Kao motivaciju povedite razgovor o učenicima najbližoj tekućici u zavičaju. Upitajte učenike kako se zove tekućica koja protječe kroz njihovo naselje (ili u njegovoj blizini). Je li riječ o rijeci ili potoku? Upitajte učenike znaju li koja je razlika između rijeke i potoka. Neka pokušaju osmisliti definiciju.
Pitajte učenike jesu li ikada provodili vrijeme uz neku tekućicu (izlet s roditeljima, terenska nastava). Što su tamo radili? Jesu li ikada posjetili lokaciju gdje tekućica počinje ili završava? Znaju li učenici kako se nazivaju „početak“ i „kraj“ tekućice?
Podijelite učenike u parove. Svaki par trebao bi imati tablet ili računalo. Uputite ih neka otvore e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1.
S pomoću nastavnih materijala unutar spomenutog DOS-a učenici će usvojiti nove pojmove vezane uz elemente tekućice, osobitosti gornjeg i donjeg toka rijeke i vodostaja.
Služeći se materijalima u e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Tekućice i elementi tekućice, učenici će u svoje bilježnice skicirati tekućicu s njezinim osnovnim elementima. Savjetujte učenike kako njihova skica treba biti jednostavna i pregledna te da je najvažnije da sadrži osnovne elemente koji se spominju u tekstu (izvor, ušće, korito, lijeva i desna obala, pritoci, meandar, mrtvaja, gornji tok rijeke, donji tok rijeke).
Nakon ove aktivnosti pogledajte zajedno videomaterijal na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, Video 1. Učenici će raditi u paru te će imati na raspolaganju tablet ili računalo kako bi eventualno mogli ponoviti gledanje videomaterijala ako bude potrebno. Učenici u paru će surađivati, dogovoriti se što će zapisati te naposljetku, uz skicu tekućice u svojoj bilježnici, napisati najvažnije osobitosti gornjeg i donjeg toka rijeke. Prozovite nekoliko učenika da pročitaju što su zapisali o gornjem a što o donjem toku rijeke.
Naposljetku upoznajte učenike s pojmom vodostaja. Potaknite ih da se prisjete je li u koritu tekućice u zavičaju uvijek jednaka količina vode. U nekim dijelovima godine korita su gotovo bez vode, dok u drugom dijelu godine razina tekućica može biti izrazito visoka i dovesti do poplava. Upitajte učenike jesu li ikada svjedočili poplavi (ili je vidjeli u medijima). Objasnite učenicima da su posljedice poplava ponekad katastrofalne te da države moraju raditi sve što je u njihovoj moći kako bi spriječili izlijevanje tekućica iz svojih korita. Neka se učenici prisjete gradiva iz povijesti o civilizacijama prvih pisama i njihovim naporima da ukrote tekućice. Što su drevni narodi poduzimali kako bi ukrotili rijeke?
Kažite učenicima da pročitaju ulomak Vodostaj tekućica te da će zatim odgovarati na pitanja koja ste pripremili u alatu Testmoz. Možete u alatu Testmoz postaviti sljedeća pitanja: Kako nazivamo razinu vode u koritu rijeke? U kojem će dijelu godine najveći dio rijeka u Hrvatskoj imati nizak vodostaj? Iz kojih izvora rijeke dobivaju vodu? Kako nazivamo način opskrbe tekućice vodom tijekom godine? Kakav je to mješoviti riječni režim? Koliko se često mjeri vodostaj na velikim hrvatskim rijekama?
Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj aktivnosti i pažnje). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Tijekom razgovora učenicima s teškoćama u razvoju postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. Kod učenika s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s teškoćama dali priliku da se javi i odgovori. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim zanimanjima. Pri proučavanju materijala e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1 uputite učenike s teškoćama na opciju rada u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona). Pri gledanju videomaterijala učenika s oštećenjem sluha uputite na opciju uključivanja titlova te provjerite s učenikom je li ih uključio. S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, bilo bi dobro potaknuti učenike da izrade malu mentalnu mapu tih pojmova, koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima i definicijama. Za učenike s teškoćama u razvoju uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova. Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Za te učenike predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, a posebno apstrakcija. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite aktivnost crtanja tekućica uz pomoć vizualne podrške. Za učenike s teškoćama pripremite već gotovu skicu tekućice te navedite osnovne elemente, a učenici će ih onda smjestiti na skicu. Prije gledanja videomaterijala e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, Video 1. za učenike s teškoćama pripremite najvažnije informacije na koje moraju obratiti pozornost pri gledanju videozapisa. Učenicima s oštećenjem vida pripremite auditivni zapis videomaterijala. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra na vrijeme uz pomoć vizualne podrške najavite gledanje videozapisa. Za čitanje teksta Vodostaj predvidite više vremena za samostalno čitanje. Po potrebi objasnite nepoznate pojmove. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja tekst možete kopirati te ga jezično i grafički prilagoditi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Testmoz. Pripremite pisane, auditivne i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Za učenike s teškoćama možete pripremiti pitanja na papiru; vodite računa o tome da su pitanja jezično prilagođena.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Zainteresirane učenike možete uputiti na mrežnu stranicu Hrvatskih voda http://vodostaji.voda.hr/ na kojoj mogu na interaktivnoj karti izabrati mjernu postaju na rijeci najbližoj njihovu naselju te saznati na koji se način prati vodostaj rijeke. Također mogu vidjeti prijeti li nekoj rijeci izlijevanje zahvaljujući automatskom ažuriranju podataka na svim mjernim postajama.
Motivirajte učenike za ovu aktivnost pitanjima o lokalnoj tekućici. Znaju li gdje je izvor, a gdje ušće rijeke u njihovu zavičaju? Znaju li u koju se veću rijeku ili more ulijeva navedena rijeka? Mogu li imenovati jedan pritok te rijeke?
Učenici će s pomoću geografske karte i obrazovnih materijala na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Porječje i slijev usvojiti nove pojmove porječje i slijev. Podijelite učenike u parove. Svaki par treba imati na tablet ili računalo. Kažite učenicima da otvore spomenuti DOS i pročitaju ulomak Porječje i slijev. Nakon što su pročitali navedeno, učenici će u bilježnice skicirati porječje i slijev (uputite ih da slijev mogu jednostavno skicirati nadodajući još nekoliko porječja koja su orijentirana prema istom moru). Ispod skice neka zapišu definiciju porječja i slijeva.
Zatim im skrenite pozornost na kartu sljevova i porječja u spomenutom DOS-u. Uz pomoć navedene karte neka imenuju dva slijeva kojima pripadaju sve hrvatske rijeke. Usmjerite njihovu pozornost na razvodnicu između sljevova. Odredite gdje se ona nalazi. Tražite od učenika da je definiraju vlastitim riječima.
Podijelite učenike u parove. Učenici će u nastavku školskog sata uz pomoć sadržaja na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Rijeke crnomorskog slijeva te školskog atlasa izraditi umnu mapu u alatu Popplet, u kojem će shematski prikazati porječja najvećih rijeka crnomorskog slijeva (Dunava, Drave i Save). U središnjem pravokutniku umne mape učenici trebaju upisati i nekoliko glavnih obilježja rijeka crnomorskog slijeva. Savjetujte učenike da za svaku od navedenih rijeka izdvoje u umnoj mapi 3 – 4 pritoka.
Nakon što su učenici završili, kažite im da poveznicu na svoju umnu mapu pošalju u prethodno otvorenu mapu na razrednoj društvenoj mreži (Yammer/Teams). Prikažite nekoliko uradaka na projekcijskom platnu / zaslonu u učionici.
Zaključno učenicima pojasnite koje su rijeke crnomorskog slijeva plovne te im pokažite na zidnoj karti u učionici plovne dionice Save, Drave i Dunava.
Kartografske vještine učenika možete provjeriti u završnom dijelu sata uz pomoć jedne od igara na stranici Purpose Games, upisujući ključne riječi Rijeke crnomorskog slijeva. Ako imate pametnu ploču u učionici, učenici mogu odigrati igru na njoj, u suprotnome je učenici mogu igrati u paru na tabletu ili računalu.
Preporuka je za ovu aktivnost odvojiti 2 školska sata (optimalno dvosat) kako bi se uspješno provele sve sastavnice predložene aktivnosti.
Pokrenite sastanak u alatu Teams sustava Office 365 te pričekajte da se priključe svi učenici. Nakon što se priključe svi učenici, pitajte ih koja rijeka ili koje rijeke teku njihovim zavičajem, a zatim neka u grupama s podjednakim brojem članova, koje ćete napraviti koristeći se izdvojenim sobama (breakout rooms), odgovore na sljedeća pitanja. Gdje je izvor, a gdje ušće rijeke u njihovu zavičaju? Pronađite u koju veću rijeku ili more se ulijeva navedena rijeka. Imenujte barem jedan pritok te rijeke. Nakon što završi kratka rasprava u grupama, predstavnici grupa neka razmijene i usporede zaključke grupa. Potom im u čavrljanju sastanka podijelite poveznicu na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Porječje i slijev. Neka svaki učenik za sebe pročita ulomak Porječje i slijev. Nakon što su pročitaju navedeno, učenici će u bilježnice skicirati porječje i slijev (uputite ih da slijev mogu jednostavno skicirati nadodajući još nekoliko porječja koja su orijentirana prema istom moru). Ispod skice neka zapišu definiciju porječja i slijeva.
Zatim im skrenite pozornost na kartu sljevova i porječja u spomenutom DOS-u. Uz pomoć navedene karte neka imenuju dva slijeva kojima pripadaju sve hrvatske rijeke. Usmjerite njihovu pozornost na razvodnicu između sljevova. Odredite gdje se ona nalazi. Tražite od učenika da je definiraju vlastitim riječima.
Nakon što raspravite o razlikama između porječja i slijeva, učenike podijelite u parove. Možete ponovno organizirate izdvojene sobe s dvama članovima. S pomoću sadržaja unutar e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Rijeke crnomorskog slijeva te školskog atlasa neka učenici izrade umnu mapu u alatu Popplet, u kojem će shematski prikazati porječja najvećih rijeka crnomorskog slijeva (Dunava, Drave i Save). U središnjem pravokutniku umne mape učenici trebaju upisati i nekoliko glavnih obilježja rijeka crnomorskog slijeva. Savjetujte učenicima da za svaku od navedenih rijeka izdvoje u umnoj mapi 3 – 4 pritoka.
Nakon što izrade svoje mentalne mape, poveznice neka podijele u zajedničkom čavrljanju sastanka kako bi svima bile dostupne. Zaključno, odaberite nasumično jednu mentalnu mapu te neka par koji ju je izradio opiše obilježja crnomorskog slijeva.
Tijekom razgovora učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. Kod učenika s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, bilo bi dobro potaknuti učenike da izrade malu mentalnu mapu tih pojmova, koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima i definicijama. Za učenike s teškoćama treba voditi računa o razumijevanju pojmova. Sustavno provjeravajte je li učenik s teškoćama razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Za učenike s teškoćama predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, a posebno apstrakcija. Tijekom podjele učenike u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim zanimanjima. Pri čitanju materijala e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Porječje i slijev uputite učenike s teškoćama na opciju rada u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast). Za učenike s teškoćama možete pripremiti već gotov model porječja i slijeva. Vodite računa o tome da učenici imaju dovoljno vremena za pisanje definicija. Učenicima s oštećenjem vida dopustite da ispričaju što su usvojili o porječju i slijevu. Uz pomoć e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Rijeke crnomorskog slijeva i školskog atlasa učenici trebaju napraviti umnu mapu. Za učenike s teškoćama možete pripremiti već gotovu mapu u koju će upisivati podatke. Provjerite znaju li se učenici služiti digitalnim alatima Popplet i Purpose Games. Demonstrirajte rad u navedenim digitalnim alatima te pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Na kraju aktivnosti važno je da s učenicima s teškoćama ponovite sve nove pojmove te pripremite sažetak obrađenog. Imajte na umu da je sažetak jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Pri mrežnoj provedbi aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti, po potrebi im osigurajte dodatne upute, najavite svaku promjenu aktivnosti te omogućite komunikaciju chatom.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim teškoćama i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Potaknite učenike zainteresirane za ovu temu da izrade prezentaciju PowerPoint posvećenu jednoj hrvatskoj rijeci crnomorskog slijeva. Prezentaciju mogu pokazati razredu na nekom od sljedećih satova Geografije.
Započnite sat ponavljajući podjelu hrvatskih rijeka na dva slijeva. Najavite da će danas biti riječi o rijekama jadranskog slijeva. Pojasnite kako tekućice Primorske i većeg dijela Gorske Hrvatske otječu prema Jadranskom moru te da taj prostor obilježava relativno mali broj površinskih tokova. Upitajte učenike znaju li što je to ponornica. Tražite od učenika da opišu kakva obilježja imaju rijeke ponornice. Znaju li navesti neku ponornicu?
Zatim pitajte učenike gdje se nalaze velike količine vode na ovom prostoru. Podsjetite ih na osnovna obilježja krškog reljefa. U obradi nastavnih sadržaja, odnosno u sljedećim aktivnostima stavite naglasak na važnost tekućica u krškom reljefu, na njihovu ekološku osjetljivost i značajni doprinos hrvatskom turizmu.
Podijelite učenike u parove. Učenici će u nastavku školskog sata uz pomoć sadržaja na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Rijeke jadranskog slijeva te školskog atlasa izraditi umnu mapu u alatu Popplet, u kojem će shematski prikazati najveće rijeke jadranskog slijeva (Zrmanju, Krku, Cetinu, Neretvu, Mirnu, Rašu) te rijeke ponornice (Liku, Gacku, Krbavu). U središnjem pravokutniku umne mape učenici trebaju upisati i nekoliko glavnih obilježja rijeka jadranskog slijeva, a uz svaku rijeku izdvojiti nešto po čemu je ona prepoznatljiva.
Nakon što su učenici završili, recite im da poveznicu na svoju umnu mapu pošalju u prethodno oblikovanu mapu na razrednoj društvenoj mreži (Yammer/Teams). Prikažite nekoliko uradaka na projekcijskom platnu / zaslonu u učionici.
Zaključno učenicima pojasnite važnost rijeka Gorske i Primorske Hrvatske za vodoopskrbu, navodnjavanje i posebno za dobivanje hidroenergije. Napomenite i da su rijeke ovog prostora zbog velike ljepote krajolika turistički vrlo privlačne.
Kartografske vještine učenika možete provjeriti u završnom dijelu sata uz pomoć jedne od igara na stranici Purpose Games, upisujući ključne riječi Rijeke jadranskog slijeva. Ako imate pametnu ploču, učenici igru mogu odigrati na njoj, u suprotnome učenici je mogu igrati u paru na tabletu ili računalu.
Tijekom uvodnog razgovora pojasnite nepoznate/manje poznate pojmove. Sustavno provjeravajte je li učenik s teškoćama razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Za te učenike predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, a posebno apstrakcija. Tijekom podjele učenike u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Popplet i digitalnoj igri Purpose Games. Demonstrirajte rad te pripremite pisane, auditivne i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Pri radu u DOS-u e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Rijeke crnomorskog slijeva uputite učenike na opcije inkluzivnog prikaza, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Za učenike s teškoćama napravite pisani zaključak rasprave te objasnite važnost rijeka Gorske i Primorske Hrvatske za vodoopskrbu, navodnjavanje i posebno za dobivanje hidroenergije. Vodite računa o tome da je pisani zaključak jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze pri dijeljenju materijala na društvenim mrežama (Yammer/Teams). Po potrebi osigurajte upute i vršnjačku podršku.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima,
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju,
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.
Potaknite učenike zainteresirane za ovu temu da izrade prezentaciju PowerPoint posvećenu rijeci jadranskog slijeva ili nekoj od ponornica. Prezentaciju mogu pokazati razredu na nekom od sljedećih satova Geografije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.