Predmet
Kemija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zaokruži me

Naziv predmeta
Kemija 4

Razred
4. razred gimnazije

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • cikloalkani
  • fizikalna svojstva cikloalkana
  • kemijska svojstva cikloalkana
  • prostorni oblici cikloheksana

Crno zlato

U uvodnom dijelu upitajte učenike što je crno zlato. Raspravite s učenicima koje koristi od nafte imamo u svakodnevnom životu. Zaključke zapišite u dokumentu digitalnog alata Word Online, koji ćete projicirati učenicima. Kako biste potaknuli učeničku znatiželju, prikažite im videoprilog 1 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.2.
Zatim zamolite učenike da u prethodno pripremljenoj mapi digitalnog alata Padlet zapišu što više pojmova koje su zapamtili gledajući videozapis. Pojmove zapisuju pomoću svojih prijenosnih telefona. Nasumično pročitajte neke zapise. Svi učenici prate sadržaje koje čitate te ako se pojave netočnosti, mogu sudjelovati u ispravcima s objašnjenjima. Podijelite učenike u parove. Svaki par pomoću digitalnog alata Avogadro treba izraditi trodimenzijski model za tri molekule cikloalkana: dvije monocikličke te jednu policikličku molekulu, a koje se nalaze u sastavu nafte. Molekule trebaju biti imenovane. Svoje uratke stavljaju u mapu prethodno već korištenog digitalnog alata Padlet. Projicirajte modele molekula te zajedno s učenicima provjerite točnost modela i naziva. Uoče li netočnost, učenici daju prijedloge kako bi zajedno došli do točnih rješenja.
Na kraju uputite učenike na zadatke o imenovanju cikloalkana u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.2.

Postupci potpore

Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite temu nastavnoga sata, kao i planiranu strukturu rada (videozapis, rad u alatu Padlet, rad u paru). S obzirom na to da se u okviru aktivnosti Crno zlato očekuje zapisivanje pojmova koje su učenici zapamtili gledajući videozapis Sastav nafte, za potrebe lakšeg bilježenja učenicima s teškoćama ponovite videozapis nekoliko puta uz zaustavljanje ili im omogućite da sami pogledaju videozapis višekratno. Pri izradi trodimenzijskog modela za tri molekule cikloalkana, učenike s teškoćama povežite u par s učenikom koji ima motivirajući i mentorski utjecaj te koji će im pomoći prilikom rada u alatu Avogadro. Uvijek je dobro unaprijed osigurati primjer sličnog trodimenzijskog modela kako bi učenici s teškoćama imali model koji će im olakšati stvaranje novog modela. Učenike s disleksijom i jezičnim teškoćama upitajte treba li im pomoć oko imenovanja molekula. Postupak imenovanja cikloalkana prikažite bojama i uvećano, koristeći se lako čitljivim fontom (OmoType).

S obzirom na to da se očekuje da učenici opažanja zabilježe u alatu Padlet, učenicima s disleksijom i onima s oštećenjem vida skrenite pozornost na grafičke prilagodbe (uvećan font, uvećan razmak i sl.), a ako to nije moguće, sugerirajte im uporabu alternativnog alata. Učenici s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava svoja zapažanja mogu prenijeti usmenim putem, a vršnjaci ih mogu unijeti u Padlet.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na istraživanje koje države svijeta imaju najveće rezerve nafte. Svoja saznanja neka prikažu grafički pomoću digitalnog alata Meta-Chart te neka svoje uratke predstave ostalim učenicima. Također, s gledišta održivosti, neka učenici istraže koji su mogući oblici energije u budućnosti te neka u istom digitalnom alatu prikažu svoja saznanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Crno zlato

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku te se koristi matematičkim znanjima i vještinama u okviru koncepta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

I ciklus se nastavlja!

Projicirajte učenicima tablicu 2 koja se nalazi u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.2. Povedite raspravu potičući učenike da usporede relativne molekulske mase prikazanih alkana i pitajući ih zbog čega cikloalkani imaju viša tališta i vrelišta odgovarajućih alkana. Zamolite učenike da na temelju stečenog znanja iz kemije pretpostave kakve će biti vrijednosti gustoće cikloalkana u odnosu na gustoću odgovarajućih alkana. Vrijednosti zapišite u zajednički dokument digitalnog alata Word. Zatim ih uputite da pretražujući mrežne stranice i dostupnu literaturu pronađu gustoće cikloalkana prikazanih u tablici. Porazgovarajte s učenicima odgovaraju li te vrijednosti zapisanim vrijednostima koje su pretpostavili. Pojave li se netočnosti, raspravite s učenicima o ispravnim vrijednostima gustoće cikloalkana. Učenici se samostalno uključuju u raspravu te obrazlažu svoje odgovore. Učenici zatim u parovima trebaju izraditi cjelovit grafički prikaz ovisnosti fizikalnih svojstava cikloalkana o relativnoj molekulskoj masi cikloalkana. Grafički prikaz mogu izraditi koristeći se digitalnim alatom Meta-Chart.
Nakon završetka izrade i predaje grafičkog prikaza, uputite učenike na čitanje odlomka Kemijska svojstva cikloalkana u istom poglavlju digitalnog obrazovnog sadržaja. Zatim zorno prikažite pokus Kemijska svojstva cikloheksana, koji se nalazi u istom odlomku. Neka učenici vode zabilješke i zapišu zaključke pokusa u razrednoj mapi digitalnog alata Padlet, koju ste unaprijed pripremili. Potom podijelite učenike u skupine s podjednakim brojem članova te ih uputite na izradu kviza u digitalnom alatu Wordwall. Kviz služi za provjeru usvojenosti ishoda vezanih za fizikalna i kemijska svojstva cikloalkana. Svaka skupina samostalno izrađuje kviz koji će sadržavati zadatke otvorenog tipa (obilježavanje, povezivanje, nadopunjavanje) i zadatke zatvorenog tipa (zadatci s odabirom odgovora). Zajedno s učenicima definirajte broj zadataka te kriterije vrednovanja svakog zadatka. Nakon završetka izrade kviza neka svaka skupina dodijeli svoj kviz drugoj skupini, koja ga zatim rješava. Na kraju raspravite s učenicima o postavljenim pitanjima u kvizovima te zajedno s učenicima dođite do ispravnih odgovora.

Postupci potpore

Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite aktivnosti koje će se izmijenjivati (primjerice, najavite sve što će se događati u pokusu). Prilikom analize tablice s talištima i vrelištima nekih cikloalkana, učenicima s teškoćama skrenite pozornost na mogućnost promjene veličine i prikaza slova, što će im olakšati praćenje tablice. Također, učenike s disleksijom i diskalkulijom podsjetite na kratice za talište odnosno vrelište koje se nalaze u tablici te pojasnite mjesto vrijednosti u tablici. Učenike koji teže svladavaju odgojno-obrazovne ishode iz kemije ne izlažite obrazlaganju odgovora, već ih potaknite da, primjerice, navedu podatke o gustoći cikloalkana koje su pronašli. U odabiru parova vodite računa da je u paru s učenikom s teškoćama učenik koji ima mentorske osobine. Učenicima s teškoćama koji teže stvaraju i tumače grafičke prikaze (učenici s diskalkulijom, učenici s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, učenici s oštećenjem vida) pripremite sličan model grafičkog prikaza. Podatak da je ciklopropan anestetik može pomoći učenicima koji teže pamte nove pojmove da upamte pojam ciklopropana, skrenite im pozornost na svako povezivanje sadržaja iz kemije sa svakodnevnim životom uz korištenje slikovnih prikaza. Zajednički pojmovnik u koji se bilježe novi pojmovi iz kemije može pomoći učenicima s teškoćama u svladavanju nastavnog gradiva iz kemije. Pri podjeli učenika u skupine, unaprijed odredite ulogu učenika s teškoćama (npr. unos pitanja u alat Wordwall, osmišljavanje pitanja zatvorenog tipa). Provjerite služe li se učenici s teškoćama predloženim digitalnim alatima (Meta-Chart, Wordwall) te im zorno prikažite kako se njima valja koristiti odnosno omogućite im prethodno spomenut rad u paru i jasnu podjelu uloga.

Učenici bi tijekom pokusa trebali voditi zabilješke i zapisati zaključke pokusa, zbog čega je važno za učenike s disleksijom, za učenike s oštećenjem vida i za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustavama pripremiti jednostavne obrasce za bilježenje. Obrasci trebaju biti grafički prilagođeni (uvećan i lako čitljiv font, uvećan razmak). Učenici s navedenim teškoćama svoja zapažanja mogu prenijeti i usmeno ili na način da rade u paru pa opažanja zabilježe vršnjaci.

Poveznice na kvizove podijelite svim učenicima kako bi im bili dostupni u procesu učenja.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite na istraživanje pomoću dostupne literature i mrežnih izvora o toksičnosti cikloalkana. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku plakata koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva te ih mogu izložiti ostalim učenicima kako bi im potaknuli interes za prirodoznanstveno područje.

Nastavna aktivnost za predmet X

I ciklus se nastavlja!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava fizikalna i kemijska svojstva odabranih biomolekula.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Sedlo i čamac

U uvodnom dijelu ponovite s učenicima o fizikalnim i kemijskim svojstvima cikloalkana. Ponavljanje možete provesti u obliku kviza koji su učenici izradili u prethodnoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja. Zatim ih uputite na čitanje e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.2. S učenicima povedite raspravu pitanjem: Koje su dvije konformacije cikloheksana? te ih potaknite da obrazlože zašto je konformacija stolca stabilnija. Pitajte ih: Na koji način dolazi do interkonverzije u konformaciju kolijevke odnosno čamca? Zatim ih uputite na rješavanje problemskih zadataka koji se nalaze u istom odlomku. Zaključke problemskih zadataka neka u parovima izrade u obliku infografike koju će napraviti u digitalnom alatu Piktochart te je objaviti u prethodno pripremljenoj razrednoj mapi u digitalnom alatu Padlet. Dogovorite s učenicima kriterije vrednovanja infografike koje ćete formativno vrednovati nakon što svi parovi predaju svoje uratke.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Kako biste ovu aktivnost uspješno proveli i u mrežnom okruženju, organizirajte sastanak s učenicima u alatu Teams, dijelu sustava Office365. Na početku sastanka pokrenite učenicima kvizove kako bi ponovili prethodnu aktivnost, a zatim ih uputite na čitanje e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.2. Zatim u zajedničkom kanalu povedite s njima razgovor i raspravu postavljajući im pitanja te odabirući podjednako i učenike koji su „podignuli ruku“ i učenike koji se ne javljaju samostalno. Potom ih podijelite u parove i zadajte im da u digitalnom alatu Piktochart izrade infografike na kojima će predstaviti zaključke problemskih zadataka koje su rješavali u istom odlomku digitalnog obrazovnog sadržaja. Nakon što predstave svoje infografike u zajedničkom kanalu, uputite ih da ih podijele u prethodno pripremljenoj mapi u alatu Padlet. Pozovite ih da ispod infografika napišu u kojoj su mjeri ostvareni kriteriji koje ste unaprijed predstavili za navedene infografike.

Postupci potpore

Učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i one s oštećenjem vida uputite na mjesto na kojem se nalazi tekst Prostorni oblici molekula cikloalkana u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.2. Uoči čitanja teksta učenike s disleksijom ili jezičnim teškoćama podsjetite na značenje pojmova kao što su konformacija ili kutna napetost te ih uputite na korištenje prikaza za disleksiju koji je ugrađen u digitalne obrazovne sadržaje.

S obzirom na to da se očekuje da učenici izrade infografiku u alatu Piktochart, koju će potom podijeliti u alatu Padlet, provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima te im zorno prikažite rad u njima. Također, učenicima s teškoćama pripremite ključne informacije koje treba sadržavati infografika. Učenicima s disleksijom te učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i onima s oštećenjem vida prema potrebi sugerirajte uporabu alternativnog alata (primjerice alata Canva) ili suradnički rad s vršnjakom. Učenici s navedenim teškoćama svoja zapažanja o kriterijima mogu prenijeti usmenim putem, a vršnjaci ih mogu unijeti u Padlet.

U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili umjetne pužnice (kohlearnog implantata), ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika – poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka omogućuje vrijeme za obradu informacija).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti uporabu cikloheksana u svakodnevnom životu. Pomoću pronađenih podataka neka u digitalnom alatu Canva izrade sigurnosno-tehnički list za cikloheksan. Potaknite ih da svoja saznanja izlože u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sedlo i čamac

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje svojstva, sastav i vrstu odabranih spojeva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Alkani, cikloalkani i funkcionalne skupine

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Zadnji pristup poveznicama - 4.5.2022.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.