Na početku aktivnosti pokažite učenicima uvodnu ilustraciju na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1. (Stell dich vor) i predstavite se koristeći se izrazima na ilustraciji (npr. Grüß Gott! Ich heiße Ivana. Ich komme aus Kroatien. Ich wohne in der Ilica-Straße.). Potaknite učenike na to da se, slijedeći Vaš primjer, i sami predstave. Ako znate da u razredu ima učenika koji su već učili njemački jezik, prozovite najprije njih. Nakon predstavljanja zamolite učenike da naglas pročitaju rečenice te ih zajedno prevedite. Zatim na ploču nacrtajte tablicu s trima stupcima (Gruß – Frage – Antwort) te upišite rečenice s ilustracije i dodajte još nekoliko pozdrava (npr. Guten Tag! Hi! Servus!), pitanja (Wer bist du? Wie heißt du? Wie ist dein Name? Wo wohnst du?) i odgovora (Mein Name ist Ivana. Ich wohne in der XY-Straße.).
Izradite prezentaciju u alatu PowerPoint. Uvrstite u nju nekoliko fotografija poznatih europskih znamenitosti ili slijepe karte nekoliko europskih zemalja i ponudite učenicima imena država koje mogu prepoznati na temelju sličnosti s njihovim nazivima u drugim jezicima (npr. Italien, Spanien, Frankreich, Slowenien i dr.). Učenici bi svakoj fotografiji trebali pridružiti odgovarajući naziv države. Nakon toga uvedite još nekoliko država rješavajući zadatke B i C te na kraju zajedno dođite do zaključka o značenju pojma DACHL-Länder.
Na istoj prezentaciji pokažite učenicima fotografije nekoliko osoba. Fotografije možete pronaći na servisu Pixabay. Svakoj osobi pridružite ime koje se pojavljuje u zadatku D (Franc, Filip, Ola, Jean i Joanna). Uz fotografije napišite rečenicu Ich komme aus... Potaknite učenike na to da iznesu svoje pretpostavke o tome odakle tko dolazi. Svoje će pretpostavke provjeriti slušajući tekst i rješavajući zadatak D. Na kraju ovoga dijela aktivnosti podijelite učenicima skraćenu i prilagođenu poveznicu na interaktivnu kartu Europe. Igrajući igru povezivanja, učenici će ponoviti njemačka imena europskih država. Poveznicu možete skratiti i prilagoditi s pomoću alata Bitly.com.
Podijelite učenike u dvije grupe kako bi sudjelovali u kratkoj i vrlo jednostavnoj interakciji upoznavanja i predstavljanja uz primjenu metode Speed Dating. Prije početka govorne interakcije objasnite im način provedbe aktivnosti, ograničite trajanje (npr. na 30 sekunda) i zadajte im pravila (npr. svatko mora izreći barem tri rečenice, mora izmisliti državu iz koje dolazi, pitanja i odgovori ne smiju se ponavljati itd.).
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Za učenike s oštećenjem vida pripremite zvučni zapis rečenica s ilustracije i transkript. Učenika s oštećenjem vida smjestite uz učenika koji će biti spreman opisati mu sadržaje na slikovnim materijalima kojima ćete se koristiti tijekom ove aktivnosti.
Budući da ova aktivnost ima više koraka, za učenike s poremećajem iz spektra autizma bilo bi dobro izraditi vizualni raspored za razumijevanje rutine. Na njemu bi s pomoću učeniku poznatih slika/simbola bile prikazane aktivnosti redoslijedom kojim će se provoditi. Raspored se može izraditi u alatu ICT-AAC E-galerija.
Pri provedbi zadnje faze ove aktivnosti (Speed Dating) osmislite smjer kretanja po učionici tako da učenici s oštećenjem organa i organskih sustavas i učenici s oštećenjem vida ostanu na svojemu mjestu, a ostali se učenici pomiču oko njih. Iako je predviđeno trajanje aktivnosti vrlo kratko, omogućite i učenicima s navedenim teškoćama kretanje barem jedanput tijekom aktivnosti, do najbližeg partnera. Učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte ispis plana ploče s izrazima potrebnim za sudjelovanje u dijalogu. Učenicima s teškoćama omogućite da samostalno odaberu učenike s kojima žele voditi govornu interakciju, tj. okruženje u kojem se ugodno osjećaju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima objasnite da postoje razlike u pozdravima u različitim dijelovima njemačkoga govornog područja te im preporučite da pogledaju videozapis Hallo, guten Tag, grüß Gott!. Predložite im zatim da izrade igru za ostale učenike u razredu služeći se alatom Wordwall.
Prije izvođenja ove aktivnosti u razredu odaberite jedan emotikon ili emoji. Odlučite se pritom za neki od simbola za koji možete pretpostaviti da je razumljiv svim učenicima (npr. smješko). Pokažite ga učenicima na početku aktivnosti. Potaknite ih na zaključak o tome koja će biti tema aktivnosti. Budući da je riječ o prvoj godini učenja njemačkog jezika, razgovor vodite na hrvatskom jeziku, ali prevedite ga na njemački i zapišite na ploču neke od ključnih riječi (npr. das Handy, die SMS, das Gefühl, glücklich itd.). Otkrijte im zatim temu aktivnosti, odnosno značenje pitanja Wie geht es dir/Ihnen?
Uputite ih na uvodnu ilustraciju na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2. (Wie geht es dir/Ihnen?). Podijelite im nastavni listić s abecednim popisom izraza prikazanih na ilustraciji. Učenici će u paru proučiti ilustraciju i prevesti riječi i sintagme na hrvatski jezik. Zajedno provjerite rješenje zadatka. Nakon provjere rješenja učenici će riješiti zadatak A (e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2, Zadatak A).
Zadajte učenicima domaću zadaću. Objasnite im osnovne funkcije digitalnog alata Piktochart i pokažite primjer kartice slične onoj koju trebaju samostalno izraditi. Kartica treba sadržavati fotografiju osobe koja se smije/plače/boji i sl., njezino pravo ili izmišljeno ime te zastavu ili znamenitost jedne ili dviju država. Na sljedećem će satu svaki učenik uzeti jednu karticu i preuzeti ulogu osobe na fotografiji te u paru sudjelovati u kratkoj i vrlo jednostavnoj govornoj interakciji upoznavanja i predstavljanja.
Primjer dijaloga
A: Hallo. Wie heißt du?
B: Ich heiße Sven Larsson. Und du?
A: Ich bin Helga Müller. Wo wohnst du?
B: Ich wohne in Berlin in Deutschland, aber ich komme aus Schweden. Und du?
A: Ich komme aus Österreich. Wie geht es dir?
B: Ich bin müde. Und wie geht es dir?
A: Mir geht's gut.
Izradite prezentaciju u alatu Google Slides. Prikažite ju tijekom nastave na daljinu putem videokonferencijskog poziva uspostavljenog s pomoću alata MS Teams. U prezentaciju uključite i skraćene poveznice na e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2. (Wie geht es dir/Ihnen?). Poveznicu skratite i prilagodite u alatu Bitly.com. Uz poveznice možete objaviti i QR kod koji ćete izraditi s pomoću alata QRCode Monkey.
U alatu Mentimeter postavite učenicima pitanje o temi aktivnosti (Was ist unser Thema heute?) i podijelite im poveznicu na stranicu za upisivanje svojih odgovora. Učenici će upisivanjem svojih pretpostavki o temi aktivnosti zajednički stvoriti oblak riječi.
Potaknite učenike na to da izrade vlastite emotikone s pomoću digitalnog alata Emoji Maker Flat Icons. Svoje emotikone neka postave na stranice na ploči koju ste prethodno izradili u alatu Jamboard u osnovnom paketu Google Workspace. Pozovite učenike da ispod emotikona drugih učenika napišu koje osjećaje prikazuju.
Odredite rok do kojeg vam učenici moraju poslati svoju domaću zadaću, odnosno izrađene postere. Na svaki slajd prezentacije uvrstite nekoliko umanjenih prikaza kartica i označite ih brojevima. Koristeći se alatom Würfelsimulator, dodijelite učenicima kartice. Zatim podijelite s učenicima prezentaciju kako bi imali pristup karticama prema kojima će voditi dijalog. Kad je riječ o većim razredima, preporučuje se rasporediti učenike u zasebne sobe. Pritom je nužno omogućiti funkciju Breakout Rooms.
U prvom i drugom dijelu aktivnosti učenik oštećena vida radi u paru s učenikom koji mu opisuje izgled emojija (većina učenika s oštećenjem vida poznaje emojije i koristi se njima u svakodnevnoj komunikaciji, a ako neki učenik ne može zamisliti kako emoji izgleda, možete mu riječima opisati različite osjećaje). Zamolite učenika s oštećenjem vida da izrazima lica i/ili gestama prikaže određenu reakciju, tj. emocionalno stanje, a ostali će učenici pogađati o čemu je riječ.
Zadatke koji će se rješavati na online platformi, pošaljite ranije učenicima s teškoćama.
Učenike s teškoćama smjestite u par s vršnjakom mentorom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Pri zadavanju zadatka za domaću zadaću provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u radu s preporučenim digitalnim alatima. Ako nije dovoljno vješt u korištenju tim digitalnim alatima, ponudite mu da karticu izradi na papiru služeći se drvenim bojicama, flomasterima i slično. Učenik s oštećenjem vida umjesto izrade kartice sa slikovnim materijalom može samo ispisati natuknice (npr. Johann Schmidt, die Schweiz, traurig). Pripremite mu sličnu karticu s natuknicama kojom se može služiti u izvođenju dijaloga. Učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite pisanu uputu za rješavanje zadatka u jednostavnim koracima kako bi lakše izradio kartice.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Potaknite učenike na to da izrade plakat s prikazom dodatnih emocija (npr. überrascht, enttäuscht, zufrieden itd.). Pri izradi emojija mogu se koristiti alatom Angel Emoji Maker.
Pripremite za učenike kviz za ponavljanje i uvježbavanje vokabulara i jezičnih struktura obrađenih u cjelini o upoznavanju i predstavljanju. Kviz izradite u digitalnom alatu Kahoot. Učenici ga mogu igrati samostalno ili u paru. Za ponavljanje imena država, brojeva do 20 i pozdrava može poslužiti i test na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1. (Stell dich vor).
Nakon ponavljanja učenici će izraditi mentalnu mapu kako bi usustavili obrađene podteme, vokabular i jezične strukture. Moguće natuknice za izradu mentalne mape pročitajte u Primjeru 1.
Podijelite učenike u manje grupe. Oni će međusobno zamijeniti svoje mentalne mape u smjeru kazaljke na satu. Svaki će učenik dati povratnu informaciju drugome, navodeći pritom sličnosti s vlastitom mapom, prijedlog mogućih izmjena, dopuna ili poboljšanja te osvrt na sadržaj (npr. širok raspon – dovoljan raspon – nedovoljan raspon).
Na kraju zadajte učenicima domaću zadaću. Služeći se natuknicama na mentalnoj mapi, učenici će izraditi kratak zvučni zapis u kojem će se predstaviti prema unaprijed zadanim smjernicama. Odredite, primjerice, duljinu zvučnog zapisa, obvezne elemente, broj rečenica itd. Učenici će postaviti zvučni zapis na razrednu ploču koju ste unaprijed kreirali u alatu Padlet. Nakon isteka roka za postavljanje zvučnog zapisa svaki će učenik komentirati najmanje jedan objavljeni rad drugog učenika prema kriterijima koje ćete im objasniti prije izrade zvučnog zapisa. Prijedlog kriterija pročitajte u Primjeru 2.
Nakon što svi učenici daju svoju povratnu informaciju, vrednujte i Vi svaki učenički rad prema istim kriterijima.
Moguće natuknice za izradu mentalne mape
Prijedlog za kriterije vrednovanja
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom ponavljanja smjestite učenika s teškoćama uz učenika koji će mu pročitati i, prema potrebi, dodatno objasniti uputu/zadatak. Pri pokretanju kviza izrađenog u alatu Kahoot odaberite timski način igranja (Team Mode) kako bi učenici imali dodatno vrijeme za dogovor prije odabira odgovora.
Za izradu mentalne mape omogućite učeniku s teškoćama predloženu strukturu mentalne mape i ključne pojmove koje treba sadržavati. Učeniku s intelektualnim teškoćama ograničite broj pojmova i dijelova koje treba uvrstiti u mentalnu mapu te mu pripremite gotove predloške s rečenicama koje treba u nju prepisati.
Ako se učenik s oštećenjem sluha koristi znakovnim jezikom, može umjesto zvučnog zapisa snimiti videozapis s ključnim pojmovima s umne mape koje će prikazati na znakovnom jeziku.
Učenici s oštećenjem vida mogu umjesto izrade mentalne mape snimiti zvučni zapis s natuknicama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Predložite učenicima snimanje dijaprojekcije u alatu PowerPoint uz videopripovijedanje. U prezentaciju mogu ubaciti svoje fotografije, ilustracije, videozapise itd.
e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „1.1. Stell dich vor“ (2020). Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/2a6d841b-8408-4fa9-bc57-32f2269fffae/html/m1-j1.html (25. 2. 2022.).
e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „1.2. Wie geht es dir/Ihnen?“ (2020). Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/2a6d841b-8408-4fa9-bc57-32f2269fffae/html/m1-j2.html (25. 2. 2022.).
„Hallo, guten Tag, grüß Gott!“ (2015). Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=5BC0XDLkpLE (25. 2. 2022.).
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (25. 2. 2022.).
„Managing Breakout Rooms“ (2022). Preuzeto s https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/206476313-Managing-Breakout-Rooms (1. 3. 2022.).
„Methode: Speed Dating“. Preuzeto s https://www.uni-due.de/imperia/md/images/zfh/mentoring-tutorien/speed_dating.pdf (1. 3. 2022.).
„Razlikujete li emotikone i emojije?“ (2019). Preuzeto s https://www.tportal.hr/tehno/clanak/razlikujete-li-emotikone-i-emojije-evo-objasnjenja-20190703 (1. 3. 2022.).
„Snimanje dijaprojekcije s pripovijedanjem i trajanjem slajdova“ (2022). Preuzeto s https://support.microsoft.com/hr-hr/office/snimanje-dijaprojekcije-s-pripovijedanjem-i-trajanjem-slajdova-0b9502c6-5f6c-40ae-b1e7-e47d8741161c (1. 3. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.