Predmet
Geografija 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Vode na kopnu

Naziv predmeta
Geografija 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • crnomorski slijev
  • jadranski slijev
  • rijeke
  • hidrološki ciklus
  • otjecanje vode

Teku, teku rijeke

U početnom dijelu aktivnosti provjerite predznanje učenika o elementima tekućica i osnovnim obilježjima rijeka. Neka navedu sljevove u Hrvatskoj te nasumično prozovite nekoliko učenika koji će na geografskoj karti pronaći i imenovati rijeke dvaju sljevova. Nakon uvodnog ponavljanja, podijelite učenike u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite parove na e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4., ulomak Obilježja rijeka crnomorskog i jadranskog slijeva. U navedenom ulomku parovi mogu pronaći obilježja dvaju sljevova te hidrološku kartu Hrvatske. Zadajte im da u alatu za izradu digitalnog sadržaja Genially izrade usporedni prikaz obilježja rijeka crnomorskog i jadranskog slijeva. Prikaz mogu izraditi u obliku tablica koristeći se informacijama iz digitalnog obrazovnog sadržaja. Na školsku ploču napišite koja obilježja prikazi moraju sadržavati (npr. primjeri rijeka, tipovi riječnih režima, plovnost rijeka, hidroenergetski potencijal i slično).

Nakon završetka rada nasumično odaberite jedan par koji će ostatku razreda usmeno izložiti usporedan prikaz s navedenim obilježjima. Nakon završetka izlaganja nadopunite i analizirajte uradak odabranog para tijekom rasprave s ostalim učenicima u razredu. Učenici će na temelju analize po potrebi doraditi tablicu. U završnome dijelu aktivnosti učenike uputite na rješavanje zadataka za ponavljanje iz e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4., ulomak Provjeri svoje znanje.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Ovu aktivnosti u mrežnom okruženju provedite metodom obrnute učionice. Učenicima ostavite materijale i poveznicu na e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4. u alatu za učenje na daljinu kojim se koristite (primjerice Yammer) s jasno naznačenim uputama i rokovima kojih se moraju pridržavati. Učenici neka se samostalno podijele u parove te neka rade koristeći odabrani alat za učenja na daljinu za kolaboraciju i komunikaciju. Uputite ih da prouče ulomak na e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4., Obilježja rijeka crnomorskog i jadranskog slijeva. Neka u paru izrade digitalni sadržaj u Genially u kojem će izraditi usporedni prikaz obilježja rijeka crnomorskoga i jadranskoga slijeva. Neka izrade tablicu koristeći se informacijama iz digitalnog obrazovnog sadržaja i onih koje će pronaći samostalno pretražujući mrežne izvore. Neka u prikaz uključe primjere rijeka, tipove riječnih režima, plovnost rijeka te hidroenergetski potencijal. U dogovoreno vrijeme sastanka pokrenite konferenciju te odaberite 2 do 3 para koja će predstaviti svoj digitalni sadržaj, a ostali neka ih podijele drugima tako što će priložiti poveznicu na sadržaj. Na kraju neka riješe kviz na e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4. te rezultat i greške prilože kao snimak zaslona u alatu za učenje na daljinu. Neka vam to bude pokazatelj što s učenicima treba dodatno obraditi u nastavi.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da metode i postupke prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti

Prilikom uvodnog ponavljanja koristite se jednostavnim i razumljivim pitanjima. Pri planiranju aktivnosti iz scenarija učenja važno je predvidjeti dulje vrijeme izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama u razvoju (ako oštećenja ili poremećaji utječu na proces učenja).

Za vrijeme svrstavanja učenika u parove pripazite gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra obavezno prethodno najavite rad u paru uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu.

Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će poticati i usmjeravati učenika. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.

Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u razvoju odredite dio zadatka koji treba izvršiti. Pritom imajte na umu to da je potrebno učeniku detaljnije objasniti što treba napraviti.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu (Genially). Po potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

Zadatak osim verbalno razložite i u pisanom obliku radi lakšeg praćenja same aktivnosti.

U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost).

Ne treba inzistirati n tome da učenik s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije (npr. mucanje, apraksija, artikulacijsko-fonološki poremećaj) u zadatku govori, izlaže ili da učenik s disgrafijom piše zadatke na ploču, naravno osim ako ne izrazi želju za tim.

Zadatke za ponavljanje iz e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4., ispišite te ih jezično i grafički prilagodite za učenike s teškoćama. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane.

Prilikom jezične prilagodbe treba paziti na to da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom, uobičajen poredak riječi u rečenicama.

Prilikom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im po potrebi pružite pomoć. Kod učenika s poremećajem pažnje i aktivnosti provjeravajte prati li događanja jer je u mrežnom obliku slabija kontrola nastavnika. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da izrade hidrološku kartu Hrvatske koristeći se predloškom slijepe karte iz mrežne stranice d-maps.com. Neka u alatu MS Paint u sklopu Office 365 ucrtaju razvodnicu te različitim bojama označe prostor crnomorskoga i jadranskoga slijeva. Izrađenu tematsku kartu neka podijele putem društvene mreže Yammer ili platforme Teams ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Teku, teku rijeke

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi tip protočnih režima većih hrvatskih rijeka.
  • Učenik opisuje glavna obilježja velikih hrvatskih rijeka i pokazuje ih na karti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Bogatstvo tekućica određeno je bogatstvom vode u prostoru

Prije početka aktivnosti ponovite s učenicima kruženje vode na Zemlji i hidrološki ciklus. Prozovite učenika koji će skicirati kruženje vode na školsku ploču te objasniti proces. Neka učenici objasne razliku između "malog" i "velikog" hidrološkog ciklusa. Potaknite ih na razmišljanje o otjecanju vode u različitim dijelovima svijeta te neka iznesu zaključke.

Nakon što učenici iznesu svoja razmišljanja, zadajte im da individualno pročitaju tekst u udžbeniku te u bilježnici objasne egzoreička, endoreička i areička područja otjecanja vode. Zatim učenike podijelite u parove i uputite ih na proučavanje e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.5, odlomak Uvod. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Neka prouče sadržaje i na temelju informacija zajedno u bilježnicama izdvoje primjere svjetskih rijeka ili prostora koji pripadaju pojedinom području otjecanja vode. Nasumično prozovite nekoliko parova koji će pročitati odgovore iz bilježnice. Nakon što analizirate ili nadopunite odgovore učenika, raspravite s učenicima može li čovjek utjecati na hidrološki ciklus te na koje načine.

Nakon rasprave parove uputite na izradu igre za ponavljanje u obliku "escape rooma". Za izradu se mogu koristiti alatom Wizer, a zadatke oblikovati prema sadržaju e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.5, ulomak Uvod. Mogu se koristiti i udžbenikom i bilježnicom. Predložite im da osmisle najmanje 5 zadataka čiji će točni odgovori otvarati nove sekcije. Zadatci mogu sadržavati pitanja s kratkim odgovorom, povezivanje pojmova i definicija, pitanje s ponuđenim odgovorima i sl. Učenici mogu priložiti i grafičke priloge preuzete na mrežnoj poveznici Pixabay. Parovi mogu uratke podijeliti s ostatkom razreda putem alata Office 365, društvene mreže Yammer ili platforme MS Teams, kako bi ih učenici mogli koristiti za ponavljanje sadržaja.

Postupci potpore

Prilikom uvodnog ponavljanja koristite se jednostavnim i razumljivim pitanjima. Učenike s teškoćama u razvoju uvijek možete potaknuti na razgovor postavljajući im potpitanja.

Za učenike s teškoćama u razvoju na kraju ponavljanja objasnite još jednom razliku između iz "malog" i "velikog" hidrološkog ciklusa.

Predvidite da će učeniku s teškoćama u razvoju trebati više vremena prilikom samostalnog izvršavanja zadatka, što se posebno odnosi na učenike s disleksijom kojima je potrebno duže vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Pojasnite nepoznate pojmove, provjerite jesu li učenici razumjeli pročitani tekst.

Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem vida jezično i grafički prilagodite tekst koji trebaju čitati. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane.

Prilikom jezične prilagodbe treba paziti da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom, uobičajen poredak riječi u rečenicama.

Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite plan ploče na kojem će biti objašnjeni pojmovi (egzoreička, endoreička i areička područja otjecanja vode) koji mogu biti popraćeni i vizualnom podrškom.

Za vrijeme svrstavanja učenika u parove pripazite gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u paru uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu.

Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji ih potiče i motivira. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinoga para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.

Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u razvoju zadajte koji dio zadatka će izrađivati.

Rad u paru i grupi uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Pritom je važno voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti.

Prilikom izrade igre učeniku s teškoćama u razvoju dodijelite njegovu ulogu. Vrlo je bitno da je uključen u sam proces stvaranja. Provjerite s učenikom s teškoćama u razvoju snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti (Wizer).

Na kraju sata učenicima s teškoćama u razvoju pripremite plan sata s jasno naznačenim ključnim riječima.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da kreiraju audiovizualni uradak o otjecanjima vode na Zemlji uz pomoć alata za multimediju Screencast-O-Matic. Videolekcije neka podijele s ostalim učenicima putem alata Office 365, društvene mreže Yammer ili platforme Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Bogatstvo tekućica određeno je bogatstvom vode u prostoru

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje egzoreička, endoreička i areička područja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Pobliže upoznaj hrvatske rijeke

U uvodnom dijelu sata učenike podijelite u parove. Uputite ih na e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4., slika 1. Dijagram godišnjeg hoda protočnosti rijeke Drave na stanici Terezino polje. Neka u paru analiziraju dijagram uz pomoć postavljenih pitanja u zadanom digitalnom obrazovnom sadržaju. Nasumično odaberite jedan par koji će nakon završetka rada odgovoriti na pitanja. Nakon toga najavite sljedeću aktivnost tijekom koje će učenici raditi samostalno.

Za drugu aktivnost unaprijed pripremite upute za učenike. Za individualni rad svaki učenik treba imati računalo ili tablet. Upute za rad im možete podijeliti putem društvene mreže Yammer ili platforme Teams prije početka aktivnosti. Neka izrade hidrogram protoka vode za jednu hrvatsku rijeku prema vlastitom odabiru. Rad mogu izraditi u MS Excel alatu unutar Office 365.

Uputite ih na interaktivnu digitalnu kartu u sklopu mrežne stranice Hrvatskih voda. Ondje mogu pronaći podatke o mjesečnom protoku vode u hrvatskim rijekama za odabrane mjerne postaje. Neka odaberu jednu rijeku i jednu mjernu postaju za koju će izdvojiti podatke i na temelju njih izraditi hidrogram. U spomenutim uputama naglasite kako dijagram mora imati naslov, naziv rijeke i mjerne postaje, mjerne jedinice itd. Nakon izrade dijagrama, uputite ih na e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4., ulomak Kamo idu hrvatske rijeke? te neka uz pomoć sadržaja odrede kojem riječnom režimu pripada promatrana rijeka. Unutar upute za rad pripremite i rubriku za sumativno vrednovanje geografskog istraživanja. Razradite kriterije bodovanja za pojedinu sastavnicu koju ste naveli u uputama.

U zaključnom dijelu aktivnosti učenici dijele dokument s nastavnikom putem društvene mreže Yammer ili platforme Teams.

Postupci potpore

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i oštećenjem vida jezično i grafički prilagodite pisane upute. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane.

Prilikom jezične prilagodbe treba paziti da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom, uobičajen poredak riječi u rečenicama.

Predvidite da će učeniku s teškoćama biti potrebno više vremena prilikom samostalnoga rada.

Provjerite zna li se učenik s teškoćama služiti MS Excel alatom. Ponudite alternativni zadatak gdje će učenik s teškoćama dobiti unaprijed napravljen hodogram te će morati samo upisati podatke. Za učenike s oštećenjem vida vodite računa o osvijetljenosti i kontrastu zaslona. Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite korištenje prilagođene tipkovnice. Učenike s motoričkim teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kao oblik vršnjačke podrške.

Prilikom čitanja teksta na e-škole DOS Geografija 1, Modul 3, Jedinica 3.4. potaknite učenike sa specifičnim teškoćama učenja na korištenje Omoguru aplikacije kako bi prilagodili vrstu i veličinu fonta, prored, kontrast pozadine. Po potrebi ispišite tekst te napravite jezičnu i grafičku prilagodbu.

Uz to, važno je provjeriti jesu li učenici s poremećajem pažnje i aktivnosti zabilježili zadatak.

Za učenike s određenim motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama u učenju, poremećajem pažnje i aktivnosti nastavni listići trebaju sadržavati označena mjesta za pisanje. Ta mjesta za pisanje i računanje trebaju biti prikladne veličine jer neki učenici imaju uvećan rukopis i stoga im je potrebno mnogo više prostora na papiru.

Prilikom vrednovanja učenika s teškoćama trebate vrednovati njegov odnos prema radu i postavljenim zadatcima. Sumativno vrednovanje treba biti poticajno i motivirajuće za učenike.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnoga tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da na mrežnim stranicama Hrvatskih voda pronađu podatke o vodostajima rijeka. Neka izaberu jednu rijeku i prate vodostaj u određenom razdoblju. Na temelju podataka mogu izraditi istraživački rad u obliku izvješća u MS Wordu Office 365.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pobliže upoznaj hrvatske rijeke

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava osnovne tipove protočnih režima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.