Predmet
Likovna umjetnost 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Prodajem nekretninu, cijena na upit

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • domus
  • villa
  • antička stambena arhitektura

Super gajba!

Aktivnosti ovog scenarija poučavanja međusobno se nadograđuju, ali ih je moguće realizirati odvojeno. Učenici će se analiziranjem primjera upoznati s materijalima i konstrukcijama, oblikovanjem i organizacijom prostora stambene arhitekture antičke Grčke i Rima. Usporedbom četiriju različitih oblika tradicionalnog stanovanja s vlastitim suvremenim stambenim prostorom analizirat će odnos prostora i njegove funkcije te kritički prosuditi o kvaliteti stanovanja u antičkom gradu i danas vrednujući primjer nacionalne arhitektonske baštine. Također, učenici će razvijati vještine kritičkog i selektivnog pristupa izvorima, ali i prezentacijske i poduzetničke vještine.

U uvodnom dijelu pitanjem o kvaliteti života u antičkom i današnjem gradu ponovite s učenicima osnovne pojmove antičkog urbanizma i potaknite ih na razmišljanje o tome kako je urbanistički raspored mogao utjecati na oblikovanje stambenih jedinica.

Učenici će se zatim organizirati u parove i u bilježnicu nacrtati tlocrt stambenog prostora jednog člana para, a zatim će ga usporediti s jednim od zadanih primjera antičke stambene arhitekture:

Učenici će s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti izvore, prikupiti informacije prema elementima koji će im pomoći u usustavljivanju, a podatke će zabilježiti u bilježnicu:

  • urbanističke odrednice: smještaj u urbanoj cjelini, raspored unutar ulica, odnos prema susjednim stambenim jedinicama
  • materijali i tehnike gradnje
  • elementi arhitekture (zid, otvori, svođenje, komunikacija)
  • prostor: oblik, raspored, namjena
  • praktičnost: infrastruktura (kretanje, instalacije, svjetlost), blizina i dostupnost javnih prostora
  • udobnost: okoliš, zelenilo, privatnost, unutarnje oblikovanje, opremljenost.

Radi provjere razumijevanja pojmova predložite učenicima da u nacrtani tlocrt svojeg stambenog prostora upišu imena onih antičkih iste funkcije.

U idućoj fazi aktivnosti učenici će izraditi Vennov dijagram u alatu Meta-Chart i pohraniti ga na zajedničku platformu. Izradit će jednostavan dijagram - dva kruga za usporedbu zastupljenosti pojedinih elemenata kojima su analizirali antičku i suvremenu stambenu arhitekturu.

U zaključnom dijelu sata povedite razgovor pitanjem o tome gdje bi radije živjeli i zašto. Pitajte učenike, također, i o tome što misle o grčkom običaju razdvajanja rodova unutar kuće. Neka se pokušaju prisjetiti ima li toga i danas i gdje.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U uvodnom dijelu pitanjem o kvaliteti života u antičkom i današnjem gradu ponovite s učenicima osnovne pojmove antičkog urbanizma i potaknite ih na razmišljanje o tome kako je urbanistički raspored mogao utjecati na oblikovanje stambenih jedinica.

Učenici će se zatim organizirati u parove i u bilježnicu nacrtati tlocrt stambenog prostora jednog člana para, a zatim će ga usporediti s jednim od zadanih primjera antičke stambene arhitekture:

Učenici će s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti izvore, prikupiti informacije prema elementima koji će im pomoći u usustavljivanju, a podatke će zabilježiti u bilježnicu:

  • urbanističke odrednice: smještaj u urbanoj cjelini, raspored unutar ulica, odnos prema susjednim stambenim jedinicama
  • materijali i tehnike gradnje
  • elementi arhitekture (zid, otvori, svođenje, komunikacija)
  • prostor: oblik, raspored, namjena
  • praktičnost: infrastruktura (kretanje, instalacije, svjetlost), blizina i dostupnost javnih prostora
  • udobnost: okoliš, zelenilo, privatnost, unutarnje oblikovanje, opremljenost.

Radi provjere razumijevanja pojmova predložite učenicima da u nacrtani tlocrt svojeg stambenog prostora upišu imena onih antičkih iste funkcije.

U idućoj fazi aktivnosti učenici će izraditi Vennov dijagram u alatu Meta-Chart i pohraniti ga na zajedničku platformu. Izradit će jednostavan dijagram - dva kruga za usporedbu zastupljenosti pojedinih elemenata kojima su analizirali antičku i suvremenu stambenu arhitekturu.

U zaključnom dijelu sata zamolite članove pojedinih parova da usporede kvalitetu života danas i u antici.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pružite potrebnu podršku učenicima pri crtanju tlocrta stambenog prostora. To može uključivati prilagođene pomoćne alate poput šablona, rešetki ili pomagala za crtanje linija koji im mogu osigurati preciznost i ravnotežu u crtežu. Dajte im veće papire ili kartone za crtanje tlocrta kako bi učenici s manjim teškoćama u razvoju imali više prostora i veću vidljivost pri crtanju. Pružite im pomoć u organizaciji materijala i prostora za crtanje. To može uključivati ​​jasno označene prostorije ili elemente tlocrta. Na taj će ih način lakše pronaći i pravilno smjestiti na crtež. Učenicima s teškoćama u razvoju možete pojednostavniti zadatak crtanja tlocrta stambenog prostora. Na primjer, možete im ponuditi već pripremljene obrise prostora koje samo trebaju dopuniti ili im možete dati pojednostavljen tlocrt za crtanje. Usto, razmislite i o alternativnim izražajnim oblicima koji bi bili pristupačniji učenicima s teškoćama u razvoju. To može uključivati verbalno opisivanje tlocrta, izradu taktilnih materijala ili uporabu digitalnih alata za izradu tlocrta na računalu ili tabletu.
Osigurajte pristup digitalnim izvorima i resursima putem prilagođenih aplikacija ili softvera za čitanje zaslona koji će omogućiti učenicima s oštećenjem vida pristup i istraživanje informacija na pametnom telefonu ili tabletu. Omogućite im alternativne načine zapisivanja informacija (npr. audiosnimanje za bilježenje elemenata antičke i suvremene stambene arhitekture). Potaknite učenike na uporabu strukturiranog formata bilješki u cilju lakše organizacije informacija o urbanističkim odrednicama, materijalima i tehnikama gradnje, elementima arhitekture, prostoru, praktičnosti i udobnosti. To može uključivati ​​uporabu tablica, grafikona ili drugih vizualnih prikaza. Osigurajte dodatno vrijeme za istraživanje i izradu dijagrama kako bi učenici mogli kvalitetno obraditi informacije i izvršiti aktivnost. Pružite vizualne ilustracije ili primjere Vennovih dijagrama kako bi učenici imali vizualnu podršku pri izradi vlastitog dijagrama. Možete rabiti slike, crteže ili grafike kako biste jasno prikazali strukturu dijagrama.
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte zvučne upute ili audiovodiče koji će ih voditi u procesu izrade Vennova dijagrama u alatu Meta-Chart. To će im omogućiti praćenje koraka i navigaciju u alatu bez vizualne podrške. Omogućite učenicima pristup alatu putem alternativnih metoda ulaza, kao što je upotreba miša za glasovno upravljanje ili upotreba prilagođenih upravljačkih uređaja.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Meta-Chart, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima da detaljnije prouče način života u antici na primjerima Herkulanuma i Pompeja, a rezultate istraživanja neka prezentiraju u razredu s pomoću alata ThingLink. Fotografije i videoisječke trebaju učitati u tlocrt lokaliteta.

Nastavna aktivnost za predmet X

Super gajba!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje i procjenjuje kvalitetu stanovanja u antičkom i suvremenom stambenom prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Kupujete nekretninu? Tražite kuću ili stan? Novo u ponudi…

U uvodnom dijelu sata uputite učenike na uporabu rezultata istraživanja iz prethodne aktivnosti. Podijelite učenike u četiri grupe kako bi mogli istražiti i prikupiti informacije o jednom primjeru tipične antičke stambene arhitekture – oikosa, ville rustice, ville urbane, caenaculuma, ali one koja nije navedena u prethodnoj aktivnosti. Dakle, učenici će potražiti neke nove primjere koje će analizirati prema kriterijima navedenim u prethodnoj aktivnosti:

  • urbanističke odrednice: smještaj u urbanoj cjelini, raspored unutar ulica, odnos prema susjednim stambenim jedinicama
  • materijali i tehnike gradnje
  • elementi arhitekture (zid, otvori, svođenje, komunikacija)
  • prostor: oblik, raspored, namjena
  • praktičnost: infrastruktura (kretanje, instalacije, svjetlost), blizina i dostupnost javnih prostora
  • udobnost: okoliš, zelenilo, privatnost, unutarnje oblikovanje, opremljenost.

Na temelju zajedničkog istraživanja učenici će u odabranom mediju izraditi prezentaciju/plakat/oglas za prodaju nekretnine koristeći se digitalnim alatom Canva. Prezentacija mora sadržavati sve elemente i pojmove navedene u tablici, imati jasnu sadržajnu i vizualnu kompoziciju i strukturu.

Drugi dio aktivnosti uključuje igru uloga. Članovi grupe prezentirat će rezultate istraživanja o odabranom primjeru stambene arhitekture glumeći prodavača nekretnine koji naglašava njezine dobre strane. Članovi ostalih grupa igrat će ulogu kupca nekretnine postavljajući pitanja kojima nastoje otkriti negativne strane odabranog primjera. U razredu se odvija rasprava o kvaliteti stanovanja antičkog čovjeka.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Organizirajte rad u malim grupama kako bi se olakšala suradnja i komunikacija među učenicima. Manje grupe omogućuju veću interakciju i mogućnost prilagodbe tempa rada potrebama učenika. Dodijelite jasne uloge svakom članu grupe tako da svatko sudjeluje u dijelu u kojem se osjeća najuspješnijim.
Osigurajte predložak s koracima koje učenici moraju slijediti u svojem istraživanju. Na taj će način u svakom trenutku znati što se od njih očekuje i gdje se nalaze s obzirom na cilj zadatka. Ako je potrebno, smanjite opseg informacija koje trebaju istražiti i opisati. Osigurajte da učenici dobiju upute o tome kako i koje tražilice mogu rabiti i kako mogu pronaći odgovarajuću literaturu i izvore. Možete im dati primjere ili popis ključnih informacija koje trebaju pronaći kako biste im olakšali proces.
Pružite učenicima s teškoćama u razvoju predloške ili obrasce u alatu Canva kako bi imali jasnu strukturu i smjernice za izradu prezentacije/plakata/oglasa. Ti predlošci mogu sadržavati određena mjesta za unos informacija i slike kako bi olakšali organizaciju i kompoziciju. Ako je potrebno, smanjite količinu sadržaja koji treba unijeti u prezentaciju/plakat/oglas. Fokusirajte se na najvažnije informacije i ključne točke u cilju smanjenja kognitivne opterećenosti učenika. Osigurajte mentorstvo ili podršku pomoćnika u nastavi koji će raditi s učenicima s teškoćama u razvoju tijekom izrade prezentacije/plakata/oglasa. Oni im mogu pružiti dodatno pojašnjenje, usmjeravanje ili tehničku podršku u radu u alatu Canva. Osigurajte prilagođena sredstva za rad učenicima s motoričkim poremećajem poput prilagođenih tipkovnica, miševa ili drugih upravljačkih uređaja koji omogućuju jednostavniju uporabu i upravljanje alatom. Omogućite dodatno vrijeme za učenike s motoričkim poremećajem kako bi mogli obaviti zadatke za koje trebaju više vremena zbog svojih slabijih motoričkih sposobnosti.
Pružite dodatne smjernice ili scenarije uloga. Na taj će način učenici s teškoćama u razvoju bolje razumjeti svoje uloge. Možete im dati pisane upute, vizualne primjere ili čak snimke uloga koje mogu pratiti. Organizirajte strukturiranu raspravu kako bi učenici s teškoćama u razvoju imali jasne smjernice i mogli se aktivno uključiti (npr. ​​jednostavne smjernice za postavljanje pitanja ili uspostavu reda u govorenju).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu u alatu NatGeo MapMaker izraditi kartu Hrvatske u koju će unijeti lokacije i kratke podatke o antičkoj stambenoj baštini. Kartu mogu prezentirati u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kupujete nekretninu? Tražite kuću ili stan? Novo u ponudi…

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik osmišljava prodajnu kampanju za antičku nekretninu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Koji car/carica!

Dragocjenu ostavštinu stambene antičke arhitekture čine i privatne carske vile od kojih je jedna sačuvana i na našem tlu. Učenike organizirajte u tri grupe koje će istraživati tri reprezentativna primjera:

Radeći u grupama, učenici će s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti izvore i zabilježiti informacije. U digitalnom alatu Autodesk Homestyler nacrtat će tlocrte zadanih primjera, obilježit će dijelove rabeći odgovarajuću terminologiju, stoga je dovoljno na najjednostavniji način prikazati dijelove tlocrta i imenovati ih. Potrebno je opisati namjenu i način uporabe prostora i izraditi rekonstrukciju interijera - nužnog namještaja i uobičajenog unutarnjeg dekora prema primjerima poznatim iz prethodnih aktivnosti. Grupe će tlocrte pohraniti na zajedničkoj platformi i zatim ih u razredu prezentirati objašnjavajući dijelove i funkcije prostora. Neka učenici na kraju glasaju za palaču u kojoj bi najradije stolovali te neka navedu razloge svojeg odabira. U zaključnom dijelu sata povedite s učenicima razgovor o tome zašto nije sačuvana nijedna rezidencija nekog grčkog moćnika.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku kao referencu za istraživanje i bilježenje informacija. To mogu biti jednostavne ilustracije, slike ili simboli koji pomažu učenicima u vizualnom shvaćanju pojmova i informacija vezanih za tlocrte. Neka učenici dobiju upute o tome kako i koje tražilice mogu rabiti i kako mogu pronaći odgovarajuću literaturu i izvore. Možete im dati primjere ili popis ključnih informacija koje trebaju pronaći kako biste im olakšali proces.
Za učenike s govorno-glasovno-jezičnim teškoćama omogućite uporabu audiozapisa ili tekstualnih čitača kako bi pristupili informacijama. Također, možete snimiti ili izraditi audioverziju uputa ili prezentacija jer će im to olakšati praćenje zadatka. Pomoćnik u nastavi može učeniku pružiti dodatnu podršku i usmjeravati ga tijekom istraživanja i izrade rekonstrukcije. Pomoćnik može raditi s učenicima u malim grupama ili individualno. Na taj će im način pružiti potrebnu podršku u razumijevanju i izvršavanju zadatka. Organizirajte prostor i aktivnosti na način koji olakšava koncentraciju i smanjuje distrakcije. Izradite jasne upute i raspored aktivnosti kako bi se učenici osjećali sigurno i znali što se od njih očekuje.
Ako učenici imaju poteškoća u uporabi digitalnog alata Autodesk Homestyler, pružite im prilagođena sredstva za crtanje ili modeliranje. To može uključivati papir i olovku, blokove za slaganje ili druge vizualne alate koji mu pomažu u izražavanju ideja i rekonstrukciji prostora. Također, osigurajte im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Tijekom prezentiranja uradaka možete prilagoditi način izražavanja učenika s teškoćama u razvoju. Možete mu dati dodatno vrijeme za pripremu i uvježbavanje izlaganja prezentacije ili mu dopustiti uporabu vizualnih pomagala ili bilježaka. Na taj će način lakše prezentirati informacije. Osim toga, omogućite mu izradu pisanog izvješća umjesto usmenog izlaganja, ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima istraživanje o sudbini Neronove vile Domus Aurea. Učenici mogu istražiti stav Neronovih suvremenika o izgradnji. Također, neka istraže što je sve izgrađeno na području koje je zauzimala. Rezultate istraživanja mogu prezentirati u razredu služeći se digitalnim alatom Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koji car/carica!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje, rekonstruira i prezentira rimske carske rezidencije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Oikos, Olynth Olynthos

Cenaculum, Ostija Cenaculum

Gustav Hermansen, Aspects Ostia Of Roman City Life, The University of Alberta Press, Alberta, 1982.

Kuća Fauna, Pompeji Domus

Villa rustica, Mogorjelo Villa rustica

Herkulanum

Pompeji

Dioklecijanova palača

Hadrijanova vila

Neronova Domus Aurea

Rimska Insula

Rimska arhitektura

Dodatni pojmovi: andronikon, gynaikon, prostas, villa urbana, villa rustica, peristil, cenaculum, taberna, nympheum, impluvij, compluvij, allae, atrij, tablinum, triklinij, cubiculum

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.