Prije provođenja aktivnosti u razredu, preuzmite besplatni predložak planera projekta s Ganttovim dijagramom programa Microsoft Excel te unesite sve aktivnosti koje prethode maturalnom putovanju, početne datume i očekivano trajanje svake aktivnosti.
Neki od prijedloga aktivnosti su:
- odabir destinacije,
- prikupljanje ponuda,
- roditeljski sastanak,
- skupljanje novca itd.
Porazgovarajte s učenicima o njihovim razmišljanjima o maturalnom putovanju. Neka vam kažu koji su, po njima, ciljevi maturalnog putovanja. Upitajte ih koji bi dio naše domovine htjeli posjetiti i zašto. Potaknite ih da navedu koje bi prirodne i/ili kulturne znamenitosti na odabranoj destinaciji htjeli posjetiti. Na koje bi se načine voljeli zabaviti i kojih se pravila ponašanja na putovanju trebaju pridržavati?
Predstavite učenicima Ganttov dijagram kao vrstu dijagrama koji služi za planiranje i praćenje pojedinih aktivnosti nekog projekta. Projicirajte unaprijed pripremljen dijagram i objasnite učenicima njegovu strukturu (vrijeme prikazano na apscisi, a aktivnosti na ordinati). Pokažite im način ispunjavanja dijagrama. Obratite im pozornost na to da prilikom unošenja datuma (Planirani početak) ili vremenskog intervala (Planirano trajanje) koriste mogućnost oblikovanja kategorije ćelije.
Prazan predložak planera projekta s Ganttovim dijagramom, koji ste prethodno snimili kao radnu knjigu programa Excel, postavite u zajedničku mapu u One Driveu i podijelite ga poveznicom s učenicima (prilagodite izgled tablice i kopirajte ju u pojedinačne listove prema broju grupa). Podijelite učenike u grupe i pojasnite im da će svaka grupa izraditi prijedlog izvedbenog plana maturalnog putovanja. Zadajte im regiju gdje će se putovanje realizirati (npr. Istra, srednja Dalmacija, Baranja, Međimurje…) i duljinu njegova trajanja (primjerice, tri dana, pet dana…). Obratite im pozornost na sve faze koje moraju planirati (put, obroci, razgledavanje znamenitosti, slobodno vrijeme…). Na istom mrežnom mjestu učenicima pripremite ogledni primjer ponude turističke agencije za maturalno putovanje, a, ako ste u mogućnosti, pripremite za svaku grupu primjer ponude za drugo područje. Koristeći ogledni primjer ponude i pretraživanjem informacija na internetu, učenici prvo pronalaze destinacije te kulturne i prirodne znamenitosti koje žele uvrstiti u svoj plan. Nakon toga ispunjavaju Ganttov dijagram upisivanjem pojedinih aktivnosti te planirani početak i trajanje svake od njih.
Nakon što sve grupe završe planiranje, slike svojih dijagrama postavljaju na digitalni zid u alatu Padlet, koji im podijelite poveznicom. Potom predstavnici grupa prezentiraju izrađene planove. Potaknite učenike da uoče razlike među ponuđenim rješenjima (planovima) pojedinih grupa, s osvrtom na udio pojedinih aktivnosti u planu i predloženim vremenskim trajanjem aktivnosti (jesu li učenici optimalno rasporedili aktivnosti i s ravnomjernim udjelom vremena za posjete/obilaske i slobodno vrijeme, odnosno je li njihov plan izvediv). Zajedničkom raspravom komentirajte rad svake grupe, a zatim organizirajte izbor najboljeg plana, tj. grupe koja je najbolje odradila zadatak. U tu svrhu omogućite reakcije i komentiranje pri otvaranju zida u Padletu. Naglasite im prednosti pravovremenog i kvalitetnog planiranja koje im omogućava korištenje Ganttova dijagrama.
Ukoliko učenici ne poznaju Ganttov dijagram, predstavite ga na jednom primjeru nevezanom uz maturalno putovanje na kojem ćete pokazati način njegova ispunjavanja. Uputno je da učenici po vašim smjernicama izrađuju isti dijagram korak po korak te da slijedom izrade ispitate razumijevanje i po potrebi ponovite nejasne dijelove (posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om). Zatim planirajte aktivnosti na predlošku planera projekta s tim dijagramom u programu Microsoft Excel.
Za izvođenje planiranih aktivnosti (korištenje poveznica, podataka na mrežnom mjestu, pretraživanje informacija na internetu, ispunjavanje Ganttova dijagrama) planirajte rad u paru s vršnjakom, naročito za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om, oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima s dogovorenim ulogama, ovisno o mogućnostima i ograničenjima pojedinog učenika.
Ukoliko je potrebno, učenicima s oštećenjima vida, s teškoćama čitanja ili intelektualnim teškoćama pripremite zasebne grafički prilagođene predloške s odrednicama plana maturalnog putovanja, kao i primjer ponude turističke agencije.
Za učenike, po potrebi, možete predvidjeti točno određenu poveznicu koju će pretraživati vezano uz neku od sastavnica plana iz koje će uzeti tražene podatke. Podatke s te poveznice također možete sažeti, grafički prilagoditi i kao takve dati učenicima (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama). Svoju regiju planiranu za putovanje mogu pokazati na geografskoj karti.
Učenicima s oštećenjima vida osigurajte opis Ganttova dijagrama i uočenih razlika među rješenjima grupa.
Ispitajte kako se učenici snalaze u korištenju planiranih digitalnih alata (Microsoft Excel, One Drive, Padlet) i po potrebi pojasnite nejasnoće za alat koji učenik koristi (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama).
Učenicima koji to žele, omogućite dovoljno vremena za prezentaciju izrađenih planova (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om ili PSA-om).
Za potrebe komentiranja učenicima možete ponuditi pitanja za pripremu (primjerice, učenicima s PSA-om i intelektualnim teškoćama).
Zainteresiranim učenicima poveznicom podijelite dijagram koji ste izradili na početku aktivnosti. Uputite ih da u suradnji s razrednikom dopune aktivnosti i termine njihova provođenja. Zadajte im da tijekom godine bilježe stvarne početke i duljinu trajanja pojedinih faza i povremeno ga predstave na satovima razrednika.
Uputite učenike da kod kuće razgovaraju sa svojim ukućanima, rodbinom i susjedima o eventualnom posjedovanju viška repromaterijala koji bi mogli iskoristiti u školi (npr. šperploča, balza, tvrdi karton, plastika, sitniji metalni dijelovi i slično) te da ga u tom slučaju donesu u školu.
Pitajte učenike: Kojim se materijalima grade kuće, zgrade, mostovi, tornjevi i slično? Kojim biste materijalima izveli konstrukciju mosta? Kojim biste materijalima izveli konstrukciju krova obiteljske kuće? Moraju li obiteljske kuće imati kosi krov? Koliko dugo traje gradnja kuće ili zgrade? Je li za gradnju općenito stambenih objekata potrebna organizacija posla i vremena? Mogu li se određeni poslovi u procesu gradnje preskakati? Može li im se mijenjati redoslijed?
Podijelite učenike u nekoliko grupa i dajte im zadatak da od repromaterijala koji su donijeli u školu, ili ste ih prikupili unutar škole, izrade makete stambenih objekata (npr. maketu montažne kuće, klasične kuće, kuće s ravnim krovom, zgrade i slično). Zadajte im da pretraživanjem internetskih stranica, a prema ključnim pojmovima - 'ušteda energije stambenih objekata' (naglasak na stiroporu i staklenoj - kamenoj - vuni) i 'poticaji za izgradnju stambenih objekata' - istraže kakvi se stambeni objekti mogu graditi uz poticaje države i koji se materijali na njima primjenjuju za uštedu energije. Učenici rezultate svojih istraživanja mogu zapisivati na papir u bilježnicu ili mogu voditi bilješke u zajedničkom dijelu razredne OneNote bilježnice. U njoj pripremite zasebne stranice prema broju grupa te objavite zadatke i smjernice za rad. Učenici unutar grupa prije izrade makete kreiraju Gantov dijagram u kojem će planirati svoje aktivnosti izrade makete prema redoslijedu izvršavanja i potrebnom vremenu za njihovo izvršavanje. Učenici Gantov dijagram kreiraju u digitalnom alatu Canva (predložak Gant Chart).
Učenici će svoje makete po grupama prezentirati u najviše pet minuta s osvrtom na korištene graditeljske materijale i njihovu opravdanost prema ključnim elementima: mogućnost provedbe Gantovog dijagrama, moguće uštede i mogućnosti poticaja od državnih institucija.
Ispitajte razumiju li učenici pojam repromaterijala (naročito učenici s jezičnim i intelektualnim teškoćama) te im na tu temu prikažite slikovno-tekstualnu shemu.
Učenicima za pojedina uvodna pitanja možete dati predloške s odgovorima za izbor te nakon uratka povedite s njima planirani razgovor o materijalima i trajanju pojedinih gradnji i slično (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Učenike, prema potrebi, organizirajte u parove s vršnjacima za provođenje aktivnosti izrade maketa. U svakom slučaju, predvidite konkretne zadatke ovisno o ograničenjima i mogućnostima, a učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise koraka u radu.
Učenicima dodijelite određenu poveznicu za istraživanje postavljenog zadatka vezanog uz jedan ključni pojam prema smjernicama u formi pitanja koje možete dati na predlošku (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama čitanja ili ADHD-om). U istu svrhu možete im prirediti grafički sređene sažetke s određene poveznice ili poveznica.
Prije kreiranja Gantova dijagrama, ispitajte znaju li učenici što je taj dijagram i znaju li ga kreirati. Prema potrebi, na jednom primjeru demonstrirajte njegovu izradu i ispitajte razumijevanje slijedom koraka.
Učenicima omogućite dovoljno vremena za pripremu i prezentaciju maketa uz pomoć pitanja, ukoliko žele u njoj sudjelovati (učenicima s ADHD-om, jezično-govornim teškoćama ili PSA-om).
Učenicima koji žele znati više, zadajte da na postojeće izrađene makete osmisle i dodaju minimalno jedan inovativan način primjene tehnologije; primjerice, da na krov kuće postave solarnu elektranu ili implementiraju pametnu rasvjetu (LED) korištenjem napredne tehnologije (Arduino).
Razgovarajte s učenicima o obilježjima socijalnih pripovijetki, romana i pjesama. Prisjetite se obrađenih književnih odlomaka te potaknite učenike da govore o svojim dojmovima i stavovima prema društvenim problemima koje su uočili u djelima, ali i o postojećim problemima u svojoj okolini. Na papir većeg formata markerom zapišite učenička zapažanja. Pitajte ih koje su osobe posvetile svoj život širenju poruka mira i jednakosti, ali i pomogle svojim djelima u borbi protiv siromaštva. Pokažite im slike Majke Tereze, Emily Greene Balch, Wangari Maathai, Malale Yousafzai i dr. Informirajte učenike kako su sve one dobitnice Nobelove nagrade za mir jer su se borile za ljudska prava i protiv siromaštva.
Podijelite učenike u grupe sa zadatkom da osmisle na koje bi sve načine mogli pomoći siromašnim osobama u svojoj lokalnoj zajednici. Predstavnici grupa iznose svoje prijedloge. Zapišite prijedloge grupa na papir. Najavite učenicima mogućnost osnivanja zaklade za siromašne koja bi aktivno djelovala cijelu školsku godinu kroz niz predloženih aktivnosti. Objasnite im da je projekt potrebno detaljno opisati i osmisliti korake, ali i predvidjeti vrijeme za provođenje svih aktivnosti.
Svakoj već formiranoj grupi dajte zadatak da u digitalnom kolaborativnom alatu Creately odaberu predložak Gantova dijagrama (Gant chart high level project plan) te u njemu predvide četiri faze projekta: organiziranje školske zaklade za siromašne i poduzetničke aktivnosti zaklade (1. polugodište), poduzetničke aktivnosti zaklade (2. polugodište) te završnu procjenu rada zaklade. Unutar svake faze, grupe razrađuju aktivnosti, razvrstavaju zaduženja i određuju vremensko trajanje svake aktivnosti. Alat omogućava grafičko povezivanje elemenata (u ovom slučaju, faze projekta i projektnih aktivnosti u pojedinim fazama).
Tako, primjerice, u fazi organiziranja učenici mogu formirati četiri koraka: 1. razgovor predsjednika s ravnateljem/ravnateljicom, 2. pisanje molbe i projektnog plana za pokretanje Zaklade, 3. sastanak s Vijećem učenika i Vijećem roditelja, 4. odluku o početku rada Zaklade. Potaknite učenike da organiziraju poduzetničke akcije kojima će prikupiti sredstva kao što su izrada i prodaja božićnih ukrasa na božićnom sajmu, sadnja i prodaja začinskog bilja iz školskoga vrta, izrada i prodaja sapuna i svijeća, organiziranje večeri donacije prikazivanjem dramske predstave učenika ili organiziranje prodajne izložbe učeničkih likovnih radova na temu siromaštva, humanosti ili neku drugu temu po izboru učenika, organiziranje večeri talenata škole u kojima će učenici pokazati svoje plesne, glumačke, glazbene i druge talente itd. Nakon rada u razradi projektnih aktivnosti, predstavnici grupa prezentiraju prijedlog projektnih aktivnosti, a učenici ostalih grupa komentiraju. Nakon izlaganja, učenici odabiru najbolji projektni plan u koji mogu ugraditi dodatne aktivnosti.
Potaknite učenike da na posebnom papiru zapišu koji bi bili produkti njihova rada koje mogu predstaviti na školskim internetskim stranicama ili u infokutku školskih aktivnosti o radu i akcijama školske zaklade. To mogu biti radijske emisije, videomaterijali, prezentacije, fotoizložbe, stranica školske zaklade, izvješća ili intervjui s osobama kojima su pomogli, ali i članovima zadruge. Potaknite učenike na osnivanje školske zaklade za siromašne te usmjeravajte i pratite učenički rad i zalaganje u njihovim poduzetničkim akcijama.
U svim aktivnostima učenicima s oštećenjima vida po potrebi osigurajte ključne zvučne opise vizualnih prikaza (primjerice, dobitnika Nobelove nagrade za mir i ljudska prava protiv siromaštva, primijenjenih videomaterijala, organiziranih fotoizložbi i sl.) i omogućite im da opipom i mirisom upoznaju važna sredstva rada ili gotove proizvode (primjerice, za božićne ukrase, sapune i svijeće, začinsko bilje itd.).
U planiranju rada u grupama, vodite brigu da pri razvrstavanju učenici u aktivnostima sudjeluju prema svom izboru te sukladno svojim mogućnostima i ograničenjima. Po potrebi organizirajte rad u paru s vršnjakom. Učenici s oštećenjima vida ili motoričkim oštećenjima, primjerice, mogu diktirati vršnjaku svoje prijedloge za razradu plana ili poduzimanje poduzetničkih akcija u kojima će sudjelovati u dijelovima u kojima mogu biti uspješni. Učenici s intelektualnim teškoćama, PSA-om ili ADHD-om mogu raditi po zadanim smjernicama, ponuđenim pitanjima ili konkretiziranim dijelovima poduzetničkih akcija.
Potaknite učenike da pripreme izlaganje o predviđenim aktivnostima za pokretanje školske zaklade za siromašne te cijeli projekt u Gantovu dijagramu prezentiraju ravnateljici i članovima školskog odbora.
Povedite razgovor s učenicima o tome koliko često dobivaju džeparac i na koji ga način troše. Štede li koji dio? Imaju li neki cilj za koji štede? Prije gledanja videa koji slijedi, uvedite ciljani vokabular i porazgovarajte o prioritetima koje učenici imaju kad je riječ o štednji. Uputite ih da će pogledati video o trošenju džeparca. Tijekom gledanja videa, učenici zapisuju za što djeca na Novom Zelandu štede novac i to uspoređuju s Hrvatskom. Poslije gledanja, provjerite razumijevanje ciljanog vokabulara (saving, goal, pocket money…).
S učenicima nastavite razgovor o trošenju džeparca i štednji. Navedite ih da objasne koji su sve izvori iz kojih dobivaju džeparac (rođendani, blagdani, obavljanje poslova…). Pitajte ih čega su se spremni odreći kako bi uštedjeli džeparac koji dobiju. Jesu li to slatkiši, grickalice, bonovi za mobitel ili možda kodovi za igrice? Osim odabranog načina štednje, potaknite učenike da osmisle i načine zarade džeparca. Pitajte ih mogu li ukućanima ili susjedima obavljati sitne poslove po kući ili možda pokrenuti mali projekt poput prodaje starih igračaka ili vlastitih rukotvorina. U zajedničkom dijelu razredne OneNote bilježnice pripremite im interaktivni aplet ‘’Štednja’’ izrađen u alatu Geogebra. Neka kratko istraže aplet i njegove funkcionalnosti. Uputite ih neka, koristeći klizače i upisnike (tekstualna polja) u apletu, odrede vrijednost koju žele štedjeti, kao i vrijeme koje će im biti potrebno da za prethodno utvrđen cilj uštede dovoljan iznos. Učenici će u posljednji upisnik upisati predmet po želji za koji žele određeno vrijeme štedjeti. Zatim pomiču klizač kako bi dobili informaciju za koje će vrijeme uštedjeti zadani iznos. Po završetku zadatka, učenici predstavljaju svoju ideju ostalim učenicima i govore o vremenu i načinu uštede novca za zadani cilj.
Prije gledanja videa koji slijedi, uvedite ciljani vokabular i s učenicima porazgovarajte o postavljanju vlastitih prioritetnih zadataka. U sljedećem dijelu uputite učenike da pogledaju video o prioritetima, koji će im pomoći u planiranju vremena i izradi dnevnog i tjednog plana rada i rasporeda aktivnosti. Poslije gledanja videa, provjerite razumijevanje ciljanog vokabulara (prioritize, activities…). Upitajte učenike imaju li i na koji način izrađuju svoj plan rada i organiziranja aktivnosti tijekom dana. Uputite ih da će njihov sljedeći zadatak biti izraditi svoj plan svih tjednih aktivnosti u koji će uključiti i plan svojih financija (troškova i štednje). Plan izrađuju koristeći alat Sutori uz pomoć kojeg će, kreirajući osobnu vremensku crtu, imati pregled svojih svakodnevnih aktivnosti, što će im pomoći u optimalnoj organizaciji slobodnog vremena, ali i upravljanju svojim financijama na tjednoj bazi. Po završetku, poveznicu na plan objavljuju u zajedničkoj OneNote bilježnici kako bi bio dostupan svima, a nekoliko učenika predstavlja svoj plan ostalim učenicima s naglaskom na načine na koji su organizirali svoje financije, što se može iskoristiti za vršnjačko vrednovanje.
Prije gledanja planiranih videa, s učenicima unaprijed možete provjeriti razumijevanje ciljanog vokabulara te im ponuditi predložak s riječima na koji će se zapisati njihovo značenje (primjerice, za učenike s intelektualnim teškoćama). Učenicima s oštećenjima vida po potrebi osigurajte zvučne opise crteža iz videa, a učenicima s oštećenjima sluha pisani zapis.
Po potrebi, na primjeru demonstrirajte upotrebu digitalnog alata Geogebra i Sutori i organizirajte rad u paru s vršnjakom za učenike koji trebaju podršku u nekim dijelovima planiranih aktivnosti (posebno učenici s oštećenjima vida, motoričkim oštećenjima i intelektualnim teškoćama).
Učenicima omogućite dovoljno vremena za predstavljanje svoje ideje (vezane uz načine i vrijeme uštede novca) ili svog financijskog plana, u čemu im može pomoći predložak s pitanjima koji učenicima možete dati i na početku provođenja tih aktivnosti (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama, PSA-om, ADHD-om ili intelektualnim teškoćama).
Uputite učenike da će izraditi plan financija za svoje kućanstvo. Za taj zadatak koriste interaktivni aplet ‘’Kućni proračun’’ izrađen u alatu Geogebra. Po završetku, predstavljaju svoj rad ostalim učenicima.
Addiko Bank. Kako razgovarati s djecom o novcu (21.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.