Zadajte učenicima da prouče sadržaj pod naslovom Sokrat u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.6 te dodatni sadržaj. Organizirajte debatu na pitanje: Je li Sokrata trebalo osuditi na smrt? Učenike podijelite u tri grupe: afirmacijsku, negacijsku i sudačku. Neka u sudačkoj grupi bude neparan broj sudaca kako bi mogli lakše donijeti odluku glasanjem. Za početak zadajte afirmacijskoj i negacijskoj grupi da pripreme uvodnu riječ u trajanju od dvije minute. Nakon što je obje grupe izlože, pripremaju repliku u kojoj nastoje pobiti ono što je suprotna grupa iznijela u uvodnoj riječi. Nakon toga ih uputite da osmisle jedno ili dva pitanja za suparničku skupinu kako bi razotkrili nedostatke u njihovoj argumentaciji. Nakon dva kruga pitanja slijedi zaključna riječ u kojoj obje grupe nastoje sažeti svoje glavne argumente. Na kraju sudci nekoliko minuta raspravljaju o onome što su čuli i donose odluku. Sudci mogu u alatu Word online izraditi tablicu za vrednovanje debate u koju će upisati bilješke i na kraju je podijeliti s razredom kako bi vrednovanje rasprave bilo javno i transparentno. Za kraj aktualizirajte temu postavljanjem učenicima pitanja znaju li za neko suvremeno suđenje koje je bilo proturječno i, ako znaju, neka ga objasne.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupinu te je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć. Tijekom proučavanja sadržaja u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.6 te dodatnog sadržaja učenike s teškoćama uputite na mogućnost inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbe veličine i vrste fonta te kontrasta. Predvidite dulje vrijeme za obavljanje samostalnog zadatka. Pri organiziranju debate vodite računa u koju ćete skupinu svrstati učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite debatu s pomoću vizualne potpore. Važno je da učenik s teškoćama u svojoj skupini ima jasno dodijeljenu ulogu te da mu je zadatak opširno objašnjen kako bi mogao aktivno sudjelovati. Ne inzistirajte na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije govori osim ako ne iskaže želju. Provjerite zna li učenik s teškoćama raditi u digitalnom alatu Word online. Pokažite kako se radi te pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako to ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka pročitaju Platonovo djelo Obrana Sokratova, pripreme sažetak argumentacije koja se koristi u knjizi te izlože u razredu.
Uputite učenike da prouče sadržaj u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.6 pod naslovom Platon te sedmi odlomak natuknice unosa o Platonu iz enciklopedije (o njegovu djelu Država). Neka s pomoću alata MindMeister pojedinačno ili u paru izrade umnu mapu kojom prikazuju Platonovu idealnu državu. Nakon što su se učenici upoznali s Platonovom državom podijelite ih u grupe. Zadajte im da rasprave o tome što bi promijenili u Platonovoj državi kako bi je poboljšali. Neka promijene barem jedan, a ne više od tri elementa. Nadalje, trebaju procijeniti kakvu bi to posljedicu imalo za ostatak države, kakve bi sukobe promjene izazvale te pripreme objašnjenje kako bi ih riješili. Primjerice, ako bi u vlast uključili i pripadnike drugog ili trećeg sloja kako bi se filozofi prema tome postavili te bi li čuvali svoje povlastice? Što bi se dogodilo ako se vojnici pobune protiv njih jer im ne dopuste sudjelovati u vlasti? Izmjene trebaju upisati u svoju umnu mapu tako da ona prikazuje izmijenjenu verziju Platonove idealne države i podijele je s pomoću mrežnog alata Padlet. Prozovite predstavnika svake grupe da iznesu i objasni svoje ideje, sukobe koje su izazvale unesene promjene i rješenja koja su osmislili. S učenicima komentirajte njihove uratke i za kraj postavite pitanje: Koja je današnja država, prema vašoj procjeni, najbliža idealnoj državi? Potaknite ih da objasne svoj odgovor.
Tijekom proučavanja sadržaja u e-Škole DOS Povijest 1, Jedinica 5.6 pod naslovom Platon te sedmog odlomka natuknice unosa o Platonu iz enciklopedije (o njegovu djelu Država) uputite učenike na mogućnost inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbe veličine i vrste fonta te kontrasta. Predvidite da će učenicima s teškoćama biti potrebno dulje vrijeme za čitanje teksta. Objasnite nepoznate ili manje poznate riječi. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima MindMeister i Padlet. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Za učenike s teškoćama možete pripremiti već gotove elemente Platonove države te ih potaknuti da navedu što bi promijenili. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj je učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Učeniku s teškoćama unutar skupine možete unaprijed odrediti dio zadatka koji će obaviti (npr. zapisivati što bi učenici promijenili u Platonovoj državi). Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Platonova država smatra se prvim utopijskim prikazom idealnoga državnog uređenja. Hrvatski filozof Frane Petrić je sredinom 16. stoljeća napisao jedno takvo djelo pod naslovom Sretan grad. Prouči to djelo te ga usporedi s Platonovom državom. Usporedbu možeš obaviti s pomoću alata PowerPoint.
Uputite učenike da prouče sadržaj u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.6 pod naslovom Aristotel. Zadatak im je zamisliti da će obaviti intervju s Aristotelom i osmisliti pitanja koja bi mu mogli postavili. Zatim ih podijelite u skupine kako bi odglumili talk show u kojem je glavni gost Aristotel. Neke od uloga koje možete sugerirati učenicima su: Aristotel, voditelj emisije, drugi filozofi, Aristotelovi učenici, Aleksandar Makedonski te publika. Strukturu emisije učenici mogu sami osmisliti, ali istaknite da je važno što cjelovitije predstaviti Aristotelov život i njegovo djelo. Emisiju mogu snimiti svojim pametnim telefonom i podijeliti s pomoću alata OneDrive. Kada učenici završe svoje uratke pregledajte ih s ostatkom razreda. S pomoću alata MS Forms možete glasovati za najbolji talk show.
Tijekom proučavanja sadržaja u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.6 pod naslovom Aristotel uputite učenike na mogućnost inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbe veličine i vrste fonta te kontrasta. Predvidite da će učenicima s teškoćama biti potrebno dulje vrijeme za čitanje teksta. Objasnite im nepoznate ili manje poznate riječi.
S obzirom na to da je sastavljanje intervjua izazovno, učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite strukturirani intervju u koji će upisivati samo svoje odgovore. Učenicima s višestrukim teškoćama omogućite izradu zadatka uz pomoć vršnjačke potpore. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Učeniku s teškoćama unutar skupine možete unaprijed odrediti dio zadatka koji će obaviti (npr. gluma određenog lika). Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore u razredu ako se ne osjećaju ugodno. Dodijelite im neku od uloga u kojoj mogu sudjelovati, a pritom se ne izlažu mnogo pred ostalima (npr. publika, snimatelj, redatelj). Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Aristotel je vjerojatno najutjecajniji filozof svih vremena. Istraži kako je utjecao na kršćansku misao i djelo Tome Akvinskog.
https://informator.hr/strucni-clanci/vremeplov-sokratovo-sudenje-15-veljace-399-pr-kr
https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=48642
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.