Predmet
Geografija 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U beskraju svemira

Naziv predmeta
Geografija 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • svemir
  • nebeska tijela
  • Sunčev sustav

Od velikog praska do danas

Na početku, za uvodnu aktivnost, učenicima podijelite poveznicu DOS Priroda 6 - Modul 1.1 Što je svemir? Učenici neka prouče sadržaj i riješe kratke zadatke. Za provedbu ove aktivnosti svaki učenik treba imati na raspolaganju računalo ili tablet.

Učenike podijelite u parove i potaknite ih na pretraživanje mrežnih stranica ili dostupne literature. Zadatak jednog učenika iz para jest pronaći podatke o starosti svemira, Sunčeva sustava i planeta Zemlje, dok će drugi učenik istražiti razdoblje formiranja Pangee, Laurazije, Gondvane, nastanak današnjih kontinenata i pojavu ljudi. Zadatke im objavite u razrednoj društvenoj mreži. Nakon prikupljanja podataka svaki par izrađuje vremensku crtu koristeći se predloškom za izradu infografika u digitalnom alatu Canva. Učenici unose podatke koje su prikupili pazeći na pravilan razmak koji odgovara razdoblju. Prozovite nekoliko učenika koji će rad svoga para predstaviti učenicima u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Prilikom rada u paru iznimno je važno učenicima s teškoćama u razvoju objasniti aktivnost na sažet i jednostavan način. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Par u kojem je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu pozornost učitelja kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja.

Za učenika s oštećenjem vida bit će potrebno prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključiti i čitač zaslona te postavku kojom se govor pretvara u tekst. Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajem iz autističnog spektra, kao i učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je pripremiti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju će obavljati, tj. pregledno napisati korake rada na predlošku, obvezno uz provjeru razumijevanja. Za pretraživanje internetskih izvora omogućite popis ključnih riječi/pojmova koji će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka. Važno je specificirati dio zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama s obzirom na razinu funkcioniranja i jake strane.

Prije rada u digitalnom alatu Canva provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više potaknite na istraživanje o teoriji velikog praska. Preporučite im pouzdane mrežne izvore i literaturu. Svoj rad neka na sljedećem satu predstave ostalim učenicima u razredu pomoću prezentacije PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od velikog praska do danas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje nastanak svemira, Sunčeva sustava, Zemlje i Mjeseca.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda 6

Nebeska tijela

Za provedbu ove aktivnosti svaki učenik treba imati računalo ili tablet. Podijelite učenike u osam grupa. U digitalnom alatu Wakelet izradite sedam kolekcija različitih naslova: Galaksije, Planeti, Zvijezde, Prirodni sateliti, Manja nebeska tijela (asteroidi, meteori i kometi), Mjesec i Sunce. Članove grupa rasporedite prema kolekcijama i omogućite im suradnju. Zadatak svake grupe jest istražiti osnovne pojmove o dodijeljenom nebeskom tijelu. Pripremite upute i vođena pitanja kako ne bi u radu otišli previše u širinu. Postavite ih unutar kolekcije zajedno s poveznicom na stranicu e-škola astronomije Zvjezdarnice Zagreb, dio Osnove astronomije, ili neka potraže zadane pojmove na stranicama Hrvatske enciklopedije. Na tim poveznicama učenici mogu pronaći sve potrebne informacije. Svaki član grupe treba istražiti po jedno pitanje i postaviti odgovor u kolekciju. Potaknite učenike na pretraživanje interneta i prikupljanje dodatnih podataka i fotografija. Neka predstavnik grupe nakon završetka zadatka predstavi rad.

Osma grupa neka argumentirano vrednuje radove i prezentaciju ostalih grupa prema utvrđenim kriterijima.

Gotove kolekcije možete postaviti u jednu zajedničku kolekciju u alatu Wakelet naslovljenu Nebeska tijela i postaviti je u razrednu grupu na razrednoj društvenoj mreži.

Postupci potpore

U prilagodbi materijala i odabiru metoda rada za učenike s teškoćama, važno je da je učenik u središtu aktivnosti koja uvažava njegove jake strane i interese. U vezi s postupcima prilagodbe savjetujte se sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, pedagogom).

Upute i vođena pitanja za izradu zadataka trebaju biti konkretni, precizni i kratki. Upute dajte u pisanom obliku, pri čemu ih treba razdijeliti na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Dobro je pripremiti i etapne upute za dogovorene aktivnosti za učenika s poremećajem iz autističnog spektra i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Kombinirajte različite oblike uputa, npr. ako učenik s teškoćama ne razumije pisanu uputu, dajte mu verbalnu uputu koja je sažeta i jasna. Obvezno provjerite učenikovo razumijevanje dane upute.

Prilikom rada u grupi vodite brigu o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama, tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu pozornost nastavnika kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja. Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu drugi učenici pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja, npr. kolega iz grupe pružit će podršku učeniku s oštećenjem vida pri interpretaciji vizualnih informacija odnosno učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će pri korištenju tabletom.

Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i dati popis ključnih pojmova/riječi koji će učenika s teškoćama usmjeravati na važne informacije tijekom prikupljanja podataka. Također, prilagodite pisani materijal iz kojeg će učenici s teškoćama prikupljati informacije (jezično i grafički, ali i smanjite veličinu teksta).

Prije rada u digitalnom alatu Wakelet provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više potaknite na istraživanje pojma egzoplaneti, pri čemu se mogu služiti mrežnim pretraživačima i dodatnom literaturom. Svoj rad učenici mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu pomoću prezentacije izrađene u alatu PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nebeska tijela

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje zvijezde od planeta.
  • Učenik navodi osnovna obilježja i važnost Sunca i Mjeseca.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Sunčev sustav

Za provedbu ove aktivnosti svaki učenik treba imati računalo ili tablet. Interes učenika za nastavnu temu potaknite izradom kviza u digitalnom alatu Kahoot!, kojim će se prisjetiti pojmova o svemiru i Sunčevu sustavu. Imajte na umu da se ti sadržaji obrađuju u nastavnom predmetu Priroda u šestom razredu pa im ne bi trebali biti potpuno strani. Pitanja neka budu jednostavna, bez detaljne analize. Nakon što odigraju kviz, podijelite učenike u parove. Učenici će u digitalnom alatu Coggle izraditi umnu mapu u kojoj će prikazati planete Sunčeva sustava. Jedan će učenik nabrojiti i prikazati obilježja planeta Zemljine skupine, a drugi će učenik nabrojiti i prikazati obilježja planeta Jupiterove skupine. Potaknite ih na istraživanje pripadajućih prirodnih satelita i postavljanje fotografija. Upozorite ih na korištenje besplatnim fotografijama. Podatke mogu pronaći pretraživanjem relevantnih mrežnih stranica kao što je e-škola astronomije. Prozovite nekoliko parova da predstave izrađene umne mape. Zajedno prokomentirajte radove i po potrebi upozorite učenike na nedostatke.

Gotove umne mape učenici neka postave u razrednu društvenu grupu.

Postupci potpore

Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima.

Prilikom rada u paru osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama specificirajte segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koja će se prikupljati u svrhu izrade umne mape. Na početku sata učenicima s poremećajima iz autističnog spektra najavite suradnju u paru.

Za pretraživanje internetskih izvora pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka.

Na kraju sata osigurajte pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom izrade koristite se različitim načinima označivanja važnih sadržaja (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem) te povežite nove informacije s poznatima, uz jezičnu i grafičku prilagodbu.

Prije rada u digitalnim alatima Kahoot! i Coggle provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima i njihovoj pristupačnosti za učenike s teškoćama. Kako bi se lakše snašli, osigurajte im zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više potaknite na istraživanje putovanja u svemir. Neka prouče zašto su ljudi otišli samo do Mjeseca, zašto nisu posjetili nijedan planet Sunčeva sustava. Svoja razmišljanja i podatke koje su prikupili učenici mogu prezentirati na sljedećem satu pomoću prezentacije izrađene u alatu PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sunčev sustav

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi planete Sunčeva sustava prema udaljenosti od Sunca.
  • Učenik razlikuje planete Zemljine i Jupiterove skupine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

e - škola astronomije

dr.sc. Roša D. i dr. Astronomija 1 web izdanje, Zvjezdarnica Zagreb - Zagrebački astronomski savez, 2016

Hrvatska enciklopedija online, Leksikografski zavod Miroslav Krleža

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.