Predmet
Povijest 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ipak se kreće!

Naziv predmeta
Povijest 2

Razred
2. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Galileo Galilei
  • Johannes Kepler
  • Faust Vrančić
  • Andreas Vesalius
  • Nikola Kopernik
  • William Harvey

Maleni pod zvijezdama

Pozdravite učenike i pitajte ih promatraju li kada noćno nebo. Znaju li prepoznati neka zviježđa. Objasnite im da je čovječanstvo od pamtivijeka opčinjeno zvijezdama. One su bile nadahnuće za mitove, ali i vrlo koristan saveznik u predviđanju konkretnih događaja poput godišnjih doba. Objasnite im da se najvažniji pomak u razumijevanju svemira događa u ranome novom vijeku. Pitajte učenike znaju li za neke od najpoznatijih astronoma tog razdoblja i pomognite im da se prisjete Nikole Kopernika, Gallilea Galileija, Tychoa Brachea, Johannesa Keplera. Podijelite učenike u grupe i svakoj zadajte da istraži jednog od navedenih astronoma. Zadajte im da prikažu njihova postignuća na području astronomije s pomoću plakata u alatu Canva. Plakat može sadržavati sliku astronoma, kratku kronologiju djelovanja, istaknuta postignuća i najvažnije dijelove iz biografije. Prozovite predstavnike svake skupine da predstavi svojeg astronoma s pomoću plakata. Za kraj potaknite razgovor o tome u kako se danas istražuje svemir. Možete organizirati debatu na pitanje: Je li ulaganje u istraživanje svemira bacanje novca?

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i pitajte ih promatraju li kada noćno nebo. Znaju li prepoznati neka zviježđa. Objasnite im da je čovječanstvo od pamtivijeka opčinjeno zvijezdama. One su bile nadahnuće za mitove, ali i vrlo koristan saveznik u predviđanju konkretnih događaja poput godišnjih doba. Objasnite im da se najvažniji pomak u razumijevanju svemira događa u ranome novom vijeku. Pitajte učenike znaju li za neke od najpoznatijih astronoma tog razdoblja i pomognite im da se prisjete Nikole Kopernika, Gallilea Galileija, Tychoa Brachea, Johannesa Keplera. Podijelite učenike u grupe pomoću mogućnosti alata breakout rooms i svakoj zadajte da istraži jednog od navedenih astronoma. Zadajte im da prikažu njihova postignuća na području astronomije s pomoću plakata u alatu Canva. Neka predstavnik grupe pristupi alatu pomoću pametnog telefona, tableta ili računala te pomoću ostalih članova grupe kreira sadržaj. Plakat može sadržavati sliku astronoma, kratku kronologiju djelovanja, istaknuta postignuća i najvažnije dijelove iz biografije. Vratite se u plenarni način rada i prozovite predstavnike svake skupine da predstavi svojeg astronoma s pomoću plakata. Za kraj potaknite razgovor o tome u kako se danas istražuje svemir. Možete organizirati debatu na pitanje: Je li ulaganje u istraživanje svemira bacanje novca?

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u uvodnom razgovoru, neka izrazi svoje mišljenje i podijeli s drugima svoja iskustva. Unaprijed najavite temu razgovora kako bi se učenik mogao pripremiti za sudjelovanje, posebice ako ima teškoća u komunikaciji i usmenom izražavanju.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Također, važno je obratiti pozornost na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Omogućite učeniku s teškoćama potporu drugog učenika te češće provjerite rad te grupe. Učeniku s teškoćama pripremite pisane upute koje će sadržavati smjernice o tome što je sve potrebno prikazati na plakatu koji će izrađivati u digitalnom alatu Canva. Upute za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju moraju biti vizualno i grafički prilagođene (dvostruki prored, jednostavniji font, povećan razmak između riječi). Potaknite učenika s teškoćama da predstavi rad grupe, dogovorite unaprijed što će raditi i omogućite mu da se dobro pripremi. Ako se učenik teže izražava usmeno, omogućite mu upotrebu programa za čitanje teksta naglas ili neka snimi audiozapis s pomoću kojeg će predstaviti rad grupe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže utjecaj koji je napredak u astronomiji imao na razdoblje geografskih otkrića. Rezultate će iznijeti služeći se alatom MS PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Maleni pod zvijezdama

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izdvaja najvažnije podatke o djelovanju ranonovovjekovnih astronoma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Jeste li za brijanje brade ili puštanje krvi?

Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o nedavnoj pandemiji COVID-19. Pitajte ih što je bio uzrok, kako se postavljala dijagnoza, kako se liječila bolest i kako se sprečavalo njezino širenje. Pitajte ih kako bi se takva pandemija razvijala u srednjem vijeku i zašto je danas drukčije. Najavite temu razvoja medicine u ranome novom vijeku kada su nastale važne spoznaje koje su omogućile današnje stanje medicine. Podijelite učenike u grupe i svakoj zadajte po jednu temu vezanu za medicinu: bolnice, krvotok, anatomija, kirurgija, karantena… Svaka grupa treba istražiti svoju temu, usporediti stanje u srednjem i ranome novom vijeku te promjene prikazati s pomoću vremenske crte izrađene u alatu Tiki-Toki. Unaprijed otvorite vremensku crtu s 500. i 1700. kao početnom i završnom godinom te unesite zaporku za pristup koju ćete podijeliti učenicima kako bi je mogu suradnički uređivati. Neka se učenici s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala prijave u alat i unesu zaporku. Svaka grupa istražuje zadanu temu te na vremensku crtu upisuje najvažnije događaje i njihova objašnjenja. Nakon završetka prozovite predstavnike grupa da objasne svoj dio vremenske crte ostalim učenicima u razredu. Raspravite o tome koja su od prikazanih postignuća najviše unaprijedila medicinu. Za kraj razgovarajte s učenicima o tome kakav je status liječnika u današnjem društvu te smatraju li da bi se trebao mijenjati.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom. Potaknite učenika s teškoćama da se uključi u razgovor o pandemiji COVID-19. Unaprijed najavite temu razgovora kako bi se učenik mogao pripremiti za sudjelovanje. Ako učenik ima teškoća s usmenim izražavanjem, omogućite mu da sudjeluje u raspravi pisanim putom.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Ako je riječ o učeniku s poremećajem pažnje i aktivnosti, neka bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Obratite pozornost na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu grupe i da ima prigodu iskazati svoj potencijal. Tijekom rada u grupi i izrade vremenske crte u digitalnom alatu Tiki-toki jasno odredite što će učenik s teškoćama raditi. Pripremite pisane upute, smjernice koje će učenika voditi u grupnom radu. Neka i ostali učenici budu obaviješteni o tome. Upute za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju (disleksija, disgrafija) trebaju biti vizualno i grafički prilagođene, a prema potrebi demonstrirajte zadatak i omogućite vizualnu potporu. Učeniku s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za izvedbu zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da dodatno istraže veliku kugu iz 1348. godine te rezultate prikažu s pomoću alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jeste li za brijanje brade ili puštanje krvi?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava promjene u srednjovjekovnoj i ranonovovjekovnoj medicini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Homo universalis

Pozdravite učenike i pitajte ih znaju li što znači riječ polihistor. A Homo universalis? Komentirajte odgovore i pitajte učenike znaju li za kojeg Hrvata iz povijesti koji bi se mogao tako nazvati. Najavite da ćete razgovarati o životu i djelu Fausta Vrančića. Podijelite učenike u grupe i svakoj zadajte po jednu temu vezanu za Vrančića: životopis, rječnik, Machinae novae, padobran, a jednoj grupi zadajte da istraži kakav ugled Vrančić ima u današnjem društvu. Neka učenici s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala pristupe alatu Book Creator. Zadatak im je o svojoj temi izraditi kratku e-knjigu od 4 do 5 stranica. Dogovorite se koje dijelove knjiga treba sadržavati (naslovnica, vremenska crta, karte, slike izuma, tekst…). Kada završe, neka izvezu knjigu u EPUB formatu i pošalju vam, a zatim spojite sve knjige koristeći se alatom Calibre. Tako dobivenu knjigu projicirajte i prozovite predstavnike da izlože i objasne svoj dio. Za kraj potaknite raspravu o tome ima li Vrančić u današnjem društvu ugled koji zaslužuje. Organizirajte debatu na pitanje: Treba li na hrvatskoj kovanici od 50 centi biti lik Fausta Vrančića?

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i pitajte ih znaju li što znači riječ polihistor. A Homo universalis? Komentirajte odgovore i pitajte učenike znaju li za kojeg Hrvata iz povijesti koji bi se mogao tako nazvati. Najavite da ćete razgovarati o životu i djelu Fausta Vrančića. Podijelite učenike u grupe pomoću mogućnosti alata breakout rooms i svakoj zadajte po jednu temu vezanu za Vrančića: životopis, rječnik, Machinae novae, padobran, a jednoj grupi zadajte da istraži kakav ugled Vrančić ima u današnjem društvu. Neka učenici s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala pristupe alatu Book Creator i zajednički kreiraju sadržaj. Zadatak im je o svojoj temi izraditi kratku e-knjigu od 4 do 5 stranica. Dogovorite se koje dijelove knjiga treba sadržavati (naslovnica, vremenska crta, karte, slike izuma, tekst…). Kada završe, neka izvezu knjigu u EPUB formatu i pošalju vam, a zatim spojite sve knjige koristeći se alatom Calibre. Tako dobivenu knjigu projicirajte u plenarnom načinu rada i prozovite predstavnike da izlože i objasne svoj dio. Za kraj potaknite raspravu o tome ima li Vrančić u današnjem društvu ugled koji zaslužuje. Organizirajte debatu na pitanje: Treba li na hrvatskoj kovanici od 50 centi biti lik Fausta Vrančića?

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom. Omogućite da se učenik s teškoćama unaprijed pripremi za sudjelovanje u raspravi, pripremite mu pitanja te tijekom razgovora i rasprave postavljajte ona na koja će znati odgovoriti. Omogućite učeniku da se izrazi usmeno ili pisano, ovisno o potrebama i jakim stranama.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Obratite pozornost na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu grupe i da ima prigodu iskazati svoj potencijal. Tijekom rada u grupi i izrade e-knjige u digitalnom alatu Book Creator omogućite da učenik s teškoćama ima potporu koja mu je potrebna. Unaprijed dogovorite zadatak učenika s teškoćama, neka s tim budu upoznati i ostali članovi. Pripremite učeniku s teškoćama vizualno i grafički prilagođene upute, detaljne i jasne smjernice za rad te, prema potrebi, listu praćenja kako bi lakše mogao riješiti zadatak. Neka učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za rad, češće provjerite rad grupe i jasno oblikujte zadatak. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju (disleksija, disgrafija), važno je da upute i materijal za rad i učenje budu pisane jednostavijim fontom uz uvećani tisak, dvostrukim proredom i lijevo poravnane.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Omogućite mu da se unaprijed pripremi za to te da se uključuje ako želi i osjeća se sigurno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže mrežne stranice Memorijalnog centra „Faust Frančić” te izrade virtualnu izložbu o njegovu liku i djelu koristeći se alatom Artsteps.

Nastavna aktivnost za predmet X

Homo universalis

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira djelovanje Fausta Vrančića.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.