Potaknite oluju ideja postavljajući učenicima pitanja o osnovnim vrstama metaboličkih reakcija u profesionalnih sportaša: Kakva je potreba za energijom sportaša u intenzivnoj aktivnosti, a kakva tijekom odmora nakon treninga? Kakva je svrha metaboličkih reakcija tijekom treninga, a kakva tijekom odmora? Kako ubrzavanje metaboličkih reakcija utječe na zagrijanost tijela? Ako je potrebno, postavite učenicima potpitanja kako bi došli do ispravnih zaključaka.
Potaknite učenike na promišljanje o vlastitim dnevnim aktivnostima koje se razlikuju s obzirom na intenzitet metabolizma. Neka navedu aktivnosti u kojima je potrošnja energijom bogatih tvari intenzivna te aktivnosti u kojima se energija prikupljena metabolizmom sprema u obliku energijom bogatih molekula. Zadatak mogu riješiti upisivanjem ideja u unaprijed pripremljen dokument u digitalnom alatu Padlet. Potaknite ih na izlaganje ideja i mišljenja i zajednički analizirajte ideje.
Neka učenici suradnički u paru istraže razlike između anaboličkih i kataboličkih reakcija metabolizma s pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora. Za ovu aktivnost možete koristiti i e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, jedinica 2.2. Uz slikovni materijal u navedenoj jedinici DOS-a i pomoću digitalnog alata za prikazivanje strukturnih formula spojeva Molview neka učenici promatraju i analiziraju građu molekule ATP-a. Navedeni spoj učenici mogu pronaći upisivanjem naziva u tražilicu u navedenom digitalnom alatu. Neka učenici suradnički u paru istraže kojim metaboličkim procesima u organizmu čovjeka dolazi do procesa oslobađanja molekula ATP-a, a kojim procesima dolazi do pretvorbe molekula ATP-a u molekule ADP-a. Usmjerite ih na to da energijske potrebe profesionalnih sportaša povežu s metaboličkim reakcijama i procesima.
Učenicima možete zadati da pomoću digitalnoga alata za izradu animiranog sadržaja Moovly prikažu primjer anaboličke i kataboličke reakcije ili reakcije defosforilacije i fosforilacije. Zatim neka u istom digitalnom alatu animiraju povezanost anaboličkih i kataboličkih reakcija. Uratke neka podijele u mapi u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Potaknite učenike na izlaganje pripremljenih uradaka u učionici te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Ako se pojedini učenik s teškoćama intenzivnije bavi sportom, potaknite ga da svoja iskustva podijeli s drugim učenicima koristeći se jednostavnim jezikom, koji ćete potom povezati sa stručnom terminologijom (metaboličke reakcije). Isto vrijedi i za učenike s poremećajem iz spektra autizma koji mogu imati izražen interes za temu sporta, zbog čega je ova aktivnost prilika da se uključe.
Tijekom zadatka istraživanja razlika između anaboličkih i kataboličkih reakcija metabolizma učenicima s motoričkim teškoćama, kao i učenicima s oštećenjem vida i onima s disleksijom potreban je veći stupanj podrške u obliku poveznica na relevantne sadržaje ili u obliku ispisanih natuknica. Razmislite o mogućnosti pojednostavnjivanja zadatka za pojedine učenike s teškoćama, primjerice, da istraže sve o anaboličkim odnosno kataboličkim reakcijama metabolizma pomoću pripremljenih poveznica, a potom neka ostali učenici analiziraju razlike. Zapisivanje jednadžbe reakcije može biti izazovno za učenike s diskalkulijom, ali i za druge učenike s teškoćama, zbog kojih postupak valja ponoviti postupno i upitati ih je li potrebno dodatno objašnjenje.
Za zadatak vizualizacije potrebno je osigurati sličan primjer koji će učenicima s poremećajem iz spektra autizma pomoći da razumiju očekivanja. Ponovno uzmite u obzir mogućnost alternativnog zadatka za učenike s teškoćama (pripremite nedovršenu vizualizacija u kojoj nedostaju nazivi). Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Moovly. Razmislite o prilagodbi vršnjačkoga vrednovanja, primjerice, ako je učenik s poremećajem iz spektra autizma ili učenik s motoričkim teškoćama dobio drugačiji zadatak, nastavnik je taj koji može vrednovati. Također, učeniku s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem možete dodijeliti ulogu pomoćnika u provedbi zadatka.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje kemizma molekule ATP-a pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora. Potaknite ih na primjenu spoznaja iz kemije u istraživanju razlika u potrebnoj energiji za prekid prve te druge veze između fosfata u molekuli (fosfoanhidridne veze) te zadnje kovalentne veze između fosfata i kisika šećera (fosfoesterska veza). Neka pronađu vrijednosti energije u kJ/mol potrebne za prekid navedenih veza pa s obzirom na te vrijednosti neka objasne zašto je najčešća promjena ATP-a u ADP.
Neka učenici infografikom prikažu građu i kemizam molekule ATP-a u digitalnom alatu Canva. Uratke neka podijele u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Učeničku znatiželju potaknite motivacijskim pitanjima za promišljanje i usustavljivanje spoznaja: Zašto nije poželjno uzgajati veću količinu biljaka u spavaćoj sobi? Kako biljke utječu na količinu kisika i ugljikova(IV) oksida u zraku tijekom dana, a kako tijekom noći? Koji je metabolički proces najvažniji za proizvođače?
Učenike podijelite u parove ili u grupe i zadajte im da skiciraju KWL tablicu u digitalnom alatu Word te ih potaknite da u nju upišu dosadašnja saznanja o fotosintezi. Neka KWL tablicu naslove Fotosinteza te neka sadržava tri stupca: Što znam, Što želim znati, Što sam naučio/naučila. Učenici popunjavaju prva dva stupca. Treći stupac još ne popunjavaju. Ako postoje netočna ili nejasna objašnjenja, možete ih potaknuti na raspravu kako bi zajednički došli do ispravnih odgovora.
Uputite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o metaboličkim procesima u kloroplastima tijekom primarnih i sekundarnih reakcija fotosinteze. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2. Također, možete ih uputiti na interaktivni videomaterijal na engleskome jeziku u obliku tutorijala, gdje ih možete usmjeriti na ponavljanje o građi lista i kloroplasta te o reakciji fotosinteze. Zajednički s učenicima analizirajte videomaterijal. Dajte im upute za izrađivanje tablice s pet stupaca u već otvorenom dokumentu u digitalnom alatu Word, pomoću koje će usporediti primarne i sekundarne reakcije fotosinteze. Neka stupce imenuju sljedećim nazivima: Vrsta reakcija, Mjesto zbivanja, Potrebno za reakciju, Nastaje reakcijom, Važnost procesa za biljku.
Izrađene tablice učenici mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Zajednički analizirajte uratke te potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje i po potrebi na dopune materijala.
Učenike možete potaknuti i na izradu infografike pomoć digitalnog alata Canva o građi kloroplasta i osnovnoj svrsi primarnih i sekundarnih reakcija. Uz zadatak poželjno je učenike uputiti i na rubrike kriterijskog vrednovanja infografika i plakata. Izlaganje uradaka možete organizirati u učionici, pri čemu je učenike potrebno potaknuti na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Za završni dio ove aktivnosti učenike uputite na dopunjavanje zadnjeg stupca KWL tablice koju su izradili na početku aktivnosti. Kako biste proveli vrednovanje naučenoga, pomoću digitalnog alata Wizer možete učenicima pripremiti i niz zadataka višestrukoga izbora u obliku interaktivnoga radnog lista.
Kako biste aktivnost proveli u mrežnom okruženju, organizirajte sastanak u digitalnom alatu Teams. Učeničku znatiželju potaknite motivacijskim pitanjima za promišljanje i usustavljivanje spoznaja: Zašto nije poželjno uzgajati veću količinu biljaka u spavaćoj sobi? Kako biljke utječu na količinu kisika i ugljikova(IV) oksida u zraku tijekom dana, a kako tijekom noći? Koji je metabolički proces najvažniji za proizvođače?
Učenike podijelite u parove ili grupe i zadajte im da u digitalnom alatu Word skiciraju KWL tablicu s tri stupca: Znam, Želim znati, Naučio sam pa ih potaknite da upišu dosadašnja saznanja o fotosintezi. Svakoj grupi dodijelite poseban dokument.
Uputite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o metaboličkim procesima u kloroplastima tijekom primarnih i sekundarnih reakcija fotosinteze. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2. Možete ih uputiti i na interaktivni videomaterijal na engleskome jeziku u obliku tutorijala, gdje ih možete usmjeriti na ponavljanje o građi lista i kloroplasta te o reakciji fotosinteze. Zajednički analizirajte videomaterijal. Dajte im upute za izrađivanje tablice s pet stupaca u već otvorenom dokumentu u digitalnom alatu Word pomoću koje će usporediti primarne i sekundarne reakcije fotosinteze. Neka stupce imenuju ovako: Vrsta reakcija, Mjesto zbivanja, Potrebno za reakciju, Nastaje reakcijom.
Neka učenici uratke objave u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams pa zajednički analizirajte uratke te ih potaknite na vršnjačko vrednovanje i po potrebi na moguće dopune materijala.
Učenicima s teškoćama koji se inače teže snalaze u izradi tablica osigurajte suradljivu i podržavajuću grupu učenika. Upute o pripremi poveznica za istraživački dio zadatka vrijede za obje vrste provedbe nastave. Posebno vodite brigu o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenicima s teškoćama najavite temu koja će se obrađivati u aktivnosti (slanjem poveznice ili drugih materijala) kako bi ponovili osnovne informacije o fotosintezi koje su im potrebne te mogli sudjelovati u radu. Primjerice, spomenuti videomaterijal svakako pošaljite unaprijed učenicima s oštećenjem sluha i učenicima s oštećenjem vida. Prilikom pretraživanja mrežnih i ostalih izvora o metaboličkim procesima u kloroplastima preporučuje se pripremiti poveznice za učenike s teškoćama kako bi u okviru ciljanih informacija odabrali one relevantne. Pripremite djelomično ispunjenu tablicu u kojoj su uspoređene primarne i sekundarne reakcije fotosinteze (primjerice, jedan ispunjeni red) kako bi učenici s poremećajem iz spektra autizma bolje razumjeli što se od njih očekuje. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj raspodjeli učenika s teškoćama i povezivanju s podržavajućim učenicima.
Učenike koji žele znati više možete uputiti da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istražuju usporedbu građe klorofila i hema u hemoglobinu. Neka istaknu sličnosti i razlike između navedenih spojeva, s naglaskom na metalni ion u strukturi te ulogu molekula.
Možete ih potaknuti i na osmišljavanje istraživačkoga projekta kojim bi dokazali da biljke danju oslobađaju kisik, a noću ga troše. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, od istraživačkoga pitanja, postavljanja početne hipoteze i određivanja parametara do planiranja postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena. Rezultate istraživačkoga rada mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu izvješća, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i ostalih izvora o usporedbi hladnih i toplih oceana i mora s obzirom na produkciju kisika. Neka saznanja povežu s ukupnom produktivnošću oceana i mora s obzirom na prosječne temperature vode. Možete ih uputiti i na to da promatraju odabranu biljku u kućanstvu s razvijenim listovima u različitim uvjetima – u toploj sobi i na hladnoći. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, od istraživačkoga pitanja, postavljanja početne hipoteze i određivanja parametara do planiranja postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena. Saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili digitalnoga plakata pomoću digitalnih alata Canva ili Piktochart. Uz zadatak poželjno je učenike uputiti i na rubrike kriterijskog vrednovanja infografika i plakata. Izlaganje uradaka možete organizirati u učionici, pri čemu učenike potaknite na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Možete ih i ispisati i izložiti na školskom panou ili objaviti na mrežnoj stranici škole.
Pomoću pokusa ili simulacijom pokusa Djelovanje temperature na učinkovitost fotosinteze u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2. uputite učenike na istraživanje utjecaja temperature na intenzitet fotosinteze.
Prije provedbe simuliranog pokusa učenike uputite na samostalnu izradu odgovarajuće tablice za bilježenje opažanja i rezultata, imajući na umu zavisnu i nezavisnu varijablu u istraživanju. Tablicu trebaju izraditi u digitalnom alatu Excel i pravilno je oblikovati. Tijekom provedbe simulacije pokusa u paru učenici mijenjaju temperaturu i prate brojnost nastalih mjehurića. Rezultate zapisuju u izrađenu tablicu. Nakon toga neka rezultate grafički prikažu odabirući odgovarajuću vrstu grafičkoga prikaza s obzirom na vrstu bilježenih podataka i rezultata. Naglasite im važnost ispravnog označivanja osi te cjelovitosti grafičkoga prikaza.
Prije izrade grafičkoga prikaza učenike uputite na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje prikazivanja rezultata i grafičkih prikaza, koje ste prethodno pripremili, što je poželjno učiniti u suradnji s učenicima kako biste ih aktivno uključili u proces vrednovanja. Neka uratke učenici objave u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams te ih zatim međusobno vršnjački vrednuju u skladu s kriterijskom tablicom. Bodove neka upisuju u za to predviđenu tablicu koju im je potrebno pripremiti. Zajedno s učenicima istaknite kvalitetne uratke i potaknite ih na isticanje prijedloga za poboljšanje kvalitete uradaka.
Za provjeru usvojenosti ishoda učenja možete im pripremiti niz zadataka, uključujući i zadatke s brojčanim i grafičkim podatcima, u obliku interaktivnoga radnog lista izrađenoga pomoću digitalnog alata Wizer.
Pripremite relevantne poveznice o temi produkcije kisika u oceanima i morima odnosno u šumama. Prilikom rada u digitalnim alatima Canva ili Piktochart učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s motoričkim teškoćama i onima s oštećenjem vida, osigurajte vršnjačku podršku (mogućnost da učenici s teškoćama zatraže pomoć, da dobiju podršku na početku rada, pri unosu podataka i slično).
S obzirom na to da se u sklopu aktivnosti planira izmjena različitih vrsta zadataka, važno je da učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite strukturu rada i svaku izmjenu aktivnosti. Učenicima s diskalkulijom i disleksijom osigurajte podršku pri izradi grafičkoga prikaza te im pojasnite pojam zavisne i nezavisne varijable u istraživanju. Pomoć će također biti potrebna i učenicima s motoričkim teškoćama, kako pri izradi tablice tako i pri odabiru grafičkog prikaza te označivanju osi. S obzirom na to da rad učenika s teškoćama valja vrednovati u skladu s individualiziranim pristupom, preporučuje se da nastavnik vrednuje njihov rad, a ne vršnjaci. Učenicima s teškoćama može se osmisliti zamjenski zadatak (nedovršeni prikaz koji oni popunjavaju), koji će potom vrednovati nastavnik.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na osmišljavanje postupaka i metodologije pokusa kojima bi ispitali ostale utjecaje na intenzitet fotosinteze – npr. intenzitet osvijetljenosti, količinu dostupne vode i sl. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, od istraživačkoga pitanja, postavljanja početne hipoteze i određivanja parametara do planiranja postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena. Rezultate istraživačkoga rada učenici mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu izvješća, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Fotosinteza - tutorijal (hhmi.org.)
Dodatni materijali (engleski jezik)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 9.7.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.