S učenicima počnite aktivnost „Mojih vrhunskih pet znanstvenika”. Pripremite im dokument u alatu za obradu teksta Google Dokumenti u kojem će poredati vrhunskih pet znanstvenika, koji su im zbog nečeg važni. Potaknite raspravu o tome koje su znanstvenike istaknuli i zbog čega. Nakon toga neka sami definiraju pojmove: znanost je .... znanstvenik je .... Zaključite aktivnost pitanjima: Koji su resursi potrebni za istraživački rad? Koliko je vremena potrebno za kvalitetno istraživanje? Kakav je radni dan znanstvenika? Zatim učenike podijelite u šest grupa. Zadatak je svake grupe da, istražujući mrežne izvore, napiše kratku biografiju osobe koja je pridonijela razvoju znanosti i tehnologije u drugoj polovici 20. i u 21. stoljeću te izradi plakat u digitalnom alatu Canva. Svakoj grupi dodijelite jedno znanstveno područje i znanstvenika kojeg će istraživati. Prva grupa istražuje fiziku, druga grupa medicinu, treća grupa biologiju, četvrta grupa informatiku, peta istražuje razvoj prometa i šesta medije. Uputite učenike da podatke mogu pronaći na mrežnim stranicama kao što su Europeana, no svakako ih upozorite da vode računa o autorskim pravima. Nakon završenoga zadataka učenici iznose saznanja o pojedinoj osobi svim ostalim učenicima u razredu. Nakon svih izlaganja zajednički raspravite o znanstvenicima te potaknite kratak razgovor i pitajte učenike da vrednuju koji je od rezultata istraživanih tema najviše pridonio razvoju čovječanstva, promijenio današnju sliku svijeta, koji je najvažniji njima u svakidašnjem životu. U odnosu prema Hrvatskoj, smatraju li da je lakše biti znanstvenik u Hrvatskoj ili u razvijenijim državama svijeta. Pitajte ih imaju li, na osnovi današnjeg sata, želju biti znanstvenik. Ako imaju, u kojem području?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Važno je osigurati da je učenik s teškoćama bude aktivno uključen u aktivnosti. Motivirajte ga na sudjelovanje te povremeno usmjerite pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom po ruci ili ramenu. Kako biste pružili potporu učeniku s teškoćama, omogućite mu da se unaprijed pripremi za aktivnost. Neka razmisli o znanstvenicima koji su mu važni te o tome tko bi mu bio najvažniji, a tko manje važan. Dajte učeniku primjer i pitanja koja ćete postavljati tijekom razgovora.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu obaviješteni o tome. Grupni rad treba biti strukturiran i zadaće jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za izvedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati osobe koje su pridonijele razvoju znanosti i tehnologije u 20. i 21. stoljeću treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis sadržaja. Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u prezentaciji rada grupe ako to želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu obaviti intervju s vršnjacima ili uspješnim mladim znanstvenikom iz škole ili lokalne zajednice saznajući više o njihovoj životnoj priči, radnim navikama i daljnjim profesionalnim ambicijama i idejama o uspjehu. Neka intervju snime kamerom na mobilnome aparatu i urede ga alatom Animoto.
Na početku zamolite učenike da navedu zanimanja iz snova koja bi u budućnosti željeli raditi i/ili zanimanja koja rade njihovi bližnji. Prikupite i prikažite odgovore učenika s pomoću jednog od digitalnih alata, primjerice Lino. Potaknite kratak razgovor i pitajte učenike, primjerice, što im je važno pri odabiru zanimanja, koja znanja i vještine su im potrebne te neka objasne zašto im se određeno zanimanje i/ili zanimanja sviđaju i zašto bi željeli da to bude njihovo zanimanje i/ili zanimanja. Nakon toga počnite raspravu o poznatim ženama u umjetnosti i znanosti koristeći se izvorom Europeane. Završite aktivnost pitanjem kakva je uloga žena u svijetu i o njihovu položaju u svijetu s obzirom na obrazovanje i mogućnosti zapošljavanja. Zadajte učenicima da u parovima istraže ulogu slavnih žena koje su pridonijele razvoju svemirske industrije tijekom povijesti, u svemirskim istraživanjima ili putovanjima u svemir: Mary Jackson, Katherine Johnson, Dorothy Vaughan, Helen Sawyer Hogg, Margaret Burbidge, Jacqueline Cochran, Valentina Vladimirovna Tereshkova, JoAnn Morgan, Svetlana Savitskaya i Eileen Collins. Neka s pomoću pametnog telefona ili računala u alatu Canva izrade njihove osobne iskaznice koje sadržavaju: fotografiju, ime i prezime, datum i mjesto rođenja, zanimanje, doprinos istraživanju svemira, istaknute citate te neke zanimljivosti. Prozovite nekoliko učenika da predstave osobne iskaznice koje su izradili i međusobno ih podijele u alatu Padlet. Komentirajte sličnosti i razlike među odabranim ženama te u razgovoru s učenicima istaknite najvažnije. Zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu o ulozi žena u istraživanju svemira, raspravite o mogućim problemima koji odvraćaju djevojke da ne biraju karijeru u području istraživanja svemira.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima. Motivirajte učenika s teškoćama na sudjelovanje u razgovoru, postavljate im pitanja na koja će moći odgovoriti. Neka pitanja budu jasna i jednostavna, upotrebljavajte jasne izraze koji su poznati učeniku. Objasnite učeniku (i prema potrebi pokažite) upotrebu digitalnog alata Lino. Omogućite učeniku s teškoćama da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u razgovoru tako što ćete najaviti temu razgovora.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome s kojim će učenikom učenik s teškoćama biti u paru. Neka to bude učenik koji će ga motivirati i poticati te koji će mu moći pružiti potporu u radu. Neka zadaće učenika budu jasno određene, a učeniku s teškoćama možete omogućiti da se unaprijed pripremi za aktivnost. Važno je da učenik s teškoćama ravnopravno sudjeluje u radu, u skladu sa svojim sposobnostima te da ima odgovarajuću potporu. Češće provjerite rad para u kojem je učenik s teškoćama. Jasno strukturirajte i podijelite poslove unutar parova, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za izvedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Pripremite za učenika smjernice kako će izraditi osobne iskaznice slavnih žena u digitalnom alatu Canva. Neka smjernice sadržavaju informacije o tome što osobna iskaznica treba sadržavati. Učenik s teškoćama može imati popis praćenja kako bi mogao pratiti vlastiti napredak i označavati korake zadatka koje je obavio.
Potaknite učenika s teškoćama da predstavi svoj rad ako to želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili spomenutu temu zadajte da istraže o hrvatskim ženama i njihovu doprinosu u istraživanju svemira. Neka rezultate istraživanja predstave u alatu Prezi.
Potaknite učeničku znatiželju pisanjem asocijacija na riječ bioetika u alatu Mentimetar. Učenicima je riječ nova i vjerojatno će asocijacije biti pogrešne, zato možete raspraviti na osnovi čega su iznijeli te asocijacije i zašto. Zatim im zadajte da u paru u različitim elektroničkim rječnicima istraže značenje riječi bioetika te svoje dvojbe zapišu u bilježnice. Objasnite učenicima da nacionalne liječničke udruge donose etičke kodekse o profesionalnoj časti, a posljednjih desetljeća osnovana je i Svjetska liječnička udruga koja promiče odnose između stručnih ovlasti i moralnoga djelovanja na području zdravstva. Aktivnost nastavite razgovorom o društvima i bolestima te o epidemijama i pandemijama koje su utjecale na ljudsku povijest (kuga, kolera, velike boginje, gripa). Svaka je velika epidemija u povijesti izmijenila društvo. Na koji je način pandemija COVID-19, koja je proglašena u ožujku 2020. godine, izmijenila društvo? Na koji se način borilo protiv te bolesti? Nakon toga podijelite učenike u grupe i objasnite im da će istraživati o bolestima koje su obilježile 20. i 21. stoljeće te kako su se vodile borbe protiv njih. Svaka grupa treba odgovoriti na pitanja: Kako se borilo protiv bolesti? (načini zaustavljanja njihovih širenja, vrste liječenja, i utjecaj širenja bolesti na društvo, koja je uloga javnozdravstvenih organizacija). Prva grupa istražuje pandemiju španjolske gripe, druga grupa pandemiju velikih boginja, treća pandemiju izazvanu koronavirusom i četvrta grupa istražuje spolno prenosive bolesti (sifilis, sidu, HPV). Učenici provode istraživanje pretraživanjem mrežnih stranica. Za svaku grupu pripremite mrežnu stranicu koristeći se alatom Wix. Svakoj grupi možete dodijeliti stranicu koju će uređivati. Učenici mogu zajedno odlučiti o dijelovima koji će biti dio stranice i neka međusobno podijele poslove unutar grupe. Rezultate istraživanja mogu prikazati tekstom, fotografijom ili karikaturom. Neka se učenici slobodno koriste mrežnim pretraživačima i traže primjerene materijale o pandemijama i epidemijama. Nakon završenog zadataka učenici dolaze pred ploču i ostalim učenicima u razredu predstavljaju zaključke koje su dobili za zadatak. Izradite obrazac u alatu MS Forms s pomoću kojeg će učenici moći vrednovati uratke svojih kolega. Za svaku grupu učenici trebaju vrednovati kvalitetu prikaza svojih kolega. Nakon svih izlaganja zajednički raspravite koje su nam mogućnosti ostale u borbi s bolestima, epidemijama i pandemijama.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluju u pisanju asocijacije u digitalnom alatu Mentimetar. Neka učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za pisanje. Ako ima specifične teškoće učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu da radi u paru s drugim učenikom koji će zapisivati njegove ideje ili omogućite da učenik s teškoćama u aktivnosti sudjeluje usmeno.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome s kojim će učenikom u paru biti učenik s teškoćama. Neka to bude učenik koji će ga motivirati i poticati te koji će mu moći pružiti potporu u radu. Neka uloge učenika budu jasno određene, a učeniku s teškoćama možete omogućiti da se unaprijed pripremi za aktivnost. Važno je da učenik s teškoćama ravnopravno sudjeluje u radu, u skladu sa svojim sposobnostima te da ima odgovarajuću potporu. Neka učenik bez teškoća zapisuje ako učenik s teškoćama ima teškoće u pisanju (disgrafija).
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu obaviješteni o tome. Grupni rad treba biti strukturiran i zadaće trebaju biti jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za izvedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Neka učenik ima potporu drugih učenika u grupi tijekom rada u alatu Wix. Važno je pripremiti mu jasne upute i potaknuti ga da aktivno sudjeluje u radu grupe.
Potaknite učenika da sudjeluje u raspravi, neka ima mogućnost unaprijed se pripremiti. Ako učenik ne želi usmeno govoriti, omogućite mu druge načine sudjelovanja u raspravi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili spomenutu temu zadajte da istraže život i djelovanje Andrije Štampara. Neka rezultate istraživanja predstave u alatu Prezi.
Europeana: https://www.europeana.eu/hr (31.7.2023.)
"Valentina Tereškova" preuzeto s https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=60929 (31.7.2023.)
"Društva i bolesti" preuzeto s : https://dib.ffos.hr/2023/04/14/znanstveni-skup/ (31.7.2023.)
"Pobjede i porazi: borbe s pandemijama virusnih bolesti tijekom posljednjih stotinu godina", Martin Kuhar,Stella Fatović-Ferenčić, stručni članak, preuzeto s https://hrcak.srce.hr/file/346385 (31.7.2023.)
"Bioetika" preuzeto s https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=7730(31.7.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.