Nakon što ste s učenicima obradili ustroj osmanske vojske, a učenici su usvojili pojmove janjičar i danak u krvi, prikažite im fotografije obnovljenog Maškovića Hana u općini Pakoštane i s njima ukratko podijelite povijest hotela.
Učenike podijelite u tri skupine, svaka treba proučiti život jednog janjičara s ovih prostora kojem je u dječjoj dobi, ne svojom voljom, omogućeno obrazovanje i napredovanje sukladno njihovim mogućnostima te je ostvario veliku i bogatu karijeru. Učenici mogu izraditi plakat koji će sadržavati podatke o podrijetlu, životnom putu i uspjehu osobe koju istražuju. Rezultate rada učenici mogu predstaviti koristeći zajednički Sway (predložak za životopis). Učenici mogu istraživati o Jusufu Maškoviću, Rustem-paši Hrvatu, Pijale-paši, Dilaver-paši, Kujudžu Murat-paši, a unaprijed prilagođene materijale možete im staviti u razrednu OneNote bilježnicu.
Nakon što učenici predstave svoje radove, zamolite ih da razmisle kako bi život tih ljudi bio drukčiji da nisu nikada postali dio devširme, da su ostali u feudalnoj Europi i da nisu imali priliku obrazovati se. S druge strane, neka komentiraju čega su se sve odrekli, ne svojevoljno, kada su napustili obitelj i rodni kraj.
Potaknite učenike da se podsjete je li netko od članova njihove obitelji u prošlosti promijenio boravište zbog turskih provala (podrijetlo obitelji).
Pri radu u skupini poželjno je učenike s teškoćama dovoljno približiti mjestu izvođenja kako bi imali mogućnost dobro vidjeti, čuti i uključiti se. Učitelj je taj koji treba točno odrediti ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što učenik može) i tako osigurati njegovo aktivno sudjelovanje, a ne samo pasivnu ulogu. Ako se u razredu nalazi slijepi ili slabovidni učenik, potrebno mu je detaljno opisati fotografije, tj. one trebaju biti dovoljno velike, s manje detalja i u jasnom kontrastu u odnosu na pozadinu. Za svakog učenika s teškoćom potrebno je predvidjeti ulogu koju će imati u skupini u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema nekih podataka, pronalaženje nekog podatka, dopunjavanje itd.). Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti strukturirajte zadatke tako da ih mogu uspješno završiti, a pritom stavite naglasak na ono što učenik može umjesto na ono što ne može učiniti. Pripaziti da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti, već može unutar ponuđenog izvora odabrati fotografije koje bi mogle doći u obzir. Uputno je provjeravati je li učenik razumio sadržaj i pojmove te ponuditi dodatna pojašnjenja uz primjerene količine činjenica, a posebno apstrakcija.
Na poveznici možte pronaći dodatne informacije: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike podijelite u dvije skupine i organizirajte debatu na temu Sultanova škola: prilika za budućnost. Jedna skupina podupirat će tezu da je devširma i obrazovanje koje stoji iza tog običaja mijenjala živote ljudi nabolje. Mnogi od njih su se vraćali u svoj kraj kao bogati ljudi te podupirali razvoj zavičaja iz kojeg su potekli.
Druga će skupina uzeti u obzir da su ti dječaci istrgnuti iz svojih obitelji, izmijenjen im je identitet, služili su neprijatelju, u nekim su se slučajevima borili protiv ili sudjelovali u mirovnim pregovorima s ljudima koji govore njihov jezik djetinjstva. Učenici mogu odraditi debatu pomoću alata Tricider.
Aktivnost započnite motivacijskim razgovorom o Menschenrechte (na njemačkom ili hrvatskom jeziku). Neka učenici nabroje ljudska prava koja znaju, a vi ih zapišite na njemačkom jeziku na ploču. Najavite im da ćete se u aktivnosti baviti važnosti ostvarivanja prava na obrazovanje i prava na rad (Recht auf Bildung, Recht auf Arbeit). Razgovarajte s pomoću pitanja: Wie verwirklichen wir diese Rechte? Was bedeuten sie? Was möchtest du von Beruf werden? Welche Ausbildung muss du dafür haben? Welche Schule / Hochschule oder Universität musst du beenden? Kannst du in diesem Beruf auch ohne formale Ausbildung arbeiten? Wer ist dein Vorbild? Welche Person bewunderst du? Warum? Was ist diese Person von Beruf?
Pripremite kviz u alatu Forms tako što ćete umetnuti fotografije trenutno popularnih osoba iz svijeta medija ili društvenih mreža poput youtubera, influencera, pjevača, glumaca i neke osobe koje su obilježile 20. st. svojim doprinosom u području znanosti, umjetnosti ili općenito napretku čovječanstva. Pitanja koja ćete im postaviti moraju ići u smjeru da prepoznaju tko je ta osoba i čime se bavila ili bavi (pr. Nikola Tesla – Physiker, Bill Gates – Informatiker, Nelson Mandela – Politiker, Marie Curie – Wissenschaftlerin, Malala – Nobelpreisträgerin, Mark Zukerberg – Informatiker, Steve Jobs - Informatiker. Alat omogućuje prikaz statističkih podataka pa ćete lako učenicima prikaziti koliko su bili uspješni u izvršavanju zadatka. Analizirajte njihove odgovore - zašto su neke osobe poznate pa su ih lako spojili s njihovom profesijom, što je utjecalo na veće poznavanje imena i uspjeha pojedinih osoba, a kod nekih to nije tako. Potaknite ih da u razgovoru navedu svoje mišljenje o tome koliko obrazovanje utječe na izbor profesije.
Podijelite učenike u parove i svakome dodijelite jednu osobu iz kviza kako bi istražili njezin životopis. Naglasite im da trebaju izdvojiti podatke o godinama i vrsti obrazovanja i godini i vrsti zaposlenja. SNeka svakako izdvoje motiv ili talent koji su iskoristile u postizanju svojega uspjeha. Možete učenicima i unaprijed pripremiti životopise osoba koje ste obuhvatili kvizom. Neka parovi objedine svoje istraživanje izradom infografike uporabom alata za grafički dizajn Canva. Za slaganje podataka na infografiku možete ih usmjeriti pitanjima: Wie heißt diese Person und was ist sie von Beruf? Welche Ausbildung hat sie beendet? Wo arbeitet sie? Wie lange ist sie berufstätig? Was ist ihr größtes Erfolg?Neka rezultate svojeg istraživanja predstave u razredu na njemačkom jeziku.
Neka nakon predstavljanja usporede obrazovanje i vrstu profesije istraživanih osoba. Welche Personen haben eine abgeschlossene formale Bildung? Welche nicht? Warum sind sie trotzdem bekannt / populär / wichtig? Potaknite ih da izdvoje motive ili talente koji su pomogli tim osobama da postanu uspješni i ostvare utjecaj na cijeli svijet. Za završetak aktivnosti neka svaki par odgovori na pitanje Was ist wichtig für eine erfolgreiche Karriere?, a odgovore mogu pretvoriti u hashtagove i postaviti ih na razredni pano (pr. #ausdauer, #bildung i sl.).
Upute, kao i pitanja koja će se tijekom aktivnosti postaviti učenicima s teškoćama na njemačkom jeziku, dobro je prilagoditi, odnosno prevesti. Potrebno je učeniku dodatno usmeno objasniti naputak za rad, razlomiti zahtjeve i tako u koracima ponuditi postupnost u rješavanju. Ovisno o potrebama učenika fotografije treba povećati, pridružiti im tekst i prostorno ih organizirati kako ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Neka tekstovi s nazivima iz izvora (životopisi) budu pripremljeni uvećanim tiskom, a istim bojama mogu se označiti samo određeni dijelovi koje je potrebno povezati sa slikovnim prikazima. Tome će znatno pridonijeti zorna i vizualna pomagala na osnovi dijelova iz fotografija kojima se može služiti. Rad u parovima uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Uputno je učeniku pripremiti dio sadržaja potreban za rad u paru čime mu unaprijed omogućavamo kvalitetnije sudjelovanje u radu. Pritom je važno provjeriti razumijevanje zadatka. Pri obradi rezultata istraživanja važno je da alati budu dostupni učeniku i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Tijekom zaključivanja i rasprave omogućite učenicima s disleksijom i disgrafijom, učenicima s oštećenjima vida i motoričkim teškoćama uporabu računala/tableta.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Razgovarajte s učenicima o tome mogu li naši uzori i idoli biti osobe koje poznajemo, a koje nisu popularne (pr. članovi naše obitelji, prijatelji, poznanici). Neka naprave svoje obiteljsko stablo s time da navedu obrazovnu strukturu svoje obitelji i predstave je na njemačkom jeziku. Nakon toga odabiru jednog člana svoje obitelji ili neku drugu osobu koja ih inspirira i u alatu H5P (Timeline) istaknu vremenske crtice o toj osobi: kad je i gdje pohađala osnovnu, srednju školu, kad se zaposlila i postala uspješna i sl. Neka usmeno na njemačkome jeziku predstave tu osobu.
Aktivnost je zamišljena kao uvod u nastavnu cjelinu “Energetika” u kojoj učenici uče ne samo o važnosti razvoja tehnike nego i poznavanju i njezinoj primjeni u svakodnevnome životu. Prikažite im interaktivni videozapis/strip koji ćete pripremili u digitalnom alatu H5P. Izradite ga tako da odaberete tri situacije u životu jednoga izumitelja, primjerice Nikole Tesle, a koje su vezane uz obrazovanje i prilike koje obrazovanje pruža. Cilj je da učenici izaberu što bi odlučili na njegovom mjestu. Primjerice, Nikola Tesla stoji na raskrižju, ima dva izbora, lijevo ide na honorarni posao na plaži, a desno na pripreme za prijemni ispit u Prirodoslovno-matematičkoj gimnaziji. Što bi oni odlučili? Kupanje podrazumijeva zabavu i uživanje, a škola otkrivanje izmjenične struje i izum radija i elektromotora, nešto bez čega ne možemo zamisliti suvremeni svijet.
Nakon pogledanoga videozapisa/stripa napišite na ploču pitanje Zašto je obrazovanje važno? i ime Nikole Tesle te navedite jedan od njegovih izuma - radio ili elektromotor. Raspravite o odlukama koje su odabrali učenici, o tome kako bi izgledao suvremeni svijet bez toga izuma ili inovacije, jesu li odluke ispravne i što je utjecalo na njih.
Nakon rasprave neka metodom oluje ideja navedu još neke izumitelje i njihove izume koji su vezani uz električnu energiju. Njihove primjere zapišite na ploču i podijelite ih u grupe.
Svakoj grupi dodijelite jednog izumitelja i uputite ih da istraže njihove biografije. Neka izrade infografiku s vremenskim slijedom dodijeljenog izumitelja u alatu Canva. Uputite ih da pretražuju podatke o obrazovanju i izumima, ali uz izum na lentu vremena trebaju upisati i kako ih upotrebljavamo u svakodnevnome životu. Nakon toga svaka grupa predstavlja svoj rad. Aktivnost zaključite raspravom o snažnoj vezi obrazovanja i uspjeha u životu, odnosno o važnosti obrazovanja i pronalasku novih izuma koji omogućuju čovječanstvu lakši život.
Svaki novi pojam treba biti popraćen slikovnim materijalom i jasnom definicijom. Sadržaji trebaju biti predstavljeni na učeniku prikladan način, a većina treba biti i vizualno podržana (slika, fotografija, shema), odnosno uputno je upotrebljavati različite vrste podražaja (vidne, slušne, taktilne) sukladno učenikovim ograničenjima. Prilagodite zahtjeve vezane uz prepisivanje ili zapisivanje i osigurajte češće ponavljanje. Učenicima s intelektualnim teškoćama potrebno je izraditi sažetke sadržaja iz kojih je važno izdvojiti zadatke povezane s ključnim odrednicama sadržaja ili točno određenim događajem/detaljem koji će moći povezati sa svakodnevnim životom. Za gledanje videozapisa i za sudjelovanje u raspravi mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Na predlošku može pisati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak i sl. Ključne odrednice sadržaja mogu biti pisano i/ili vizualno prikazane na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj, označiti nešto tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja itd. Tekst treba biti sažet i s označenim ključnim dijelovima. Unutar skupine dobro je predvidjeti i rad u paru kako bi suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati (pr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida).
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu izraditi model izuma onog izumitelja čije su obrazovanje i izume istraživali ili istražiti i druge izumitelje bez čijih izuma ne bi mogli zamisliti suvremeni svijet.
Provedite aktivnost u sklopu teme "Dekolonizacija". Uputite učenike na interaktivnu kartu Kolonizacija na kojoj mogu pratiti proces kolonizacije i vraćanje autonomnosti državama kroz povijest. Služeći se tom kartom, neka riješe zadatak Tko je koga kolonizirao? i pridruže kolonije odgovarajućim kolonijalnim silama. Raspravite s učenicima, postavljajući pitanja o odnosu kolonijalne sile i njezine kolonije, načinima iskorištavanja kolonija te posljedicama dugogodišnje potčinjenosti koje su i danas vidljive.
Aktivnost se nastavlja gledanjem videozapisa Škole za Afriku koji ste unaprijed pripremili. Iskoristite rečenicu “Pomozite nam promijeniti dječje živote” s kraja videozapisa kako biste potaknuli učenike na razmišljanje o važnosti obrazovanja. Učenici će iznijeti svoje mišljenje o tome kako bi pristup obrazovanju mogao promijeniti živote prikazanih djevojčica i dječaka.
Prikažite učenicima galeriju fotografija o načinu odvijanja i uvjetima u kojima su se djeca obrazovala ili se još uvijek obrazuju u različitim dijelovima svijeta i povijesnim razdobljima. Pripremite za učenike sadržaj koji prikazuje djecu slične životne dobi i njihove životne priče kao što je sljedeći videozapis o radu djece u rudnicima koji donosi Al Jazeera Balkans. Videozapis je na bosanskom jeziku pa ukoliko je potrebno, objasnite značenje pojedinih riječi (pr. hiljade, pacovi). Ukratko prokomentirajte s učenicima viđeni sadržaj i podijelite ih u grupe.
Potaknite učenike na promišljanje što bi se promijenilo kada bi prikupili novac i platili tom djetetu godinu školovanja u najboljoj školi u njegovoj zemlji. Kako bi učenici osvijestili da obrazovanje pruža mogućnost za bolji život, potaknite ih na iznošenje primjera iz vlastitih obitelji koliko bi život roditelja, baka i djedova, ili drugih članova obitelji pojedinih učenika bio drukčiji da su imali viši ili niži stupanj obrazovanja. Svaka skupina oblikovat će svoje ideje s pomoću digitalnog alata Canva. Uputite učenike na Kartu pismenosti neka provjere koliki je stupanj pismenosti, odnosno obrazovanja u pojedinim zemljama koje su bile nekadašnje kolonije. Neka usporede države koje su bile glavni kolonizatori, s državama koje su kolonizirali. Potaknite ih da istraže na karti s kojim problemima se danas susreću njihovi vršnjaci kako bi se obrazovali i radili. Svoje zaključke neka uvrste u izvještaj.
Učenicima s teškoćama odgovara rad u paru tijekom praktičnih aktivnosti i rada na karti svijeta. Time im se pruža mogućnost uključivanja u rad u skladu sa sposobnostima. Tijekom rada u paru važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i da ne bude samo pasivni promatrač. Preporuča se omogućiti učenicima s oštećenjem vida taktilnu prilagodbu tako da imaju taktilni doživljaj onog što se radi ili opisuje. Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Potrebno je pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. Zadatci sa/na slikovnim prikazima olakšavaju rješavanje gotovo svim učenicima, a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja te učenicima s teškoćama iz spektra autizma. Preporučuje se unaprijed im najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i tako biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Dajući im sadržaj unaprijed, omogućavamo im razumijevanje onoga što gledaju i kvalitetnije sudjelovanje u nastavi. Mogu im se podijeliti i predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Tekst mora biti sažet i s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenicima s oštećenjem vida potrebno je opisati fotografije i uvažiti grafomotička odstupanja u aktivnostima. Tijekom rada s digitalnim alatom potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pritom je važno uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama).
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama..
Učenici će osmisliti anonimnu anketu kojom će ispitati mišljenje učenika svoje škole o važnosti i kvaliteti obrazovanja u Hrvatskoj. Učenici će izraditi anonimnu anketu na Formsu i grafički prikazati rezultate.
Prikažite učenicima motivacijski videozapis o Unicefovom projektu "Škole za Afriku" - Burkina Faso - rad ili obrazovanje?
Nakon gledanja videozapisa potaknite učenike na izražavanje svojega mišljenja o pogledanom: Zašto je toj djeci obrazovanje važno? Kakav je položaj djece u Hrvatskoj u odnosu na položaj djece u Burkini Faso? Što mislite koliko je djece u svijetu zakinuto za svoje osnovno pravo, tj. pravo na obrazovanje? Koji su mogući razlozi i posljedice nepristupačnog obrazovanja?
Nakon rasprave podijelite učenike u grupe i ukratko im objasnite što je to BDP (podsjetite ih da su o tome učili na nastavi geografije u 6. razredu).
Svaka grupa odabire jednu državu svijeta koju smatra razvijenom i jednu koju smatra nerazvijenom.
Uputite ih da istraže važnost obrazovanja u odabranim državama i Hrvatskoj tako da usporede BDP po stanovniku, broj djece koja ne pohađaju školu, izdatke za razvoj i istraživanje i javnu potrošnju za obrazovanje (tj. koliko novca pojedina država izdvaja za potrebe obrazovanja).
Sve podatke učenici mogu pronaći među podatcima Svjetske banke.
Učenici analiziraju sve navedene parametre u navedenom istraživanju služeći se filterima na predloženoj stranici, tj. izabiru države i biraju određeni pokazatelj svjetskoga razvoja. Svi usporedni podatci mogu biti prikazani različitom vrstom dijagrama, preporučujemo linijski dijagram.
Učenici analiziraju posljednji, tj. najažurniji podatak za svaku državu u zadanim kategorijama. Prikazuju podatke višestrukim stupčastim dijagramom (npr. s pomoću alata Meta-Chart-a) sa svim navedenim kategorijama, analiziraju ga i donose zaključak o utjecaju obrazovanja na razvoj pojedine države. Kakva je situacija u Hrvatskoj u odnosu na dvije odabrane države? Što je pozitivno, a što negativno? Iz prikupljenih podatka provjeravaju jesu li BDP i javna potrošnja za obrazovanje proporcionalne ili obrnuto proporcionalne veličine. Zapisuju svoje dijagrame i zaključke s pomoću alata Word Online i objavljuju na Padlet ploču (Wall) te ih zajedno analiziraju.
Usmjerite učenike na donošenje zajedničkog zaključka o postojanosti veze između razvijenosti države i ulaganja u obrazovanje te ih potaknite da ponude svoja rješenja za napredak države.
Preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi bili spremniji za aktivnosti tijekom nastave. Potrebno im je omogućiti gledanje videozapisa više puta – onoliko koliko im je potrebno da usvoje sadržaj. Važno je pripremiti pitanja za raspravu, posebno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha. Neka pitanja budu na pisanom predlošku koji će dobiti unaprijed i/ili na grafičkim organizatorima u koje će upisivati odgovore i pojedine pojmove značajne za njegovo uključivanje u raspravu. Potrebno je omogućiti učenicima s poremećajem sluha videozapis s podnapisima za razumijevanje, a za učenike s teškoćama učenja potrebno je razložiti apstraktne riječi i objasniti složene pojmove na prilagođenom pisanom predlošku. Za prikaz podataka pogodan je rad u paru. Pritom je važno uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) uz uporabu računala/tableta. Važno je voditi se onim prilagodbama i objašnjenjima ključnih riječi koje odgovaraju konkretnom učeniku.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete za učenike s teškoćama.
Uputite učenike na podatke Svjetske banke. Zadatak analizirati podatke svih članica Europske unije o BDP-u po stanovniku, izdatke za razvoj i istraživanje, javnu potrošnju za obrazovanje i očekivani životni vijek. Za svaku državu izrađuju stupčasti dijagram s navedenim podatcima koristeći Meta-Chart.
U alatu H5P učenici izrađuju interaktivnu kartu Europske unije na koju će priložiti izrađene dijagrame.
Učenici mogu podijeliti izrađenu interaktivnu kartu na mrežnoj stranici škole ili je mogu predstaviti u razredu.
Pecolaj, D., M. Bajkuša i M. Šarić (ur.) (2021.) Učenik građanin: zbirka prijedloga nastavnih priprema uz priručnik za Građanski odgoj i obrazovanje. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
Školski HRT - Građanski odgoj (8.6.2020.).
Babe. Pravo na obrazovanje (8.6.2020.).
Školski HRT - Škola i tržište rada (8.6.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.