Pozdravite učenike i za početak aktivnosti upitajte ih koje su im prve asocijacije na izraz Turci ili Osmanlije, kako biste kvalitetno započeli razgovor o temi. Neka se podijele u grupe te neka pretraživanjem raspoloživih mrežnih izvora pronađu sve važne bitke između hrvatske vojske i Osmanskoga Carstva u razdoblju tzv. stogodišnjeg rata (1493. – 1593.). Svaka grupa odabrat će pet ključnih bitaka, obrazložiti ih i objasniti tako što će u alatu Conceptboard izraditi umnu mapu za svaku bitku. Neka objasne zašto su bile toliko važne za daljnji tijek povijesti. Zadatak je završen nakon što grupe svoje rezultate predstave ostalim učenicima u razredu. Na kraju, upitajte učenike koja su njihova promišljanja u vezi s hrvatsko-osmanskim ratovima odnosno njihovim utjecajem na današnjicu.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Tijekom uvodnog razgovora učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati usmeno izražavaju zaključke do kojih su došli ako sami ne izraze želju.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.
Učenike s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne jave. Pobrinite se da rad učenika s teškoćama pratite tijekom izvršenja grupnog zadatka kako biste njihov doprinos mogli vrednovati i ako se ne jave za izlaganje uratka.
Ne ističite pogreške učenika s teškoćama te ih pohvalite kada je primjereno kako bi stvarali pozitivnu sliku o sebi i kako bi im se povećala motivacija. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako biste učenicima s teškoćama pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Neka učenici pročitaju raspoložive mrežne izvore o hrvatsko-osmanskim ratovima, točnije o Sigetskoj bitki. Neka u alatu Conceptboard prikažu umnu mapu na kojoj će detaljno objasniti Sigetsku bitku.
Pozdravite učenike i započnite uvodnu aktivnost postavljanjem pitanja poznaju li učenici određene turcizme u hrvatskom jeziku i znaju li kako su došli u naš jezik. Učenici će se podijeliti u grupe, a svaka će grupa, pretražujući dostupne mrežne izvore, analizirati uzroke osmanskih osvajanja u Hrvatskoj i razloge zašto se Hrvatska dugo vremena nije mogla učinkovito suprotstaviti. Rezultate svojih istraživanja svaka će grupa staviti u tablicu koristeći se alatom Tricider. Nakon završenog zadatka grupe će predstaviti svoje pronalaske drugim učenicima i objasniti zašto je baš taj jedan uzrok, po njihovu mišljenju, najvažnija komponenta u lošoj obrani Hrvatske od osmanske najezde. Na kraju, upitajte učenike koliko utjecaja na turističku promociju Hrvatske turskim turistima ima povijesno nasljeđe hrvatsko-osmanskih ratova.
Započnite sat na platformi MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i započnite uvodnu aktivnost postavljanjem pitanja poznaju li oni određene turcizme u hrvatskom jeziku i kako su došli u naš jezik. Pomoću funkcionalnosti izdvojenih soba (breakout rooms) podijelite učenike u grupe, pri čemu će svaka grupa pretraživanjem dostupnih mrežnih izvora analizirati uzroke osmanskih osvajanja u Hrvatskoj i razloge zašto im se Hrvatska dugo vremena nije mogla učinkovito suprotstaviti. Neka u svakoj grupi predstavnik u zasebnom prozoru pristupi alatu Tricider, u kojemu će u tablicu bilježiti pronalaske grupe. Nakon završenog zadatka vratite se u plenarni način rada i prozovite predstavnike svake grupe da podijeli zaslon te da uz pomoć kolega predstavi svoje pronalaske drugim učenicima. Neka objasne koji je uzrok, po njihovu mišljenju, najvažnija komponenta u lošoj obrani Hrvatske od osmanske najezde. Za kraj, upitajte učenike koliko utjecaja na turističku promociju Hrvatske turskim turistima ima povijesno nasljeđe hrvatsko-osmanskih ratova.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Tijekom provedbe aktivnosti uzmite u obzir različite teškoće učenika i u skladu s njihovim potrebama pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka. Također, učenicima s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za izvršavanje zadatka.
Tijekom uvodnoga razgovora učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.
Prilikom podjele učenika u grupe, nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji su strpljivi i koji će ga poticati na rad). Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Tricider. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.
Prilikom prikazivanja uradaka omogućite da grupa u kojoj je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje prva izlaže. Nakon prikazivanja uradaka i završne rasprave osigurajte učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenici koji žele znati više neka na dostupnim mrežnim izvorima prouče podatke o smjeni vladarske obitelji na hrvatskom i ugarskom prijestolju te neka u alatu Conceptboard prikažu zašto su zbog toga nastali određeni problemi u Hrvatskoj tijekom najveće osmanske opasnosti.
Pozdravite učenike i za početak aktivnosti upitajte ih je li potrebno očuvati spomenike osmanske vlasti u Hrvatskoj. Nakon odgovora na uvodno pitanje podijelite ih u grupe. Pretraživanjem dostupnih mrežnih izvora učenici će pronaći najvažnije bitke hrvatsko-osmanskoga sukoba od 1593. do 1699. godine te će istražiti koje su bitke najviše utjecale na daljnji razvoj povijesnih događaja i zašto. Koristeći se alatom Conceptboard, svaka će grupa izraditi umne mape na kojima će objasniti važnost pojedine bitke koju su izabrali, s tim da ne treba biti više od četiriju bitaka po grupi, radi racionalnoga utroška vremena. Dobivene rezultate svaka će grupa izložiti te će na temelju toga učenici doći do zajedničkog zaključka i izdvojiti tri ključne bitke iz tog razdoblja. Za kraj, upitajte učenike koja su njihova promišljanja o tome zašto je došlo do naglog opadanja osmanske vojne moći i kako se ta činjenica odrazila na tursko stanovništvo kada je habsburška vojska dolazila u pojedina mjesta.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Tijekom uvodnoga razgovora učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije i učenike sa specifičnim teškoćama učenja, a koja će biti jezično i grafički prilagođena. Također, ako je to potrebno, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste olakšali razumijevanje pojmova.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. U grupama u kojima su učenici s teškoćama koji se ne snalaze u digitalnom alatu, neka učenici podijele zadatke na specifične dijelove sukladno jakim stranama učenika s teškoćama. Specifični dio zadatka može biti zapisivanje bilješki, prezentiranje grupnog uratka i sl.
Tijekom predstavljanja umnih mapa ne inzistirajte na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati usmeno predstavljaju rad svoje grupe ako sami ne izraze želju.
Učenici koji žele znati više mogu pretraživanjem dostupnih mrežnih izvora pronaći informacije o Miru u Srijemskim Karlovcima te izraditi umnu mapu u alatu Conceptboard, na kojoj će iznijeti obilježja tog mirovnog sporazuma te objasniti njegovu važnost za prostor Ugarske i Hrvatske.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.