Predmet
Povijest 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tajni dosjei poglavnika Ante Pavelića

Naziv predmeta
Povijest 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Ante Pavelić
  • NDH
  • ustaški teror
  • ustroj vlasti u NDH
  • progoni i logori

NDH u slikama i riječima

Aktivnost započnite podjelom učenika u parove. Svaki par ispred sebe dobiva nekoliko fotografija (karta NDH, zastava i grb NDH, Ante Pavelić) i omotnicu unutar koje se nalazi crtični kod s Kvaternikovim proglasom o uspostavi NDH. Učenike uvedite u temu pitanjima: Što navedene fotografije prikazuju? Prepoznajete li koja je državna tvorevina prikazana na karti? Što primjećujete na grbu i zastavi? Opišite ih. Prepoznajete li povijesnu ličnost na fotografiji? Tko je to? Zašto je on važan? Fotografije možete preuzeti s pomoću digitalnog alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava. Nakon usmenog odgovaranja učenika na pitanja, uputite ih na otvaranje omotnice u kojoj se nalazi crtični kod koji moraju skenirati. Prozovite jednog učenika da naglas pročita Kvaternikov proglas o uspostavi NDH. Vodite ih pitanjima: Tko je napisao ovaj proglas? O čemu nam izvor govori? Motivirajte učenike za izradu zadatka pitanjem: Zanima li vas kako je nastala NDH? Uputite ih na skeniranje crtičnog koda na kojem se nalaze materijali koje ste unaprijed pripremili, a smatrate ih važnima. Također osim uz pripremljene materijale, učenici zadanu temu mogu istraživati i samostalno s pomoću mrežnih pretraživača. Učenici imaju zadatak istražiti nastanak i ustroj vlasti u NDH te s pomoću digitalnog alata Pixton izraditi strip u kojem prikazuju slijed događaja pri stvaranju NDH, kao i njezin ustroj vlasti. Nakon što pronađu informacije, usmeno raspravite zajedno o njima kako biste riješili moguće dvojbe. Nakon što izvrše zadatak, učenici u paru predstavljaju svoje stripove ostatku razreda. Nakon završetka predstavljanja učenici glasuju koji im se strip najviše svidio služeći se pritom anketom izrađenom u alatu MS Forms sustava Office 365. S učenicima raspravite o okolnostima te o njihovim stajalištima o nastanku NDH. Posebno se osvrnite na ustroj vlasti i načine na koje je Ante Pavelić ostvario postavljene ciljeve.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Tijekom uvodnih rasprava, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću). Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Pixton te MS Forms iz sustava Office 365. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, koristeći se enciklopedijom, faktopedijom i mrežnim pretraživačima, istražuju odnos NDH prema Njemačkoj i Italiji i izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva te svoj uradak predstavljaju ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet X

NDH u slikama i riječima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i objašnjava okolnosti nastanka NDH.
  • Učenik istražuje i analizira ustroj vlasti u NDH.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Poglavnikove tajne

Aktivnost započnite podjelom učenika u skupine koje se sastoje od triju učenika. Unaprijed izradite anagrame s pomoću digitalnog alata Wordwall. Svaka skupina ima zadatak u što kraćem roku složiti zadani pojam, odnosno ime povijesne ličnosti (Ante Pavelić). Nakon što učenici izvrše zadani zadatak, motivirajte ih za rad pitanjima: Jeste li ikada čuli za Antu Pavelića? Koja je bila njegova titula? Na čelu koje se državne tvorevine nalazio poglavnik Ante Pavelić? Znate li kako je Ante Pavelić izgledao? Nakon što učenici odgovore na postavljena pitanja, usmjerite ih na novi zadatak, a to je slaganje slagalice s pomoću digitalnog alata Puzzlemaker. Slagalica je sačinjena od fotografije Ante Pavelića. Nakon što slože fotografiju, neka opišu Antu Pavelića u nekoliko riječi koje će unijeti upisivanjem riječi na tabletima ili mobilnim uređajima s pomoću digitalnog alata Mentimeter. Nakon što ste učenike motivirali za rad, usmjerite ih na novi zadatak, a to je istražiti lik i djelo Ante Pavelića. Vi ih uputite na što posebno trebaju obratiti pažnju. Pri pronalaženju informacija učenici se mogu koristiti mrežnim pretraživačima, a ako je potrebno, možete im podijeliti materijale koje smatrate važnima na prostoru za pohranu OneDrive u sustavu Office 365. Nakon što pronađu informacije, učenici prikazuju lik i djelo Ante Pavelića u obliku knjige koju izrađuju s pomoću digitalnog alata Bookcreator. Nakon što obave zadatak, svaka skupina predstavlja svoju knjigu ostatku razreda. Neka objasne zašto su baš te podatke izdvojili kao bitne i što ti podatci govore o Anti Paveliću. Također ih potaknite na kritičko razmišljanje o osobinama Ante Pavelića te neka s pomoću mrežnih pretraživača istraže postoje li diktatori u današnjim društvima i usporede ih s Pavelićem.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji su strpljivi i koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima Puzzlemaker, Mentimeter i Bookcreator. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima. Neka učenici, koji se ne snalaze u ovim digitalnim alatima i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Tijekom izlaganja uradaka, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više s pomoću mrežnih pretraživača istražuju poznatu fotografiju na kojoj se nalaze Ante Pavelić i Adolf Hitler na stepenicama. Učenici svoje bilješke o fotografiji i odnosu NDH prema Njemačkoj zapisuju u bilježnicu te svoju analizu predstavljaju ostatku razreda izradom kratkog videouratka u obliku dokumentarne emisije koju montiraju s pomoću digitalnog alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Poglavnikove tajne

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i navodi glavne odrednice života i vlasti Ante Pavelića.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Strašna svjedočanstva

Aktivnost započnite olujom ideja. Učenici će s pomoću digitalnog alata Mentimeter navoditi pojmove koje vežu uz riječ teror. Kratko objasnite pojam teror, a zatim učenike podijelite u skupine izvlačenjem papirića iz čarobne kutije. Učenici koji izvuku istu boju papirića pripadaju istoj skupini. Broj učenika u skupini mora biti podjednak. Svaka skupina dobiva različitu slagalicu i rebus. Slagalicu možete izraditi s pomoću digitalnog alata Puzzlemaker, a rebus u digitalnom alatu Office 365 u programu Word. Slagalice predstavljaju fotografije poznatih znanstvenika, umjetnika, književnika i političara koji su bili podvrgnuti ustaškom terorom, a rebusi njihova imena. Zadatak skupine je riješiti rebus i složiti slagalicu u što kraćem roku te s pomoću mrežnih pretraživača istražiti tko su te osobe bile i kako su stradale. Zatim svaka osoba u roku od jedne minute predstavi osobu koju su dobili kao zadatak. Nakon što ste učenike motivirali za rad, učenici s pomoću digitalnih izvora istražuju tematiku ustaškog terora. Vi ih uputite na što trebaju obratiti pozornost. Ako je potrebno, možete im podijeliti materijale koje smatrate važnima na prostoru za pohranu OneDrive u sustavu Office 365. Nakon što pronađu informacije, izrađuju videouradak u obliku večernjih vijesti ili dokumentarnog filma. Zadani zadatak obavljaju s pomoću mobitela ili tableta koji služe za snimanje te digitalnog alata Canva u kojem sve montiraju. Učenici predstavljaju svoje videouratke ostatku razreda. Nakon predstavljanja učenici glasuju za rad koji im se najviše svidio služeći se pritom anketom izrađenom u alatu MS Forms sustava Office 365. S učenicima raspravite o njihovim stajalištima vezanim uz ustaški teror. Objasnite im i raspravite s njima o izreci "cilj opravdava sredstvo". S učenicima možete pokrenuti i kratku debatu o tome je li moguće u suvremeno doba provesti teror kakav su činile ustaše.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Mentimeter, u rješavanju slagalica kreiranih u alatima Puzzlemaker i Word te u korištenju alatima Canva i MS Forms. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima.

Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji su strpljivi i koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Tijekom završne rasprave, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više s pomoću mrežnih pretraživača istražuju Kameni cvijet kao spomenik žrtvama u Jasenovcu. Učenici rezultate istraživanja prikazuju u digitalnom alatu prezentacije PowerPoint sustava Office 365.

Nastavna aktivnost za predmet X

Strašna svjedočanstva

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i objašnjava posljedice antisemitizma u Hrvatskoj.
  • Učenik analizira progone i stradanja ljudi u totalitarnim režimima na rasnoj, ideološkoj, nacionalnoj i vjerskoj osnovi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

natuknica Nezavisna Država Hrvatska, enciklopedija.hr, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.

članak Uspostava NDH, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.

Kasipović, M. (2018). Genocid u NDH: Umanjivanje, banaliziranje i poricanje zločina. Politička misao: časopis za politologiju, 55 (1), 7-32

natuknica Pavelić, Ante, enciklopedija.hr, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.

članak Ante Pavelić, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.

portal Povcast, Metodička vježba:ustaški režim i teror: Progoni i logori, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.

Matković, H. (2002). Povijest Nezavisne Države Hrvatske, Zagreb: Pavičić

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.