Učenicima predstavite kako je na posljednjim parlamentarnim ili predsjedničkim izborima glasalo biračko tijelo općine ili mjesta u kojem žive. Usporedite broj registriranih glasača s glasačima koji su pristupili glasovanju. Razgovarajte o osobnoj odgovornosti, pozitivnim i negativnim obilježjima demokracije te na koji način edukacija (birača) štiti demokraciju. Upitajte ih koji nam zakon/dokument omogućava pravo glasovanja koje često ne iskorištavamo.
Zamolite učenike da usporede način dolaska na vlast u gornjem primjeru s monarhijom: Tko obnaša vlast u monarhiji, a tko u republici? Kako se ustavna monarhija razlikuje od monarhije, a kako od republike? Kako postojanje ustava ograničava moć monarha?
Učenici će pogledati video o Ustavu RH (do 1:35). Najavite aktivnost u kojoj će, istražujući Ustav, analizirati na koji način funkcionira podjela vlasti u Republici Hrvatskoj. Unaprijed na velikom formatu papira (pak papir) nacrtajte stablo s tri glavne podjednako jake grane. Na svaku granu napišite naziv jednog oblika vlasti: zakonodavna, izvršna i sudska vlast. Od zelenog kolaž-papira izrežite listove. Na drugi komad papira nacrtajte panj.
Učenike na satu podijelite u 4 grupe. Prva, druga i treća grupa imat će zadatak analizirati Ustav RH te za jedan oblik vlasti, koji im je zadan, pronaći koja ju institucija izvršava, koji su poslovi/ovlasti te institucije, kome je odgovorna (ako je ikome). Odaberite relevantne članke Ustava koje će učenici temeljito proučiti. Izaberite im 3-4 članka koji se nalaze od 70. do 121. članka Ustava RH, ovisno o vrsti vlasti koju proučavaju. Učenici mogu pretraživati Ustav RH u online verziji, a možete im dati i izvor s mrežnih stranica Sabora koji dodatno pojašnjava odnose između određenih oblika vlasti. Učenici će svoja saznanja zapisati na zelene listove koje će zalijepiti na istoimenu granu. Kada sve grupe završe, stablo će se zazeleniti, a učenici će dobiti shemu trodiobe vlasti sa svim relevantnim podatcima.
Kako bi bilo moguće napraviti usporedbu demokracije (trodioba vlasti) i diktature (apsolutna vlast), četvrta grupa analizirat će tekst o ovlastima diktatora koje nisu ograničene ustavom (npr. u udžbeniku iz Povijesti obično se nalazi dio koji govori o tome koje je sve ovlasti Hitler preuzeo kada je došao na vlast u nacističkoj Njemačkoj). Zapisat će ih na panj (koji ne lista i ne napreduje).
Nakon što grupe izvijeste o rezultatima svog istraživanja, učenicima pokažite članak iz medija koji govori o ličnosti na visokoj dužnosti koja je osuđena za neko krivično djelo (npr. Ivo Sanader osuđen na 6 godina zatvora ili sl.). Zadatak učenika je istražiti na mrežnim stranicama tko je osoba koja se spominje u tekstu, tj. koju je funkciju izvršavala. Nakon što dođu do tog podatka pomoću stabla trodiobe vlasti, učenici će lako uočiti koje je ovlasti osoba imala, ali i koja ju je grana vlasti osudila. Zatim neka zaključe, proučavajući zapisano na panju, bi li ista osoba ikada odgovarala za svoja djela u diktaturi i zašto ne. Naglasak je na tome da trodioba vlasti omogućuje da se one međusobno kontroliraju i održavaju ravnotežu moći.
Pri postavljanju uvodnih, problemskih pitanja na početku aktivnosti uputno je učenike s teškoćama potaknuti i ohrabriti da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Rad u paru odgovara učenicima s teškoćama u analiziranju jer im pruža mogućnost uključivanja u skladu sa sposobnostima. Tijekom rada u grupi, važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Učenicima s oštećenjima vida važni dijelovi vizualnog sadržaja (videa) mogu se opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju, a za ostale učenike s teškoćama uputno je unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave u čemu. Također može pomoći i pisani predložak sa sadržajem videa ili njegovim dijelovima, odnosno pitanja, na osnovu kojih će učenik bolje pratiti videoprikaz. Sve što se promatra, treba prethodno biti pojašnjeno, kao i za vrijeme gledanja videa. Učenicima s teškoćama potrebno je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. Zadatci sa/na slikovnim prikazima olakšavaju rješavanje gotovo svim učenicima, a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja te učenicima s teškoćama iz spektra autizma. Za učenike s teškoćama prilikom oblikovanja sadržaja, poželjno je izdvojiti bitne odrednice i napraviti sažetak jer im se na taj način olakšava rad. Ako je učeniku teško pisano izražavanje i rješavanje zadataka, te učenike ne treba vremenski ograničavati i ispravljati, već im se može smanjiti broj zadataka ili pisano izražavanje zamijeniti usmenim.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će izraditi vlastite videouratke o tri grane vlasti. O svakoj će osmisliti skeč iz kojeg su jasna njezina glavna obilježja. Skeč može biti u hip-hop ritmu, a posebno pamtljive rime mogu se koristiti i narednih godina kao mnemotehniku. Za izradu videa mogu se koristiti alatom Animoto.
Aktivnost se provodi unutar nastavne jedinice Parlamentarne demokracije. U motivacijskom dijelu pripremite za učenike video koji prikazuje simuliranu sjednicu Sabora za učenike srednjih škola. S obzirom na trajanje saborske sjednice, učenici neka pogledaju prvih 10 minuta rasprave. Kratko prokomentirajte s učenicima odgledani sadržaj. Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti trodiobe vlasti te ulogu Sabora kao zakonodavnog tijela vlasti. Potaknite učenike na uočavanje kulture ponašanja i komunikacije zastupnika u Saboru.
Učenike zatim podijelite u grupe unutar kojih će se učenici pripremiti za izvođenje simulirane sjednice Sabora. Unaprijed pripremite za učenike pročišćeni Zakon o odgoju i obrazovanju. Predlažem da pripremite članke koje bi učenicima trebali biti zanimljivi, npr. članak 72. iz Praćenje i ocjenjivanje učeničkih postignuća ili članak 74. (2) koji govori o utvrđivanju prolazne ocjene aritmetičkom sredinom.
Svaka grupa učenika neka predstavlja jedan Klub zastupnika te im dodijelite imena (npr. Klub zastupnika Jednakost, Klub zastupnika Pravednost i sl.). Zadatak svake grupe/Kluba zastupnika je da pripremi svoje prijedloge za izmjenu ili dopunu zadanih članaka te argumente kojima će braniti svoje prijedloge. Kako bi im olakšali pripremu prijedloga, pripremite im list s koracima: analizirati članak Zakona (opisati kako se on provodi), navesti njegove dosadašnje prednosti u provedbi, navesti nedostatke u provedbi članka, predložiti njegovu izmjenu (ili samo njegovog dijela), navesti prednosti te izmjene. Ispunjavanjem ovih koraka, lakše će se pripremiti za svoje govore.
Zatim se prelazi na saborsko zasjedanje. Unutar grupa/Klubova zastupnika, učenici će izabrati svog zastupnika koji će pročitati prijedloge o izmjenama i dopunama Zakona. Ostalim učenicim pripremite papire na kojima će pisati “replika”. Objasnite im da trebaju pažljivo slušati sve govore te, ukoliko se ne slažu s iznesenim prijedlozima, javljaju se za riječ podizanjem papira. Tada odgovaraju na poslušani govor svojim argumentima i otvaraju raspravu. Podsjetite ih na pravila komuniciranja i njegovu važnost u parlamentu. Ograničite vrijeme iznošenja prijedloga pojedinih zastupnika na dvije minute, a unutar raspravljanja trideset sekundi za iznošenje argumenata učenika koji se javljaju za riječ. Za odbrojavanje vremena možete koristiti štopericu. Nakon što predstavnici svake grupe iznesu svoje prijedloge i o njima se povede pojedinačna rasprava, učenici će pristupiti glasovanju. Pomoću digitalnog alata Tricider daje se glas onoj grupi koja je najuvjerljivije iznijela i argumentirala promjenu pojedinih članaka Zakona o odgoju i obrazovanju.
Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli prije pogledati i biti spremniji za aktivnosti tijekom nastave te je dobro pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Učenicima je potrebno omogućiti gledanje videozapisa više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Učenicima s teškoćama je potrebno omogućiti da članak kojega čitaju bude jasan i da im se objasne ključni pojmovi koji im mogu biti nerazumljivi. Važno je voditi se onim prilagodbama koje odgovaraju konkretnom učeniku jer nijedan učenik nije jednak, čak i ako ima istu vrstu teškoće. Učenicima više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Korisno je povezati učenika s vršnjakom u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika uz osiguravanje dodatnog vremena, ako je učeniku to potrebno, za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputaka za rad, ali i strukturiranje sadržaja na manje logičke cjeline. U raspravi i pri postavljanju pitanja, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, za učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, potrebno je postavljati kratka i jasna pitanja. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će istražiti na mrežnim stranicama kako surađuju zakonodavna i izvršna vlast u procesu donošenja zakona te je li i u praksi Sabor ostao vrhovno tijelo vlasti u modernim demokracijama. Svoje rezultate mogu prikazati izradom umne mape u alatu Coggle.
Kao uvod u ovu aktivnost porazgovarajte s učenicima o trodiobi vlasti u Republici Hrvatskoj. Što je trodioba? Tko su predstavnici svake od vlasti u našoj državi? Jesu li ravnopravni? Ima li netko od njih veće ovlasti? Prikažite učenicima video Podijeli pa mirno spavaj kako bi se podsjetili sadržaja i bolje pripremili za nastavak aktivnosti.
Najavite im da će, radeći u grupama, snimiti svoju radioemisiju u kojoj će intervjuirati predstavnika pojedine vlasti. Upoznajte ih s radioemisijom A sada Vlada te zajedno poslušajte jednu od arhivskih emisija. Razgovarajte o emisiji te se prisjetite tekstnih vrsta, komentara i osvrta.
Podijelite učenike u tri grupe (zakonodavna, izvršna i sudbena) i uputite ih da pretraživanjem mrežnih stranica dodijeljenih institucija (Sabor, Vlada i Vrhovni sud), “pronađu” sugovornika za emisiju kojeg će intervjuirati. Unutar grupa trebaju osmisliti pitanja za njega/nju i odabrati voditelja emisije koji će intervjuirati. Pitanja zastupnicima mogu uputiti na klubove zastupnika koji su navedeni na stranici Sabora. U osmišljavanju pitanja neka se vode aktualnošću, ali neka tema budu ovlasti i način rada. Pod vašim vodstvom neka ih dorade, usklade s pravopisom i sintaksom.
Svaka grupa pronalazi način kako će “intervjuirati” svoga sugovornika, odnosno uputiti mu pitanja. Ukoliko odgovore dobijete u pisanom obliku, izabrani voditelj emisije iz svake grupe i jedan od članova, mogu snimiti taj intervju čitajući dobivene odgovore. Sve montirajte u radioemisiju koristeći Audacity i pošaljite osobama koje ste intervjuirali. Prije zajedničkog preslušavanja radioemisije, učenike uputite na rješavanje kviza kojim će provjeriti stečeno znanje o trodiobi vlasti u Hrvatskoj.
Snimljenu radioemisiju objavite na mrežnoj stranici škole.
Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji za aktivnosti tijekom nastave te je potrebno pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Stoga je učenicima potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Svaki novi pojam treba biti popraćen slikovnim materijalom i/ili jasnom definicijom te učenicima s oštećenjem vida detaljno opisan, da bi se vidjelo razumije li učenik pojmove o kojima se govori. Pri postavljanju pitanja, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha, uputno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pisano rješavanje ne bi trebalo vremenski ograničavati, smanjiti im broj zadataka, a pogreške tipa disleksije ne ocjenjivati. Također, pogreške u pisanju ne treba ispravljati, nego ih samo naznačiti (podcrtati riječ u kojoj se nalazi pogreška). U aktivnosti slušanja, učenicima s oštećenjima sluha potrebno je uz slušanja arhivske emisije dati predložak s opisom onoga što se sluša te je važno posebno istaknuti važne ili nepoznate pojmove. Također, potrebno je provjeriti je li učeniku glasnoća na ugodnoj razini te za to vrijeme treba izbjegavati razgovor u okolini da se učeniku ne oteža slušanje.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu osmisliti i izraditi najavni plakat za radioemisiju “Vlast u našim slušalicama” te organizirati zajedničko slušanje s ostalim učenicima škole. Najavni plakat mogu izraditi u alatu Canva.
Provjerite upućenost učenika u situaciju u Sjevernoj Koreji, na Bliskom istoku te sa zajedničkom valutom u EU, a po potrebi pojasnite pojedine dijelove kako bi učenici razumjeli sljedeću aktivnost. Uputite učenike da pročitaju nekoliko unaprijed pripremljenih vijesti o događajima u različitim zemljama, npr. North Korea: Students required to get Kim Jong-un haircut, Saudi women's new campaign to end driving ban, Switzerland referendum, Swedes say no to Euro. Prije čitanja upoznajte i provježbajte ciljani rječnik s učenicima kako bi razumijevanje teksta bilo potpunije.
Objasnite učenicima da će, koristeći digitalni alat Mentimeter (Multiple Choice), glasati o tomu je li postupak koji su pročitali u svakoj od vijesti demokracija ili ne. Nakon završetka postupka glasanja, prikažite rezultate i zatražite od nekoliko učenika da obrazlože svoj izbor. Neka argumentiraju svoje stavove i navedu kriterije prema kojima su ove događaje odredili kao demokratske ili nedemokratske. Koji postupak se (ne) smije nametnuti u našoj zemlji? Potaknite ih da navedu razlike u odlučivanjima. Je li bolje za narod da odluke donosi jedna osoba ili više njih?
Podijelite učenike u peteročlane skupine. Uputite učenike da izvuku listić s ulogom koju će imati u aktivnosti. Uloge su građani, predstavnici Vlade i predstavnici u Saboru. Nakon odabira uloge, povedite raspravu s učenicima o ulozi i zadaćama predstavnika u Vladi, Saboru, kao i mogućnostima koje građani imaju kako bi sudjelovali u odlučivanju. Prikažite učenicima sljedeću poveznicu na hrvatskom i engleskom jeziku Kako funkcionira Vlada i How the government works. Objasnite im osnovna načela funkcioniranja Vlade, Sabora i donošenja i izglasavanja zakona.
Nakon objašnjavanja uputite ih da ukratko u jednoj rečenici sami objasne svoju ulogu koju su dobili na listiću koristeći ciljani rječnik (a proposal, to discuss, to vote, to execute law, to implement policies, to implement laws, public services, to supervise, members of the Government, Members of Parliament). Po potrebi dodajte još riječi na popis.
Pripremite sljedeći video Uloga građana u donošenju zakona za učenike te ga prikažite od 2:22 min. Videom će se podsjetiti kako oni, kao građani, mogu sudjelovati svojim prijedlozima u donošenju ili izmjenama nekog zakona.
Nakon gledanja, uputite učenike da razmisle o ideji ili prijedlogu koji bi mogli uputiti nadležnim tijelima. Kao primjer mogu pomoći ovi prijedlozi: “Svaka kuća mora imati vrt”, “Uvođenje besplatne kuhinje za sve učenike”, “Osnovna škola nije obavezna”, “Učenicima se uvodi plaćanje polaženja škole”. Objasnite učenicima da će, i dalje podijeljeni u skupine, uređivati svoj tekst kojim će tražiti izmjenu ili uvođenje jednog od predloženih zakona, koji će uz pomoć svojih predstavnika poslati na adresu Hrvatskog sabora.
Upute na engleskom jeziku dobro je za učenike s teškoćama prevesti i zahtjeve razlomiti te tako u koracima ponuditi postupnost. Preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak. Važno je učeniku pripremiti jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njegovo razumijevanje. U argumentiranju, pri postavljanju pitanja za vijesti o događajima, posebno je važno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. To pretpostavlja prilagodbu teksta u sažetom obliku s jasnim i kratkim uputama, jednostavnim i kraćim rečenicama uvećanog fonta i pojačanog tiska, ovisno o teškoći. Upute je potrebno razlomiti i tako u koracima ponuditi postupnost. Zadatci sa/na slikovnim prikazima olakšavaju rješavanje gotovo svim učenicima, a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja te učenicima s teškoćama iz spektra autizma. U dijelu aktivnosti s listićima za svakog učenika s teškoćama važno je predvidjeti ulogu u grupi koju će imati u skupini (u skladu s onim što učitelj procijeni da učenik može), kako bi suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). Na taj način će se osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u ovoj aktivnosti. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Ovisno o sadržaju, učenicima se mogu dati i predlošci sa shematskim prikazima na kojima je potrebno prikazati sve uzročno-posljedične veze. U aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje, a mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Učenicima je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis dva ili više puta jer je važno da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike da će izraditi strip na temu sudjelovanja u donošenju jednog zakona koristeći alat Pixton. Objasnite im da mogu birati prijedlog ili ideju koju će koristiti za prikaz koraka u donošenju određenog zakona, od trenutka prijedloga od strane građana do završetka i izglasavanja u Saboru. Uputite ih da će za svaku od sličica stripa trebati napraviti komentar na sličici koji u jednoj rečenici opisuje aktivnost.
Razgovarajte s učenicima o frazi imati pravo glasa. Pogledajte s učenicima animiranu prezentaciju Ah, ta demokracija! i razgovarajte s njima o pojmovima koje su u prezentaciji prethodno znali te koje su nove pojmove naučili. Najavite aktivnost te naglasite da će tijekom provedbe aktivnosti koristiti demokratske vrijednosti poštenog glasanja kako bi zajednički donijeli odluku.
Učenike podijelite u grupe po 5 učenika. Zadatak grupa je da u desetminutnoj grupnoj raspravi dogovore prijedloge za poboljšanje kvalitete znanja u njihovom razredu. Kako bi dobro razumjeli što se podrazumijeva kvalitetnim znanjem, potaknite ih pitanjima poput: Može li se uspjeh jednog učenika iz razreda pripisati svima u razredu? Što bi motiviralo ostale da budu uspješniji? Kako bi uspjeh razreda utjecao na njih kao razrednu zajednicu? Što bi trebali učiti da to postignu? Bi li odlično znanje bio jedan od kriterija postizanje kvalitetnog znanja? Kako to postići? Svakoj grupi dodijelite jednoobrazna pravila i upute kako voditi raspravu u grupama: aktivno slušanje govornika, naizmjenično govorenje, obrazlaganje prijedloga te biranje zastupnika grupe koji će predstaviti dogovor. Svoje prijedloge učenici bilježe na papiru A3 formata te ga koriste u izlaganju.
Pozovite zastupnike svake grupe da predstavi ideje svoje grupe unutar razreda. Nakon izlaganja predstavnika, postavite svim učenicima u razredu izazov: donijeti zajedničku odluku koristeći demokratske vrijednosti u četiri mogućnosti. Predstavite im prvu mogućnost: tajno glasanje tako da svaki učenik na papiru odabere jednu od ponuđenih opcija i svoj izbor zabilježi na papiru te ga ubaci u glasačku kutiju. Odaberite Povjerenstvo koje će izbrojati glasove nakon izbora, a zatim provedite glasovanje. Povjerenstvu zadajte zadatak da napiše izvješće koje će pročitati u posljednjem dijelu aktivnosti.
Predstavite učenicima drugu mogućnost: glasuju samo zastupnici svake grupe. Povjerenstvo ima zadatak napisati kratko izvješće o glasanju zastupničkim izjašnjavanjem.
Predstavite učenicima i treću mogućnost glasovanja: svaki učenik glasa dizanjem ruke tako da odabere jedan od ponuđenih prijedloga. Povjerenstvo ima zadatak napisati u istoj formi izvješće o glasanju zastupničkim izjašnjavanjem.
Nakon što ste proveli sve tri mogućnosti glasovanja, Povjerenstvo predstavlja rezultate u svim mogućnostima. Razgovarajte s učenicima o rezultatima te zaključite postoje li značajne razlike u odlukama. Nakon donošenja odluke, učenici u alatu Google Forms odgovaraju pojedinačno na pitanja za procjenu ovog dijela aktivnosti. (Moguće tvrdnje su: Imao sam priliku da se čuju moje ideje.; Lako smo donijeli odluku kao grupa.; Moje su ideje bile važne.; Sa svima se u grupi postupalo jednako.; Osjećao sam se ugodno dok sam se izjašnjavao/la.; Prema meni su se odnosili s poštovanjem i tolerantno.; Ovo je bio pošten način donošenja odluke.)
Komentirajte s učenicima statističke podatke koje ste dobili provedbom ankete. Vodite raspravu o poteškoćama na koje su učenici naišli u grupi (ideje, vođenje razgovora, donošenje odluka) i o tome koja su iskustva učenika u odnosu na izravnu demokraciju i na odlučivanje zastupnika u ime njihove grupe.
Za učenike s teškoćama uputno je provjeriti je li učenik razumio sadržaj, pojmove i pravila te mu ponuditi dodatna objašnjenja. Za te učenike dobro je predvidjeti usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija te upotrebljavati slikovne podsjetnike odnosno tehniku vizualizacije. Rad u paru poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Pritom je važno voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti, već može unutar ponuđenog izvora odabirati slike koje bi mogle doći u obzir. Učenika s teškoćom pritom je potrebno uključiti u aktivnost tako da bude aktivni sudionik. Prilikom zapisivanja u digitalnoj aplikaciji, za svakog učenika s teškoćom važno je predvidjeti ulogu koju će imati u skladu s onim što učitelj procijeni da učenik može. Na taj način će se osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u ovoj aktivnosti. U raspravi i pri postavljanju pitanja, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, potrebno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan, a učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje ne treba ispravljati, kao ni zahtijevati da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da u obliku postera u alatu Canva odgovore na niz pitanja i objasne pojmove demokracija, glasanje, zastupnik, referendum i sl. te ih usporede s primjerima u nedemokratskim državama (Kina, Venezuela, Sjeverna Koreja, Iran, afričke zemlje).
Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010.) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (2. 11. 2020.)
GONG, Izborni sustav i sve oko njega (13.11.2020.)
Edukatalog, Prezentacija: Znam, razmišljam, sudjelujem! (13.11.2020.)
GONG, GRAĐANIN, A NE PODANIK! GRAĐANKA, A NE PODANICA! Politička pismenost - od klasične do suvremene demokracije, Edukacija za građansku pismenost GONG-a (13.11.2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.