Na početku aktivnosti metodom oluja ideja učenici zapisuju do sada poznate informacije o megaprojektima (sve što su dosad čuli ili znaju o toj temi). Potom ih uputite da radom u parovima u svojim udžbenicima i u medijskim člancima, poput ovog na poveznici ili koje će sami pronaći na mrežnim stranicama, istraže što su megaprojekti. Pomozite učenicima s prijevodom riječi koje možda ne razumiju. Nakon toga porazgovarajte s učenicima jesu li stekli dojam što su megaprojekti, koja bi bila njihova glavna obilježja, na što sve utječe izgradnja jednog megaprojekta, jesu li vidjeli neki megaprojekt. Potom ih uputite da pogledaju videozapis, zatim porazgovarajte i o njihovu mišljenju o ulozi megaprojekata u razvoju prostora te što smatraju u kojoj mjeri megaprojekti doprinose gospodarskom razvoju, u kojoj mjeri njihova izgradnja negativno utječe na okoliš, jesu li ti megaprojekti održivi i slično. Svoja zapažanja i zaključke učenici zapisuju u digitalnom alatu Microsoft Word sustava Office 365.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Unaprijed najavite učeniku s teškoćama da istraži primjere megaprojekta kako bi lakše mogao sudjelovati u raspravi o toj temi.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim inače dobro surađuje.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz videozapis o temi aktivnosti. Prema potrebi zaustavljajte videozapis i provjeravajte razumijevanje ili ponavljajte ključne dijelove.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Office 365 Word. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da uz pomoć udžbenika i IKT alata istraže zašto neki megaprojekti ne uspiju. Učenici se mogu poslužiti i ovom poveznicom ili mogu sami pronaći podatke na mrežnim stranicama. Potom neka izdvoje neke razloge koji su im se učinili najznačajnijima i neka ih kratko argumentiraju. Svoja zapažanja neka unesu u razrednu bilježnicu koju je nastavnik zbog toga kreirao u digitalnom alatu Class Notebook.
Podijelite učenike u grupe i uputite ih da istraže megaprojekte izvan Europske unije. Svaka će grupa istražiti lokaciju i vrijeme izgradnje megaprojekta, cilj/svrhu izgradnje, njegove društveno-gospodarske učinke te njegove učinke na okoliš i ekološku održivost. Za istraživanje ih uputite na medijske članke poput Most Hong Kong-Zhuhai-Macao ili digitalne sadržaje poput Tri klanca te na samostalno pretraživanje mrežnih stranica. Pomozite učenicima s prijevodom riječi koje možda ne razumiju. Neka izdvoje i detaljnije istraže desetak megaprojekata u različitim dijelovima svijeta izvan Europske unije.
Nakon što su istražili megaprojekte, neka ih prikažu na karti koju će izraditi u alatu NatGeo Mapmaker. Neka prikažu lokaciju megaprojekta točkama uz koje će upisati o kojem je megaprojektu riječ i izdvojiti najvažnije značajke megaprojekta usmjeravajući se na društveno-gospodarske značajke i utjecaj na okoliš i ekološku održivost (npr. promjene u prostoru, utjecaj na onečišćenje itd.). Predstavnici grupa svoju će kartu predstaviti razredu, obrazložiti zašto su baš njih odabrali te navesti osnovna obilježja megaprojekata. Potom će svoje radove podijeliti s ostalim učenicima na društvenoj mreži Yammer.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Podsjetite učenika s teškoćama da je u prošloj aktivnosti već istraživao megaprojekte i ponovite mu bitne odrednice vezane uz tu temu te ga usmjerite ga na zadatak. Ako je potrebno, pripremite učeniku i grafički oblikovane pisane smjernice za rad na zadatku.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Ako mrežne stranice nemaju inkluzivni pristup, potaknite vršnjačku suradnju u grupi.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati NatGeo Mapmaker i Yammer. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u njegovu javnom izlaganju ako učenik ne izrazi želju za izlaganjem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da s pomoću poveznice i drugih IKT sadržaja prouče pet megaprojekata u izradi te za njih prikupe ključne informacije (gdje se grade, kada se planira kraj gradnje, troškovi gradnje, utjecaj na gospodarstvo, stanovništvo i okoliš i koji će biti njegov doprinos u tome). Potom neka svoja zapažanja objedine u prezentaciji izrađenoj u digitalnom alatu Wakelet i podijele je s ostalim učenicima na društvenoj mreži Yammer.
Započnite aktivnost razgovorom s učenicima o megaprojektima u Europskoj uniji. Upitajte ih jesu li u medijima čuli za neke megaprojekte u Europskoj uniji ili u Republici Hrvatskoj, a ako su čuli, što su čuli i o kojim je megaprojektima riječ. Također ih upitajte znaju li koja je uloga tih megaprojekata za društveno-gospodarski razvoj prostora te koje su posljedice izgradnje tih megaprojekata na okoliš. Upitajte ih jesu li imali prilike posjetiti neke od megaprojekata i kako su ih doživjeli. Kako su doživjeli njihovu važnost i bi li mogli istaknuti njihove pozitivne ili možda negativne učinke na prostor u kojem se nalaze?
Nakon toga podijelite učenike u grupe te svakoj grupi dodijelite temu istraživanja. Prijedlozi istraživačkih tema i izvora mogu biti megaprojekti u Europskoj uniji i Republici Hrvatskoj koji su spomenuti u udžbeniku. Učenike treba uputiti da istraživanjem hrvatskih i inozemnih portala prikupe informacije o vrijednostima tih megaprojekata, partnerima, društveno-gospodarskoj važnosti i ekološkom utjecaju ili mogu izdvojiti megaprojekte čije se dovršenje uskoro očekuje u Europskoj uniji pa mogu istražiti njihovu društveno-gospodarsku važnost, vrijednost projekta i na koji će prostor najviše utjecati, a na mrežnim stranicama mogu istražiti njihovu održivost i utjecaj na okoliš.
Učenici će svoje teme istražiti pretraživanjem hrvatskih i inozemnih portala te će rezultate istraživanja ukratko predstaviti infografikom izrađenom u digitalnom alatu Piktochart. Svaka će grupa svoju infografiku predstaviti ostalim učenicima u razredu. Zajedno prokomentirajte svaku infografiku te raspravite o tome koliko je važno razumjeti važnost megaprojekata na društveno-gospodarski razvoj i njihov utjecaj na okoliš.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama unaprijed pripremite za temu aktivnosti te mu dajte pisane upute za istraživanje megaprojekata u Europskoj uniji i Republici Hrvatskoj.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Potaknite međusobnu suradnju učenika u grupi.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Piktochart. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u njegovu javnom izlaganju infografike ako on sam ne izrazi želju. Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u završnoj raspravi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.