Predmet
Povijest 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Novac pokreće svijet

Naziv predmeta
Povijest 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • trgovina
  • mjenjačnice
  • razvoj novca
  • valuta

Kupuj lokalno!

Nastavni sat počinje kratkom prezentacijom u kojoj učitelj pokazuje lokalne trgovine i proizvodna poduzeća koja se nalaze u okolici te pita učenike prepoznaju li ta mjesta i gdje se točno nalaze. Učenici razmišljaju i odgovaraju na postavljena pitanja. Zatim učitelj pita učenike znaju li zašto su trgovine i proizvodna poduzeća važna, a učenici odgovaraju. Učitelj napominje da su lokalna poduzeća važna za razvoj njihova grada te za razvoj Hrvatske u cjelini i pita učenike mogu li zaključiti zašto. Učenici razmišljaju i odgovaraju, a učitelj ih potiče da što više potkrijepe svoje odgovore. Zatim ih pita znaju li što su glavni tradicionalni proizvodi i tradicionalna jela njihova kraja te sluša odgovore. Nakon toga ih pita znaju li gdje se mogu pronaći ta jela i pripremaju li ih kod kuće. Učenici odgovaraju i komentiraju te ih učitelj potiče na to da rasprave zašto bi se ta jela trebala očuvati. Objašnjava da iako treba paziti na tradicionalne proizvode, to ne znači da ne trebamo obratiti pozornost na nove poljoprivredne kulture i tehnologije koje nam mogu pomoći u proizvodnji. Napominje učenicima uvijek trebaju učiti i nijednu novu ideju ne odbaciti prije nego što je razumiju. Učitelj nastavlja sat upućujući učenike da sami zaključe uzgajaju li se isti proizvodi danas koji su se i u povijesti uzgajali u njihovu kraju, čime ih uvodi u današnji zadatak.

Učenici će u alatu Microsoft Word izraditi dva stupca. U jednom će sastaviti popis proizvoda kojima se u njihovu kraju trgovalo u srednjem vijeku, a u drugom popis proizvoda kojima se trguje danas. Nakon toga će učenici napisati nekoliko rečenica u kojima će opisati što mogu zaključiti na osnovi podataka iz tablica. Taj će zadatak omogućiti učenicima da bolje razumiju razvoj trgovine i poljoprivrede. Učenici zadatak mogu raditi u paru. Potaknite učenike da komentiraju i rasprave zašto su se neki proizvodi prestali koristiti ili zašto se uveo neki novi proizvod. Napomenite im da to što se ne slažu o nečemu ne znači nužno da je jedan od njih nema pravo, nego kako je moguće da neslaganje dolazi od različitoga gledanja na istu stvar i ovisno o kontekstu oba učenika u paru mogu imati pravo. Učenici mogu jasnom komunikacijom postići dogovor i pronaći rješenje kojega se pojedinačno ne bi sjetili.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
U uvodnom razgovoru motivirajte učenike na sudjelovanje, posebno učenike s teškoćama. Postavljanjem konkretnih pitanja zadobijte pozornost učenika te upotrijebite njima poznate primjere kako biste im približili sadržaj. Učeniku s teškoćama obratite se izravno, koristite se jasnim i jednostavnim uputa te provjerite jesu li ih razumjeli. Učenicima s teškoćama će katkad biti potrebno više vremena da odgovore na postavljena pitanja. Neka učenici s teškoćama iznose svoje mišljenje i stajališta, ali ne inzistirajte na usmenom izlaganju učenika s jezičnim teškoćama, učenika s poremećajima ponašanja i osjećanja (anksioznost) te učenika kojemu je problem usmeno se izražavati. Tijekom prikazivanja prezentacije o lokalnim trgovinama i proizvodnim poduzećima vodite računa o tome da svi učenici dobro vide prezentirano, neka učenik s oštećenjem vida sjedi u neposrednoj blizini. Važno je da učenik s oštećenjem vida dobro čuje sadržaj te da mu se opišu važni dijelovi vizualnog sadržaja.
Prije provedbe zadatka u alatu Microsoft Word opširno objasnite zadatak i upute za upotrebu alata. Upute za učenika s intelektualnim teškoćama neka budu grafički i slikovno prilagođene, pojednostavnite upute i provjerite razumijevanje. Prema mogućnosti učenik s intelektualnim teškoćama može zadatak rješavati na papiru te može riješiti manje zadataka od ostalih učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu u alatu Microsoft Word, služeći se mrežnim stranicama, provesti istraživanje o najpopularnijim jelima u njihovu kraju u srednjemu vijeku.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kupuj lokalno!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i kategorizira obilježlja trgovine u srednjem vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Idemo u kupovinu!

Nastavni sat počinje kratkom prezentacijom u kojoj učitelj pokazuje razne svjetske novčanice i pita učenike mogu li ih prepoznati i reći kako se zovu te kojoj zemlji pripadaju. Učenici gledaju prezentaciju i javljaju se ako smatraju da znaju odgovor. Učitelj nastavlja sat pitajući učenike znaju li zašto ima toliko različitih valuta. Učenici odgovaraju i komentiraju odgovore drugih učenika. Učitelj dalje napominje da se nekim valutama koristi više država i priznaje ih kao nacionalnu te pita učenike znaju li navesti primjer. Učenici odgovaraju te svi zajedno komentiraju odgovore. Učitelj ih zatim pita znaju li koja je nova hrvatska valuta i zašto smo je preuzeli te što se nalazi na hrvatskim kovanicama i novčanicama eura i zašto. Učenici razmišljaju i daju odgovore, nakon toga ih učitelj pita koji su simboli drugih država na valutama. Zatim im prikazuje kratku prezentaciju na kojoj je igra u kojoj trebaju spojiti simbol s eura s određenom državom. Učenici nastoje točno odgovoriti. Nadalje objašnjava učenicima da sve valute ne vrijede isto i to ovisi o raznim gospodarskim situacijama, ali da snaga valute ne govori ništa o ljudima koji žive u nekoj državi. Nastavlja objašnjavajući da to što neka osoba ima više ili manje stranog novca je ne čini boljom ili lošijom nego uvijek trebamo gledati njezinu osobnost. Učitelj dalje pita učenike znaju li koji se novac koristio u prošlosti i time ih uvodi u današnji zadatak.

Učenici će u MS Wordu napisati bilješke o novcu koji se koristio u Hrvatskoj u srednjem vijeku i kao pomoć mogu upotrijebiti podatke s mrežnih stranica, poput članka Hrvatski novac, te udžbenik. Nakon što završe s tim dijelom zadataka, u alatu Kizoa izradit će kratak videozapis u kojem predstavljaju rad kako bi bolje razumjeli povijest i kako su nastale različite valute. Učenici zadatak mogu obavljati u paru kako bi u razgovoru i zajedničkom istraživanju dobili što točnije rezultate.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Unaprijed pripremite fotografije različitih svjetskih novčanica u digitalnom alatu Office 365, programu PowerPoint i podijelite zaslon s učenicima. Pitajte učenike prepoznaju li valute te kojoj zemlji pripadaju. Potaknite ih da zaključe zašto postoji veći broj različitih valuta te zašto neke države imaju istu. Pitajte učenike o razlozima promjene hrvatske valute te simbolu koji se nalazi na hrvatskom euru i zašto. Unaprijed pripremite igru u digitalnom alatu Wordwall. Odaberite predložak razvrstaj u grupe, a grupe nazovite imenima država. Učenici moraju povezati simbole s eura s državom kojoj pripadaju. Učenicima podijelite poveznicu kojom pristupaju igri s pomoću opcije chat. Komentirajte s njima rezultate igre. Kratko im objasnite da sve valute ne vrijede isto i to ovisi o raznim ekonomskim situacijama, ali da snaga valute ne govori ništa o ljudima koji žive u nekoj državi. Potaknite učenike na vrednovanje čovjeka na osnovi njegove osobnosti, a ne prema posjedovanju materijalnoga. Učenike podijelite u grupe s pomoću funkcije soba za suradnju (breakout rooms). Zadatak je svake grupe da istraži novac koji se koristio u Hrvatskoj u srednjem vijeku. Učenici se u radu koriste udžbenikom te člankom Hrvatski novac koji se dodjeljuje svakoj grupi s pomoću opcije chat. U digitalnom alatu Office 365, u programu Word učenici pišu zapažanja, a zatim pristupaju digitalnom alatu Kizoa. U njemu će izraditi videozapis kojim predstavljaju svoja zapažanja kako bi bolje razumjeli povijest novca i nastanak različitih valuta.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Pri prikazivanju prezentacije i kviza imajte na umu da svi učenici trebaju dobro vidjeti prikazano te da je svjetlost u učionici prikladna. Uz to, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije, opširne opise te da im se usmeno objasne zadatci. Učenicima s intelektualnim teškoćama unaprijed iznesite očekivanja, ciljeve i ishode te im omogućite pregled prezentacije i sadržaja. Tijekom rasprave potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman na to. Za učenika s teškoćama unaprijed pripremite pitanja koja ćete postaviti u raspravi. Dajte mu dovoljno vremena da razmisli i odgovori, a nakon rasprave omogućite odgovore na sva pitanja koja su se postavljala u raspravi. Ne inzistirajte na usmenom izlaganju učenika s jezičnim teškoćama, učenika s poremećajima u ponašanju i osjećanju (anksioznost) i onih kojima je usmeno izlaganje problem.
Tijekom rada u Wordu i digitalnom alatu Kizoa provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi i treba li pomoć. Pripremite mu slikovne i pisane upute, prema potrebi pokažite način uporabe. Rad u paru omogućuje učeniku potporu tijekom rješavanja zadataka. Učeniku s teškoćama možete unaprijed pripremiti najvažnije pojmove koji se odnose na novac koji se koristio u Hrvatskoj u srednjem vijeku kako bi se pripremio za aktivno sudjelovanje u aktivnosti. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite izvedbu zadatka na radnom listiću ako se ne snalazi u digitalnom alatu. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, ako je potrebno, također možete omogućiti rješavanje zadatka putem radnog listića.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu u alatu Kizoa izraditi videozapis o nastanku jedne od važnijih financijskih ustanova, primjerice Banco della Piazza di Rialto. Kao pomoć mogu se koristiti knjigom Venecija. Kraljica mora s lagunarnih sprudova. Povijest Mletačke Republike, autorice Lovorke Čoralić.

Nastavna aktivnost za predmet X

Idemo u kupovinu!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava i uspoređuje razliku među raznim srednjovjekovnim valutama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Malo imamo novca, malo ga nemamo

Učitelj motivira učenike prikazujući im kratak videozapis u kojem se prikazuje tiskanje novca i pita ih znaju li gdje se u Hrvatskoj tiska novac. Sluša i prihvaća odgovore učenika. Nadalje ih pita znaju li što su valute i zašto su one važne. Učenici iznose svoje mišljenje i slušaju odgovore drugih kolega, a učitelj ih potiče da što više potkrijepe svoje odgovore. Zatim pita učenike mogu li se sjetiti iz prijašnjeg gradiva i što se sve koristilo kao novac. Učenici odgovaraju, a učitelj im govori da se nije uvijek koristio papirnati novac nego da se nekad moglo plaćati u robi, poput željeznih pločica u Sparti. Nakon toga pita učenike znaju li koja je trenutačna valuta u Hrvatskoj, a koja je bila prije nje. Učenici odgovaraju. Učitelj nastavlja pitajući znaju li što se prije uvođenja eura radilo s kunom ako su željeli otići u drugu državu. Potiče učenike da kažu svoja iskustva o mijenjanju novca, ako su to činili. Učitelj napominje da iako je novac važan, postoje važnije stvari od njega i da ljudi često griješe gledajući na svijet na osnovi novca i vrednuju stvari isključivo prema novčanoj vrijednosti. Govori učenicima da stvari trebaju procjenjivati na temelju toga koliko im one poboljšavaju život i čine boljim osobama. Učitelj dalje pita učenike mogu li pretpostaviti kako su nekada ljudi mijenjali novac i koji je novac postojao, čime ih uvodi u zadatak.

Učenici će u alatu MS Word napisati bilješke o raznim vrstama novca (poput venecijanskog dukata, britanske funte, bezanta i slično) i o tome kako su funkcionirale mjenjačnice u srednjem i ranome novom vijeku. Nakon toga će u aplikaciji Pixton izraditi kratak strip o tome kako je mogla izgledati jedna mjenjačnica u prošlosti. Kao pomoć učenici se mogu služiti mrežnim izvorima poput videozapisa Uspon obrta, trgovine i manufakture. Taj će zadatak omogućiti učenicima da bolje razumiju kako se vrijednost novca mijenjala u povijesti. Učenici zadatak mogu raditi u grupama po petero (broj grupa ovisi o broju učenika u razredu). Napomenite učenicima da svatko napravi dio za koji su se dogovorili, a ne da samo jedna osoba sve radi. Potaknite učenike da što više razgovaraju i rasprave o detaljima kako bi vidjeli koji od izvora najbolje opisuje situaciju i zašto. Objasnite im da trebaju sagledati cijelu situaciju s više strana i da će im rad u grupi pomoći u tome jer svaki član ima ideju kako bi trebalo obaviti zadatak te da će u razgovoru i dogovoru dobiti najbolja rješenja. Svaka grupa će na kraju izložiti svoj rad ostalim učenicima.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite gledanje videozapisa i aktivnosti koje će se provoditi. Uz to, pripremite predložak za praćenje sadržaja koji će učenik moći pročitati prije gledanja videozapisa. Učeniku s motoričkim teškoćama osigurajte mjesto sjedenja s kojeg će što bolje pratiti sadržaj. Učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje važno je označiti i istaknuti ključne riječi s pomoću kojih će moći pratiti videozapis. Potrebno je usmjeriti ih na sadržaj rada tijekom gledanja tihom govornom uputom ili dodirom po ramenu. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati primjereno mjesto sjedenja, vlastito računalo ili tablet s pomoću kojeg će moći gledati videozapis. Važno je da učenik s oštećenjem vida dobro čuje sadržaj te da mu se opišu važni dijelovi. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.
Tijekom rasprave o novcu i valutama potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman na to. Na stvarnome primjeru objasnite apstraktne pojmove. Za učenika s intelektualnim teškoćama pripremite unaprijed pitanja koja ćete mu postaviti tijekom rasprave kako bi se mogao pripremiti i aktivno sudjelovati. Dajte mu dovoljno vremena za odgovor ako se javi ili mu postavite jednostavno pitanje na koje je odgovor jednostavan i kratak. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala.
Pri radu u alatu MS Word, provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi i treba li pomoć. Pripremite mu slikovne i pisane upute, prema potrebi pokažite način uporabe, te upute za obavljanje zadatka. Na primjeru objasnite kako će se koristiti informacijama pronađenima na mrežnim stranicama. Također, provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Pixton. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i omogućite potporu drugog učenika. Pri izradi stripa učenicima s teškoćama osigurajte pisane upute koje su njemu prilagođene. Upotrijebite kraće rečenice, jednostavniji rječnik te upute grafički prilagodite (font, primjerice Arial ili Verdana, uvećan tekst, dvostruki prored, povećan razmak među slovima, poravnanje s lijeve strane). Izdvojite ključne pojmove i objasnite manje poznate pojmove. Ako učenik nije u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, može raditi u paru s drugim učenikom iz razreda ili zadatak izraditi na papiru.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu u alatu Pixton izraditi kratak strip o razvoju bankarstva u Italiji.

Nastavna aktivnost za predmet X

Malo imamo novca, malo ga nemamo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje uzroke i posljedice razvoja bankarstva i mjenjačnica.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Članak „Hrvatski novac”, izvor: skole.hr, pristupljeno 30. lipnja 2023.

Lovorka Čoralić, "Venecija. Kraljica mora s lagunarnih sprudova. Povijest Mletačke Republike", Bibliotheka historia Croatica, Meridijani, Samobor 2004

Video „Pogledajte kako se rade nove novčanice od 100 i 200 eura”, izvor: YouTube, pristupljeno 30. lipnja 2023.

Video „Uspon obrta, tgovine i manufakture”, izvor: YouTube, pristupljeno 30. lipnja 2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.