Na početku, zajedno s učenicima ponovite gradivo petog razreda (za ponavljanje možete upotrijebiti e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3. u kojoj je obrađeno prirodno mjerilo i e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.5. u kojoj je obrađeno pravokutno projiciranje). S učenicima porazgovarajte o ponovljenom gradivu i naglasite važnost izrade pravokutnih projekcija.
U nastavku za učenike pripremite jednostavna tijela te im zadajte zadatak izrade pravokutnih projekcija u mjerilu M 1:1 (primjerice, gumica za brisanje iz kutije za tehničku kulturu, igraća kockica ili lego-kockica koju donosi učitelj i sl.). Zadajte ista jednostavna tijela svim učenicima. Učenici izrađuju crtež u svoju bilježnicu, a kada završe s izradom tehničkog crteža, fotografiraju izrađeni crtež i objavljuju ga na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet.
Prikažite pojedine fotografije i zajedno s učenicima usporedite crteže i komentirajte njihovu točnost i preciznost crtanja.
U drugom zadatku učenici za isti predmet trebaju napraviti pravokutne projekcije koristeći se digitalnim alatom Kleki. Kada završe s izradom pravokutnih projekcija služeći se digitalnim alatom, spremljenu fotografiju objavljuju na zidu izrađenom u alatu Padlet.
Ponovno prikažite pojedine fotografije, zajedno s učenicima usporedite crteže i komentirajte njihovu točnost i preciznost crtanja. U razgovoru naglasite važnost preciznosti pri crtanju tehničkih crteža.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Za uvodnu aktivnost ponavljanja, za učenike s teškoćama pripremite materijal s ključnim pojmovima kako bi se lakše prisjetili prethodno naučenog. Učeniku unaprijed pošaljite materijal (e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3. i e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.5.) pomoću kojega ćete ponavljati gradivo na satu. Svakako ga uputite i na prilagodbe koje ima sam DOS (veličina slova, disleksija i noćni prikaz). Izradite kartice s pojmovima (uzimajući u obzir učenikove pojedinačne potrebe, prilagodite font, prored, veličinu slova itd.) ili kratku prezentaciju. Uključite učenika s teškoćama u uvodno ponavljanje uzimajući u obzir njegove teškoće te osiguravajući mu dovoljno vremena.
Učeniku unaprijed pošaljite plan sata te navedite tijelo za koje će učenik izrađivati pravokutnu projekciju. Za učenika s motoričkim teškoćama osigurajte veću bilježnicu te je učvrstite za stol, osigurajte da učenik ima adekvatno pisalo ili pomagalo za pisanje. Ako je učeniku s motoričkim teškoćama izrazito otežano rukovati pisalima, omogućite mu rad na tabletu ili osigurajte vršnjačku potporu ili podršku pomoćnika u nastavi. Pomoćnik u nastavi može prema uputama učenika izraditi projekcije ili dio projekcije u kojoj učenika njegova teškoća ometa. Za učenika s poremećajem iz autističnoga spektra osigurajte da na radnom stolu ne bude dodatnih distraktora. Provjerite koliko se učenici znaju koristiti alatima Kleki i Padlet. Omogućite im pismene i vizualne upute za korištenje tim alatima. Neka svi nastavni materijali budu primjereno grafički oblikovani (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Za početak, zajedno s učenicima ponovite pravokutne projekcije dostupne na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura, Modul 1, Jedinica 1.6. Naglasite važnost izrade pravokutnih projekcija složenih tijela.
U nastavku podijelite učenike u parove te im ponudite dva jednostavna geometrijska tijela koje učenici samostalno slažu na sredinu stola. Učenici sjedaju sa suprotnih strana i crtaju skice ortogonalnih projekcija složenog tijela svatko iz svoje perspektive. Kada završe s crtanjem, zamjene mjesta i izrađuju novi tehnički crtež. Pri crtanju slijede sva pravila tehničkog crtanja. Nakon što izrade oba tehnička crteža učenici uspoređuju radove, raspravljaju o mogućim razlikama i objavljuju fotografije svojih radova na zidu izrađenom u alatu Padlet. Prikažite pojedine objavljene crteže i zajedno s učenicima međusobno ih usporedite te komentirajte točnost i preciznost crtanja.
U drugom zadatku učenici za isti predmet trebaju napraviti ortogonalne projekcije u mjerilu M 1:1 koristeći se digitalnim alatom Kleki. Prije zadavanja drugog zadatka povedite raspravu o poslovima u čijem su opisu izrada ili čitanje različitih tehničkih crteža. Razgovor usmjerite prema načinu izrade tih tehničkih crteža i upotrebi računala koja se u današnje vrijeme koriste za njihovu izradu. Zajedno s učenicima nabrojite različite računalne programe koji se koriste za crtanje tehničkih crteža. Nakon što završe s izradom pravokutnih projekcija digitalnim alatom, spremljenu fotografiju objavljuju na zidu izrađenom u alatu Padlet.
Ponovno prikažite pojedine fotografije, zajedno s učenicima usporedite crteže i komentirajte njihovu točnost i preciznost crtanja. U razgovoru naglasite važnost preciznosti pri crtanju tehničkih crteža uporabom digitalnih alata. Vježbu završite razgovorom o mjerilu crtanja, važnosti kotiranja i označavanja mjerila crtanja.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite pitanja i poveznicu na e-škole DOS Tehnička kultura, Modul 1, Jedinica 1.6. Svakako ga uputite i na prilagodbe koje ima sam DOS (veličina slova, disleksija i noćni prikaz) te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Pripremljene crteže pošaljite učeniku unaprijed. Učeniku pripremite predloške, odnosno zadatak uparivanja s pravokutnim projekcijama i mjerilima da biste provjerili razumijevanje gradiva te ga dodatno pojasnili učeniku. Za učenika s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije pripremite kartice s mjerilima kako bi mogao dati odgovore samo podizanjem kartice.
Učenike podijelite u parove pazeći da učenik s teškoćama bude uparen s poticajnim vršnjakom. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra kao i za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje napravite vizualni raspored nastavnog sata ili koraka u sklopu aktivnosti. Osigurajte učeniku s teškoćama gotove primjere uvećanih mjerila. Unaprijed obavijestite učenika o zadatku. Primjereno grafički oblikujte sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Budite sigurni da se učenici znaju služiti alatima Word, Kleki i Padlet. Omogućite vizualne ili pisane upute za rad u tim alatima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Aktivnost započnite raspravom tijekom koje postavite pitanja vezana uz primjenu umanjenog mjerila. Za što upotrebljavamo umanjeno mjerilo? O kakvom je predmetu riječ ako se za crtanje takvog predmeta moramo koristiti umanjenim mjerilom? Jeste li već negdje vidjeli prikaz s umanjenim mjerilom?
Učenike podijelite u parove. Svakom učeničkom paru dodijelite zadatak – neka nacrtaju ortogonalne projekcije školske klupe. Učenički par samostalno odabire mjerilo crtanja. Jedan od učenika izrađuje crtež ortogonalnih projekcija klupe u bilježnicu, a drugi se učenik koristi digitalnim alatom Kleki.
Nakon što završe s crtanjem, učenici provjeravaju radove jedan drugome, a nakon provjere postavljaju svoje crteže na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Učitelj odabire nekoliko radova te zajedno s učenicima komentira točnost crtanja priborom za tehničko crtanje i digitalnim alatom za crtanje.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite uvodna pitanja te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učenike podijelite u parove pazeći da učenik s teškoćama bude u paru s poticajnim vršnjakom. Obratite pozornost na djetetove mogućnosti i jake strane te prema tome odredite tko će u paru raditi koji zadatak.
Ako je potrebno, učenicima s motoričkim teškoćama pripremite posebne držače ili pomagala za olovke koja će im pomoći da ostvare zadatak. Pripazite na stabilnost radne površine kako bi se osigurala stabilnost prilikom crtanja. Ako učenik ima teškoće s preciznim crtežom ortogonalnih projekcija, možete ponuditi alternativne načine crtanja, kao što su uporaba šablona ili predložaka, koji će im olakšati postizanje željenih rezultata, kao i rad na tabletu, ili osigurajte vršnjačku potporu ili podršku pomoćnika u nastavi.
Za učenika s poremećajem iz autističnog spektra osigurajte da na radnom stolu ne bude dodatnih distraktora. Unaprijed obavijestite učenika o zadatku. Ako se koristi pisani nastavni materijal, neka bude primjereno grafički oblikovan (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Budite sigurni da se učenici znaju služiti alatima Kleki i Padlet. U svrhu veće motiviranosti te za stvaranje pozitivne slike o sebi, učitelj neka imenuje neke pozitivne elemente zadatka koje je izradio učenik s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.