Izradite prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint u kojoj ćete učenicima prikazati mudre misli poznatih osoba o aktualnim i svevremenskim životnim pitanjima prema vlastitu izboru. Komentirajte s učenicima značenje tih poruka i njihovu primjenu u svakodnevnome životu. Potom učenike podijelite u grupe. Pripremite ulomke iz nekoliko modernih bajki (ovisi o broju grupa). Svakoj grupi ukratko predstavite kontekst unutar kojega je smješten ulomak iz odabranoga književnog djela. Uz ulomke pripremite i nekoliko smjernica i pitanja za interpretaciju ulomka, nakon čega učenici trebaju zapisati što više poruka koje se mogu iščitati iz pročitanoga ulomka moderne bajke. Neka svaka grupa izradi straničnike s porukama koje je oblikovala nakon čitanja ulomaka, a zatim ih i predstavi ostalim učenicima. Neka grupe potom slučajnim odabirom razmjenjuju straničnike i na temelju poruka koje se na njima nalaze osmisle i napišu kratku modernu bajku čija je tema i problematika sadržana na straničnicima druge grupe. Potom organizirajte vrijeme za čitanje napisanih bajki i razgovor o njima. Bajke možete čitati i razgovarati o njima uz glazbenu pozadinu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Za učenika koji ima poteškoća s razumijevanjem novih pojmova, metafora i sl. možemo koristiti primjere konkretnih situacija te slikovne prikaze prilikom objašnjavanja mudrih misli. Tekst ulomaka iz bajke prilagodite učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Povećajte i promjenite font, povećajte prorede, svaku rečenicu stavite u novi red. Neki učenici mogu pročitati samo dio teksta ili poslušati zvučni zapis. Jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama u grupnom radu vodeći se njegovim jakim stranama. Zadatke za grupni rad zadajte postupno i uvijek provjerite jesu li učenici razumjeli upute. Učenika s teškoćama ne izlažite čitanju pred razredom ako on to sam ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele u cijelosti čitaju odabranu modernu bajku, oblikuju scenarij za dramatizaciju teksta i predstavljaju ga ostalim učenicima u razredu. Učenicima možete dati predložak scenarija koji će im pomoći u izradi vlastita scenarija. Taj se scenarij može iskoristiti za dramsko uprizorenje moderne bajke.
Pripremite sažetke odabrane moderne i klasične bajke koji se sastoje od više odabranih ulomaka. Te sažetke izrežite u dijelove poput slagalice (svakih nekoliko rečenica izrežite u jednu slagalicu). Neka učenici rade sa suučenikom. Svakom paru učenika dodijelite jedan sažetak moderne i jedan sažetak klasične bajke koje ste pripremili u dijelovima, u obliku slagalica. Učenici slažu dobivene slagalice tako što određuju ulomke po redoslijedu događanja radnje. Kada uspješno poslože dijelove ulomaka, dobivaju jedan ulomak moderne, a drugi klasične bajke. Učenici čitaju tekstove i analiziraju ih prema smjernicama koje ste unaprijed osmislili i izradili u digitalnom alatu Word. Smjernice mogu biti usmjerene na formulaične izraze na početku i kraju bajke, likove u bajkama, teme, zbiljske i fantastične elemente, vrijeme i mjesto radnje, poruke i sl. Jedan učenik analizira ulomak moderne, a drugi ulomak klasične bajke. Potom učenik sa suučenikom razmjenjuje informacije, a onda na temelju analize zajednički izrađuju Vennov dijagram u kojem uspoređuju klasičnu i modernu bajku. Vennov dijagram objavljuju u digitalnom alatu Padlet. Komentirajte s učenicima Vennove dijagrame koji se nalaze na digitalnoj ploči.
Za usustavljivanje i ponavljanje pripremite kviz o klasičnoj i modernoj bajci koji možete izraditi u digitalnom alatu Kahoot. Učenici mogu rješavati kviz sa svojim suučenikom. Komentirajte s učenicima rezultate kviza.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama, ovisno o teškoći, uvećajte dijelove slagalice i grafički prilagodite tekst unutar slagalice kako bi lakše složili ulomak bajke. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen podsjetnik o bitnim obilježjima moderne i klasične bajke. Omogućite mu rad u paru s učenikom koji djeluje motivirajuće na njega te s kojim ima dobar odnos i pruža mu podršku. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođene ili slikovno potkrepljene smjernice te mu odredite koju će bajku analizirati i pripremite mu predložak s pitanjima za lakšu analizu. Provjerite je li razumio zadatak te mu dajte informacije o uspješnosti izvršavanja zadatka. Provjerite analizu bajke prije nego što informacije razmjeni sa suučenikom. Učeniku s teškoćama objasnite što je Vennov dijagram te mu pripremite jedan primjer kako bi lakše odradio zadatak. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Pokažite način upotrebe zadanih alata ili izradite pisane ili slikovne upute za njihovu uporabu. Prilikom rješavanja kviza omogućite učenicima s teškoćama služenje podsjetnikom koji ste im pripremili.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu istražiti o povijesti bajke, najvažnijim predstavnicima i njihovim književnim djelima. Svoj rad mogu oblikovati u prezentaciju koju mogu izraditi u digitalnom alatu PowerPoint. Osim informacija o povijesti bajke, autorima i njihovim književnim djelima učenici u prezentaciji mogu navesti i popis prijedloga za čitanje klasične i moderne bajke. Svoj rad mogu predstaviti ostalim učenicima u razrednome odjelu.
Izradite animaciju u digitalnom alatu PowToon s pomoću koje ćete učenike podsjetiti na obilježja klasične i moderne bajke i na razliku između tih dviju vrsta bajki. Razgovarajte s učenicima o animaciji koju su pogledali. Pripremite tekstove nekoliko klasičnih bajki koje ćete podijeliti učenicima koje ste prethodno rasporedili u grupe. Bilo bi dobro odabrati klasične bajke s kojima su učenici otprije upoznati. Svaka grupa čita jednu klasičnu bajku i na temelju animacije s početka aktivnosti i smjernica koje im možete pripremiti u digitalnom alatu Word (npr. oblikovanje početka i završetka bajke, likovi, tema, aktualnost poruke i sl.) preoblikuje ju u njezinu modernu inačicu. Svaka grupa čita moderne bajke koje su nastale na temelju klasične, a potom ih učenici zajedno komentiraju i uočavaju do kojih je izmjena došlo. Na temelju tako nastale moderne bajke svaka grupa snima videozapis moderne bajke nastale na temelju klasične, prethodno se dogovarajući o scenografiji, kostimografiji i sl. Učenicima prethodno pripremite smjernice za snimanje videozapisa (npr. trajanje videozapisa, savjeti za podjele uloga unutar grupe i sl.). Učenici nakon snimanja prikazuju svoje videozapise i zajedno ih komentiraju s ostalim učenicima. Učenicima možete pripremiti i listić za vrednovanje rada ostalih grupa.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku učenika koji će mu opisati vizualnu animaciju. Za aktivnost čitanja učeniku s teškoćama unaprijed pripremite grafički prilagođen tekst bajke. Promijenite font, povećajte font i razmak između riječi i prored. Produžite vrijeme za aktivnost čitanja. Tijekom grupnoga rada omogućite učeniku s teškoćama korištenje podsjetnika o modernim i klasičnim bajkama i njihovim obilježjima. Odredite mu zadatak unutar grupe. Postavite jasna pravila rada u grupi – učenik treba strukturiranu situaciju i jasne granice. Strukturirajte okolinu tako da učenik uspješno završi zadatak, stavite naglasak na njegove jake strane. Tijekom snimanja videozapisa odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama u grupi vodeći se njegovim jakim stranama i željama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima koji žele predložite izradu interaktivne igre (soba za bijeg) u digitalnom alatu Genially. Neka se igra temelji na analizi ulomaka odabrane moderne bajke. Usmjerite učenike na osmišljavanje zadataka koji se odnose na razumijevanje pročitanih ulomaka, tipove likova u modernim bajkama, istraživanje o autoru, pitanja aktualne problematike i sl. Interaktivnu igru možete odigrati s ostalim učenicima razrednoga odjela.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.