Predmet
Likovna umjetnost 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

3, 2, 1 - klapa!

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • fotografija
  • film
  • filmska izražajna sredstva

Fotoavantura od kuće do škole

Fotografija i film nezaobilazni su dijelovi učeničke svakodnevice plasirane putem društvenih mreža i medija, ali njihova je sadržajna i estetska kvaliteta često upitna. Svrha aktivnosti jest osvijestiti formalne elemente fotografije i usporediti ju sa slikarskim tematskim sadržajima.

Unaprijed zadajte učenicima zadatak stvaranja vlastite digitalne fotozbirke motiva koje zapažaju na putu od kuće do škole u obliku male, osobne fotoreportaže. Fotoalbum treba sadržavati deset fotografija. Moguće je pretpostaviti da će fotoalbum biti snimljen dokumentaristički te da će tematski obuhvatiti (auto)portret, grupni portret, pejzaž/vedutu, animalni motiv, detalj i slično. Snimljene fotografije učenici će privremeno čuvati u albumu svojih pametnih telefona. Kad aktivnost počne, u razredu će pristupiti zajedničkoj platformi na kojoj će izraditi mentalnu mapu u digitalnom alatu Coggle u kojoj će razvrstati fotografije svojeg albuma prema tematskom sadržaju.

U idućoj fazi aktivnosti učenici će odabrati jednu fotografiju iz vlastitog albuma i analizirati ju prema sljedećim smjernicama, a koje možete prethodno u obliku tablice postaviti na zajedničku platformu:

  • kadar – odabir prizora, prostorno omeđen motiv izdvojen iz okoline
  • rakurs – položaj kamere, kut gledanja (donji, gornji)
  • odnos: svjetlo – sjena
  • kompozicija – raspored i odnos dijelova cjeline; raspored likova i oblikovanje prostora (planovi, perspektive)
  • trenutak snimanja fotografije
  • tema i sadržaj fotografije
  • umjetnički autorski izraz: atmosfera (ugođaj), motiv, detalji i dr. te ideja i poruka umjetnika.

Nakon analize jedne fotografije i prepoznavanja elemenata forme, organizirajte učenike u parove i usmjerite ih na sljedeći zadatak. Odabrat će jednu fotografiju i urediti ju koristeći se digitalnim alatom Pixlr tako da poprimi obilježja dokumentarne, modne ili umjetničke fotografije. U zaključnom dijelu aktivnosti povedite razgovor s učenicima o mogućnostima i svrsi manipulacije fotografijama.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Uručite učenicima pomoćne materijale kao što su tablice, popisi ili bilješke koje će im pomoći u organizaciji misli i ideja tijekom stvaranja fotozbirke. Možete im osigurati primjere ili predloške kako bi imali smjernice pri odabiru motiva ili uređivanju fotografija. Ako učenici imaju poteškoća u razvrstavanju fotografija prema tematskom sadržaju, dopustite im da sami odaberu tematske kategorije prema svojoj logici. To će im pomoći da se lakše povežu s vlastitim motivima i stvore mentalnu mapu koja je za njih smislena. Potaknite učenike na suradnju i partnerstvo. Dopustite im da rade u parovima ili malim grupama kako bi međusobno podržavali i razmjenjivali ideje. Na taj će način učenici s teškoćama, također, dobiti potrebnu pomoć i podršku svojih vršnjaka. Ako je potrebno, prilagodite vremenski okvir za izradu fotozbirke. Osigurajte dovoljno vremena za pripremu, snimanje i uređivanje fotografija kako bi učenici s teškoćama mogli raditi svojim tempom.
Pružite tehničku podršku učenicima koji se suočavaju s izazovima u uporabi pametnih telefona ili digitalnog alata Coggle. Osigurajte im dodatnu pomoć, objašnjenja ili individualne demonstracije kako bi se osjećali samouvjereno i sposobno tijekom uporabe potrebne tehnologije.
Osigurajte vizualnu podršku u obliku jasnih predložaka koji prikazuju svaku pojedinu smjernicu za analizu fotografije. Možete ih postaviti na zajedničku platformu u obliku vizualnih uputa kako bi učenici lakše razumjeli i primijenili svaku smjernicu.
Vizualna podrška mogu biti i jasne ilustracije ili vodiči koji po koracima objašnjavaju postupak uređivanja fotografija u alatu Pixlr. Možete se koristiti vizualnim uputama ili videozapisima koji demonstriraju korake i funkcionalnosti spomenutog alata. Nakon toga, dajte im primjere fotografija koje su već uređene na različite načine, poput dokumentarne, modne i umjetničke fotografije. To će im pomoći u boljem razumijevanju različitih stilova uređivanja i inspiriranju za vlastito uređivanje.
Obratite pažnju na učenika s oštećenjem vida i prilagodite aktivnost njegovim potrebama. Primjerice, dodatno mu opišite fotografije i dajte informacija o njima, verbalno mu opišite elemente forme i obilježja slike. U razgovaru o manipulaciji fotografijama potaknite učenika s oštećenjem vida na izražavanje ideja i dojmova uz uporabu i drugih osjetilnih modaliteta poput zvuka, mirisa ili dodira. To će im omogućiti izražavanje na njima najprikladniji način, ali će im i olakšati sudjelovanje u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite znatiželjnim učenicima istraživanje opusa jednog važnog fotografa 20. stoljeća. To može biti, primjerice, Henri Cartier-Bresson ili Aleksandar Rodčenko. Neka analiziraju neko njihovo djelo, a zatim neka rezultate svojeg rada prezentiraju u razredu koristeći se digitalnim alatom Emaze.

Nastavna aktivnost za predmet X

Fotoavantura od kuće do škole

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik fotografira, analizira fotografiju i razvrstava ju prema tematskom sadržaju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Filmska klapa

U uvodnom dijelu aktivnosti predložite učenicima da kao razred organiziraju snimanje filma i okupe potrebnu ekipu. Neka najprije navedu tko je sve potreban za nastanak filma. Iako učenici otprilike znaju navesti te osobe, tražite od njih da objasne stvaralačke ili organizacijske uloge scenarista, glumca, kamermana, redatelja, scenografa, kostimografa, producenta, montažera i ostalih. Zatim ih pitanjima navedite da nabroje filmska izražajna sredstva koja prepoznaju u filmu. U tome će im pomoći usporedba s izražajnim sredstvima drugih medija (crteža, slike ili skulpture).

Nakon što nabroje njima poznata filmska izražajna sredstva, potaknite ih na razmišljanje o njihovoj uporabi. Rabe li se filmska izražajna sredstva u svakom filmu na isti način? Naka zatim nabroje različite filmske žanrove i iznesu zaključak o autorskoj umjetničkoj interpretaciji stvarnosti koja film čini umjetničkim djelom.

U sljedećoj fazi aktivnosti podijelite razred u četveročlane grupe i postavite problemsko pitanje: Kakvu je reakciju gledatelja autor filma želio postići? Zadatak prethodno možete postaviti na zajedničku platformu u obliku jednostavne tablice ili radnog listića izrađenog u digitalnom alatu Wizer.

Odaberite 2-3 min. filma i analizirajte ga; opišite specifična izražajna sredstva u isječku filma i objasnite što redatelj njima želi postići.
Ovdje priložite poveznicu na filmski isječak
Filmska izražajna sredstva
Kadar, sekvenca, scena
Plan
Rakurs, kretanje kamere, osvjetljenje
Boja, scenografija, kostimografija, maska
Gluma
Zvuk, glazba
Montaža

Na kraju analize učenici će predstaviti odabrani filmski isječak opisujući načine na koje je autor filma postigao željeni učinak. Nakon izlaganja povedite razgovor o mogućnostima uporabe filmskih izražajnih sredstava.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U uvodnom dijelu aktivnosti predložite učenicima da kao razred organiziraju snimanje filma i okupe potrebnu ekipu. Neka najprije navedu tko je sve potreban za nastanak filma. Iako učenici otprilike znaju navesti te osobe, tražite od njih da objasne stvaralačke ili organizacijske uloge scenarista, glumca, kamermana, redatelja, scenografa, kostimografa, producenta, montažera i ostalih. Zatim ih pitanjima navedite da nabroje filmska izražajna sredstva koja prepoznaju u filmu.

Kratkom prezentacijom koju ćete podijeliti s učenicima, predstavite filmska izražajna sredstva birajući kratke videoisječke kao ilustracije. Podijelite učenike u četveročlane grupe i postavite zadatak s pomoću kojeg grupa nakon istraživanja treba naći odgovor na problemsko pitanje: Kakvu je reakciju gledatelja autor filma želio postići? Zadatak prethodno možete postaviti na zajedničku platformu u obliku jednostavne tablice ili radnog listića izrađenog u digitalnom alatu Wizer.

Odaberite 2-3 min. filma i analizirajte ga; opišite specifična izražajna sredstva u isječku filma i objasnite što redatelj njima želi postići.
Ovdje priložite poveznicu na filmski isječak
Filmska izražajna sredstva
Kadar, sekvenca, scena
Plan
Rakurs, kretanje kamere, osvjetljenje
Boja, scenografija, kostimografija, maska
Gluma
Zvuk, glazba
Montaža

Na kraju analize učenici će predstaviti odabrani filmski isječak opisujući načine na koje je autor filma postigao željeni učinak. Potaknite učenike na razmišljanje i razgovor o mogućnosti promjene nekog od filmskih elemenata ili o sličnostima i razlikama u formama slikarstva, fotografije i filma.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Organizirajte grupne rasprave u kojima će učenici imati priliku izraziti svoje razumijevanje različitih uloga u stvaranju filma i filmskih izražajnih sredstava. Pružite im priliku da dijele svoja iskustva i ideje kako bi se potaknula interakcija i zajedničko učenje. Kao primjere navedite poznate filmove ili medijske materijale kako biste ilustrirali različite žanrove i načine upotrebe filmskih izražajnih sredstava. Usporedite ih s drugim medijima poput crteža, slika ili skulptura kako bi učenici mogli prepoznati razlike i specifičnosti filma kao umjetničkog medija. Prije analize filmskog isječka dajte im kratak pregled ključnih filmskih izražajnih sredstava koji će se analizirati. To će pomoći učenicima da se pripreme i budu svjesni pojmova koje će istraživati tijekom aktivnosti. Osigurajte im, također, pristup zvučnom sadržaju isječka filma. Ako je potrebno, omogućite titlove ili dodatne informacije o dijalozima ili zvučnim efektima kako bi se učenicima olakšalo praćenje radnje. Koristite se radnim listićima s jasnim pitanjima i tablicama kako biste organizirali analizu filmskog isječka i kako bi učenici bili svjesni onoga što se od njih očekuje. Možete rabiti digitalni alat Wizer koji omogućava interaktivno ispunjavanje radnih listića ili prilagoditi radni listić potrebama učenika. Pri podjeli učenika u grupe odredite jasnu ulogu svakog člana grupe na način da svatko sudjeluje u dijelu u kojem se osjeća najuspješnijim.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima istraživanje opusa velikih redatelja – inovatora 20. stoljeća kao što su Alfred Hitchcock i Orson Welles. U isječcima iz njihovih filmova neka objasne inovativnu primjenu nekih od filmskih izražajnih sredstava. Učenici se pritom mogu koristiti digitalnim alatom ThingLink kojim će prezentirati rezultate istraživanja u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Filmska klapa

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira filmska izražajna sredstva i objašnjava njihovu funkciju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

CROllywood

Uvodnim razgovorom potaknite učenike na razmišljanje o kratkim filmovima koje snimaju i postavljaju na društvene mreže. Pitajte ih brinu li se o kvaliteti filma odabirom filmskih izražajnih sredstava i razmišljaju li o posljedicama javne objave takva uratka.

Zatim podijelite učenike u peteročlane grupe čiji će zadatak biti preuzeti ulogu glumca, scenarista, kostimografa, scenografa, redatelja i montažera. Zatim će s pomoću pametnog telefona snimiti kratak igrani film u trajanju od najviše 30 sekundi pod naslovom Cyberbullying. Članovi grupa međusobno će se dogovoriti o podjeli poslova i uloga, pripremit će jednostavnu knjigu snimanja, snimiti film i videouradak montirati radeći na zajedničkoj platformi i u digitalnom alatu Kizoa. Grupe će izložiti glavnu ideju filma, a zatim će ga projicirati, a ostali će učenici procijeniti uspješnost izvedbe, predložiti promjene i glasati za najbolji uradak.

U završnom dijelu aktivnosti povedite razgovor s članovima pojedinih grupa o mogućnosti promjene nekog od filmskih izražajnih sredstava koje su rabili:

  • Što biste promijenili u cilju postizanja suprotna učinka kad je riječ o načinu na koji gledatelji doživljavaju film? Biste li djelomično ili potpuno promijenili rakurs, osvjetljenje, kostime, glazbu?
  • Koja biste filmska sredstva promijenili kako biste igrani film pretvorili u neki drugi žanr?

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasan vodič i upute za svaku ulogu u grupi kako bi učenici s teškoćama u razvoju točno znali koji je njihov zadatak i uloga. Uzimajući u obzir individualne sposobnosti i interese učenika, prilagodite uloge učenicima u grupi kako bi odgovarale njihovim snaga i preferencijama. To će svakom učeniku dati priliku da pridonese grupnom radu na najbolji mogući način. Pružite im strukturiranu podršku tijekom cijelog procesa snimanja filma. Uzimajući u obzir individualne potrebe učenika s teškoćama u razvoju, prilagodite raspored snimanja kako bi imali dovoljno vremena i prostora za izvršavanje svojih zadataka. To može uključivati kraće sesije snimanja ili dodatne pauze prema potrebi.
Prilagodite vodič koji će po koracima voditi učenika u uporabi alata Kizoa koji je jednostavan za razumijevanje. Kizoa nudi različite predloške za stvaranje videouradaka. Prilagodite predloške potrebama učenika s teškoćama u razvoju nudeći im različite opcije. Prema potrebi, osigurajte im podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite mladim filmofilima da posjete stranicu Hrvatskog filmskog saveza i da se uključe u filmske radionice u Fužinama putem poveznice.

Nastavna aktivnost za predmet X

CROllywood

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje kratki film te objašnjava uporabu filmskih izražajnih sredstava.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.