Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Za put oko svijeta ne treba raketa

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • TZK: narodni ples
  • ENG: mystery skype, videokonferencija
  • INF: digitalni sadržaji, suradničke aktivnosti
  • TAL: slobodno vrijeme
  • IZVAN: eTwinning projekt, starije osobe, tehnologija
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Evo nas kod vas

S učenicima pokrenite razgovor o drugim kulturama i njihovoj tradiciji. Trebamo li danas putovati da bismo tako obogatili svoj život. Najavite im putovanje u Norvešku i to putem videozapisa norveškog plesa u trajanju od 1:53 min.

Potaknite učenike da kod kuće na mrežnim stranicama istraže koji je naš narodni ples u osnovnim koracima sličan koracima iz norveškog narodnog plesa. Neka usporede korake i pronađu sličnost s norveškim tradicionalnim plesom.

Učenike podijelite u dvije grupe. Jedna grupa uči osnovne korake tradicionalnog norveškog plesa, a druga grupa osnovne korake iz odabranog hrvatskog narodnog plesa.

Neka učenici svojim mobilnim uređajima snime uvježbane plesove. Zajedno s učenicima istražite i pronađite školu u Norveškoj kojoj ćete poslati mail s pozivom za suradnju i snimkama plesa. U slučaju uspješne suradnje pokušajte organizirati razmjenu s učenicima iz Norveške.

Prije korištenja snimki upozorite učenike na Opću uredbu o zaštiti podataka (GDPR). Za korištenje videozapisa učenika, odnosno njihovih osobnih podataka, u suradnji s norveškom školom treba pripremiti privolu koju će zbog maloljetnosti učenika potpisati roditelji.

Postupci potpore

U aktivnosti gledanja videozapisa učenike s oštećenjem vida stavite sjediti ispred izvora videa te im opišite vizualne sadržaje videa. Tijekom rada kod kuće učenik s oštećenjem vida može raditi u paru s drugim učenikom koji će mu opisivati i demonstrirati plesove kako bi mogli pronaći sličnosti. Učeniku s motoričkim oštećenjem prilagodite korake i odredite mu lakši ples koji može izvesti unatoč oštećenjima. Ako nije u mogućnosti plesati, može snimati učenike kako plešu ili sudjelovati u najavi videozapisa i predstaviti ples koji će učenici snimati. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka urede videozapise koristeći alat ThingLink . U videozapise mogu ugraditi interaktivne elemente, primjerice tekst u kojem će opisati geografsko porijeklo plesa i sl.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Evo nas kod vas

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.8.3. Razlikuje slobodno, aktivno i proaktivno ponašanje/djelovanje.
  • OŠ TZK A.8.1. Samoinicijativno primjenjuje stečena motorička znanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Gdje sam? Where am I? Kde som?

U suradnji s nastavnikom geografije ponudite svojim učenicima mogućnost Mystery Skype videokonferencije s učenicima iz neke europske ili svjetske države. Učenici ne bi trebali znati da ćete odabrati neku slavensku državu npr. Bugarsku, Slovačku, Češku, Poljsku, Rusiju… jer se dio aktivnosti odnosi na sličnosti i razlike naših materinskih jezika.

Mystery Skype je oblik videokonferencije u kojoj učenici pogađaju gdje se nalaze njihovi partneri na način da, naizmjence i isključivo koristeći Da-Ne pitanja na engleskom jeziku, pogađaju u kojem dijelu svijeta (državi, gradu) se nalaze njihovi partneri. Primjer pitanja: Are you located in Europe? Are you in the south of Europe? Are you bordering Germany? Are you in Asia? Does your flag have a red colour in it?... Ovakav način uključuje dodatan istraživački rad, kritičko promišljanje, poznavanje geografskih vještina kao i uvježbavanje vokabulara i sastavljanja što konkretnijeg pitanja na engleskom jeziku. Partnere možete pronaći na društvenim mrežama (Facebook, Twitter).

Učenike podijelite u manje grupe (do 3 učenika) koje su zadužene za pojedine aktivnosti. Jedan od načina je da aktivnosti napišete na ploču te pozovete učenike da se dobrovoljno jave za pojedinu aktivnost ovisno o njihovom afinitetu. Prije toga pojasniti učenicima obaveze u pojedinim aktivnostima. Vodite računa da u svakoj grupi imate otprilike isti broj učenika i da su svi podjednako aktivni. Moguće aktivnosti za grupe su: traženje lokacije pomoću Google Karte, pretraživanje po atlasu, kreiranje kvalitetnih DA-NE pitanja, postavljanje pitanja, odgovaranje na pitanja, bilježenje pogođenih odgovora na ploči, skrivanje kamere držeći obavijest na papiru npr. “We are thinking”, itd. Svakako savjetujte učenike da tijekom aktivnosti komuniciraju na engleskom jeziku kako ne bi odali svoju lokaciju partnerskoj školi svojim materinskim govorom.

Kad škole pogode lokacije videokonferencijskih partnera, učenicima podijelite poveznicu na tablicu izrađenu u Google Dokumentima u kojoj će jednostavne engleske rečenice prevoditi na materinski jezik i to učenici pojedine škole u svom stupcu. U pripremi s kolegom/kolegicom iz druge škole dogovorite optimalan broj rečenica (jedna rečenica u jednom retku) kako bi učenici radili u paru. Dodajte još jedan stupac u kojem će po jedan par iz svake škole pisati slične riječi iz napisanih prijevoda. U prvom stupcu su rečenice na engleskom, u drugom prijevodi na hrvatskom, u trećem prijevodi rečenica škole partnera, a četvrti za usporedbu sličnih riječi.

Predstavnici učenika iz obje škole će putem Skypea pročitati sve tri inačice rečenica kako bi na ovaj način provjerili i usporedili točan izgovor i naglasak prevedenih rečenica na materinskim im jezicima. Učenici iz Hrvatske uvježbavaju izgovor rečenica na jeziku škole partnera i obrnuto.

Za kraj učenicima pripremite izlazne kartice u obliku 3, 2, 1. pitanja.

Npr. 3 interesting things I learned today, 2 questions I would still like to ask my online partners, 1 phrase or a word in a partner school’s mother tongue that stuck with you the most.

Učenici obiju škola svoje komentare mogu upisati na Lino oglasnoj ploču koju ste za njih prethodno kreirali.

Aktivnost možete provesti u sklopu obilježavanja Europskog dana jezika.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama, ranije najavite ovu aktivnost kako bi se mogli pripremiti za videokonferenciju na engleskom jeziku. Možete im pripremiti pitanja i odgovore te vokabular koji će se koristiti tijekom razgovora. Učenika s oštećenjem vida i učenika s PSA pripremite na videokonfenrecijski poziv opisujući im s kim će razgovarati i jasno im opišite kako će taj razgovor izgledati te o ćemu će razgovarati. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte podršku komunikacijskog posrednika u nastavi. Pripremite partnere iz drugih škola i upoznajte ih s teškoćama svojih učenika koji će sudjelovati u videokonferanciji. Učenicima s teškoćama pružajte podršku tijekom videokonferencijskih poziva. Za učenike s teškoćama možete dogovoriti pitanja i teme razgovora s drugim partnerima kako bi se mogli dobro pripremiti vokabularom i znanjem za pojedinu temu. Za učenike s PSA važno je takvu aktivnost najaviti na vrijeme i pripremiti na videokonferecijski poziv. Učenicima s teškoćama važno je ponoviti pravila socijalno prihvatljivog ponašanja tijekom videokonferencije. Tijekom podjele zaduženja vodite računa o učenikovim teškoćama te, ovisno o njegovim mogućnostima, odredite koje će zaduženje dobiti. Tijekom aktivnosti pružajte verbalnu podršku učenicima s teškoćama. Važno je da učenik s teškoćama bude aktivan u ovakvoj aktivnosti te da se osjeća uspješnim. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka kreiraju interaktivnu kartu u digitalnom alatu Genially unutar koje će navesti najosnovnije podatke o provedenoj videokonferenciji, a koje su učenici razmijenili o državama: znamenitostima, glavnim gradovima te sličnostima i razlikama između jezika i dr.

Učenicima podijeliti zaduženja tijekom provedbe aktivnosti. Neki mogu pretraživati lokaciju pomoću Google Karte, neki po atlasima, neki bilježiti što se do sada pogodilo. Pojedini učenici mogu biti oni koji će kreirati pitanja i postavljati pitanja, a neki koji će s da ili ne odgovarati na pitanja partnerske škole. Svakako savjetujte učenike da tijekom aktivnosti komuniciraju na engleskom jeziku kako ne bi odali svoju lokaciju partnerskoj školi svojim materinskim govorom.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Gdje sam? Where am I? Kde som?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ A.7.4. Učenik sudjeluje u planiranome i jednostavnome neplaniranom razgovoru poznate tematike.
  • OŠ (1) EJ B.7.2. Učenik objašnjava proces vlastitoga učenja tijekom međukulturnoga iskustva.
  • OŠ (1) EJ B.7.3. Učenik primjenjuje osnovne društveno-jezične funkcije jezika koristeći se jednostavnim izrazima.
  • OŠ (1) EJ C.7.1. Učenik izabire i primjenjuje osnovne kognitivne strategije učenja jezika primjerene različitim zadatcima.
  • OŠ (1) EJ C.7.3. Učenik izabire i primjenjuje osnovne društveno-afektivne strategije učenja jezika primjerene različitim zadatcima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

EU foto-mozaik

U okviru eTwinning projekta o kulturnoj baštini partneri će izraditi zajednički fotomozaik. Pri tome će učenici upoznati kulturnu baštinu svog grada, svoje zemlje kao i drugih zemalja. Tako mogu procijeniti bogatstvo vlastite baštine te otkriti zašto je važno poštivati je i zaštititi, ali i upoznati se s kulturom drugih zemalja.

Učenici moraju imati što veći broj fotografija potrebnih za izradu mozaika. Fotografije će biti iz vlastite arhive učenika. Mogu biti crno-bijele kao i slike u boji. Putem istraživanja i grupnog rada otkrivat će materijalnu i nematerijalnu kulturnu baštinu grada, županije i države kako bi se pripremili za fotografiranje zanimljivih sadržaja, odnosno prikupljanje starijih fotografija koje mogu skenirati. Fotografije se pohranjuju u zajedničku mapu na Google Disku gdje su raspoređene u podmape prema zemljama partnerima. Učenici imaju pristup svim fotografijama kako bi ih pregledali i upoznali kulturnu baštinu europskih vršnjaka. Također mogu provjeriti jesu li fotografije originalne, a ne preuzete s interneta putem alata Google Images ili TinEye. Učenici imaju autorsko pravo na svoje fotografije na mozaiku kao i na ukupan mozaik.

Mnoštvo fotografija sastavlja se u oblik određene slike, primjerice Zagrebačke katedrale, o čemu timovi samostalno odlučuju. Partneri kreiraju foto mozaik putem alata Mosaically. Objavljuju ga na mrežnim stranicama škola partnera i TwinSpaceu eTwinning projekta. Za odabir najprepoznatljivijeg mozaika u Formsu pripremite upitnik za učenike.

Postupci potpore

Učeniku s oštećenjem vida u ovoj aktivnosti omogućite rad u paru s vršnjakom iz razreda koji će mu opisivati slike i pružati podršku u izvršavanju zadatka skupljanja fotografija. Učenicima s teškoćama demonstrirajte korištenje digitalnih alata koji su potrebni u ovoj aktivnosti. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

U želji da imaju kvalitetni tiskani fotomozaik, učenici će istražiti mogućnosti ispisa fotomozaika kao plakata većeg formata. Plakate će postaviti u školi te pokloniti turističkoj zajednici grada i gradskoj kući.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

EU foto-mozaik

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ C.8.3 Učenik dizajnira, razvija, objavljuje i predstavlja radove s pomoću sredstava informacijske i komunikacijske tehnologije primjenjujući suradničke aktivnosti.
  • OŠ C.8.2 Učenik samostalno pronalazi informacije i programe, odabire prikladne izvore informacija te uređuje, stvara i objavljuje/dijeli digitalne sadržaje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

#restoacasa

Potaknite raspravu motivacijskim pitanjem, odnosno olujom ideja na sintagmu nastava na daljinu: koje su prve asocijacije koje vam padaju na um kada spomenemo nastavu na daljinu? Kakvi su vaši dojmovi? Koje su prednosti, a koji su nedostatci? Što mislite, kako je taj oblik nastave izgledao i funkcionirao u Italiji?

Putem eTwinninga, koji će vam služiti samo kao platforma, povežite se sa školom ili sa školama u Italiji kako bi učenici izmijenili iskustva i svoje dojmove.
Uputite učenike da koristite il presente, il passato prossimo, il futuro semplice i/ili il condizionale semplice te poznat vokabular.

Kao motivacijsku aktivnost provedite pisanje činkvine koristeći Word Online kojom bi učenici svojim riječima opisali nastavu na daljinu. Pri tome učenicima preporučite korištenje usvojenih imenica, glagola i prijedložnih sintagmi. Učenici neka rade u timovima, a svaki član tima neka ima svoju ulogu. Primjerice, jedan član neka bude zadužen za zapisivanje ideja svih članova tima, drugi neka pazi na gramatičku točnost, treći neka obrati pozornost na pravopisnu točnost, a četvrti neka bude zadužen za unošenje činkvine u digitalni alat uz sugestije ostalih učenika vezane uz grafičko oblikovanje. Nakon što ih napišu, neka ih pročitaju u razredu.

Neka učenici razmijene iskustva o nastavi na daljinu pomoću kratkog i jednostavnog vođenog razgovora na talijanskom jeziku pri čemu će uvježbavati do sada usvojene gramatičke strukture te vježbati uporabu određenih obrazaca uljudnog ophođenja putem Skypea pazeći na pravogovornu i gramatičku normu u jednostavnim rečenicama na talijanskom jeziku. S učenicima dogovorite način na koji će prezentirati rezultate, redoslijed govorenja i napravite detaljan scenarij provedbe Skype susreta. U razgovor uključite sve učenike po timovima kako bi osigurali da svaki učenik ravnopravno i aktivno sudjeluje u Skype susretu. Neka svojim virtualnim prijateljima predstave virtualni model nastave u Hrvatskoj pomoću činkvine pazeći na pravilnu uporabu i pisanje imenica, glagola, pridjeva i imenica, kao i svoj dojam o virtualnom modelu nastave. Nakon Skype susreta neka postojeći timovi naprave Vennov dijagram u kojem će istaknuti prednosti i nedostatke nastave na daljinu te usporediti nastavu na daljinu u Hrvatskoj i Italiji uz smjernice, odnosno sljedeće podteme: snalaženje u virtualnoj učionici, načini pristupa nastavnim sadržajima, zanimljivost nastavnih sadržaja, način komunikacije učenika i učitelja, provjeravanje, kreativno vrednovanje, poteškoće i problemi s kojima su se susreli u nastavi. Napravljeno objavite na eTwinningu gdje će svi učenici međusobno komentirati uratke.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potpitanjima i sugestijama uključite u uvodni razgovor. Učenicima sat ranije možete pripremiti sažetak s glagolskim vremenima i vokabularom kako bi se bolje pripremili za razmjenu iskustva i dojmova sa školama u Italiji. Tijekom rada u timovima, učenika s teškoćama stavite u tim vršnjaka koji mu mogu pomoći. Podjelu zadataka nemojte prepustiti učenicima nego im vi odredite ulogu i zadatak kako bi učenik s teškoćama dobio zadatak u kojem može uspješno pridonijeti radu tima s obzirom na svoje mogućnosti. Kod rada u Wordu online osigurajte da učenik s oštećenjem sluha radi zadatak u kojem može sudjelovati, zadatak prilagodite njegovoim teškoćama te osigurajte komunikacijskog posrednika u radu. Tijekom Skype razgovora učeniku s oštećenjem sluha omogućite da sudjeluje u razgovoru tako mu osigurate prijevod na znakovni jezik ili dopisivanje putem Skypea na talijanskome kako bi se vidjela gramatička i pravopisna točnost. Važno je da bude aktivan član tima i da se u tome osjeća uspješno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Za učenike koji žele znati više pokrenite na eTwinning forumu raspravu o slobodnom vremenu u periodu nastave na daljinu i zanimljivim aktivnostima u vrijeme izolacije.

Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

#restoacasa

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) TJ A.8.2. Učenik govori kratak i jednostavan tekst poznate tematike ili na temu od osobnoga interesa.
  • OŠ (1) TJ A.8.4. Učenik sudjeluje u kratkome i jednostavnome razgovoru.
  • OŠ (1) TJ B.8.2. Učenik primjenjuje obrasce uljudnoga ophođenja na talijanskome jeziku te pristupa otvoreno i radoznalo novim sadržajima i situacijama.
  • OŠ (1) TJ C.8.1. Učenik razvija samopouzdanje i kritičko mišljenje pri korištenju jezičnih djelatnosti talijanskoga jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

“Klikaju” li bake i djedovi?

Na eTwinningu pronađite partnera iz neke europske škole gdje se priča francuskim jezikom, primjerice iz Francuske, Belgije ili neke druge zemlje. Online projekt započnite s minimalno jednim ili dva učitelja. Na eTwinning portalu možete saznati sve detalje o registraciji i projektima. Projekti na eTwinningu mogu trajati samo nekoliko dana ili čak godinu dana pa je dobro da učitelj, prije pokretanja zahtjeva za otvaranjem novog Twinspace prostora za projektnu suradnju, ima pripremljenu ideju i partnera. Da bi projekt bio odobren, učitelj treba imati vlastiti eTwinning profil unutar kojeg će napraviti prijedlog svog projekta te ga poslati AMPEU na odobravanje, a sve to radi putem online obrasca. Nakon što projekt bude odobren, učenicima kreirajte korisničke račune s lozinkom te ih pozovite da se priključe Twinspace stranici njihovog projekta.

Kroz ovaj mini projekt obradite temu "Odnos starijih osoba prema tehnologiji". U dogovoru s učiteljem partnerom, učenicima zadajte da se na Twinspaceu dopisuju sa svojim vršnjacima kako bi dogovorili pitanja za upitnik o korištenju tehnologije za svoje starije ukućane, bake, djedove i sl., a starije od 65 godina. Zadajte im, u dogovoru s partnerom iz druge škole, da naprave po 10 pitanja o korištenju tehnologije. Ista pitanja hrvatski učenici pišu na svom jeziku, a francuski učenici na svom jeziku. Dvojezični upitnik učenici izrađuju u Google Formsu. Učenici će u upitnik uključiti i starosnu dob ispitanika podijeljenu u nekoliko dobnih skupina, kako bi se usporedna analiza korištenja i pristupa tehnologiji starijih osoba iz Hrvatske i zemlje partnera povezala i s njihovom dobi. Za prikaz rezultata svakako neka koriste i dijagrame.

Na temelju zaključaka iz upitnika neka svaka škola detektira problem te neka napravi akcijski plan za pomoć starijim osobama u prilagodbi tehnologiji, primjerice kratka radionica u školi o osnovama korištenja tehnologije za bake i djedove, individualna poduka kod kuće...

Sve aktivnosti iz akcijskog plana dokumentirajte putem fotografija, naravno uz privolu za fotografiranje koju im naprijed pripremite. Od fotografija napravite online izložbu koristeći Google Slike (album) te poveznicu objavite na Twinspaceu. Neka svoj projekt učenici predstave 1. listopada jer se tada obilježava Međunarodni dan starijih osoba. U dogovoru s učiteljem iz partnerske škole napravite mini izložbu s fotografijama i dijagramima te ih postavite u predvorje škole ili u učionicu francuskoga jezika da ih svi učenici i učitelji mogu vidjeti.

Na kraju projekta neka učenici fotografiraju izložene slike i dijagrame te ih postave na Twinspace. Zajedno s učiteljem iz partnerske škole pripremite kratki upitnik za učenike u Google Formsu o zadovoljstvu sudjelovanjem u ovom projektu. Na Twinspaceu podijelite rezultate upitnika, a učenici neka ih komentiraju.

Izvannastavna aktivnost

“Klikaju” li bake i djedovi?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti, sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Razmijeniti svoja mišljenja o tehnologiji koju koriste starije osobe.
  • Upoznati učenike strance putem Twinspacea.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Francuski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Suradnja na e-Twinningu, eTwinning. Self Teaching Material. (20.5.2020.)

e-Škole. Videokonferencije u nastavi. (5.8.2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.