Uputite učenike da kod kuće pogledaju video Prva pomoć 112 i saznaju o svrsi broja 112 te načinu razgovora s operaterom te službe. Na satu komentirajte video zajednički rješavajući kviz. Povedite razgovor s učenicima o tome znaju li koje situacije i nesretni događaji mogu izravno ugroziti život pojedinca sa smrtnim ishodom začepljenje dišnih puteva (jezik bolesnika, povraćeni sadržaj, naoticanja-edem) i krvarenje, te znaju li što u tim situacijama moraju napraviti kako bi spasili život. Neka u jednoj minuti zapisuju ideje u oblak riječi koji ste pripremili koristeći se alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter. Osvrnite se na upisane pojmove pa upitajte učenike kako bi pomogli osobi koja se guši i znaju li učenici jasno pokazati Heimlichov znak za gušenje.
Zajedno pogledajte video First aid actions: suffocating. Video je na engleskom jeziku, no možete isključiti zvuk i video popratiti svojim uputama kako pružiti prvu pomoć pri gušenju odrasle osobe, odnosno bebe. Demonstrirajte Heimlichov hvat i upozorite učenike na opasnosti pri prakticiranju Heimlichovog hvata kod osobe koja pruža pomoć.
Osim gušenja izazvanog komadićem hrane, čovjek koji je u nesvijesti, a pri tome diše i radi mu srce, može se ugušiti vlastitim jezikom leži li na leđima. Podučite učenike o važnosti bočnog položaja, vježbajte postavljanje unesrećenog u bočni položaj.
Podučite učenike osnovama oživljavanja unesrećene osobe koja je u nesvjesti, ne diše i ne radi joj srce. Pitajte ih kako mogu provjeriti diše li i radi li srce unesrećenoj osobi, na koji broj mogu uputiti hitan poziv? Koji je broj hitne pomoći?
Jedno od pravila prve pomoći je i “ne činiti više nego što je potrebno”. Prikažite ovo pravilo na sljedećem slajdu vaše Mentimeter prezentacije (Open Ended tip pitanja) i zamolite učenike da napišu svoju interpretaciju tog pravila. Raspravite odgovore pa zaključite navođenjem nužnih postupanja kod hitnog stanja (možete ih navesti na posljednjem slajdu svoje Mentimeter prezentacije).
Podijelite zatim učenike u pet grupa kojima nasumično dodijelite da odglume pružanje prve pomoći u situaciji gušenja bebe, odrasle osobe, onesviještene osobe koja normalno diše i radi joj srce, pozivanje prve pomoći i oživljavanje unesrećene osobe kojoj ne radi srce i ne diše. Nakon što je svaka grupa pripremila i odglumila zadanu temu, raspravite o tome koliko su uspješno izvršili zadatak, upozorite na pogreške ako ih je bilo i sažmite ključne radnje te tako zaključite o važnosti pravilnog pružanja prve pomoći unesrećenom.
Upitajte učenike što misle kako služba 112 pruža pomoć na nepristupačnim terenima (alpinistima, skijašima, brodolomcima…). Nakon kratke rasprave pogledajte video Upotreba suvremene opreme u akcijama spašavanja ljudi . Usporedite video s idejama učenika. Upozorite učenike na važnost pridržavanja sigurnosnih uputa u bilo kojoj aktivnosti kako bi broj poziva na broj 112 bio što manji.
Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute. Učenici s PSA mogli bi imati teškoće u sudjelovanju u grupnom radu. Ne inzistirajte na izvođenju ove aktivnosti ukoliko im smeta dodir ili dodirivanje drugih osoba. Aktivnost možete izvesti tako da oni slažu sličice koje prikazuju redoslijed izvođenja aktivnosti prilikom pružanja prve pomoći.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže na provjerenim mrežnim stranicama o važnosti samozaštite pri pružanju prve pomoći. Svoja saznanja neka predstave ostatku razreda uz prezentaciju izrađenu koristeći se alatom Emaze.
Prikažite učenicima videozapis The Quiet Killer u kojem mogu vidjeti posljedice udisanja smrtonosnog plina bez boje i mirisa koji godišnje odnese veliki broj žrtava. Neka uoče koji su simptomi trovanja tim plinom i kako djelovati preventivno da se spriječi trovanje. Budući da je video na engleskom jeziku, učenicima prepričajte sadržaj ili po potrebi, uključite nastavnika Engleskog jezika. Nakon što učenici pogledaju videozapis, postavite pitanja: Zašto ugljikov monoksid nazivamo tihim ubojicom? Kako i gdje nastaje? Zašto je opasan i koji su simptomi trovanja ugljikovim monoksidom? Što učiniti pri sumnji na trovanje ugljikovim monoksidom?
Dolazak zime predstavlja potencijalnu opasnost, jer počinje sezona grijanja, a s njom i mogući dolazak tihog ubojice. Pripremite novinske članke iz domaćih tiskovina o nesrećama u kojima su se ljudi otrovali ugljikovim monoksidom. Pozovite jednog učenika da pročita članak ostalim učenicima u razredu. Važno je osvijestiti učenike o potencijalnoj opasnosti i da se nesreće ne događaju negdje daleko nego se mogu dogoditi bilo kome od nas.
Podijelite učenike u timove. Svaki tim radi na istoj temi istraživanja, istražuju svojstva ugljikova monoksida (izrađuju 3D model, prikazuju ga formulom i imenuju, računaju relativnu molekulsku masu i uspoređuju je s relativnom molekulskom masom ugljikova dioksida i zraka, povezuju čestičnu građu s fizikalnim i kemijskim svojstvima, kritički razmatraju njegov utjecaj na zdravlje ljudi). Učenici mogu 3D modele napraviti od kuglica plastelina i drvenih čačkalica ili u alatu Chemsketch.
Podsjetite učenike na etape istraživačkog rada. Svaki će tim prikupljati podatke iz pouzdanih izvora te donositi zaključke. Možete im ponuditi neke poveznice: ugljikov monoksid, Simptomi trovanja i prevencija, Otrovanje ugljičnim monoksidom, Ugljični monoksid i posljedice izoženosti.
Osim poveznica na članke i videozapis o tihom ubojici, pripremite i kratke i jasne upute s navedenim svim koracima u pisanom obliku te provjerite njihovo razumijevanje kod učenika. Poveznice i upute s učenicima podijelite koristeći Microsoft Teams gdje možete i formirati timove te pratiti njihov napredak.
Podijelite zadatke unutar tima: dva učenika neka pretražuju i selektiraju informacije o temi, jedan osmišljava dva pitanja koja mogu iskoristiti za kviz koji slijedi nakon prezentacija, jedan učenik prezentira rezultate istraživanja, a jedan priprema zapis na ploči u obliku jedne rečenice koja je zaključak istraživanja. Svaki tim suradnički izrađuje prezentaciju koristeći PowerPoint Online.
Nakon predstavljanja rezultata uputite učenike da naprave kviz u nekom od njima poznatih alata za izradu kvizova, primjerice Quizet. Odgovarajući na pitanja iz kviza, provjerit će stečena znanja.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise videa, a za one oštećena sluha pripremite tekst koji prati video. Prilikom projekcije zaustavljajte video i provjerite jesu li učenici razumjeli sve o čemu se govori. Prije istraživanja za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili onima s intelektualnim teškoćama, pripremite tekst unaprijed i prilagodite ga tako da istaknete bitno. Učinite ga lakim za čitanje (povećajte font, prorede, svaku rečenicu napišite u novi red).
Za korištenje digitalnih alata pripremite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Ugljikov monoksid je jedan od štetnih sastojaka duhanskog dima koji se 230 puta jače veže na hemoglobin od kisika. Predložite učenicima neka istraže u dostupnoj literaturi i na mrežnim stranicama kolika je koncentracija ugljikova monoksida u krvi pušača i usporedite je s koncentracijom ugljikova monoksida u krvi nepušača. Izvještaj o rezultatima istraživanja neka prikažu u obliku infografike. Infografiku mogu izraditi koristeći se online alatom Piktochart. Pripremljenu infografiku objavite na mrežnoj stranici škole.
U uvodnom dijelu aktivnosti s učenicima razgovarajte o situacijama u kojima je nekome ugroženo zdravlje i život. Navedite ih da razmisle koji telefonski broj mogu pozvati u takvim slučajevima čak i onda kada im je zaslon uređaja zaključan ili nemaju dovoljno sredstava na računu. Zaključite s učenicima da je to broj služba 112. Poslušajte prethodna znanja učenika o svrsi službe 112, pozivanju toga broja, a potom najavite temu aktivnosti. Pogledajte zajedno video 112. Po principu puzzle slaganja, učenici slažu 5 slika (svaki učenik izabere puzzle iz hrpe) te se tako i grupiraju. Svakoj grupi, prema slici koju su složili, dodijelite kratku uputu o situaciji u kojoj će učenici nužno pozvati službu 112. Učenici u grupama zajedno proučavaju sliku i čitaju uputu. Zadatak grupa je dramatizirati priču te u dramskoj igri prikazati najbolja rješenja za razrješavanje zadane situacije. Uputite učenike da među sobom podijele uloge te sadržaj svoje priče zapišu u obliku dramskog teksta u zadani dokument. Naglasite im da je u svakoj dramskoj situaciji potrebno telefonski kontaktirati službu 112.
Primjeri:
Prva slika može nositi naslov NESREĆA. Kratka uputa može glasiti: Djeca se voze autobusom iz škole. Jedna djevojčica tijekom vožnje stoji i odbija sjediti na svom mjestu. Vozač naglo zakoči i ona pada. Udari glavom o rub sjedala. U nesvijesti je. Što biste trebali učiniti?
Druga slika može nositi naslov POŽAR. Kratka uputa može glasiti: Luka je društvo iz škole pozvao kući. Odlučili su napraviti ukusne palačinke. Glavni kuhar je prenaglo izlio tijesto na tavu u kojoj je bilo uzavrelo ulje. Ulje se zapalilo i razvio se požar. Jednoj djevojčici je ruka opečena. Što biste trebali učiniti?
Treća slika može nositi naslov POTRES. Kratka uputa može glasiti: Sjedite u razredu. Iznenada osjetite jako podrhtavanje ispod svojih nogu. S jednog dijela učionice odlomi se komad stropa i padne na učiteljicu. Što biste trebali učiniti?
Četvrta slika može nositi naslov PRIJELOM. Kratka uputa može glasiti: Okupljeno društvo na mjesnom igralištu odlučilo je igrati nogomet. U strastvenoj igri Boris se zaletio u svog protivnika Marka tako snažno da je ovaj nezgodno pao. Marko je ostao ležati, a noga mu je u vrlo neobičnom položaju i otiče. Što biste trebali učiniti?
Nakon što sve grupe završe pisanje svog igrokaza, uvježbaju je i odigraju je ostalim grupama. Povedite razgovor o načinima rješavanja svake situacije te o pravilima dobrog razgovora s djelatnikom službe 112. Dopustite učenicima ostalih grupa da prokomentiraju i nadodaju druga moguća rješenja dramske situacije, osmisle pravila jasnog i dobro izvedenog telefonskog razgovora.
Potaknite učenike da riješe kviz pa u grupama izrade infografiku, koristeći online grafički editor Canva, kojom će objasniti način pružanja prve pomoći u slučaju opasnosti te na koji način prijaviti nesretan slučaj i zatražiti pomoć službe 112. Njihove radove možete objaviti na mrežnoj stranici škole ili ih ispisati i izložiti, a svoje dramske priče učenici mogu uvježbati i odigrati pred ostalim učenicima škole.
Razgovarajte s učenicima o tehničkim tvorevinama – električnim uređajima, odnosno kućnim aparatima koje posjeduju u kućanstvu. Nakon toga ih pitajte: Koje su dobrobiti kućanskih aparata koje svakodnevno koristite? Moraju li se kućanski aparati održavati, odnosno popravljati? Postoji li propisani period servisiranja kućanskih aparata? Što mislite je li veća mogućnost izbijanja požara na kućanskom aparatu koji nije redovito servisiran ili koji se redovito servisira?
S obzirom na to da je požar česta pojava u stambenim objektima podijelite učenike za rad u pet grupa. Grupe nazovite po klasama prema kojima se požari klasificiraju po vrsti gorive materije (klasa A, klasa B, klasa C, klasa D i klasa F). O klasifikaciji požara možete više pronaći na sljedećim poveznicama: Zaštita od požara IV, Nova europska klasa požara. Također, možete učenicima pripremiti radne listiće na kojima će biti klasifikacija požara s objašnjenjima.
Zadajte učenicima da istraže propisanu protupožarnu opremu stambenih objekata, potrebne radnje u slučaju požara, sredstva gašenja požara prema zadanoj klasi požara i kako pružiti prvu pomoć unesrećenoj osobi u požaru te koji uređaji uzrokuju požar zadane klase (neke informacije mogu pronaći i na predloženim poveznicama). Također, ako ste u školi imali protupožarnu vježbu, pomozite učenicima da se prisjete što su čuli te kako su reagirali. Skrenite im pažnju na to da u svojim istraživanjima zabilježe i kako se treba ponašati kada vide požar ili čuju alarm. Učenici svoja istraživanja neka prikažu interaktivnim grafičkim sadržajem kreiranim suradnički koristeći alat Visme i predstave drugim grupama u dvije minute. Po završetku predstavljanja učeničkih radova odigrajte Kahoot! kviz koji ste unaprijed pripremili kako biste provjerili usvojenost ishoda.
Za sudjelovanje u istraživanju učenicima s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju unaprijed pripremite materijale za istraživanje. Smanjite broj informacija, istaknite bitno, učinite tekstove lakim za čitanje (povećani font, razmak, svaka rečenica u novom redu).
Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više zadajte da pretraživanjem mrežnih stranica istraže velike požare na različitim industrijskim postrojenjima ili velikim odlagalištima različitih vrsta otpada. Neka prouče koje su moguće posljedice izgaranja opasnih tvari i udisanja oslobođenih plinova i čestica po zdravlje stanovništva. Svoja istraživanja neka prikažu u obliku igre Bijeg iz sobe izrađene uz pomoć online alata Room Escape Maker, kako bi svoje kolege iz razreda poučili ovim činjenicama.
Na početku aktivnosti upoznajte učenike s aplikacijom Hrvatski Crveni križ uz pomoć koje mogu saznati kako se ponašati u određenim situacijama, kada zvati broj 112, a kada i kako pružiti pomoć kod manjih ozljeda.
Upoznajte učenike s postupkom na mjestu nesreće, a to su:
Pustite učenicima pjesmu grupe Bee Gees Stayin’ alive i pitajte je li im poznata i kakve veze ima s pružanjem prve pomoći. Objasnite im da se reanimacija srca izvodi u ritmu te pjesme. Zatim im pustite video o reanimaciji da pogledaju kako se točno izvodi. Neka svaki učenik uzme jednu loptu, postavi dlanove jedan na drugi i počne izvoditi pritisak na loptu 1 minutu u ritmu.
Pitajte učenike kako su se osjećali, je li im bilo lagano, jesu li uspjeli brojati i ostati u ritmu.
Za sljedeću aktivnost pustite učenicima video o ponašanju u slučaju potresa.
Nakon pogledanog videa odigrajte s učenicima igru Tko će brže? Učenike podijelite u 4 do 5 kolona. Igra se igra na način da vi postavljate pitanja vezana za video, a učenici jedan po jedan iz svake kolone što prije moraju odraditi zadatak i zapisati odgovore na papir koji se nalazi nasuprot svake kolone na određenoj udaljenosti. Kolona koja ima najviše točnih odgovora je pobjednik. Npr. u slučaju potresa čime ćete se spustiti s viših katova: stepenicama, pokretnim stepenicama ili liftom?Učenik vodi košarkašku loptu, između stalaka dolazi do papira, upisuje odgovor i vraća se nazad na isti način. Zadatke zadajete ovisno o ishodu sata uključujući elemente svih sportova.
Na isti način možete odigrati igru vezano za ponašanje u slučaju požara.
Nakon svake aktivnosti sjednite s učenicima u krug i pitajte ih kako su se osjećali kada su pod “pritiskom” igre trebali što brže odgovoriti tj. reagirati u opasnim situacijama, tko se zbunio, koga je ulovila panika, tko je bio koncentriran i sabran. Pitajte ih shvaćaju li zašto postoji protokol ponašanja u takvim situacijama, zašto su neki postupci opasniji od drugih, npr. zašto je opasnije ići liftom nego stepenicama, neka učenici osvijeste da neke postupke ne rade napamet nego s razumijevanjem. Ako je potrebno ponovite videa i igre da učenici budu odgovorniji, svjesni važnosti prvih reakcija.
Nakon svih aktivnosti razgovarajte s učenicima i neka sami zaključe što je zajedničko svim prikazanim situacijama, koji su postupci važniji i hitniji, bi li sada, nakon uvježbavanja, sigurnije reagirali u takvim situacijama.
Prilikom slušanja pjesme učenici s oštećenjem vida trebaju sjediti u blizini zvučnika ili ga dodirivati kako bi osjetili vibracije.
Za učenike s oštećenjem vida postupak reanimacije izvedite na lutki uz vođenje kako bi uz verbalne upute učenik i izveo postupak. Na videu osigurajte titlove ili zapišite tekst kako bi ga učenici s oštećenjem sluha mogli pratiti.
Tekst/upute za reanimaciju možete zapisati i po koracima/(jednostavne kratke rečenice, svaka napisana u novom redu, označene brojevima) kako biste olakšali praćenje učenicima s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju.
Uz videa o potresu i požaru uz sve navedeno u prethodnim uputama možete izraditi i poster/ plakat koji će prikazivati ključne informacije koje su važne za ponašanje u ovim situacijama. To će olakšati sudjelovanje u kvizu svim učenicima te sudjelovanje u raspravi.
Za učenike s motoričkim teškoćama igre prilagodite njihovim mogućnostima sudjelovanja (bez vremenskog ograničenja ili sa smanjenim/prilagođenim preprekama).
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu se uključiti u različite aktivnosti i programe Crvenog križa namijenjene mladima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.