Motivirajte učenike za rad postavljajući im pitanje u kojem bi povijesnom razdoblju voljeli živjeti da mogu otputovati u prošlost. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje ideje i objasne zašto bi odabrali to povijesno razdoblje. Nastavite razgovor pitanjem bi li netko izabrao srednjovjekovni grad za život i kako zamišljaju život u njemu. Projicirajte učenicima videosadržaj koji prikazuje jedan engleski srednjovjekovni grad. Prije gledanja uputite učenike da obrate pozornost na vanjski i unutarnji izgled grada, materijal od kojeg je građen te život u njemu. Nakon što učenici odgledaju videosadržaj, prozovite nekoliko učenika da podijele dojmove o viđenom sadržaju te odgovore je li im, nakon gledanja videosadržaja, život u srednjovjekovnom gradu privlačniji ili manje privlačan. Za daljnji rad podijelite učenike u parove. Unaprijed pripremite materijal i smjernice na kartici za učeničko istraživanje izgleda srednjovjekovnoga grada i života u njemu. Prijedlog za pripremu materijala je Putujemo kroz povijest: život u srednjovjekovnom gradu. S pomoću unaprijed pripremljenih smjernica učenici će uočavati i bilježiti svoja zapažanja o tipičnim građevinama, izgledu uličica, higijeni, svakodnevnim događanjima i sl. Projicirajte učenicima ilustraciju srednjovjekovnoga grada kako bi učenici imali zorniji prikaz zadane teme. Ilustraciju možete pronaći koristeći se digitalnim alatom Pixabay upisujući traženi pojam u tražilicu unutar alata. Nakon što učenici unutar para istraže izgled grada u srednjem vijeku i život u njemu, pristupit će digitalnom alatu Office 365 i u programu Word napisati opis svoje svakodnevice iz perspektive srednjovjekovnoga gradskog stanovnika. Unutar opisa učenici će uključiti znanja koja su usvojili radeći u paru na pripremljenom materijalu. Prozovite nekoliko parova da izlože svoj rad. Potaknite učenike na raspravu uspoređujući život u gradu u srednjem vijeku i danas. Učenici će navoditi primjere promjena u odnosu na izgled gradova, sastav stanovništva i njihova zanimanja. Potaknite učenike na zaključivanje što je uzrok brojnih promjena te u kojem je od uspoređivanih povijesnih razdoblja život bio lakši/bolji i zašto.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodnih rasprava usmjeravajte sudjelovanje učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenika s poremećajima ponašanja i osjećanja kroz unaprijed pripremljena pitanja za raspravu. Pri projiciranju videosadržaja učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje zadajte točna pitanja na koja će tražiti odgovore tijekom gledanja kako bi održali pažnju tijekom cijelog trajanja videosadržaja.
Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Office 365 i programu Word. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.
Pri prezentiranju uradaka učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje zadajte pitanja na koja moraju dati odgovore. Tijekom završne rasprave nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenici će istražiti je li grad u kojem žive srednjovjekovni ili će pronaći hrvatski srednjovjekovni grad koji ih zanima i istražiti njegovu povijest i zanimljivosti. Povijest odabranoga grada prikazat će izradom digitalnog plakata u alatu Canva.
Za motivaciju učenika unaprijed pripremite igru asocijacija u programu PowerPoint u digitalnom alatu Office 365, tako što ćete napraviti tablicu od određenog broja stupaca i redova. U dobivena polja upišite pojmove koji povezani nude rješenja stupaca. Povezana rješenja stupaca nude konačno rješenje – Venecija. Nakon što učenici odgonetnu konačno rješenje, upitajte je li netko bio u Veneciji te što im se najviše svidjelo. Prokomentirajte s učenicima jesu li im svi pojmovi spomenuti u tablici poznati i koje bi izdvojili kao najpoznatija obilježja Venecije (gondole, karneval…). Potaknite daljnji razgovor postavljajući učenicima pitanje o problemima potapanja dijelova grada zbog porasta razine mora, što je posljedica klimatskih promjena. Upitajte učenike jesu li oni svjesni klimatskih promjena i osjećaju li ih te na koje je sve načine čovjek uzrok tome. Prozovite nekoliko učenika da usmeno iznesu svoje mišljenje te ih potaknite na promišljanje o potrebi razvijanja ekološke svijesti. Zatim podijelite učenike u parove. Radom u paru na unaprijed pripremljenom materijalu i smjernicama učenici će istraživati razvoj Mletačke Republike. Za pripremanje materijala prijedlog je sadržaj Venecija. Učenici će tijekom istraživanja pratiti unaprijed pripremljene smjernice i bilježiti najvažnije događaje i godine u povijesti Mletačke Republike. Zatim učenici pristupaju digitalnom alatu Tiki-Toki i izrađuju vremensku lentu u koju unose godine i događaje koje su izdvojili istraživanjem. Prozovite nekoliko učenika koji će projicirati svoju vremensku lentu te ju objasniti ostalim učenicima prezentirajući znanje koje su usvojili radom u paru. Nakon izlaganja svakog para potaknite ostale učenike da se uključe i iznesu svoje mišljenje ako smatraju da su bitne godine ili događaji izostavljeni s izložene vremenske lente argumentirajući svoje mišljenje.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti, važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodnih rasprava nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju.
Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u paru podijele poslove sukladno jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Tiki-Toki. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alata. Neka učenici koji se ne snalaze u ovom digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka podijele posao s učenicima s kojima su u parovima u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.
Pri prezentiranju uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako ne izraze želju.
U završnoj raspravi nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenici će istražiti zanimljivosti iz razdoblja Mletačke Republike kao npr. tajna proizvodnja murano stakla ili dugovječnost mosta Rialto. Svoje će istraživanje učenici prikazati izradom prezentacije u digitalnom alatu Prezi.
Motivirajte učenike za rad razgovarajući o gradovima na hrvatskoj obali koje su posjetili. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje doživljaje. Potaknite učenike da navedu zanimljivosti toga grada, imenuju građevine ili navedu neko drugo karakteristično obilježje. Upitajte učenike koje bi gradove na obali predložili da ih se posjeti te napravite popis od tri grada oko kojih se većina učenika složila. U izbor za popis ulaze samo oni prijedlozi za koje učenici mogu iznijeti najviše podataka. Motivirajte učenike za rad projicirajući videosadržaj. Nakon što učenici odgledaju videosadržaj, upitajte ih jesu li prepoznali o kojem je gradu riječ i po čemu su ga prepoznali. Nakon što učenici imenuju prepoznatljive dijelove grada, potaknite ih da iznesu i svoje znanje o njima. Upitajte učenike znaju li što znači kulturna baština i što sve pripada kulturnoj baštini. Objasnite učenicima da se Dubrovnik nalazi na UNESCO-ovu popisu svjetske i kulturne baštine. Zatim učenike podijelite u parove. Unutar parova učenici će istražiti što je zadaća organizacije UNESCO te na temelju čega se Dubrovnik nalazi na Popisu svjetske i kulturne baštine. Svoj će rad učenici prikazati izradom digitalnog plakata u alatu Canva. Odaberite nekoliko parova koji će prezentirati svoj rad. Potaknite učenike na promišljanje o važnosti očuvanja kulturne baštine kao važnog čimbenika u prepoznavanju vlastitoga kulturnog identiteta. Za daljnji rad podijelite učenike u grupe. Zadatak je svake grupe istraživanje povijesti Dubrovačke Republike. Unaprijed pripremite materijal i smjernice na kartici s pomoću kojih će učenici izvršiti grupni rad. Prijedlog za pripremanje materijala za rad je članak Kratka povijest Dubrovnika. S pomoću unaprijed pripremljenih smjernica učenici će uočavati posebnosti Dubrovačke Republike. Zatim će učenici izraditi animirani videozapis u digitalnom alatu PowToon. U svom videozapisu učenici će prikazati povijesni pregled Dubrovačke Republike, naglasiti njezine posebnosti, ali i važnost i danas svjetski poznatoga grada.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodnih rasprava, ako ne izraze želju, nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama).
Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak).
Pri prezentiranja uradaka, ako ne izraze želju, nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Canva i Powtoon. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima. Neka učenici koji se ne snalaze u ovom digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka podijele posao s učenicima s kojima su u parovima/grupama u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.
Učenici će istražiti poznate Dubrovčane, kao npr. Marina Držića ili Ruđera Boškovića, i njihove književne odnosno znanstvene uspjehe. Svoj će rad prikazati izradom digitalne prezentacije u alatu Office 365.
video, Knightsbury XIV - 3D Medieval English Town , izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
članak Putujemo kroz povijest - Život u srednjovjekovnom gradu, Siscia.hr, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
pojam Venecija, Hrvatska enciklopedija, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
video Dubrovnik in 4K , izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
članak Kratka povijest Dubrovnika, Turistička zajednica grada Dubrovnika, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.