Prije početka aktivnosti učenicima možete pripremiti prezentaciju u alatu PowerPoint Online za ponavljanje gradiva o imenicama i njihovoj sklonidbi. Također, s pomoću prezentacije možete s učenicima ponoviti nazive padeža i pitanja na koja odgovaraju. Posebno naglasite da svi padeži osim vokativa odgovaraju na dva pitanja − jedno je pitanje za imenovanje onoga što je živo, a drugo za imenovanje onoga što je neživo.
Nakon uvodnoga ponavljanja usmjerite učenike na razgovor o njihovim omiljenim igrama iz djetinjstva. Učenici se tijekom razgovora prisjećaju naziva pojedinih igara te pravila igre. Ako učenici spomenu igru Leti, leti, nastavite razgovor o toj igri postavljajući dodatna pitanja, razgovarajući o pravilima te igre i situacijama u kojima su je učenici igrali. Ako učenici ne spomenu tu igru, možete je sami spomenuti, a zatim ukratko s njima ponoviti pravila igre i uputiti ih na igru u grupama po troje ili četvero, ovisno o ukupnom broju učenika u razredu.
Prije nego što igra počne objasnite učenicima da će se tijekom igre služiti digitalnim alatom Padlet. Uputite ih na to da najprije izrade praznu ploču u tom alatu u kojoj će zatim, dok igra traje, zapisivati riječi koje izgovaraju bez obzira na to leti li ili ne leti imenovani pojam. Padlet je jednostavan digitalni alat koji će u ovoj igri poslužiti kao prazan papir na koji učenici zapisuju riječi zadane u igri. Važno je da svaka grupa prije igre kreira zajednički zid, a svi njezini članovi dobiju poveznicu putem koje nesmetano mogu surađivati. Također, učenike uputite na to da igraju tako da u grupi jedan učenik bude zadužen za izgovaranje riječi i njihovo zapisivanje u alatu Padlet, a ostali učenici podignutim odnosno spuštenim kažiprstima "odgovaraju" leti li ono što imenuje zadana imenica ili ne. Isti učenik zadaje tri riječi nakon čega ga zamjenjuje sljedeći koji također izgovara tri riječi i zapisuje ih u zadanom alatu. Igra traje toliko dugo dok se svi učenici u grupi ne izmijene na mjestu onoga koji zadaje riječi.
Kad sve grupe uspješno odigraju igru, svaki učenik neka za sebe nacrta u bilježnicu tablicu s dvama stupcima − IMENICE KOJE IMENUJU ŠTO ŽIVO i IMENICE KOJE IMENUJU ŠTO NEŽIVO − u koje će zatim razvrstati sve imenice koje su tijekom igre Leti, leti članovi njegove grupe zapisali. Pročitajte u razredu sve imenice svih grupa i utvrdite jesu li dobro razvrstane u tablice s obzirom na to imenuju li što živo ili što neživo. Navedite učenicima moguće pogreške, razgovarajući s njima, utvrdite zašto su pogreške nastale. Tijekom razgovora potaknite učenike na zaključivanje i ispravljanje pogrešaka. Također, u ovoj biste aktivnosti mogli ostvariti i projektni zadatak u suradnji s učiteljem Prirode putem teme Živi svijet.
Za kraj aktivnosti uvedite pojam nominativa kao prvog padeža u sklonidbi imenica. Objasnite učenicima da je to prvi od sedam padeža u sklonidbi imenica hrvatskoga jezika te da odgovara na pitanje Tko? ako imenuje što živo i Što? ako imenuje što neživo. Usmjerite ih pritom na to da ponovno promotre imenice koje su zapisali u tablice te da uz njih u tablicu napišu odgovarajuće pitanje prema tome imenuje li određena imenica što živo (Tko leti? / Tko ne leti?) ili što neživo (Što leti? / Što ne leti?). Na taj će način učenici ojačati razlikovanje imenica koje imenuju živo od imenica koje imenuju neživo. Navedite i da je osnovno značenje nominativa imenovanje te da je u rečenici imenica u nominativu najčešće vršitelj radnje (Tko ili što je ovo?, Tko ili što vrši radnju?).
Možete s učenicima ponoviti pokrate i kratice kojima se bilježe padeži s osobitim naglaskom na pokrate i kratice kojima se bilježi nominativ (N ili nom.).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
PowerPoint prezentaciju koju ćete koristiti u aktivnosti, učenicima s teškoćama pošaljite prije elektroničkim putem.
Ako u razrednom odjelu imate učenka s oštećenjem sluha, prilagodite igru Leti, leti na način da se svaka riječ koja će se govoriti, napiše na kartici i pokaže učeniku s oštećenjem sluha koji onda određuje "leti" li ta riječ ili ne.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava unaprijed pripremite nacrtanu tablicu s dva stupca u koje će razvrstavati riječi. Tablica neka bude dovoljno velika i neka ima dovoljno prostora za upisivanje riječi.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u skupinu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći u radu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Na početku ove aktivnosti napišite na ploču nekoliko imenica u nominativu jednine i te iste imenice zatim u frontalnom radu s učenicima napišite u nominativu množine. Odaberite one imenice u kojih se u nominativu množine provode glasovne promjene – promjena glasova k, g, h ispred -i u c, z, s ili sibilarizacija (npr. junak – junaci), kraćenje sloga ije u je/e (npr. cvijet – cvjetovi) i nepostojani a (npr. kupac – kupci). Možete navesti i više od jednog primjera. Također, potaknite učenike na to da sami navedu barem jedan primjer imenice u kojoj uočavaju promjenu u osnovi u množini. Zapišite na ploču i učeničke primjere.
Promatrajući primjere zapisane na ploči, učenici usvajaju pojam glasovnih promjena koje se provode u nominativu množine nekih imenica. Rade na čestim i oglednim primjerima.
Za obradu pojma glasovne promjene unaprijed pripremite interaktivnu prezentaciju koristeći se digitalnim alatom Wooclap za koju ćete na satu učenicima podijeliti poveznicu kako bi joj mogli nesmetano pristupiti. Prezentacija pripremljena u navedenom alatu služi za suradnju s učenicima u stvarnome vremenu. Navodeći ogledne primjere imenica u kojima se provode tri navedene glasovne promjene, uvodite postupno svaku od njih, i to tako da ih objasnite na primjeru. Nakon obrade svake od glasovnih promjena možete zadati nekoliko zadataka za vježbu kojima ćete provjeriti uočavaju li učenici glasove koji se mijenjaju. Primjerice, navedite desetak riječi u nominativu jednine, a učenicima zadajte zadatak da zaokruže samo one u kojima se u nominativu množine provodi određena glasovna promjena. Također, možete zadati desetak fotografija ili ilustracija nekog bića, stvari ili pojave, a učenici pokraj svake od njih trebaju napisati odgovarajuću imenicu u nominativu jednine i u nominativu množine. Ponovno fotografije ili ilustracije birajte tako da su podjednako zastupljene imenice u kojima se provode glasovne promjene i imenice u kojima se one ne provode. U traženju fotografija možete se koristiti alatom Pixabay koji je pogodan za pretraživanje i preuzimanje besplatnih fotografija. Pritom, naravno, treba paziti na poštivanje autorskih prava.
Nakon obrade svih triju glasovnih promjena i utvrđivanja znanja na primjerenim zadatcima možete učenicima dati da u alatu World Search Labs izrade svoju osmosmjerku u koju će umetnuti osam (8) imenica u nominativu množine u kojima su provedene glasovne promjene. Pri izradi osmosmjerke učenici se mogu služiti primjerima obrađenima na satu, ali i nekim drugim, novim primjerima. Dovršene osmosmjerke učenici mogu zamijeniti s učenikom s kojim sjede u klupi te ih međusobno rješavati. Pri rješavanju učenici si mogu međusobno mjeriti vrijeme koje im je potrebno za pronalazak osam imenica u nominativu množine te na taj način upriličiti i malo nadmetanje u paru.
Na kraju možete pročitati pojedine primjere naglas, a učenici neka utvrde koji se glasovi mijenjaju odnosno neka imenuju glasovnu promjenu koju u svakoj od imenica uočavaju.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Primjere nominativa jednine i množine koje ćete zapisati na školsku ploču pripremite na pisanome predlošku za učenike s teškoćama. Primjere popratite vizualnom podrškom te perceptivno podebljajte glasovne promjene kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra razumjeli novo gradivo.
Prezentaciju i fotografije koje ćete koristiti tijekom aktivnosti pošaljite elektroničkim putem prije učenicima s teškoćama kako bi mogli pregledati fotografije više puta, a tijekom aktivnosti, ako je potrebno, dodatno učeniku s oštećenjem vida opišite važne vizualne informacije.
Tijekom izrade zadataka za ponavljanje imajte na umu da za učenike s teškoćama smanjite broj istovjetnih zadataka te zadatke grafički primjereno oblikujte (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Obratite pozornost da su riječi u zadatcima bliske i izvedene iz svakodnevnoga života učenika s intelektualnim teškoćama.
Zadatak izrade osmosmjerke bilo bi poželjno raditi u paru kako bi se učeniku s teškoćama pružila potrebna podrška. Osmosmjerku zatim mogu zamijeniti s parom koji sjedi ispred ili iza njih i nadmetati se s njima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Ponovite s učenicima što su naučili o nominativu kao prvome padežu u hrvatskome jeziku. Usustavljivanje usmjerite na značenje nominativa te na pitanja na koja odgovara. Prije provođenja ove aktivnosti možete izraditi interaktivne radne listiće u digitalnom alatu Wizer. Riječ je o digitalnom alatu s pomoću kojega je moguće izraditi zanimljive interaktivne radne listiće za upotrebu u nastavi, ali i za samostalan rad kod kuće. Radni listić možete podijeliti s učenicima u razredu i putem Edmodo sustava, a možete ga postaviti i na mrežnu stranicu kako bi bio dostupan i drugima. Edmodo je vrsta društvene mreže čiji je cilj povezati učitelje u zajednice i olakšati im pristup i dijeljenje materijala i znanja.
Zatim možete učenicima zadati zadatak da u grupama po troje ili četvero izrade igru memorije. Sve igre memorije neka imaju jednak broj polja (npr. 10 x 10 polja). Učenici pretražuju internet kako bi pronašli kakvu fotografiju koju mogu postaviti u digitalni alat tako da se uparuje s odgovarajućim nazivom u nominativu. Potaknite ih na to da se u traženju primjerenih fotografija posluže digitalnim alatom Pixabay na kojem su dostupne besplatne fotografije. Također, svakako ih upozorite na to da pri preuzimanju fotografija moraju paziti na poštivanje autorskih prava.
Za izradu igre memorije služe se digitalnim alatom Match the Memory. Riječ je o besplatnom digitalnom alatu za izradu igre memorije s tekstom ili slikama koji se može upotrebljavati u različitim kombinacijama. Alat je moguće upotrebljavati i bez prijave i registracije.
Kad sve grupe izrade svoju igru memorije, mogu ih postaviti na mrežu za veću interaktivnost. Također, postoji mogućnost postavljanja vremenskog odbrojavanja u igrici, stoga možete organizirati i natjecanje u razredu. Potičite učenike na to da tijekom igre glasno izgovore naziv onoga što prikazuje svaki otkriveni par te da postave odgovarajuće pitanje za nominativ: Tko? (za živo) i Što? (za neživo).
Zajedno s učenicima usporedite izrađene igre memorije svih grupa u razredu pitajući ih, npr. Koja je igrica najzanimljivija i zašto?, Pojavljuju li se u nekoj od njih kakve pogreške?, Koje?.
Napomena: ako ste organizirali natjecanje, proglasite pobjednika: Tko je današnji pobjednik?.
Na kraju ove aktivnosti možete s učenicima provesti i samovrednovanje služeći se digitalnim alatom Mentimeter. Putem tog alata korisnik može postavljati pitanja i prikupljati povratne informacije, a sudionicima je potreban kod i poveznica. Pitanja koja možete postaviti učenicima neka se odnose na pojmove koje su usvojili učeći o nominativu. Na kraju učenicima pokažite njihove rezultate i prokomentirajte ih s njima. Učenici neka iznesu svoja razmišljanja o tome koliko su zadovoljni pokazanim znanjem, a zatim razgovarajte i o mogućnostima za još bolje svladavanje nastavnih sadržaja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Ako u razredu imate učenika s oštećenjem vida, tijekom izrade listića za ponavljanje u alatu Wizer odaberite što jednostavniji dizajn listića s dobrim kontrastom i s manje vizualnih podražaja (npr. dizajn DIY te izaberite crnu boju slova). Promijenite i vrstu fonta u neki od dostupnih sanserifnih fontova u alatu (primjerice Open Sans extra bold). Alat nudi opciju povećanja fonta, povećanoga razmaka između riječi i redova tako da grafički primjereno oblikujte listić za učenike s teškoćama (koristite povećani font, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova), birajte pitanja višestrukog odabira s jezično različitim kombinacijama ili opciju povezivanja pitanja s točnim odgovorom, a izbjegavajte pitanja otvorenoga tipa.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u skupinu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći u radu. Za učenike s oštećenjem vida vodite računa o tome da učenici odaberu pozadinsku boju i boju slova koje imaju dobar kontrast na memorijskim karticama (primjerice, crna pozadina i bijela slova ili obrnuto). Ako ćete organizirati natjecanje, nemojte ocijeniti tko je bio najbrži, već tko je imao najmanji broj pogađanja i tko je najmanje puta otvorio kartice kako bi i učenici s teškoćama koji nemaju dovoljnu brzinu u rješavanju ovoga zadatka imali priliku pobijediti ili organizirajte igranje u parovima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da izrade igru asocijaciju od 4 stupca po 3 reda. Neka definiraju konačno rješenje, rješenja četiriju stupaca te četiri pojma koja vode do rješenja svakog stupca. Igru asocijacija učenici mogu jednostavno izraditi služeći se alatom PowerPoint Online. Učenike možete usmjeriti na to da se tijekom izrade igre pridržavaju neke određene teme. Kad učenik želi otkriti rješenje pojedinog polja, mora postaviti pitanje: Tko sam ja? Primjerice, igra se može odnositi na imenovanje različitih zanimanja pa rješenje jednog polja može biti, primjerice, vlakovođa, a zadana polja vlak – tračnice – vožnja. Učenici mogu osmisliti još tri zanimanja, a konačno rješenje neka bude – zanimanja. Gotove igre možete postaviti u razredni portfolio ili na mrežne stranice škole.
U ovoj se aktivnosti, također, mogu povezati i očekivanja međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj. Primjerice, učenici mogu istražiti zanimanja budućnosti te o njima pripremiti kraće izlaganje uz plakat ili prezentaciju. O zanimanjima budućnosti mogu samostalno ili radeći u paru ili grupi istraživati na mrežnim stranicama.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.