Učitavanje
Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
Interaktivni sadržaj za učenike

Začarani krugovi

3. razred srednje škole

4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovna očekivanja

Začarani krug svjetonazora, dizajna i stvarnosti

Jesmo li više proizvod okoline ili samih sebe? Jeste li se ikada zapitali u kolikoj su mjeri vaše potrebe prave a ne percipirane, odnosno nametnute okolinom, navikama, tradicijom, marketingom..?

Promišljanja o ovim i još nekim pitanjima, koja se tiču samopouzdanja i vlastitog odlučivanja o svijetu u kojem živimo, potražite u sljedećem videozapisu.

Začarani krug svjetonazora, dizajna i stvarnosti Stvarnost u kojoj živimo utječe na našu predodžbu o tome što je normalno, što je poželjno i što je moguće. To počinje jako rano. Biolog Portmann čak tvrdi da čovjek ima dvojni period boravka u maternici: prvi - biološki - prije rođenja, a drugi u prvoj godini nakon rođenja, kada čovjek ovisi o tuđoj skrbi te se ontogenetski oblikuje kroz intenzivan suživot s prirodnom, društvenom i umjetnom okolinom. Taj se proces nadograđuje kroz cijeli život, svjesno ili nesvjesno, i oblikuje naš svjetonazor i vrijednosti. Iz svjetonazora i vrijednosti proizlazi predodžba o tome što nam treba. Iz te se predodžbe rađaju namjere usmjerene ka zadovoljenju potreba. Namjere pretvaramo u baratanje okolinom. Dizajn je upravo to - namjerno baratanje okolinom. To radimo svaki dan i tako nastaje stvarnost u koju smo uronjeni. Mogla je biti drugačija, ali netko ju je oblikovao za nas, i mi je oblikujemo za sebe i za druge. I iz nje proizlaze naš svjetonazor i naše vrijednosti. I tako u krug. Kako je rekao Daniel Christian Wahl, dizajn slijedi svjetonazor, a svjetonazor slijedi dizajn. Ako nismo toga svjesni, birat ćemo ono što su nam nametnule navike, tradicije, marketing, tuđi interes, čak i ako je sve to destruktivno i za nas, i za druge oko nas, i za cijeli planet. Možemo cijeli život proživjeti destruktivno ispunjavajući potrebe koje zapravo nemamo, nego nas je netko drugi uvjerio da ih imamo. Zato trebamo biti svjesni svojih navika i svjetonazora, razlikovati prave od percipiranih potreba, i razviti samopouzdanje da sami odlučujemo o svojim akcijama, odnosno stvaranju svijeta u kojem živimo.. Transkript: .

Čega moramo biti svjesni da bismo zaista preuzeli aktivnu ulogu u stvaranju svijeta u kojem živimo? Razmislite o ovom pitanju u kontekstu uzročno-posljedične veze svjetonazora i dizajna, ali i njihove međusobne povezanosti.

Dizajn slijedi svjetonazor slijedi dizajn

U sljedećoj interaktivnoj infografici istražite međusobnu povezanost i odnos svjetonazora, dizajna i stvarnosti. Proučite i razmislite o svakom elementu na shematskom prikazu, razmislite kako jedan element proizlazi iz drugog (posljedica) i istovremeno utječe na sljedeći element, te na taj način djeluje zapravo i na onaj prethodni (uzrok). I tako u krug.

Razmislite o razlikama razmišljanja koje se skrivaju iza obojenih točaka...

  • Što je sličnije tvojem životu, životu ljudi koje poznaješ, ili koji su slavni?
  • U kojim segmentima života i ljudskog djelovanja to primjećuješ?
  • Što ti se čini konstruktivnijim za pojedinca i za društvo? Zašto?
  • Kako prijeći iz manje konstruktivnog u više konstruktivan krug? Na kojim segmetnima kruga se to može učiniti i kako?

Promišljajući u kontekstu uzročno-posljedične veze svjetonazora i dizajna, razmislite o tome kako možemo promijeniti naš pogled na svijet kako bismo od oblikovanja i tehnologije, koji su destruktivni za nas i prirodu, mogli doći do oblikovanja u suglasju s prirodom.