Kako bi osvijestili važnost zaštite okoliša i stekli ekološka znanja koja mogu primijeniti u svakodnevnim situacijama, učenicima zadajte nekoliko zadataka. Podijelite ih u grupe od četiri do pet učenika koji će imati zadatak istražiti na kojoj je razini ekološka osviještenost vaše škole. Svaka grupa dobiva anketu koju ćete unaprijed pripremiti u digitalnom alatu Word Online. Podijelite s učenicima poveznicu na anketu putem digitalnog alata koji i inače koristite u komunikaciji, npr. MS Teams. Anketa se sastoji od triju stupaca: tvrdnji zapisanih u rečenicama i ponuđenih odgovora DA i NE u koje učenici bilježe kvačice kao svoj odgovor.
Prva grupa
Prva grupa istražuje pozitivne primjere odgoja i obrazovanja usmjerenog na ekološka pitanja, a koji se provode u njihovoj školi. Ispunjavaju letak i istražuju provode li se određene radnje i postupci u njihovoj školi.
Npr. U našoj školi skupljamo plastične čepove, a skupljeni novac doniramo potrebitima.
U našoj se školi ponekad provodi akcija skupljanja elektrootpada.
Skupljamo plastične boce i odvajamo papirnati otpad od miješanoga.
Klasične žarulje zamijenjenje su LED rasvjetom.
2. grupa
Druga grupa istražuje primjenjuju li se ekološki osviješteni postupci u okolici škole.
Npr. Razvrstavamo otpad koji pronalazimo u dvorištu škole.
Sadimo biljke u školskom vrtu.
Skupljamo biootpad i potom ga koristimo kako gnojivo.
Brinemo se o životinjama koje žive u okolici škole.
3. grupa
Treća grupa proučava biljni svijet školskoga dvorišta sastavljajući popis biljaka koje rastu oko škole ili u školskom vrtu.
Npr. U školskom vrtu sadimo povrće koje potom pripremamo za školske obroke.
Ispred škole rastu crveni javori.
Pored školskog igrališta pronalazimo ljekovite koprive.
4. grupa
Četvrta grupa istražuje može li se plan ekološke održivosti škole poboljšati te prikupljaju potrebne podatke.
Npr. Skupljamo kišnicu kojom zalijevamo školski vrt.
Izradili smo hotel za kukce koji oprašuju biljke školskoga vrta.
Za vrijeme ljetnih vrućina nastavu slušamo u učionici na otvorenom i time štedimo energiju.
Nakon što prikupe podatke, predstavnici grupa čitaju jedni drugima rezultate svoga istraživanja. Pohvalite rad svake grupe, zajedno raspravite o iznesenim idejama koje mogu pridonijeti očuvanju školskog okoliša i razvitku ekološke održivosti. Rezultate rada možete prikazati putem Digitalne zaslonske ploče u alatu MS Teams.
Nakon razgovora o ekološkim temama ispišite dvije rečenice po vlastitu izboru na ploču (npr. Sadimo biljke u školskom vrtu. Skupljamo kišnicu za zalijevanje biljaka.) Neka učenici pronađu glagole u rečenicama i samostalno im odrede vrijeme. Objasnite učenicima da je prezent glagolski oblik kojim izričemo sadašnje vrijeme. Jedan primjer sprezanja glagola u prezentu zapišite na ploču kako biste učenicima objasnili njegovu tvorbu. Kako bi učenici utvrdili tvorbu prezenta, zadajte im da samostalno istraže digitalni obrazovni sadržaj na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5 Modul 2, Jedinica 2.8. Prezent. Nakon što prouče digitalne obrazovne sadržaje, uputite ih da podcrtaju glagole u prezentu na svojim polaznim listićima s anketama.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Prije rada u grupama približite učenicima pojam ekološke osviještenosti i podsjetite ih zašto je važno čuvati okoliš, na koje načine to možemo raditi i slično, što je posebno značajno za učenike s teškoćama. Poželjno je, posebice za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama, pojmove vezane uz ekologiju popratiti vizualnom podrškom (fotografijama na kojima se vidi kako se štiti, odnosno ne štiti okoliš, videozapise s primjerima) te ih potaknite da oni daju vlastite primjere kako čuvaju okoliš kod kuće, a kako njihovi ukućani, prijatelji itd.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Pripremite učenicima s teškoćama pisani podsjetnik s definicijom prezenta te primjerima rečenica iz svakodnevnog života u kojima se koristi kako bi se tim podsjetnikom služili tijekom rada na zadatcima na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5 Modul 2, Jedinica 2.8. Prezent.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenicima s intelektualnim teškoćama izdvojite s anketnog listića jednostavnije rečenice iz kojih će lakše izdvojiti glagole u prezentu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji su dodatno zainteresirani za ekološke teme zadajte kreativan zadatak. Neka naprave spremnike za otpade za recikliranje od prirodnih materijala (papira, kartona). Na svaki spremnik neka zapišu kratku ekološku poruku kojom će pridobiti pažnju ostalih učenika u razredu i tako ih motivirati za recikliranje otpada.
Kako bi osvijestili važnost zaštite okoliša i prepoznali vlastite životne navike, učenici odgovaraju na unaprijed pripremljena pitanja. Pripremite pitanja koja će potaknuti učenike da kritički promišljaju o brizi za prirodu, npr. Razvrstavate li kod kuće otpad?, Koje vrste onečišćenja poznajete?, Znate li što je kompost?, Što najviše ugrožava naš okoliš?, Možete li nabrojiti vrste otpada? Pitanja podijelite putem digitalnog alata za suradnju MS Teams.
Na isti način podijelite poveznicu za digitalni alat Padlet u kojem će učenici objaviti odgovore na postavljena pitanja. U tom alatu kreirajte i mrežni zid (prazan papir) na koji učenici dodaju svoje sadržaje s kreiranjem ili bez kreiranja svoga besplatnog korisničkog računa. Objavljivanjem učeničkih odgovora na zidu omogućujete kvalitetno vršnjačko vrednovanje objavljenih radova i stvaranje realne slike o vlastitim postignućima i mogućnostima. Prikažite mrežni zid u razredu na pametnoj ploči ili projicirajući ga na platnu. Prokomentirajte učeničke odgovore o recikliranju, naglasite važnost ekološki prihvatljivoga ponašanja svakoga pojedinca te ponovite znanje o vrstama otpada s ciljem razvijanja ekološkoga načina razmišljanja.
Uputite učenike da promotre svoje odgovore i zaključe u kojem su glagolskom vremenu glagoli napisani u rečenicama. Nakon što se prisjete prezenta i njegove tvorbe, uputite ih na samostalno istraživanje sadržaja na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.8. Prezent. Posebnu pozornost neka usmjere na prezent pomoćnih glagola biti i htjeti čiji se oblici koriste pri tvorbi perfekta i futura prvog. Naglasite učenicima da pažljivo prouče sadržaje na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.8. Prezent kako bi mogli riješiti Zadatak 1.
Kako bi dodatno utvrdili znanje o prezentu, učenike podijelite u grupe od četiri učenika te im zadajte zadatak izrade listića za ponavljanje. Zadatak grupa je smisliti proglas Zeleni detektivi – javno priopćenje u vezi zaštite školskog okoliša te s ciljem očuvanja postojećih zelenih površina i edukacije učenika o važnosti očuvanja životne sredine u kojoj žive. Nakon što učenici napišu proglas u svoje bilježnice ili u digitalnom alatu Word Online koji se nalazi unutar paketa Microsoft Office 365, članovi ostalih grupa pronalaze glagole u prezentu te im određuju glagolsko lice i broj. Prednost ovog alata je zajedničko korištenje, stvaranje i uređivanje dokumenata u mrežnom pregledniku. Word dokumentu učenici pristupaju besplatno korištenjem korisničkog elektroničkog identiteta AAI@EduHr. Kontrolirajte rad grupa, pratite tijek aktivnosti te ispravite moguće nepravilnosti u pisanju zadatka.
Sve listiće objavite putem kanala MS Teams kako bi svi učenici mogli pristupiti različitim tekstovima, a u svrhu ponavljanja i dodatnog utvrđivanja nastavnih sadržaja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Prije odgovaranja na pitanja približite učenicima pojmove koji bi im mogli biti nepoznati (primjerice, pojam kompost) ili su ih možda zaboravili. Poželjno je, posebice za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama nepoznatije i kompleksnije pojmove popratiti vizualnom podrškom (fotografijama na kojima se vidi kompost) te ih potaknite da oni daju vlastite primjere kako čuvaju okoliš kod kuće, a kako njihovi ukućani, prijatelji itd. Pitanja na koja učenici trebaju odgovoriti postavite u obliku odabira jednog od ponuđenih odgovora umjesto da učenici pišu odgovor na pitanje otvorenog tipa (posebno je to važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja). Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj pitanja te uključite ona pitanja za koja znate da će učenik biti u njima uspješan, a po potrebi ih i jezično pojednostavite.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Pripremite učenicima s teškoćama pisani podsjetnik s objašnjenjem prezenta, primjerima rečenica iz svakodnevnog života u kojima se koristi prezent kako bi se tim podsjetnikom oni služili tijekom rada na zadatcima na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.8. Prezent.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji su posebno zainteresirani za nastavnu cjelinu zadajte zadatak da samostalno izrade nastavni listić za ponavljanje u digitalnom alatu Word Online koji se nalazi unutar paketa Microsoft Office 365. Naglasite učenicima da na nastavnom listiću napišu različite tipove zadatka, npr. zaokruživanje točnih odgovora, ispravljanje pogrešnih oblika prezenta, pravilno pisanje zanijekanih oblika pomoćnih glagola biti i htjeti u prezentu i sl. Sve listiće objavite uz pomoć alata MS Teams kako bi im mogli pristupiti svi učenici u svrhu ponavljanja nastavnih sadržaja.
Kako biste utjecali na razvijanje ekološkoga načina promišljanja, upoznajte učenike s radom ljudi koji vode brigu o očuvanju i unaprjeđenju zaštite okoliša, članovima ekološke nevladine i neprofitne udruge Zelena akcija. Učinite to na način da preuzmete dio teksta s njihove mrežne stranice koji govori o nekim aktualnim ekološkim temama, npr. klimatskim promjenama. Dijelove teksta ubacite u digitalni alat Genially. Pitanja vezana uz razumijevanje pročitanog ekološkog teksta oblikujte u obliku escape room igre. Unutar toga digitalnog alata odaberite predložak igre koji će odgovarati temi teksta. Odaberite želite li da se učenici vraćaju na početak igre kad pogriješe ili da samo ponovno odgovore na pitanja na koja su pogrešno odgovorili. Prva razina igre neka budu pitanja o razumijevanu pročitanoga teksta, na drugoj razini učenici trebaju prepoznati glagole i odrediti im glagolska lica, dok na trećoj razini trebaju odrediti vrijeme glagolima. Ovom aktivnošću potičete učenike na kritičko razmišljanje o aktualnim svakodnevnim pitanjima vezanim uz ekologiju te utvrđujete nastavne ishode vezane uz sadašnje glagolsko vrijeme (prezent). Ključ završetka igre na zadnjoj razini može biti samo jedna riječ, a u ovoj igri to neka bude riječ prezent. Digitalnom alatu može se pristupiti putem mrežnoga preglednika, a potrebno je registrirati se i prijaviti putem Google korisničkoga računa ili e-adresom na skole.hr.
Dodatno potaknite učenike na ekološko promišljanje zadajući im miniprojekt izrade letka kojim će predstaviti humanitaranu akciju koju mogu provesti u okruženju u kojem žive. Ponudite učenicima nekoliko primjera humanitarnih aktivnosti koje mogu predstaviti: skupljanje plastičnih čepova za plaćanje skupih lijekova, prikupljanje papirnatog otpada, razmjena i prodaja rabljenih bicikla, romobila i koturaljki i sl. Naglasite im da glagole u prezentu trebaju podcrtati kako biste lakše provjerili razumijevanje ključnog pojma. Učenici mogu iznijeti i vlastitu ideju humanitarne aktivnosti. Neka traženi letak učenici izrade u paru koristeći digitalni alat Adobe Spark. Alatu se može pristupiti putem Google korisničkoga računa ili e-adresom na skole.hr. Svaki se učenički projekt automatski sprema unutar sustava, a može se preuzeti na uređaj ili objaviti na društvenim mrežama odnosno na digitalnim komunikacijskim kanalima. Nakon što izrade svoje letke podijelite putem MS Teamsa poveznicu na učeničke radove.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Prije čitanja teksta o ekološkoj temi na temelju kojeg će učenici odgovarati na pitanja o razumijevanju pročitanog, vodite računa da tekst treba grafički i sadržajno biti prilagođen različitim teškoćama učenika, ako je moguće prilagodite ga unutar digitalnog alata Genially, a ako nije moguće, pripremite za učenike s teškoćama isprintatni tekst.. Primjerice, ako učenik ima oštećenja vida, tekst pripremite u uvećanom fontu koji učenik može čitati. Ako ne može čitati ni s uvećanim fontom, pošaljite mu tekst unaprijed kako bi ga mogao otvoriti i čitati pomoću asistivne tehnologije koju posjeduje (primjerice, pomoću govorne jedinice). Ako učenik ima intelektualne teškoće, tekst mu pojednostavite, ostavite ključne rečenice, a višak informacija izbacite i pojednostavite pojmove u tekstu dopunjujući ih pojmovima bliskim učeniku. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja tekst primjereno grafički oblikujte (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Poželjno je aktivnost escape rooma pripremiti tako da učenici s teškoćama igraju u paru s vršnjakom s kojim će se moći izmijenjivati u aktivnostima čitanja ili će vršnjak čitati sve zadatke ako učenik s teškoćama ne može, kako bi učenik s teškoćama lakše i brže došao do točnih odgovora.
Tijekom podjele učenika u parove za izradu letka humanitarne akcije raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako u razredu imate slabovidnog učenika, neka vršnjaci letke izrade s primjerenim kontrastom podloge i slova kako bi ih slabovidni učenik uspješno čitao i gledao.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike uputite na stranicu Otpad nije smeće. Neka prouče na koje se sve načine otpad može reciklirati i ponovno koristiti. Rezultate istraživanja učenici predstavljaju ostalima u razredu s pomoću plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva. Učenicima naglasite da svi glagoli na plakatu moraju biti napisani u prezentu čime ćete zadanu aktivnost povezati s ishodima Hrvatskog jezika.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rječnik. hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.