Potaknite učenike na istraživanje o festivalima koji se održavaju na području Republike Hrvatske. Napišite na vidljivo mjesto u učionici istraživačko pitanje Je li svaka fešta festival?. Neka učenici u paru istraže značenje riječi fešta, svečanost, proštenje, priredba, svetkovina, festa, festival. Osim sličnosti u značenjima navedenih riječi, učenici trebaju istražiti na kojim se područjima Republike Hrvatske rabi određena inačica navedenih riječi i u kojem značenju. Da bi odgovorili na istraživačko pitanje, učenici trebaju postaviti niz novih pitanja kojima pretpostavljaju o mogućim odgovorima i dolaze do hipoteze/hipoteza. Parovi se spajaju u grupe na način da se okrenu paru iza sebe ili ispred sebe. Iznose svoja pitanja i hipoteze te raspravljaju o mogućim odgovorima na istraživačko pitanje.
Učenici nastavljaju rad u grupama. Grupe su podijeljene prema hrvatskim regijama. Zadatak svake grupe je istražiti koji sve festivali postoje na području regije koja im je dodijeljena. Učenici raspoređuju zaduženja unutar grupe, primjerice, jedan učenik istražuje književne, drugi filmske, treći znanstvene, četvrti obrazovne, peti tradicijske, šesti glazbene. Učenici prema svojim interesima mogu odabrati vrstu festivala koje će istraživati, no važno je da učenici istraže i navedu što više različitih vrsta festivala. Ako je potrebno, usmjerite učenike u istraživanju i podijelite s njima poveznice na mrežne stranice važnijih festivala ili mrežne stranice koje sadrže popis različitih festivala koji se održavaju na prostoru Republike Hrvatske.
U digitalnom alatu Genially izradite predloške za interaktivne prezentacije prema broju grupa učenika, tj. prema regijama koje istražuju. Postavite na svaku prezentaciju fotografiju geografske karte pojedine regije. Podijelite poveznice na prezentacije s učenicima i omogućite im suradnički rad na prezentaciji. Učenici trebaju na geografskoj karti Hrvatske označiti sve festivale i uz svaki napisati kratak opis. Objedinite sve prezentacije na jedno mjesto tako da izradite oglasnu ploču u digitalnom alatu Lino i podijelite na oglasnoj ploči poveznice na sve prezentacije. Grupe predstavljaju rezultate svojega rada i svi se učenici upoznaju s različitim vrstama festivala u svim regijama Republike Hrvatske. Učenici donose zaključke u kojoj je regiji zastupljeno najviše festivala i zašto. Razgovaraju o tomu koji su festivali najposjećeniji i koje bi voljeli posjetiti. Prezentacije i oglasna ploča s festivalima mogu se poslije dopunjavati novim festivalima i/ili novim informacijama o njima.
U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice MS Teams, napišite objavu i zadatak učenicima te rok za izvršavanje zadatka. Potaknite učenike na istraživanje o festivalima koji se održavaju na području Republike Hrvatske postavivši im istraživačko pitanje Je li svaka fešta festival?. Neka učenici istraže značenje riječi fešta, svečanost, proštenje, priredba, svetkovina, festa, festival. Osim sličnosti u značenjima navedenih riječi, učenici trebaju istražiti na kojim se područjima Republike Hrvatske rabi određena inačica navedenih riječi i u kojem značenju. Da bi odgovorili na istraživačko pitanje, učenici trebaju postaviti niz novi pitanja kojima pretpostavljaju o mogućim odgovorima i dolaze do hipoteze/hipoteza. Svoja pitanja i hipoteze pišu kao odgovor na vašu objavu. Dogovorite videosastanak s učenicima i komentirajte njihova pitanja i hipoteze te zajedno raspravite o mogućim odgovorima na istraživačko pitanje.
Podijelite učenike za rad u grupama i otvorite svakoj grupi posebno čavrljanje. Grupe su podijeljene prema hrvatskim regijama. Zadatak je svake grupe istražiti koji sve festivali postoje na području regije koja im je dodijeljena. Učenici raspoređuju zaduženja unutar grupe, primjerice, jedan učenik istražuje književne, drugi filmske, treći znanstvene, četvrti obrazovne, peti tradicijske, šesti glazbene. Učenici prema svojim interesima mogu odabrati vrtu festivala koje će istraživati, no važno je da učenici istraže i navedu što više različitih vrsta festivala. Ako je potrebno, usmjerite učenike u istraživanju i podijelite s njima unutar čavrljanja poveznice na mrežne stranice važnijih festivala ili mrežne stranice koje sadrže popis različitih festivala koji se održavaju na prostoru Republike Hrvatske. Pratite rad grupa i dogovorite rok za izvršavanje zadatka.
U digitalnom alatu Genially izradite predloške za interaktivne prezentacije prema broju grupa učenika, tj. prema regijama koje istražuju. Postavite na svaku prezentaciju fotografiju geografske karte pojedine regije. Podijelite poveznice na prezentacije s učenicima unutar čavrljanja svake grupe i omogućite im suradnički rad na prezentaciji. Učenici trebaju na geografskoj karti Hrvatske označiti sve festivale koje su istraživali i uz svaki napisati kratak opis. Objedinite sve prezentacije na jedno mjesto tako da izradite oglasnu ploču u digitalnom alatu Lino i podijelite na oglasnoj ploči poveznice na sve prezentacije.
Grupe predstavljaju rezultate svoga rada tijekom zajedničkog videosastanka. Svi se učenici upoznaju s različitim vrstama festivala u svim regijama Republike Hrvatske. Učenici donose zaključke u kojoj je regiji zastupljeno najviše festivala i zašto. Razgovaraju o tomu koji su festivali najposjećeniji i koje bi voljeli posjetiti. Prezentacije i oglasna ploča s festivalima mogu se poslije dopunjavati novim festivalima i/ili novim informacijama o njima.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Za učenike s teškoćama u učenju odredite samo jednu riječ koju će istraživati. Učenicima s intelektualnim teškoćama pojmove možete približiti s pomoću slikovnih materijala. Neka njihov zadatak ne bude pronaći što više festivala, nego opisati jedan konkretan za koji ćete mu prije pripremiti materijale.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu istražiti popularne festivale u Europi i svijetu. Posebno mogu istaknuti one festivale koji im se čine po nečemu neobičnima. Festivale mogu uz kratak opis također predstaviti u digitalnom alatu Genially na geografskoj karti svijeta predložak na prezentaciji. U svoju prezentaciju mogu uvrstiti fotografije i videozapise koji govore o tim festivalima.
U suradnji s učiteljem Glazbene kulture dogovorite međupredmetnu korelaciju tijekom koje će učenici gledati baletnu predstavu, mjuzikl ili operu nastalu na temelju književnoga djela. Planirajte ovu aktivnost na početku školske godine i dogovorite zajedničke ishode, troškovnik i datum posjeta kazalištu ili koncertnoj dvorani. U slučaju da se posjet ne može ostvariti, pronađite snimke navedenih umjetničkih djela i odaberite jedno. Snimke možete pronaći na mrežnoj stranici CARNET Meduza.
Učenici gledaju odabrano umjetničko djelo unutar dogovorenoga roka ili uživo tijekom posjeta kazalištu. Nakon gledanja pripremite učenicima ulomke iz književnoga djela koje je poslužilo kao predložak za adaptaciju. Učenici nakon čitanja ulomaka usmeno uspoređuju pogledano umjetničko djelo s književnim tekstom i stavljaju ulomke u kontekst pogledanoga djela. Odaberite više ulomaka kako bi ih učenici mogli poredati kronološki s obzirom na radnju pogledanoga djela.
Izradite nastavni listić u digitalnom alatu Word i podijelite ga s učenicima putem poveznice. Nastavni listić izradite u suradnji s učiteljem Glazbene kulture tako da na njemu budu pitanja kojima se ostvaruju i ishodi Glazbene kulture. Na nastavnom listiću mogu biti pitanja koja provjeravaju razumijevanje pročitanoga i pogledanoga teksta, zadatci otvorenoga tipa u kojima će učenici iznijeti svoje dojmove nakon gledanja adaptacije književnoga djela i objasniti kako ples, glazba ili pjevanje doprinose doživljaju umjetničkoga djela u cjelini.
U završnome dijelu aktivnosti učenici u paru istražuju više informacija o književnome djelu čije su ulomke čitali te o adaptacijama toga književnog djela u različitim umjetnostima. Na temelju prikupljenih podataka učenici individualno pišu komentar na temu Original ili adaptacija?. Komentar pišu u Word dokumentu i učitavaju u zadatak koji prethodno izradite u digitalnom alatu MS Teams. Unutar zadatka priložite i analitičku rubriku za vrednovanje komentara. Vrednujte komentare prema priloženoj rubrici i izdvojite nekoliko komentara vrednovanih različitim brojem bodova prema rubrici i podijelite ih s učenicima. Učenici u grupama čitaju dodijeljene komentare, korigiraju eventualne pogreške i vrednuju ih prema rubrici. Komentirajte s učenicima usklađenost/neusklađenost u vrednovanju.
Zatim s učenicima odaberite komentare koji su najuspješnije odgovorili na pitanje iz naslova, tj. komentare u kojima su argumenti potkrijepljeni informacijama i podatcima izdvojenim tijekom istraživanja i u kojima je jasno iznesen stav učenika o zadanoj temi. Najuspješnije komentare objavite na mrežnoj stranici škole ili na vidljivome mjestu u školi.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika/vršnjaka koji će mu opisivati viđeno u kazališnoj ili baletnoj predstavi. Pomoćnika/vršnjaka poučite na koji način to učiniti.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Podijelite s učenicima poveznice na nekoliko književnih djela čiji su motivi i likovi poznati i adaptirani u različitim vrstama umjetnosti. Učenici mogu odabrati jedno književno djelo i istražiti adaptacije navedenoga djela u različitim umjetnostima. Neka učenici izrade plakat u digitalnom alatu Canva u kojemu će u središtu biti naslovnica odabranoga književnog djela, a oko naslovnice fotografije adaptacija toga djela u različitim vrstama umjetnosti.
Postavite učenicima problemsko pitanje Koliko je dana potrebno da se posjete svi muzeji u vašoj županiji?. Učenici neka rade u grupama i rješavaju problemski zadatak. Grupe će predložiti različita rješenja i odgovore na problemsko pitanje. Nema jednoznačnog odgovora na ovo problemsko pitanje, no važno je istraživanje i proces tijekom kojega će učenici dolaziti do odgovora i rješenja problema. Usmjerite učenike na bilježenje imena muzeja i mjesta u kojima se nalaze tijekom rješavanja zadatka. Učenici bi trebali unutar grupe rasporediti zaduženja i svaki bi član grupe trebao istražiti određeni dio županije. Također, neka pronađu što više muzeja s različitim postavom. Usmjerite ih u istraživanju i predložite im različite postave muzeja i različite muzeje koje bi trebali uvrstiti u svoje istraživanje.
Grupe zatim izlažu svoje prijedloge rješenja problemskoga pitanja i tijek rješavanja zadatka, tj. kako su došli do prijedloga rješenja. Nastavljaju rad u grupama tako da svaka grupa provjeri prijedlog rješenja problemskoga pitanja grupe do sebe. Dakle, vraćaju se na početak i na problemsko pitanje i korak po korak dokazuju ili opovrgavaju prijedlog rješenja druge grupe. Nakon izlaganja svih grupa proglašavaju grupu za koju smatraju da je dala najbolji prijedlog rješenja problemskoga zadatka.
U nastavku aktivnosti učenici nastavljaju rad u grupama, no grupe ovaj put podijelite tako da u digitalnom alatu Word ispišete i pripremite šest različitih postava muzeja (npr. etnografski, arheološki, prirodoslovni, povijesni, umjetnički, tehnički). U dokumentu ukratko opišite što je glavni postav određene skupine muzeja i dodajte nekoliko fotografija toga postava. Učenici izvlače listić s navedenom skupinom muzeja i prema tome se dijele u grupe. Grupe imaju zadatak istražiti i predstaviti najpoznatije hrvatske muzeje prema zadanom postavu.
Nakon objave i predstavljanja rezultata rada učenici se ponovno dijele u grupe, ovaj put prema interesima učenika. Naprimjer, učenici kojima su najzanimljiviji muzeji s arheološkim postavom tvore jednu grupu, učenici koje zanimaju umjetnički muzeji i galerije tvore drugu grupu itd. Zadatak učenika je razmisliti o svojem mjestu/kraju i zanimljivostima koje trenutno vide u svojem okruženju. To su predmeti s kojima se svakodnevno susreću, ljudi koji su po nečemu obilježili njihov kraj. Svaka grupa ima zadatak prema svojim interesima osmisliti postav muzeja s predmetima koji su danas aktualni, a za koje učenici smatraju da ih je vrijedno sačuvati i pokazati kasnijim generacijama. Osmišljavaju ime svoga muzeja, vrijeme otvaranja u budućnosti i stalan postav. Neka predmete, ljude i običaje (ovisno o postavu njihova muzeja) fotografiraju te ih predstave u prezentaciji izrađenoj u digitalnom alatu PowerPoint. Nakon predstavljanja učenici međusobno odabiru najuspješnije predstavljen novi muzej. Odabranu prezentaciju ispišite u obliku PDF dokumenta i postavite na vidljivo mjesto u školi te objavite na mrežnoj stranici škole.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Učenicima s intelektualnim teškoćama moglo bi biti izazovno odgovoriti na problemsko pitanje. Konkretizirajte njihov zadatak unutar grupe. Oni mogu istraživati jedan konkretan muzej, na osnovi slika opisivati građu koja se nalazi unutar muzeja, spajati sličice s nazivom muzeja i slikom i slično. Na istom principu učenici mogu sudjelovati u svim aktivnostima koje slijede.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanog alata PowerPoint. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu odabrati jedan od mogućih odgovora na problemsko pitanje i razraditi ga detaljnije, tj. provjeriti je li taj prijedlog moguće ostvariti. Odabiru jedan od navedenih muzeja koji im se čini zanimljiv za posjetiti i organiziraju posjet tome muzeju. Nakon posjeta mogu izraditi plakat u digitalnom alatu Canva kojim će predstaviti navedeni muzej ostalim učenicima iz razreda i potaknuti i njih da ga posjete.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Moguš, M., Bratanić, M. i Tadić, M. (1999). Hrvatski čestotni rječnik. Zagreb: Školska knjiga.
Petrović, B. (2005). Sinonimija i sinonimičnost u hrvatskome jeziku. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.