europe

Sat započnite olujom ideja. U digitalnom alatu Mentimeter, učenicima kao ključni pojam odredite Njemačku. Potom neka svaki učenik ispiše tri do pet asocijacija na zadani pojam. Za izradu ovog zadatka, učenici se mogu koristiti tabletom ili mobitelom.

Učenici potom rade u paru. Za izradu ovog zadatka, mogu se koristiti tabletom ili stolnim/prijenosnim računalom. Putem platforme Google Classroom ili Teams podijelite im dvije geografske karte Njemačke - prva karta treba prikazivati Njemačku i njezine susjedne države, a druga treba biti fizička karta Njemačke. Koristeći se unaprijed pripremljenim kartama, učenici u alatu Canva trebaju izraditi plakat na kojem se nalaze dva kartografska prikaza i podatci koje će istražiti prema sljedećim smjernicama:

  1. Uz geografsku kartu koja prikazuje Njemačku i susjedne države:
    Učenik imenuje susjedne države Njemačke. Tom prilikom određuje kojoj europskoj regiji te države pripadaju.
  2. Uz fizičku kartu Njemačke:
    1. Učenik imenuje mora na koja Njemačka ima izlaz.
    2. Učenik imenuje reljefne cjeline i označava ih na fizičkoj karti (Sjevernonjemačka nizina, Njemačko sredogorje, Predalpski prostor, Alpe).
    3. Učenik podebljava tokove rijeka: Rajna, Laba, Dunav, Odra.
    4. Učenik podebljava kanal Rajna-Majna-Dunav.
  3. Pomoću udžbenika i/ili internetskog pretraživača učenik istražuje koje su najvažnije zračne, riječne i pomorske luke. Označava ih na fizičkoj karti.

Sve zadane oznake na karti učenici trebaju napraviti koristeći se digitalnim alatom Kleki.

U posljednjem dijelu plakata, na temelju odgovora iz prethodnih zadataka, trebaju odgovoriti na pitanja kakav je geografski položaj Njemačke, zašto kažemo da je Njemačka „srce Srednje Europe“ te ima li ona važan prometni položaj?

Kada učenici izrade navedeni zadatak, svoje radove trebaju zamijeniti sa susjednim parom koji će pregledati njihov rad te napraviti eventualne dopune ili ispravke. Naglasite učenicima da svaku dopunu ili ispravak trebaju označiti crvenom bojom. Rad možete formativno vrednovati.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina i o tome treba voditi računa prilikom prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na individualnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama, ali i interesima, kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja (po dogovoru s učenikom) kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i treba je provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).
Provjerite kako se učenik s teškoćom snalazi u digitalnom alatu Mentimeter. Ako se ne snalazi, omogućite mu usmeno ili pismeno izražavanje (na papiru) i iznošenje vlastitih asocijacija. Dajte mu dovoljno vremena za ispunjavanje zadatka.
Prilikom podjele učenika u parove, vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onime koji će ga motivirati te imati na njega pozitivan utjecaj. Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnim alatima Google Classroom ili Teams pa učenicima podijelite geografske karte Njemačke. Važno je da učenik, s kojim je učenik s teškoćama u paru, može pružiti potporu u radu. Jasno definirajte uloge svakog člana u paru te češće provjerite rad para s učenikom s teškoćama. Neka upute budu zadane detaljno, jednostavnim rječnikom i provjerite razumije li vas učenik s teškoćama. Učenicima s teškoćama ponekad će trebati više vremena za zadatak, a nekad ćete im trebati dodatno, individualno objasniti zadatak uz primjere i zoran prikaz zadatka. Neka tekst i mrežni materijal za učenje budu u skladu s potrebama učenika. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju (disleksijom, disgrafijom), neka tekst bude grafički i vizualno prilagođen – veći razmak između riječi, dvostruki prored, jednostavniji font, lijevo poravnanje teksta. Radi li se o učeniku s oštećenjem vida, osigurajte da ima sve potrebne informacije te omogućite upotrebu programa za čitanje naglas. Učeniku s teškoćama pripremite smjernice koje će ga voditi kroz zadatak, a koje će biti jasne i detaljne. Pružite mu potporu u upotrebi digitalnog alata Canva ili omogućite izradu plakata u nekom drugom digitalnom alatu, u dogovoru s učenikom s teškoćama i učenikom koji s njim radi u paru. Neka par zadatak odradi u digitalnom alatu u kojem se najbolje snalaze.
Osigurajte učeniku s teškoćama smjernice za rad te, po potrebi, liste praćenja kako bi mogao pratiti vlastiti napredak u rješavanju zadatka. Neka karte budu vizualno i grafički prilagođene učeniku s teškoćama. Potrudite se da učenik razumije što se od njega očekuje. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Kleki, omogućite potporu i upute kako bi učenik odradio zadatak uspješno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama

.

Za učenike koji žele znati više

Istražite kada je izrađen kanal Rajna-Majna-Dunav te koja je njegova važnost. Izradite plakat u alatu Canva na navedenu temu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Srce Srednje Europe

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje geografski položaj Njemačke.
  • Učenik opisuje važnost prometnog položaja Njemačke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gospodarska sila Europe i svijeta

Učenike podijelite u sedam grupa tako da u svakoj bude jednak broj učenika. Za izradu ovog zadatka učenici se trebaju koristiti prijenosnim ili stolnim računalom, udžbenikom i internetskim pretraživačem pri čemu im preporučite stranicu Hrvatske enciklopedije. Svakoj grupi dodijelite zadatke koristeći se platformom Google Classroom ili Teams. Svaka skupina izrađuje plakat u alatu Canva na zadanu temu. Provjerite koliko se statističkih podataka nalazi u udžbeniku ili ih se može pronaći koristeći se internetskim pretraživačem. Statističke i grafičke podatke, koji nisu lako dostupni učenicima, priredite unaprijed i ostavite zajedno s tekstom zadatka na platformama Google Classroom ili Teams. Svaka skupina treba se koristiti fotografijama. Učenike poučite pravilnom citiranju preuzetih fotografija (naslov, izvor, datum preuzimanja). Učenike poučite da fotografije, bez kršenja autorskih prava, preuzmu uz pomoć digitalnog alata Pixabay ili Flickr.

  1. grupa – Njemačka poljoprivreda

Koristeći se udžbenikom i internetskim pretraživačem učenici trebaju opisati u kojim dijelovima Njemačke je poljoprivreda razvijena i zašto. Potom trebaju navesti koliki je postotak stanovništva Njemačke zaposlen u poljoprivredi te koliki udio ukupnog BDP-a donosi ta djelatnost. Učenici također trebaju opisati obilježja suvremene poljoprivredne proizvodnje.

  1. grupa – Industrija

Služeći se udžbenikom i internetskim pretraživačem, učenici trebaju opisati na koji su način prirodna bogatstva utjecala na rani razvoj industrije u Njemačkoj i u kojim prostorima Njemačke. Također, trebaju opisati najvažnije grane industrije koje danas postoje na temelju grafičkih priloga koje im priredite ili su dostupni u udžbeniku, učenici trebaju opisati udio zaposlenih u industriji te koliki udio BDP-a donosi ova djelatnost.

  1. grupa – Energetika

Učenici ove skupine trebaju, na temelju grafičkog priloga, analizirati broj zaposlenih u tome sektoru te prirodna bogatstva koja se koriste u energetici. Učenici trebaju poseban naglasak staviti na tranziciju s neobnovljivih izvora energije na obnovljive izvore energije. Učenici trebaju usporediti Njemačku s drugim europskim državama na temelju podataka o korištenju obnovljivih izvora energije.

  1. grupa – Promet

Pomoću mrežnog pretraživača, učenici trebaju istražiti kada je Njemačka počela graditi autoceste. Potom neka imenuju najvažnije riječne luke i najvažnije pomorske luke na Baltičkom i Sjevernom moru. Zatim trebaju opisati važnost kanala Rajna-Majna-Dunav. Posljednji zadatak odnosi se na zračni promet. Učenicima priredite brojčane podatke o broju putnika u najvećim zračnim lukama u Europi. Neka odrede važnost frankfurtske zračne luke.

  1. grupa – Turizam

Učenici koji se nalaze u ovoj skupini, trebaju opisati najvažnija turistička odredišta u Njemačkoj. Potom trebaju analizirati grafički prilog koji prikazuje Njemačku kao važnu emitivnu zemlju u svjetskim razmjerima te grafički prilog koji prikazuje broj ostvarenih turističkih dolazaka u Njemačku u prethodnoj godini.

6. grupa - Neujednačen gospodarski razvoj

Učenici ove skupine trebaju objasniti razlike u gospodarskom razvoju pojedinih regija Njemačke. Za izradu ovog zadatka učenici neka povežu prethodno usvojena znanja o prošlosti Njemačke i njezinoj podjeli nakon Drugog svjetskog rata. Trebaju istaknuti regije koje su gospodarski najvažnije te one koje su slabije razvijene. U konačnici, na temelju statističkih i/ili grafičkih podataka, učenici trebaju opisati važnost njemačkog gospodarstva u svijetu (izvoz i proizvodnja robe).

7. grupa - Gastarbajteri: radna snaga Njemačke

Koristeći se statističkim podatcima iz udžbenika ili onima koje ćete im vi prirediti, učenici trebaju opisati udio strane radne snage u Njemačkoj (njihov broj i strukturu). Trebaju imenovati zemlje iz kojih dolazi najviše radne snage te poseban naglasak staviti na hrvatsko iseljeništvo. U konačnici, učenici bi trebali objasniti značenje pojma gastarbajter.

Kad svi učenici završe sa zadatkom neka svoj plakat ostave u kolekciji u digitalnom alatu Wakelet. Kolekciju će kreirati nastavnik koji će je učenicima dostaviti putem platforme Google Classroom ili Teams. Materijale prikažite na pametnom ekranu ili pomoću projektora na platnu. Neka predstavnik svake skupine ukratko predstavi zadatak i rezultate koje je grupa istražila. Učenici iz ostalih grupa rad vrednuju prema unaprijed priređenoj tablici koju ćete ostaviti na odabranoj platformi.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina i o tome treba voditi računa prilikom prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na individualnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama, ali i interesima, kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja (u dogovoru sa samim učenikom) kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i treba je provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).
Prilikom podjele učenika u grupe, vodite računa o strukturi grupe te provjerite kako se učenik snalazi u digitalnim alatima Google Classroom ili Teams kako biste mogli s njim podijeliti potrebne materijale za sudjelovanje u aktivnosti. Nadalje, provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Canva i Pixabay ili Flickr. Po potrebi, pružite učenicima gotove predloške u alatu Canva ili vodiče koji će im olakšati početak izrade plakata. Ovo može smanjiti frustraciju i olakšati njihovu kreativnost. Pokažite učenicima kako koristiti filtere za rezultate pretrage u alatima Pixabay ili Flickr kako bi se lakše usmjerili na relevantne slike. Na taj način mogu izbjeći pretragu kroz mnogo nepotrebnih rezultata. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi koja je uzorna ponašanja kako bi mu drugi pomogli usmjeriti pažnju na zadatak.

Ako se radi o učeniku s poremećajima iz autističnoga spektra, valja unaprijed najaviti rad u grupi te organizirati rad uz podršku u obliku vizualnog rasporeda. Ako je, pak, riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, potrebno je pojednostaviti upute, pojasniti zadatak kroz konkretan primjer koristeći se pismenim ili slikovnim prikazima te omogućiti potporu drugih učenika. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu drugog učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Unaprijed podijelite uloge unutar grupe kako bi svaki učenik dao svoj doprinos.
Provjerite kako se učenik snalazi u pretraživanju podataka u udžbeniku i mrežnom okružju pa, u skladu s tim, dodijelite zadatak učeniku s teškoćama. Bude li potrebno, pripremite podatke u tiskanom obliku koji će biti grafički i vizualno prilagođen učeniku s teškoćom. Učenik s teškoćama može, primjerice, istražiti kada je Njemačka počela graditi autoceste ili imenovati najvažnije riječne luke. Kako bi to mogao uspješno i učiniti, važno je da mu je materijal grafički i vizualno prilagođen te da, po potrebi, može upotrijebiti programe za čitanje teksta naglas ili slično. Omogućite učeniku potporu pri upotrebi alata Wakelet bude li potrebno. Osigurajte mu upute za rad u alatu te provjerite razumije li ih. Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Napravite kratku anketu u razredu o doživljaju Njemačke kao važne gospodarske sile u Europi i svijetu. Stavove učenika, koje ćete prikupiti anketom, možete prikazati izradom videa koristeći se digitalnim alatom Animoto. Na kraju, iznesite zaključke i vlastiti stav.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gospodarska sila Europe i svijeta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava obilježja suvremenog njemačkog gospodarstva.
  • Učenik opisuje važnost njemačkog gospodarstva u Europi i svijetu.
  • Učenik objašnjava gospodarsku važnost sredogorja i utjecaj na rani industrijski razvoj Njemačke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Njemačka - savezna republika

Za izradu ovoga zadatka učenicima je potrebno stolno ili prijenosno računalo i udžbenik.

Učenici zadatke rade u parovima. Neka u digitalnom alatu Padlet (Padlet map) otvore geografsku kartu Njemačke. Koristeći se udžbenikom i internetskim pretraživačem neka istraže posebnosti njemačkih gradova. Svaki par neka odabere barem 10 gradova. Nakon što istraže posebnosti, gradove trebaju označiti na karti u alatu Padlet i uz oznaku napisati važnost odabranog grada. Učenike uputite da istražuju pomoću Hrvatske enciklopedije.

Kada završe ovaj zadatak, neka istraže značenje pojma konurbacija te na geografskoj karti označe prostor konurbacije Rajna Ruhr (na prostoru konurbacije trebaju odabrati jednu točku koju će imenovati Konurbacija Rajna Ruhr te opisati značenje pojma konurbacije).

Kada učenici izvrše zadatak, prozovite nekoliko parova koji će prikazati svoju kartu na pametnom ekranu ili je projicirajte na platnu. Nakon što ukratko predstave rad, neka svaki par na zajedničkoj ploči alata Padlet s tri do pet rečenica opiše urbani sustav Njemačke. Na zajedničku ploču zabilježite kojih su šest gradova učenici najčešće spominjali.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina i o tome treba voditi računa prilikom prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na individualnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama, ali i interesima, kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja (po dogovoru sa samim učenikom) kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i treba je provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).

Provjerite kako se učenik snalazi s upotrebom prijenosnog računala te u digitalnom alatu Padlet koji je potreban za sudjelovanje u aktivnosti. Prilikom podjele učenika u parove vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s učenikom koji će ga motivirati za rad te mu pružiti potporu u sudjelovanju u aktivnosti. Neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u paru s učenikom uzorna ponašanja kako bi mu pomogao usmjeriti pažnju na zadatak. Ako je riječ o učeniku s poremećajima iz autističnog spektra, unaprijed najavite rad u paru te ga organizirajte uz vizualnu podršku. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, treba pojednostaviti upute, pojasniti zadatak služeći se konkretnim primjerom te pismenim ili slikovnim prikazima. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte potporu drugog učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada. Unaprijed podijelite uloge među učenicima kako bi svaki učenik dao svoj doprinos.
Za učenika s teškoćom zadatak podijelite na manje korake i pripremite listu praćenja kako bi mogao pratiti vlastiti napredak. Pri radu u paru, jasno definirajte ulogu i zadatke svakog učenika kako bi se uspješno dopunjavali i ostvarili što bolje rezultate. Neka materijal, kroz koji će istraživati važne podatke za obavljanje zadatka, za učenika s teškoćom bude grafički i vizualno prilagođen te u skladu s potrebama i njegovom teškoćom. Materijal, koji učenik s teškoćama treba proučiti i istražiti (tekst iz udžbenika, mrežni sadržaji, Hrvatska enciklopedija), neka bude vizualno i grafički prilagođen učeniku, posebno ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju (dvostruki prored, veći razmak između riječi, lijevo poravnanje teksta, jednostavniji font). Osigurajte podršku učeniku s teškoćama u upotrebi digitalnog alata Padlet, jasne i jednostavne upute te češće provjerite rad učenika s teškoćama. Ako želi, neka sam predstavi rad para. Ukoliko je riječ o učeniku s oštećenjem sluha, osigurajte mu vizualno i pismeno sve podatke koji su važni za rad te omogućite tiskani materijal drugih parova kako bi učenik moga pratiti predstavljanje radova. Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Istražite što je Oktoberfest, kada se održava i u kojem gradu u Njemačkoj. Izradite plakat na navedenu temu koristeći se alatom Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Njemačka - savezna republika

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje najvažnija urbana središta Njemačke.
  • Učenik objašnjava pojam konurbacije i imenuje primjer konurbacije u Njemačkoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.