Svrha je ove aktivnosti učenike usmjeriti na argumentirano odabiranje strategije pri uspoređivanju razlomaka.
Uputite učenike da u interaktivnom prikazu danom u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Interakcija ponove uspoređivanje razlomaka s jednakim nazivnicima, a zatim i s jednakim brojnicima. Pripremite radni listić sa zadatcima u kojima treba usporediti dva razlomka i podijelite ih učenicima poveznicom na dokument u oblaku. Odaberite takve parove razlomaka u kojima će učenici uočavati i imati mogućnost odabrati najučinkovitiju strategiju, koja ne treba biti svođenje razlomaka na zajednički nazivnik, primjerice:
Nakon što učenici samostalno riješe zadatke, slijedi analiza i rasprava tijekom koje će biti istaknute sve uočene strategije.
Učenici neka u skupinama izrade umnu mapu u digitalnom alatu Coggle o temi Strategije pri uspoređivanju razlomaka. Uza svaku strategiju neka navedu nekoliko primjera parova razlomaka na koje se pojedina strategija može primijeniti.
Učenike podijelite u parove kako bi odigrali edukativnu digitalnu igru u kojoj trebaju poredati ponuđene razlomke od najmanjeg prema najvećemu, pri čemu se koriste različitim strategijama uspoređivanja. Tijekom igre učenici neka međusobno argumentiraju razloge svojega odabira te na taj način razvijaju matematički izričaj.
Kao dodatnu vježbu učenicima predložite rješavanje zadataka iz e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Kolekcija zadataka 4.
Engleski matematičar Robert Recorde (1510. 1558.) prvi je u matematički zapis uveo znak jednakosti ( ) 1557. godine, uz objašnjenje da "nikoja dva predmeta ne mogu međusobno biti više jednaka od dva usporedna odsječka", a znakove nejednakosti ( i ) prvi je zapisao njegov sunarodnjak Thomas Harriot (1560. 1621.). Do tada su se jednostavno pisale riječi više ili manje.
Gleizer, G. I., (2003). Povijest matematike za školu. Zagreb: Školske novine&HMD
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
U samostalnom radu predvidite da će učenici s intelektualnim teškoćama trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka i zbog toga se preporučuje da imaju manji broj zadataka. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima i slikama koji će im služiti kao primjer pri rješavanju drugih zadataka iz te aktivnosti.
Važno je s učenicima tijekom provedbe aktivnosti provjeravati jesu li razumjeli upute, promatrati način rješavanja zadataka kako bi se uočile moguće greške i uputilo ih se na ispravan postupak.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima (npr. Coggle).
Pri odabira para vodite računa da učenika s teškoćom uparite s učenikom koji nema poteškoća u praćenju nastave i razumije gradivo.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Nakon provođenja ove aktivnosti, učenici će uspješno uspoređivati razlomke različitih nazivnika, ali i povezivati grafički i brojevni prikaz razlomka te pri tome produbiti razumijevanje koncepta razlomka. Podijelite učenike u grupe i uputite ih neka u e-Škole DOS Matematika 6 , Modul 4, Jedinica 4.5. Video pogledaju videozapis u kojemu će upoznati metodu uspoređivanja razlomaka crtanjem razlomačkih trakica. Potaknite učenike neka razgovorom u grupi provjere jesu li svi shvatili način crtanja razlomačkih trakica kako bi bili spremni za sljedeću aktivnost.
Pripremite kartice sa zadatcima tako da sve grupe imaju iste kartice radi jednostavnije analize točnosti riješenih zadataka. Svaka kartica neka sadržava tri ili četiri razlomka. Svaki član grupe dobije po jednu karticu, a nakon što riješi zadatak u bilježnici, predaje karticu učeniku iz svoje grupe. Svaki učenik treba riješiti zadatke sa svih kartica koristeći se metodom crtanja razlomačkih trakica. Potaknite učenike na međusobnu suradnju. Ovu aktivnost učenici mogu raditi i samostalno ili u parovima. Rješenja zadataka pripremite unaprijed u nekom od digitalnih alata, primjerice koristeći se horizontalnom infografikom alata Genially.
Pripremite interaktivni kviz koristeći se digitalnim alatom MS Forms, sa zadatcima u kojima je potrebno usporediti po tri razlomka. Osmislite zadatke tako da učenici uz rješenje zadatka trebaju priložiti fotografiju nacrtanih razlomačkih trakica. Vrednujte učeničke radove u virtualnom okružju.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Provjeravajte sa skupinom u kojoj je učenik s teškoćom kako se snalaze u provedbi zadatka.
Tijekom gledanja videozapisa na Edutoriju osigurajte da budu uključeni titlovi za učenika s oštećenjem sluha.
Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj te ponudite dodatna objašnjenja. Prema potrebi pružite mu vizualnu potporu, to se posebno odnosi na učenike sa specifičnim teškoćama u učenju radi lakšeg predočavanja i rješavanja problema.
Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, što se može odnositi na rješavanja kviza. Zato im omogućite dovoljno vremena za rješavanje.
Ova je aktivnost predviđena kako bi se ponovilo i uvježbalo uspoređivanje dvaju nenegativnih racionalnih brojeva različitog zapisa odabirom najučinkovitije strategije.
Pripremite i učenicima podijelite poveznice na dokumente koje ste pohranili na oblak (OneDrive ili GoogleDisk). Jedan dokument neka sadržava umnu mapu koja prikazuje/opisuje različite strategije uspoređivanja nenegativnih racionalnih brojeva različitog zapisa, a koju ste izradili koristeći se digitalnim alatima Bubbl.us ili Conceptboard. U drugom dokumentu pripremite kratke upute za pisanje matematičkih izraza (razlomaka, mješovitih brojeva, znakova za uspoređivanje) u LaTexu ili MS Wordu (alat Jednadžba).
Pripremite radne listove sa zadatcima:
Učenike podijelite u timove, a unaprijed pripremljene radne listove sa zadatcima postavite u virtualne skupine/sobe u razrednoj virtualnoj učionici. Učenici neka u timovima rješavaju zadatke. Uza svako rješenje trebaju zapisati kratko objašnjenje primijenjene strategije uspoređivanja, a zatim fotografiju rješenja postaviti na unaprijed pripremljenu i podijeljenu im poveznicu za kolaboracijsku ploču, primjerice Conceptboard ili Padlet. Nakon što postave rješenja svojih zadataka, svaki tim treba odabrati po dva riješena zadatka s kolaboracijske ploče te ih komentirati ‒ način rješavanja, odabir strategije i prijedlog učinkovitije strategije. Možete učenicima navesti neka od pitanja koja će im pomoći pri analizi ponuđenih rješenja: Je li odabrana najučinkovitija strategija? Na koji se još način mogao riješiti zadatak? Bi li drukčiji način rješavanja bio brži?
Za zadaću, svaki učenik neka odabere jedan od zadataka s ploče i osmisli kontekst iz svakidašnjeg života. Kao dodatnu vježbu učenici mogu riješiti zadatke iz Kolekcije#5 na e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Kolekcija zadataka 5.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima.
Pri izradi radnih listova vodite računa o učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju– osigurajte veći font (min. 14), sans serif slova (npr. Verdana, OmoType, Arial), veći prored i lijevo poravnanje. Svaki podzadatak prebacite u novi redak kako bi učenici prepoznali koliko koraka imaju za rješavanje, istaknite ključne riječ te pripremite riješeni primjer za svaki zadatak kako bi učenici znali što se od njih očekuje. Osigurajte više prostora za računanje.
Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s teškoćama potrebno je smjestiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Za učenike s intelektualnim teškoćama osigurajte dovoljno vremena za rješavanje zadataka. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite aktivnosti. Učenicima s navedenim teškoćama objasnite različite strategije, nastojite uvidjeti koja je za njih najučinkovitija i potičite ih na nju.
Potaknite učenike da osmisle vlastite zadatke prema uzoru na one koje su rješavali. Razgovarajte s njima o odabiru digitalnog alata u kojemu će podijeliti osmišljene zadatke. Neka za svaku strategiju uspoređivanja osmisle po dva zadatka te pripreme i rješenja zadataka uz odgovarajuće objašnjenje primijenjene strategije.
Motiviranim učenicima predložite rješavanje izazovnog zadatka iz Kutka za znatiželjne s poveznice e_Škole Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Kutak za znatiželjne.
Gleizer, G.I., (2003). Povijest matematike za školu. Zagreb: Školske novine&HMD
Math Playground (n. d.). Decention junior. Preuzeto s https://www.mathplayground.com/DecentionJr/index.html (2. ožujka 2022.)
MathPlayground (n. d.) Number climb. Preuzeto s https://www.mathplayground.com/number_climb.html (2. ožujka 2022.)
e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Uvodni interaktivni prikaz. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/20de11be-7247-43b7-b6a7-39a0eaecedaa/html/251_usporedivanje_razlomaka.html#a49645 (2. ožujka 2022.)
e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Kolekcija zadataka 4. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/20de11be-7247-43b7-b6a7-39a0eaecedaa/html/251_usporedivanje_razlomaka.html#a50843 (2. ožujka 2022.)
e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Kolekcija zadataka 5. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/20de11be-7247-43b7-b6a7-39a0eaecedaa/html/251_usporedivanje_razlomaka.html#a50858 (2. ožujka 2022.)
e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Kutak za znatiželjne. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/20de11be-7247-43b7-b6a7-39a0eaecedaa/html/251_usporedivanje_razlomaka.html#a50858 (2. ožujka 2022.)
e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.5. Video. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/20de11be-7247-43b7-b6a7-39a0eaecedaa/html/251_usporedivanje_razlomaka.html#a50858 (2. ožujka 2022.)
e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.6. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/20de11be-7247-43b7-b6a7-39a0eaecedaa/html/252_aktivnosti_za_samostalno_ucenje.html (2. ožujka 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.