Učenici u parovima, metodom „razmijeni misli u paru“, razgovaraju o tome što znaju o koordinatnom sustavu iz osnovne škole, a zatim izrađuju umne mape na temu koordinatnog sustava upotrebljavajući suradnički mrežni alat Coggle. Potaknite ih da promisle gdje se sve upotrebljava koordinatni sustav u svakodnevnom životu i drugim nastavnim predmetima te da uključe i te primjere u svoje umne mape. Ovu aktivnost možete organizirati i s većim skupinama učenika.
Na kraju zajednički usporedite izrađene umne mape i pozovite učenike da nadopune jedni druge pojmovima sa svojih umnih mapa. Ako se učenici nisu sjetili, podsjetite ih na koordinate na geografskoj karti. Porazgovarajte s njima čemu služe geografske koordinate u stvarnom životu i gdje se sve s njima susrećemo u svakodnevici.
Učenici s oštećenjem vida mentalnu mapu mogu izrađivati u paru s videćim suučenikom. Svim učenicima s teškoćama potrebno je dati jasne upute za uporabu alata te provjeriti razumijevanje kontinuiranim praćenjem rada.
Za uvježbavanje i ponavljanje uređenog para brojeva, koordinata točke te snalaženja u koordinatnoj ravnini (čitanje koordinata i crtanje točaka) predlažemo igru Četiri u vrsti, koju možete odigrati s igraćim kockama ili na mreži.
Igrači naizmjenično bacaju kocke i odabiru koji broj predstavlja apscisu, a koji ordinatu točke. Nakon toga boje ili prekrivaju odgovarajuću točku u koordinatnom sustavu. Ako je točka već zauzeta, igrač ne može odigrati i gubi red. Pobjednik je igrač koji prvi ima niz od četiri točke (vodoravno, okomito ili poprečno).
Učenike rasporedite u parove i svakom paru podijelite potreban materijal: dva flomastera (za bojenje) ili žetona (za prekrivanje) u različitim bojama te u jednostavnijoj inačici igre dvije igraće kocke i list papira s prvim kvadrantom, a u složenijoj inačici list papira s cijelim koordinatnim sustavom i dvije raznobojne igraće kocke, npr. plava i crvena, od kojih jedna predstavlja pozitivne, a druga negativne brojeve. Igra se može odigrati i tako da se obje kocke odnose na negativne brojeve.
Učenici u parovima igraju online inačicu igre – izrađenu u Adobe Flash platformi, u kojoj nema igraćih kocaka niti je označen koordinatni sustav, već je dana točkasta mreža u kojoj svaki par na početku proizvoljno određuje položaj ishodišta koordinatnog sustava. Nakon toga naizmjenično u parovima zauzimaju točke u svojoj boji upisivanjem koordinate u odnosu na prethodno odabrani položaj ishodišta. I ovdje je pobjednik igrač koji prvi ima niz od četiri točke (u bilo kojem od tri smjera).
Na kraju iskoristite priliku za razgovor s učenicima i podsjetite ih da se radi o igri na sreću i da se ne trebaju ljutiti ukoliko nisu pobjednici, bez obzira na njihovo znanje iz matematike. Čar ove igre je u učenju i ponavljanju gradiva uz druženje i zabavu, a pobjeda ionako ovisi i o hirovitosti sudbine.
Prvi kvadrant ili koordinatni sustav na listu papira treba prilagoditi učeniku (format, font, debljina crta). Brojevi na igraćim kockama isto tako trebaju biti jasno čitljivi, po potrebi napisani i Brailleovim pismom. Za učenike oštećena vida koordinatni sustav može biti izrađen od zalijepljenih štapića, plastelina, žice i sl. Hoće li na kockama i u koordinatnom sustavu biti označeni i negativni brojevi ovisi o mogućnostima učenika.
Ako se pristupi online igri, potrebno je detaljno objasniti način rada te prije početka igre odigrati probnu igru.
Ovu aktivnost potrebno je iskoristiti za uvježbavanje očitavanja koordinata točaka u koordinatnoj ravnini.
Upotrebljavajući GeoGebrin online aplet učenici samostalno istražuju što se događa s koordinatama točaka kad ih zrcalimo preko koordinatnih osi ili ishodišta koordinatnog sustava. Aplet sadržava „beskonačnu“ zbirku nasumično generiranih trokuta u koordinatnoj ravnini kojima treba odrediti simetričnu sliku i uočiti povezanost koordinata simetričnih vrhova. Na kraju s učenicima raspravite o zaključcima do kojih su došli.
Za uvježbavanje tih sadržaja i provjeru razumijevanja učenici neka riješe Pronađi koordinate (engl. Find the coordinates), kratku vježbu određivanja koordinata lika koji je simetričan zadanom nasumično generiranom liku u koordinatnoj ravnini.
Učenicima ponudite da na satu ili kod kuće riješe jedan ili oba problemska zadatka:
Na stranicama se nalaze i rješenja problema (u lijevom gornjem uglu stranice, pod Solution).
Kod predloženih vježbi treba procijeniti jesu li nekim učenicima s oštećenjem vida, motoričkim teškoćama, intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju primjereniji sadržaji zadani na listu papira u uvećanom tisku i s podebljanim pravcima. Prije rješavanja zadataka potrebno je provjeriti razumije li učenik pojam osne/centralne simetrije, a dodatne upute za rješavanje zadataka nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Služeći se online alatom dinamične geometrije GeoGebra učenici samostalno istražuju prikazivanje skupa rješenja nejednadžbi i sustava nejednadžbi s dvije nepoznanice i apsolutnim vrijednostima u koordinatnoj ravnini. Pitanja i zadatke za učenike pripremite u obliku nastavnog listića.
Pomozite učenicima da, promatrajući skupove rješenja riješenih primjera, samostalno uoče kada se rubni pravci prikazuju punom, a kad iscrtanom crtom te kako sjenčanjem dijelova ravnine dolazimo do skupa rješenja. Uputite učenike da, upotrebljavajući ponuđeni alat Točka, u grafičkom prikazu nacrtaju proizvoljnu točku te njezinim pomicanjem u koordinatnoj ravnini provjere u kojim dijelovima ravnine njezine koordinate zadovoljavaju dani uvjet.
Nakon toga, učenici mogu provježbati te sadržaje u sljedeće dvije online vježbe:
O prilagodbama zadataka te nastavnim listićima detaljne upute nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Uz postavljena pitanja mogu se ponuditi točan i netočni odgovori te učenici kojima treba produljeno vrijeme rada zadatak mogu riješiti na taj način. Svaki novi tip zadatka učenik prvo rješava s učiteljem, a pri uvježbavanju učitelj i suučenik prate i pružaju potporu. Napisani hodogram rješavanja zadataka isto tako može biti korisna podrška.
Učenicima zadajte projektni zadatak da istraže probleme povezane s uzorcima u koordinatnoj ravnini. Nude se ukupno tri problema s nizanjem likova u koordinatnoj ravnini po skrivenom pravilu koje generalizira taj uzorak. Cilj je uočiti pravilo i na temelju njega odrediti koordinatu središta n-tog kvadrata (prvi i treći uzorak) i koordinate vrhova n-tog trokuta (drugi uzorak). U zadatcima su postavljena i problemska pitanja, kao i proširenja danog problema.
Na stranici se nalaze i rješenja problema (u lijevom gornjem uglu stranice, pod Solution).
Kao drugi ili alternativni, zahtjevniji projektni zadatak, uputite učenike da najprije odigraju online igru Policajci i lopovi. Radnja igre smještena je u četvrt suvremenog grada u kojem su sve ulice međusobno usporedne ili okomite i jednako razmaknute (koordinatna mreža). Pljačkaš se krije na raskrižju. Unosom koordinata policiji treba pomoći locirati pljačkaša u što je moguće manje poteza. Nakon svakog pokušaja u igri je prikazana udaljenost do lopova, tj. udaljenost koju policajac treba prijeći od trenutačnog položaja, krećući se isključivo po ulicama (vodoravno ili okomito). Igra nudi nekoliko razina: lociranje lopova samo u prvom kvadrantu ili u sva četiri kvadranta.
S igrom je povezan i problemski zadatak: Je li moguće pronaći strategiju za odabir koordinata koja će locirati pljačkaša u minimalnom broju pokušaja? Potaknite učenike da samostalno istraže ovisi li broj pokušaja o položaju (koordinatama) i udaljenosti policajca i lopova ili postoji minimalan broj pokušaja neovisno o njihovu položaju i udaljenosti u koordinatnoj ravnini.
Na stranici se nalaze rješenja problema i prijedlozi za realizaciju ove aktivnosti u razredu (u lijevom gornjem uglu stranice, pod Solution i Teachers’ Resources).
U obje aktivnosti predložite učenicima da svoje ideje, promišljanja, rješenja zadataka i zaključke prikažu kasnije na nastavi u obliku prezentacije izrađene primjerice u nekom online prezentacijskom alatu po želji. Povedite raspravu s učenicima o njihovim idejama i rješenjima i raspravite o razlikama u načinima rješavanja.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11. 7. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.