Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Odgovorno brinem za svoje zdravlje jer ono je najveće bogatstvo

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: UV zračenje, prevencija
  • IZVAN: socijalna distanca, zoon politikon, tjelesno i mentalno zdravlje
  • TZK: balans vježbe, zdravlje, zdravstvene smetnje
  • POV: tuberkuloza, zdravstveno prosvjećivanje, javno zdravstvo
  • BIO: samopregled, preventivni pregled, sistematski pregled
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Eci, peci...pec pec

Motivirajte učenike za temu na način da im prikažete video s poveznice o UV radijaciji (u postavkama uključite titlove te automatski prijevod na hrvatski). Raspravite i ponovite s učenicima na koji način trenutačno stanje atmosfere (vrijeme), geografski smještaj u pojedinom klimatskom pojasu, sastav atmosfere, naoblaka, albedo i nadmorska visina utječu na UV zračenje na Zemlji. Podijelite učenike u šest skupina te svakoj skupini dodijelite jedan od navedenih faktora koji utječu na razinu UV zračenja na Zemlji. Uputite učenike da dodatno istraže faktore na vjerodostojnim stranicama te da svoje rezultate upišu na unaprijed pripremljenu Lino ploču. Nakon provedenog istraživanja predstavnici skupina ukratko izlažu dobivene rezultate ostalim učenicima.

Raspravite s učenicima o posljedicama UV zračenja za čovjeka. Prikažite im video s poveznice UV zračenje (u postavkama uključite titlove te automatski prijevod na hrvatski) kako bi ih pripremili za sljedeći korak. Pitajte ih postoje li pozitivne strane UV zračenja. Motivirajte ih da vrlo kratko u istim skupinama istraže na internetu i iznesu argumente o pozitivnim i negativnim učincima UV zračenja (produkcija vitamina D, liječenje psorijaze, sredstvo za steriliziranje i korištenje u forenzici, rak kože, genetske mutacije, katarakta očiju, slabljenje imunog sistema, štetnost za fitoplankton). Izradite tablicu u alatu za obradu teksta Word Online, u kojoj je vidljiva podjela na negativne i pozitivne učinke UV zračenja na Zemlji te je podijelite je s učenicima. Zamolite učenike da tijekom izlaganja upišu u tablicu primjere pozitivnog i negativnog učinka UV zračenja.

Naglasite da je melanom (rak kože) jedna od bolesti koja zahvaća velik dio populacije u svijetu te prikažite učenicima kartu s poveznice Karta incidencije melanoma u svijetu. Potaknite učenike da analiziraju podatke vidljive na karti te da zaključe koji dijelovi svijeta su najugroženiji. Zamolite ih da navedu razloge takvog uzorka pojavnosti bolesti. Na isti način analizirajte kartu sa sljedeće poveznice Karta incidencije melanoma u Europi. Prikažite učenicima stranicu UV index te zamolite učenike da pročitaju tekst i rasprave o važnosti prevencije i zaštite od UV zračenja. Prikažite učenicima članak na poveznici Tetoviranje suncem te ih pitajte za njihovo mišljenje o pomodnom tetoviranju suncem. Raspravite s učenicima o štetnosti takvog izlaganja suncu i o tome u kojoj mjeri društvene mreže utječu na ovakve trendove u Hrvatskoj ili svijetu. Zamolite ih na kraju da ispričaju svoje iskustvo s opeklinama od sunca i uputite ih da ako primijete nekakve promjene pigmentacije, izrasline, pojačano crvenilo ili svrbež kože, obave dermatološki pregled i kontrolu kod liječnika.

Postupci potpore

Za upotrebu digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku za opisivanje videa, grafikona, karata i sl. tekstova za proučavanje. Pripremite sve unaprijed kako bi učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju olakšali sudjelovanje (čitanje, proučavanje). Tekstovima povećajte font, prorede, istaknite bitno podebljanjem, izbacite nepotrebno.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Prikažite učenicima jednu od infografika koje prikazuju načine zaštite od UV zračenja (na primjer Infografika melanom ) te ih motivirajte da izrade svoju infografiku u alatu Piktochart koja će sadržavati pozitivne i negativne učinke UV zračenja, ali i načine prevencije melanoma. Poduprite učenike da organiziraju izložbu u holu škole, predstave najbolje učeničke radove te dodatno informiraju ostale učenike škole o štetnosti pretjeranog izlaganja suncu.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Eci, peci...pec pec

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • GEO SŠ B.4.7. Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Ni socijalna distanca nam ništa ne može!

Prikažite učenicima videozapis Socijalna distanca (uključite automatski prijevod na hrvatski jezik). Porazgovarajte s njima o tome koja je osnovna poruka ove serije. Kako oni doživljavaju socijalnu distancu? Primjećuju li kakve posljedice koje nastaju uslijed socijalnog distanciranja. Što misle: je li za čovjeka važno da bude u odnosima s drugim ljudima? Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore, a zatim ih upoznajte s Aristotelovim shvaćanjem čovjeka kao zoona politikona (društvene životinje/bića). Istaknite im kako Aristotel ističe različite vrste zajedništva, a najprvotnije, odnosno najvažnije zajedništvo mu je država.
Upitajte ih mogu li ove Aristotelove stavove povezati i primijeniti s pandemijom novim koronavirusom (SARS-coV-2 virus). Ako sami ne uspijevaju ukažite im na aspekt brige za zajednicu, u ovom slučaju za državu, ali kroz brigu svakog pojedinca o vlastitom zdravlju, jer brinući se o sebi, brinemo se za druge.
Zatim ih upitajte koliko je ovaj način brige efikasan? Ima li on kakve negativne posljedice za naše zdravlje? Ako ima, koje? Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore.
Nakon toga im pokažite videozapis Mozak za vrijeme socijalne distance (uključite automatski prijevod na hrvatski jezik). Nakon što pogledaju videozapis zadajte im da među svojim prijateljima i kolegama istraže kakve su posljedice mjere socijalne distance ostavile na njihovo mentalno i fizičko zdravlje (npr. kreću li se manje, pribjegavaju li alkoholu, nezdravoj hrani, jesu li anksiozni, depresivni i sl.). Istraživanje mogu provesti putem anonimne ankete koju će izraditi koristeći alat Google Obrasci. Nakon što obrade dobivene rezultate neka izdvoje koje su najčešće posljedice.
Zatim im recite kako ponekada i sami, svjesno ili nesvjesno, provodimo distancu odnosno izolaciju od drugih ljudi. Do toga često dolazi kada se ne uspijevamo uklopiti u društvo ili smo toliko zaokupljeni svakodnevnim brigama, preopterećeni poslovnim ili školskim obavezama i sl. U takvim situacijama, podjednako kao i u mjeri socijalne distance koja nam je nametnuta od strane drugih, posljedice su jednake: kod pojedinaca dolazi do opsesivnog kupovanja, posezanja za alkoholom, hranom, provodimo previše vremena ispred televizora ili računala i sl.
Nakon toga ih upoznajte s Platonovim učenjem o važnosti brige za dušu, ali i za tijelo, te isticanjem racionalnog pristupa svakom problemu. Zatim im i prikažite sljedeći videozapis: Vodič za samopomoć (uključite automatski prijevod na hrvatski jezik). Također im podijelite smjernice Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo vezane uz psihološke aspekte pojave koronavirusa i načine za nošenje sa strahom, a koji se nalaze na sljedećoj poveznici: HZJZ.
Nakon toga izdvojite s njima najbitnije poruke i zadajte im da osmisle različite aktivnosti koje bi ljudima preporučili da ih prakticiraju za vrijeme socijalnog distanciranja, a u cilju očuvanja mentalnog i fizičkog zdravlja. Neka te aktivnosti izrade u obliku animiranog filma i prikažu u digitalnom alatu PowToon te objave na mrežnim stranicama škole.

Izvannastavna aktivnost

Ni socijalna distanca nam ništa ne može!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Učenik prepoznaje različite zdravstvene rizike koje sa sobom nosi socijalno distanciranje te nudi načine na koje nam filozofija može pomoći u očuvanju mentalnog i tjelesnog zdravlja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Promijeni i primijeni

Ukažite učenicima koliko je važno stvoriti dobru naviku za vježbanjem kako bi kasnije prerasla u način življenja. Redovitim vježbanjem, upornošću, i u dobroj volji, život će biti kvalitetniji i sretniji. Postavite učenicima pitanja poput: Bavite li se kojom sportskom aktivnošću? Jesu li vam poznate vježbe propriocepcije? Jeste li upoznati sa važnosti vježbanja na zdravlje?
Dokazano je da tjelesna aktivnost pozitivno utječe na ljudsko tijelo te da usporava ili odgađa razvoj različitih kroničnih oboljenja kao što su kardiovaskularne bolesti, dijabetes, osteoporoza s posljedičnim prijelomima kostiju, bolovi u vratnom i slabinskom dijelu leđa i dr. Uputite ih na pretraživanje internetskih stranica da prouče što su to vježbe na balans ploči te za što se one koriste. Važnost navedenih vježbi treba biti prirodna potreba svakog učenika jer kao takva djeluje pozitivno na smanjenje fizičkih i psihičkih poremećaja. Podijelite učenike u tri skupine koje će istraživati različite načine vježbanja na balans ploči. Prva skupina ima zadatak proučiti koje se vježbe mogu izvoditi u stojećem položaju, druga skupina proučava vježbe koje se izvode u sjedećem položaju i treća skupina proučava vježbe koje se koriste u različitim položajima s dodatnim rekvizitima. Nakon istraženih vježbi svaka skupina prezentira u digitalnom alatu Microsoft PowerPoint ostalima odabrane vježbe na balans ploči, koje će zajednički provoditi na nastavi. Pri tome pridaju veliku važnost povezivanju odabranih vježbi na smanjenje različitih rizika za zdravlje i najčešćih kroničnih zdravstvenih smetnji. Prilikom izvođenja vježbi trebaju posvetiti posebnu pažnju na pravilnu izvedbu. Ovakve vježbe predstavljaju izazov za svakog učenika u današnjem okruženju.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju tekstove za istraživanje unaprijed pripremite i učinite ih lakim za čitanje (možete pomoći slikovnim primjerom vježbi uz minimalno objašnjenje tekstom). Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne slikovne ili pisane upute ako ih učenici nisu koristili ranije. Za učenike s motoričkim teškoćama pronađite alternativne vježbe koje mogu zamijeniti vježbe na balans ploči ili vježbe na balans ploči prilagodite učeniku sa specifičnom motoričkom teškoćom.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više istražuju detaljnije što je to propriocepcija i što je njena svrha. Dodatno neka istraže kojim vježbama i na kojim spravama je moguće jačati propriocepciju. Redovitim vježbanjem jačaju ligamenti i povećava se pokretljivost u zglobovima čime se smanjuje mogućnost različitih ozljeda prije svega istegnuća i prijeloma. Svoje istraživanje prikazuju putem digitalnog alata Piktochart.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Promijeni i primijeni

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.3.1. Učenik primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.B.3.2. Učenik odabire motoričku aktivnost radi poboljšanja razine stanja morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti.
  • SŠ TZK G.D.3.2. Učenik primjenjuje tjelovježbu u prirodi i aktivno provodi slobodno vrijeme.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Znanjem protiv bijele kuge

Za početak aktivnosti pripremite Polly upitnik o povijesti tuberkuloze (stručna literatura je navedena u zaglavlju ovog scenarija poučavanja) u kanalu vašeg Microsoft Teams razreda koji ste kreirali za ovu temu i saznajte od učenika znaju li: Što je to tuberkuloza?, Kako se najčešće prenosi i koji dio tijela uglavnom zahvaća? Zašto je epidemija tuberkuloze na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće bila jedna od najvećih epidemija u Hrvatskoj? Je li kao bolest iskorijenjena ili je još uvijek prisutna u društvu?
Približite učenicima pojam "bijele kuge" koji je u 19. stoljeću bio naziv za tuberkulozu, a danas najčešće označava depopulaciju određenog područja.
Nakon toga učenike podijelite u dvije grupe koje će istraživati pojavu tuberkuloze u Hrvatskoj na početku 20. stoljeća i ponovnu pojavu tuberkuloze 90-ih godina 20. stoljeća na području Zapadne Europe, ali i Hrvatske. Svakoj grupi zadajte da u parovima istraže različite teme kao što su oblici tuberkuloze (ovisno o tome koji organ u tijelu zahvaća), uzročnik, simptomi tuberkuloze, način širenja bolesti, koju populaciju stanovništva najviše zahvaća, načini liječenja bolesti, ustanove u kojima se provodilo liječenje, aktivnosti koje su se provodile za suzbijanje (predavanja, projekcije filmova, izložbe, letci). Koje institucije su se istaknule u provođenju edukacije stanovništva protiv tuberkuloze? Koje su se specijalizirane ustanove osnivale s ciljem borbe protiv tuberkuloze? Tko je sve provodio edukaciju protiv tuberkuloze i sl.
Učenici druge grupe neka istraže zašto 90-ih godina 20. st. dolazi do ponovnog buđenja bolesti, kakve se mjere danas provode u prevenciji, liječenju i otkrivanju tuberkuloze te koje su globalne mjere za sprečavanje širenja tuberkuloze? Koje regije u svijetu imaju najviše oboljelih? Kakvo je stanje u Hrvatskoj po pitanju broja oboljelih od tuberkuloze? Kako se liječe bolesnici koji su zaraženi rezistentnim sojevima tuberkuloze te kakva je povezanost između tuberkuloze i HIV-a? Kako utječu ekonomski uvjetovane migracije stanovništava na njeno širenje? Hoće li čovječanstvo ikada iskorijeniti tuberkulozu?

Rezultate svog istraživanja svaka grupa neka zajednički unese na Wiki tab Teams kanala koji ste im priredili kako bi sve informacije bile dostupne na jednom mjestu.

Na kraju aktivnosti s učenicima povedite raspravu o važnosti pravovremenog testiranja na tuberkulozu s ciljem što ranijeg započinjanja odgovarajućeg liječenja i sprečavanja njezinog širenja među stanovništvom.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem pažnje članke za istraživanje unaprijed pripremite i učinite ih lakim za čitanje (izdvojite ili istaknite bitno). Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže sanatorije za liječenje tuberkuloze i načine kako su se u tim sanatorijima liječili ljudi na prijelazu 20. stoljeća. O svojim saznanjima neka naprave prezentaciju u alatu kao što je Visme te je predstave ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Znanjem protiv bijele kuge

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV C.4.1. Učenik vrednuje razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Ostat ću zdrav!

Na početku sata koristeći Mentimeter postavite učenicima sljedeće pitanje: “Kakva bi bila vaša reakcija kad biste uočili npr. promjenu boje i oblika madeža na ruci?” Ponudite im sljedeća tri odgovora: a) Odmah bih išao/-la liječniku i napravio/-la sve pretrage. b) Ništa, previše me je strah da saznam od čega bolujem. c) Razmislio/-la bih jesam li nedavno ogrebao/-la ruku na tom mjestu, pratio/-la bih promjene nekoliko dana te ako ne bi bilo poboljšanja, otišao/-la bih na pregled. QR kod na mentimeter prezentaciju podijelite na pripremljenoj Conceptboard ploči. Na temelju odgovora, razvrstajte učenike u tri skupine i zatim napravite mješovite grupe u kojima će biti jedan do dva učenika svih triju skupina. Svakoj grupi dodijelite jedan simptom koji može upućivati ne neku ozbiljniju bolest, npr. pojava kvržice u pazušnom ili preponskom dijelu tijela; pojava krvi u mokraći ili stolici; pojava naglih glavobolja i vrtoglavice; pojava jakih bolova u leđima; pojava promuklosti, nagli gubitak apetita ili nagli gubitak tjelesne mase. U grupama učenici trebaju istražiti na koje bolesti ili poteškoće sa zdravljem upućuju određeni simptomi. Zatim trebaju jedni drugima opisati kako bi se sami osjećali u situaciji da kod sebe primijete slične simptome, što bi poduzeli i na kraju trebaju obrazložiti svoje postupke. Nakon toga neka rasprave svoje postupke i osmisle jednostavan protokol u obliku stripa koji bi pomogao osobama sa sličnim simptomima da ne reagiraju pretjerano ili da ne poduzmu ništa. U strip trebaju uključiti pojmove: samopregled, preventivni pregled i sistematski pregled. Stripove neka izrade koristeći alat Make Belifs Comix i objave na istoj Conceptboard ploči (namijestite da svi s poveznicom mogu uređivati sadržaj te poveznicu podijelite QR kodom) kako bi svima bili vidljivi tijekom izlaganja i rasprave. U zaključku zajednički izradite “listu prioriteta” koja će sadržavati popis simptoma koji se ne smiju zanemariti i koji zahtijevaju hitan liječnički pregled koristeći stickey poruke na Conceptboard ploči.

Postupci potpore

Učenike s oštećenjem vida upoznajte s načinom na koji oni mogu pratiti promjene u svom tijelu. Neka se upoznaju s položajem i izgledom svojih madeža uz pomoć osobe od povjerenja. Neka madeže opipaju ako su ispupčeni. Učenici s PSA možda će imati teškoće u opisivanju svojih osjećaja prilikom otkrivanja promjena te taj dio zadatka prilagodite na način da samo opisuju uočene promjene.
Za upotrebu digitalnih alata izradite kratke pisanje ili slikovne upute. U svim ostalim dijelovima aktivnosti učenici s teškoćama mogu sudjelovati bez posebnih prilagodbi.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici neka na poveznici Sistematski pregled odraslih detaljnije istraže važnost redovitih sistematskih pregleda u odrasloj dobi, vrste sistematskih pregleda koji se preporučuju muškarcima, a koji ženama, te također specifične sistematske preglede za osobe koje se bave određenim zanimanjima (npr. menadžere, profesionalne vozače, kemijske tehničare i slično…). Možete im preporučiti i posjet nekoj klinici specijaliziranoj za takve preglede. Neka dogovore razgovor s liječnicima i istraže koliko takvi redoviti pregledi utječu na sprječavanje neke bolesti ili kolika je uspješnost takvih pregleda u uočavanju prvih simptoma nekih bolesti. Neka također istraže i zbog čega se sistematski pregledi razlikuju za pojedina zanimanja. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku plataka kreiranog koristeći Piktochart, predstave ga, a zatim i izlože u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Ostat ću zdrav!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.3.2. Analizira posljedice narušavanja homeostaze.
  • SŠ BIO B.3.1. Analizira regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma.
  • SŠ BIO D.3.2. Argumentira i preispituje različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka te donosi odluke o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.