Učitavanje
Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
Interaktivni sadržaj za učenike

Zrak koji udišemo

5. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovna očekivanja

Znate li što je zelena ekonomija? Koje su vaše asocijacije na taj pojam? Na poveznici istražite što je zelena ekonomija te kako utječe na prirodne resurse, okoliš i ljudsku dobrobit. Izdvojite prioritetna područja zelene ekonomije.

Put od škole do kuće

Kako svakodnevno putujete od kuće do škole? Opišite što vidite, čujete na tom putu. Možete li procijeniti kvalitetu zraka koji udišete na tom putu?

U videozapisu pogledajte kakva su iskustva na putu od škole do kuće vaših vršnjaka diljem svijeta. Obratite pozornost s čime se neki od njih susreću i čemu su sve izloženi na tom putu.

Škola. Zadnji sat. Konačno zvoni. Djeca su jedva dočekala da odjure kući gdje ih čekaju mama, tata i cijela obitelj. Put obično znaju napamet i mogli bi ga prijeći zatvorenih očiju. Na svom putu susreću, vide i udišu različite stvari. Mogu prolaziti pokraj divnog parka punog drveća i ptica uživajući u svježem zraku te udišući osjećati kako im se pluća pune svježinom i energijom ozona. Taman dovoljno da prežive dio puta koji vjerojatno slijedi i koji je manje dobar i lijep. Mnoga djeca prolaze preko pješačkih prijelaza kod velikih avenija po kojima neprestano prolazi velik broj automobila, kamiona i drugih vozila. Ispušni plinovi iz automobila koji se pokreću na fosilna goriva sadrže ogromne količine ugljičnog dioksida, glavnog krivca za zagađenje zraka i ugrožavanje zdravlje ljudi. Na tom putu djeca sigurno susretnu i jedno veliko električno vozilo te nekoliko biciklista. Tada možda pomisle kako bi se lako i jednostavno mogao riješiti bar jedan uzrok onečišćenja zraka. Probijajući se dalje prema kući, neka od njih prolaze i preko starog odlagališta smeća. Tu sigurno jure koliko ih noge nose jer je miris odnosno smrad gotovo neizdrživ. Nepravilno skladištenje i spaljivanje otpada oslobađa nevjerojatno smrdljive sumporne spojeve koji jako loše djeluju na naša pluća. Pametnim recikliranjem i dobrom organizacijom skladištenja i uništavanja otpada, svega toga ne bi bilo. U daljini se sigurno može vidjeti i poneka obližnja tvornica, toplana ili postrojenje kemijske industrije, koji oslobađaju ogromne količine otrovnih plinova iz tvorničkih dimnjaka. Oko takvih mjesta čak je bolno udisati zrak, težak i smrdljiv, pun nerazgrađenih kemijskih spojeva. No upravo bi na njima bilo vrlo korisno postaviti uređaj koji određuje indeks kvalitete zraka. Dio puta do kuće mnoga djeca prođu trčeći među neboderima, neuspješno tražeći očima neko stablo ili park. Ipak, sigurno je poneki balkon, koji slučajno ugledaju, pun zelenih biljaka i čini baš divan prizor. Iako se kvaliteta zraka u Europi jako poboljšala posljednjih desetljeća zahvaljujući novim zakonima koji propisuju smanjeno korištenje fosilnih goriva u industriji i prometu, sve to nije dovoljno. Zbog zagađenja zraka prosječno umire 1 od 10 osoba u svijetu. Uza sve probleme i izazove s kojima se djeca suočavaju, kvaliteta i čistoća zraka ne bi trebala biti jedan od njih.. Transkript: .

Po odgledanom videozapisu navedite sličnosti i razlike putovanja neke djece iz videozapisa u odnosu na vaš put od škole do kuće? Kakav je zrak koji pritom udišu? Pokušajte prepoznati i imenovati područja zelene ekonomije u videozapisu?

Pozitivni i negativni čimbenici kvalitete zraka

Razmislite što sve utječe na kvalitetu zraka koji udišemo. Kojim aktivnostima mi možemo utjecati na tu kvalitetu?

Promotrite primjere ljudskog djelovanja i razvrstajte ih u pozitivne i negativne čimbenike kvalitete zraka.

Navedite još neke pozitivne i negativne čimbenike kvalitete zraka povezane s ljudskim djelovanjem.

Kako negativne čimbenike kvalitete zraka zamijeniti pozitivnima?

Stavite se u ulogu savjetnika gradonačelnika/načelnika općine za ekološka pitanja. Koja biste rješenja predložili za smanjivanje negativnih čimbenika kvalitete zraka u vašoj sredini?

U sljedećoj vježbi uparite negativne čimbenike kvalitete zraka s mogućim pozitivnim akcijama za njihovo smanjivanje ili ukidanje.

Predložite još neke aktivnosti kojima biste smanjili utjecaj negativnih čimbenika kvalitete zraka u svojoj sredini?

Istražite koja rješenja nudi zelena ekonomija za poboljšanje kvalitete vašeg okoliša.