Zadajte učenicima da u pretraživač Google upišu pojam rekurzija. Neka vas obavijeste ako pritom dožive nešto neuobičajeno. Naime, unatoč tomu što je pojam ispravno napisan, Google nas ispravlja i tako unedogled.
Rekurziju možete usporediti sa sanjanjem u snu. Film koji to odlično opisuje zove se Početak (engl. Inception, 2010.). Također, rekurziju možete usporediti s brokulom, koja se sastoji od mnoštva manjih brokula.
Na kraju, učenicima pokažite videozapis u kojemu se pobliže objašnjava taj fenomen i prikazuje ga se u programskom jeziku Python. Neka učenici u parovima istraže internet u potrazi za rekurzivnim problemima, primjerima rekurzije u prirodi, fraktalima i slično. Neka u programu za izradu prezentacija izrade prezentaciju te je prenesu u razrednu mapu na servisu OneDrive. Izradite listić s kriterijima vrednovanja prezentacije te ga podijelite učenicima. Primjerice, učenicima koji pronađu više primjera rekurzije u prirodi može se dodijeliti više bodova nego onima koji ih pronađu manje. Također, može se ocjenjivati i sam izgled prezentacije, primjerice, kreativnost i uporaba alata. Neka učenici vršnjački ocijene tuđe radove prema zadanim kriterijima uz međusobno poštovanje.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz videozapis. Za učenika s oštećenjem sluha potrebno je osigurati titl na videozapisu koji namjeravate prikazati.
Pri uvođenju novih pojmova osigurajte vizualnu podršku ako je učeniku s teškoćama ona potrebna.
Prilikom podjele učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu.
Učeniku s teškoćama ponovite upute za izradu prezentacije. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku.
Provjerite s učenikom s teškoćama treba li mu dodatno pojašnjenje kriterija za vrednovanje prezentacija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresiranim učenicima zadajte da istraže rekurzivnu apstraktnu strukturu podataka – binarno stablo. Neka pripreme kratko izlaganje posvećeno toj temi i ostalim učenicima predstave binarno stablo.
Pitajte učenike znaju li što je piton – udav ili otrovnica. Pitajte ih znaju li da pitoni mogu biti kućni ljubimci i što misle o ideji da ga sami imaju kao kućnog ljubimca. Neka istraže zmije te izdvoje najvažnije predstavnike otrovnica i udava. Nakon toga simulirajte debatu po uzoru na format debate Karla Poppera. Ako u razredu ima učenika koji su u školskom debatnom klubu, neka oni budu moderatori debate, u suprotnom, sami moderirajte. Tema debate neka bude je li ispravno imati zmiju kao kućnog ljubimca. Nakon što obje grupe iznesu svoje argumente, u alatu Google Forms (ili sličnom) omogućite učenicima koji glume publiku da glasaju o tome koja je debatna grupa bolje argumentirala zadani stav. Prikažite rezultate učenicima te nagradite članove grupe koja je pobijedila u debati.
Nakon toga pokažite učenicima kako da naprave kviz služeći se programskim jezikom Python. Zatim ih podijelite u parove te im zadajte da izrade program koji će služiti kao kviz o poznavanju zmija. Neka program nasumce odabire pitanja te omogući više iteracija igranja za više različitih igrača. Na kraju, neka se ispiše sortirani poredak ostvarenih bodova.
Neka učenici ideje za pitanja za kviz bilježe u alatu kao što je Padlet, a poveznicu na pitanja, kao i gotov program, neka prenesu u razrednu mapu na servisu OneDrive. Neka vršnjački komentiraju zabilježena pitanja uz međusobno poštovanje.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u debati postavljajući mu potpitanja vezana za temu debate.
Pri podjeli učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanim alatima Google Forms i Padlet. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatima te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Učeniku s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za izradu kviza i potaknite vršnjačku podršku učenika u paru.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Upoznajte ambicioznije učenike s radom s datotekama u programskom jeziku Python te im zadajte da u program dodaju funkcionalnost spremanja podataka o ostvarenom broju bodova.
Među gorljivijim informatičarima poznato je da se Natjecanje iz informatike nekada zvalo Infokup. Pitajte učenike je li im to poznato. Ako u pretraživač upišu pojam Infokup, prvi rezultat bit će stranica Natjecanja iz informatike. Sudjelovanjem u natjecanjima učenici razvijaju vlastite sposobnosti i upoznaju druge učenike sa sličnim afinitetima. Neka prouče spomenutu mrežnu stranicu te njezinu potkategoriju Razvoj softvera.
Nakon što prouče kako treba izgledati rad, učenici u grupama izrađuju vlastiti program prolazeći sve faze programiranja, uključujući izradu dokumentacije i screencasta. Time se potiče kreativnost učenika te organiziranje vlastitog i tuđeg vremena. Neka se, poput profesionalaca, koriste platformom GitHub za suradnju na projektom zadatku, a vi im najprije izradite organizaciju u kojoj će samostalno izraditi repozitorije kako bi svi ostali učenici imali uvid u napredak projektnog zadatka svake pojedine skupine. Na platformi GitHub vidljivi su podatci o tome koji je korisnik prenio koji dio koda, čime učenici stječu odgovornost za vlastiti rad.
Naposljetku, neka projekt prezentiraju ostalim učenicima u razredu i neka se međusobno vršnjački ocijene. Kriterije ocjenjivanja neka sami definiraju raspravom uz međusobno poštovanje, a vi im budite podrška. Rad najbolje skupine objavite na školskoj mrežnoj stranici.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama, ako je potrebno, osigurajte vršnjačku podršku prilikom pretraživanja interneta.
Pri podjeli učenika u grupe učenika s teškoćom smjestite u grupu učenika koji mu, bude li potrebno, mogu rado pružiti podršku.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanom platformom GitHub. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutom platformom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njoj. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u ostvarivanju zadataka.
Osigurajte učeniku s teškoćama podršku prilikom ocjenjivanja radova i, ako je potrebno, pojasnite mu kriterije ocjenjivanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka se podijele u tročlane grupe i osmisle projekt koji bi mogli prijaviti na Natjecanje iz informatike, u potkategoriji Razvoj softvera. Neka uvježbaju nastup pred komisijom te uz vaše mentorstvo prijave rad.
Geeks for Geeks, Binary tree data structure ( 3.6.2023.)
GitHub, Create a Repo (3.6.2023.)
Hrvatsko debatno društvo, Karl Popper debatni format (9.7.2023.)
Jović Jasna, e-laboratorij: Padlet kolaboracija na dohvat ruke (3.6.2023.)
Natjecanje iz informatike (3.6.2023.)
Negulić Tomislav, e-laboratorij: Google Forms (9.7.2023.)
Piton kao kućni ljubimac (3.6..2023.)
Sysprint, Datoteke (3.6.2023.)
Valčić Jelena, Microsoft Office 365 (3.6.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.