Razgovarajte s učenicima o izradi uporabnih tehničkih tvorevina (npr. kućice za ptice i pse, vješalica za jakne ili ključeve, stalak za salvete, kutijice za nakit), o tome što je sve potrebno (alati i pribor) kako bi se te tvorevine izradile i koja se pravila zaštite na radu moraju poštivati. Pitajte učenike: Koji se materijali najčešće koriste za izradu kućice za psa ili pticu? Pomoću čega biste izradili kućicu za psa, pticu? Što vam je sve potrebno? Smijete li piliti bez rukavica i zaštitnih naočala?
Objasnite učenicima da je hranjenje ptica vrlo važno, pogotovo u zimsko doba, jer ptice koje nisu otišle u toplije krajeve često nemaju gdje naći hranu. Mi im možemo omogućiti mjesto na kojem će naći hranu i malo se ugrijati. Pogledajte videozapis Hranilica za ptice – izrada i prezentacija u trajanju od 05:13 min.
Podijelite učenike u grupe i zadajte im kao zadatak izradu uporabne tehničke tvorevine. Učenici vrše ocrtavanje pozicija na materijalu (preporuka šperploča), fotografiraju korake i izradu tehničke tvorevine. Dio grupa za rad koristi luk i pilicu, dok drugi dio grupa koristi stroj za piljenje siguran za rukovanje. Učenici pri radu moraju koristiti sredstva zaštite na radu, poput zaštitnih rukavica, naočala i odijela. Učenicima možete sugerirati da izrađuju ukrasne predmete poput kutijica za nakit, okvira za sliku, stalka za mobilni uređaj ili pak kućicu za psa/ptice ili hranilicu za ptice u prirodnom mjerilu M 1:1. Uputite učenike u ekonomično korištenje materijala pri ocrtavanju pozicija.
Učenici mogu podijeliti aktivnosti unutar grupe. Jedni mogu ocrtavati, a drugi mobilnim uređajem, primjerice školskim tabletom, fotografirati postupke crtanja, a potom izrezivanja i piljenja te sastavljanja. Nakon obavljenog zadatka, učenici izrađuju vlastiti dokument o postupcima i načinu izrade tehničke tvorevine u programu Word ili sličnom.
Učeničke radove možete fotografirati i objaviti na internetskim stranicama škole, u školskom listu, postaviti u holu škole ili u školskom dvorištu na stabla (ako su učenici izrađivali kućice i/ili hranilice za ptice). Uz radove izložite i izrađene upute koje će sigurno obogatiti postojeću dokumentaciju te bolje razumijevanje učinjenog. Ako su učenici izrađivali kućice za pse, tada ih škola može donirati lokalnom azilu za napuštene životinje.
Učenike s teškoćama potrebno je kratkim i jasnim uputama uvesti u aktivnosti. Uz pomoć slikovnih materijala učenicima s teškoćama treba pokazati što je sve potrebno za izgradnju kuća, cesta, kućica za životinje. Prije gledanja videozapisa, učenicima ukratko ispričajte što će gledati te im objasnite nepoznate pojmove koji se pojavljuju u videozapisu. Učenicima s oštećenjem vida omogućite sjedenje ispred laptopa ili projektora. Učenicima s većim teškoćama vida opisujete sadržaj videozapisa. Učenicima s oštećenjem vida opišite bitne dijelove videozapisa. Učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta. Za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije osigurajte sažetak ključnih pojmova i slikovni prikaz sadržaja videozapisa. Tijekom videozapisa, učenike s teškoćama usmjeravajte na pažljivo praćenje sadržaja ključnih za izradu kućice/hranilice.
Pripremite im pisane materijale o izradi kućice/hranilice. Upute moraju biti jasne i pisane po koracima, uz obvezni slikovni prikaz. Ukoliko učenik ne razumije upute po koracima, potrebno mu je demonstrirati i pokazati na primjeru.
Tijekom podjele učenika u grupe, potrebno je obratiti pozornost u koju grupu će se uključiti učenik s teškoćama. Poželjno je da učenici u grupi mogu pružiti podršku učeniku s teškoćama. Također, potrebno je voditi računa o dodjeli zadataka. Učeniku s teškoćama treba dati zadatak koji može izvršiti i u kojem se može osjećati uspješno. Učenike je potrebno upozoriti i zaštiti od ozljeda na radnom mjestu.
Prilikom crtanja i rezanja, učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida, potrebno je pružiti fizičku podršku i vodstvo. Učenicima s oštećenjem vida treba omogućiti da svaki materijal i alat opipaju. Ukoliko učenik sa senzoričkim teškoćama ili teškoćama autističnog spektra reagira na zvuk piljenja, potrebno ga je zaštiti stavljajući mu antifone ili ga udaljiti od izvora buke. Učenicima s teškoćama treba dati jasne i precizne upute kako pripremiti vlastiti dokument o izradi tvorevine ili mu omogućiti rad u paru s nekim iz njegove grupe. Ukoliko je učeniku zadatak pretežak ili zbog teškoća nije mogao sudjelovati u izradi kućice, omogućiti mu lakši zadatak ovisno o njegovim mogućnostima. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više zadajte zadatak da prije ocrtavanja pozicija na materijalu izrade kompletnu tehničku dokumentaciju za tehničku tvorevinu u programu Word ili sličnom.
U današnje vrijeme digitalni uređaji su svuda oko nas pa se tako i učenici s njima susreću u svom domu, školi i okolini. Za uvod u aktivnost porazgovarajte s učenicima o toj temi. Možete im postaviti pitanja: Čemu služe digitalni uređaji, a čemu služe njima? Koriste li ih samo za igru ili još nešto? Što se sve može s tim uređajima? O čemu to ovisi? Učenici će sigurno biti zainteresirani za temu i sudjelovati te dijeliti iskustva i doći do zaključaka.
Nakon rasprave, podijelite učenicima tablete kako bi pogledali koje su aplikacije na njima instalirane. Pokrenite raspravu o mogućnostima mobilnih digitalnih uređaja za obrazovanje, primjerice u Tricideru – alatu za prikupljanje ideja i poticanje diskusije na određenu temu i glasanje. U stupac s idejama unesite naziv željenih aplikacija o kojima će učenici raspraviti. Poveznicu na raspravu možete skratiti pomoću neke od besplatnih aplikacija kao što je Bitly, a uz registraciju na Bitly, poveznicu možete skratiti u željenom obliku kako biste je lakše zapisali učenicima na ploču. Jedan primjer aplikacije može biti Kamera, gdje će učenici pisati argumente za i protiv korištenja te aplikacije u obrazovne svrhe. Svakako je potrebno učenicima skrenuti pozornost na to da se u svojim porukama, odnosno argumentima ZA i PROTIV, trebaju potpisati te paziti na pravopis. Osim argumenata, mogu lajkati ideje i argumente s kojima se slažu te aplikacije koje im se sviđaju. Prilikom osmišljavanja argumenata, učenici proučavaju aplikacije te na internetu istražuju i pronalaze dodatne informacije kako bi što bolje zaključiti što je primjenjivo u obrazovanju.
Aplikacije s najvećim brojem glasova pojavit će se na vrhu rasprave. Raspravite s učenicima njihov izbor aplikacija te donesite zajednički zaključak. Usmjerite učenike prema ispravnom odgovoru kako bi sami krenuli u pravom smjeru.
Jasnim i kratkim uputama učenike uvedite u razgovor o digitalnim uređajima. Učenike s teškoćama potičite da aktivno sudjeluju u razgovoru postavljajući im dodatna pitanja. Tijekom postavljanja pitanja, vodite računa da su im svi pojmovi poznati. Učenicima s teškoćama dajte pisane ili usmene upute kako koristiti tablet ukoliko ga do sada nisu koristili. Učenicima s motoričkim oštećenjima gornjih ekstremiteta pružite fizičku podršku tijekom korištenja tableta.
Za učenike s oštećenjem vida pripremite tablet s čitačem ekrana kako bi mogli sudjelovati u radu. Ukoliko učenik ima teškoća kod korištenja aplikacija, stavite ga da radi u paru s učenikom iz razreda koji će mu pružati verbalnu podršku tijekom korištenja tableta. Poželjno je za učenike s teškoćama pripremiti pisane upute o korištenju aplikacija razrađene po koracima te im osigurati dodatno vrijeme za rad. Ukoliko je potrebno, učenicima s teškoćama pojednostaviti zadatak i zadati im rad u jednostavnijoj aplikaciji koju mogu samostalno koristiti. Takvom prilagodbom omogućuje im se uspješnost u rješavaju zadataka. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu pronaći dodatne aplikacije koje se mogu instalirati na uređaje. Aplikacije koje će istraživati su one koje su primjenjive u obrazovanju i koje bi olakšale učenje i poučavanje.
Nekoliko sati (4-5) prije zadatka, učenicima prezentirajte uvodno-pripremni dio sata uz glazbu. Prije izvedbe sata uputite učenike što će raditi i zašto je glazba pogodna kao pratnja uz aktivnost. Objasnite da će im uz glazbu biti lakše i ugodnije vježbati. Aktivnost sastavite tako da sadržava jednostavne vježbe oblikovanja, vježbe snage, vježbe istezanja. Vježbe izvodite u kretanju, mjestu ili u skipu.
Pitajte ih nakon završetka kako im se svidjelo kretati se uz ritam glazbe. Kretne strukture moraju biti jednostavne i poznate. S učenicima dogovorite da kod kuće samostalno kreiraju i uvježbaju, uz glazbu, kratki set poznatih i prethodno naučenih pripremnih vježbi u trajanju od 8 do 12 minuta. Promjena pokreta trebala bi pratiti glazbene rečenice. Objasnite pojam glazbene rečenice, kada počinje i završava. Savjetujte se s predmetnim nastavnikom Glazbene kulture.
Pripremne vježbe mogu biti i one koje nisu radili na satu, nego npr. na svojim sportskim izvanškolskim aktivnostima, ali moraju biti smislene i uklopiti se logički u set ostalih vježbi. Potičite kreativnost u odabiru vježbi. Potaknite ih da se samostalno jave za aktivnost sat prije nego što žele pokazati uvježbano.
Glazba može biti u MP3, WMA ili FLAC formatu. Glazbeni stil neka učenici odaberu sami, donesu snimku u školu i prezentiraju svoj uradak ostalima u uvodno-pripremnom dijelu sata. Uputite učenike u to da brzina glazbe mora biti pogodna za zagrijavanje (120 – 135 bpm, 32 count) te u značenje i smisao kratice bpm. Glazbeni sadržaj može biti snimljen na CD, memorijski stick ili mobilni uređaj s USB kabelom. Učenike također uputite u to da glazbeni sadržaj mogu besplatno preuzeti i streamati (ako imate u dvorani pristup internetu) s aplikacija kao što su MH player ili Soundcloud.
Pomoću aplikacije Mentimeter učenicima postavite pitanje otvorenog tipa (Open Ended), kako bi mogli podijeliti svoje dojmove putem svojih mobilnih uređaja.
Učenicima s teškoćama prije prezentiranja zagrijavanja uz glazbu objasnite što ćete raditi i na što moraju obratiti pozornost. Prije izvedbe sata obratite pozornost na učenike sa senzoričkim teškoćama ili poremećajima iz spektra autizma kojima smeta glazba. Omogućite im nošenje antifona ili stišajte glazbu. Ukoliko učenik i dalje ne može podnijeti glazbu, prezentirajte mu koreografiju bez glazbe i omogućite mu da se udalji od izvora zvuka. Tijekom prezentiranja aktivnosti, detaljno se opisuje što radite kako bi učenici s oštećenjem vida mogli ponoviti i vježbati aktivnosti.
Učenicima s teškoćama dajte pisane, jasne upute po koracima što se od njih očekuje da naprave kod kuće, a što da prezentiraju u školi. Ukoliko učenik ima veća motorička oštećenja, zajedno s njim dogovorite kako i na koji način će odraditi zadani zadatak. Učenik sa senzornim teškoćama te poremećajima iz spektra autizma kojem smeta glazba, zadatak može vježbati i prikazati drugima i bez glazbe. Ukoliko učenik s težim motoričkim oštećenjima ne može sudjelovati u izvedbi zagrijavanja, omogućite mu da izabere playlistu i vježbe na koje će drugi učenici vježbati. U svakoj aktivnosti važno je da se učenik s teškoćama osjeća uspješno i motivirano te da ga se ne izlaže situacijama koje su mu neugodne ili bi mogle izazvati izrugivanje od strane vršnjaka. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirane učenike uputite na videozapis, primjerice Just Dance 2020: Full Song List u kojem trebaju pronaći plesne elemente te ih upotrijebiti za mini koreografiju koju bi u skupinama od tri do četiri učenika snimili i prezentirali razredu.
Kako bi učenike motivirali i uveli u zadatak, napravite im igru asocijacije u PowerPointu ili sličnu igru u nekom drugom programu, primjerice u Wordwallu. Igru asocijacije u PowerPointu radite kao tablicu koja ima pet stupaca (pet kontinenata) i četiri do pet redaka, ovisno o broju pojmova koje trebaju za asocijaciju. U zadnjem retku svakog stupca neka budu rješenja – nazivi kontinenata. Polja tablice su prekrivena, a odabirom stupca i retka učenici otvaraju polja dok ne pogode sva rješenja – nazive svih kontinenata.
Nakon što su otvorena sva polja i pogođena sva konačna rješenja, objašnjavate im da će danas biti mali istraživači francuskoga jezika. Istraživat će zemlje u kojima se govori francuskim jezikom.
Budući da se francuskim jezikom govori na pet kontinenata, podijelite učenike u pet timova. Učenike podijeliti u timove, primjerice slučajnim odabirom ili na način da svatko od njih izvlači papirić na kojem se nalazi jedan od pet različitih emotikona te četiri učenika koja imaju isti emotikon čine prvi tim i tako redom sve do zadnjeg tima.
Svaki učenik ima svoju ulogu u timu. Jedan učenik može pretraživati zadane informacije na internetu, drugi zapisivati željene informacije, treći tražiti sliku teritorija, a četvrti, samostalno ili uz pomoć učenika iz svog tima, postaviti sve traženo na online ploču, primjerice Lino. Tražene informacije učenici pronalaze na internetu, uz pomoć učitelja. Prije nego učenicima dodijelite zadatak, na karti svijeta ih upoznajte s kontinentima, objasnite im što znači riječi frankofonija kao i zašto su neke zemlje frankofone. Na karti pokažite učenicima frankofone zemlje, na svakom kontinentu, kako bi im bilo lakše pronaći ih na internetu i odabrati onoliko teritorija koliko ste im zadali u zadatku.
Dodijelite svakom timu po jedan kontinent (Azija, Sjeverna Amerika, Južna Amerika, Europa i Afrika) s tim da ćete u timovima Europa i Afrika potaknuti učenike da potraže više teritorija u kojima se govori francuskim jezikom. U ta dva tima povećajte broj učenika u odnosu na ostale timove na način da jedan predstavnik izvlači kontinent i bira svoj tim. Razlog biranja učenika u timove Europa i Afrika je potraga za većim brojem teritorija u odnosu na druge kontinente. Svaki tim treba pronaći minimalno tri teritorija na zadanom kontinentu u kojima se govori francuskim jezikom, te pronaći barem tri do četiri informacije o tom teritoriju, primjerice koliko ima službenih jezika na svakom teritoriju i koji su, napisati glavni grad svakog pronađenog teritorija te pronaći po jednu sliku. Učenicima možete ponuditi mrežne stranice za pretraživanje te ih unaprijed objaviti na Lino ploči, primjerice Tous les territoires français, Qu'est-ce que la Francophonie? i Les États où le français est langue officielle ou co-officielle.
Nakon pronalaska traženih informacija (slika, ime teritorija, službeni jezik ili jezici, glavni grad i naziv kontinenta), učenici ih postavljaju na Lino ploču s kojom su se prethodno upoznali. Tijekom postavljanja svih traženih informacija na Lino ploču pomozite učenicima kako bi sve bilo točno navedeno.
Učenicima s teškoćama objasnite jasnim i kratkim uputama pravila igre koju ste izradili. Tijekom izrade igre, prilagodite font i veličinu slova (14 pt, font slova). Učenike s oštećenjem vida stavite ispred laptopa kako bi vidjeli igru asocijacije. Učeniku s većim teškoćama vida detaljno opišite igru ili prebacite pomoću memorijskog stick-a na njegov laptop na kojem koristi čitač ekrana. Poželjno je da učenici razumiju sve riječi koje se koriste u igri. Možete im dati popis riječi i njihov prijevod kako bi lakše pratili igru.
Tijekom podjele u timove, obratite pozornost u koji ćete tim staviti učenika s teškoćama. Važno je da se u timu osjeća dobro i da mu drugi učenici mogu pružiti vršnjačku podršku. Poželjno je da učitelj podijeli zadatke učenicima tako da učenik s teškoćama dobije zadatak koji, ovisno o svojim sposobnostima, može uspješno i samostalno obaviti. Učenicima s teškoćama potrebno je objasniti što je Lino ploča i kako se u njoj radi. Poželjno im je dati pisane upute razrađene po koracima kako koristiti Lino ploču. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka potraže detaljnije informacije o teritorijima koje su trebali pronaći u prethodnom zadatku te ih unesu u neki online alat za generiranje QR kodova. Tako generiran kôd neka učenici isprintaju i zalijepe na razredni pano kako bi ostale učenike potaknuli da pogledaju što se krije iza njih (broj stanovnika, površina zemlje, ime predsjednika zemlje...).
Potaknite raspravu motivacijskim pitanjem, odnosno olujom ideja na sintagmu igrom do znanja: Možemo li se istovremeno igrati i učiti, odnosno ponavljati? Jeste li se na satima drugih predmeta već susreli s nekim igrama za ponavljanje? Ako jeste, s kojima? Jesu li bile u papirnatom ili digitalnom obliku? Osmislite pitanja pa ponovite s učenicima jezični sadržaj primjerice prezent (Il presente) pravilnih i nepravilnih glagola pomoću kviza Kahoot!. Ukoliko učenicima nisu poznata, pojasnite im prethodno pravila igre. Nakon što su učenici odigrali kviz, pokrenite zahtjev za povratnom informacijom u aplikaciji kako bi učenici procijenili zanimljivost i korisnost kviza. Metodom slučajnog odabira podijelite učenike u timove kojima je zadatak osmisliti svoj Kahoot! kviz za ponavljanje koji će se sastojati od minimalno pet, a maksimalno osam pitanja. U svakom se timu prijavite na jedan uređaj na kojem će se unositi pitanja. Učenici surađuju, ali u svakom trenutku mogu zatražiti vašu pomoć. Potrebno je da obrate pozornost na pravopisnu i gramatičku točnost zadataka. Svaki učenik u timu ima svoju ulogu: jedan je predstavnik tima i organizira rad, drugi brine o uređaju i unošenju osmišljenih pitanja, treći i četvrti fokusirani su na predlaganje pitanja o kojima konačnu odluku donosi tim većinom glasova.
Slijedi igranje kvizova koje su učenici pripremili, a pokrećete ih s vašeg sučelja Kahoota. Nakon svakog kviza odvija se vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje. Sat se nastavlja razgovorom o korištenju digitalnih tehnologija za učenje, jesu li korisne i zanimljive, je li sigurno koristiti Kahoot!, mogu li na Kahootu pronaći i drugi kvizovi na temu te kako ih odigrati. Ako učenici imaju iskustva s drugim alatima, uspoređuju ih te iznose razlike i sličnosti (npr. Wordwall). Na kraju sata učenici ispunjavaju izlazne kartice u obliku rubrike.
Učenicima s teškoćama treba kratkim i jasnim uputama objasniti temu sata. Nakon što učenicima najavite temu ponavljanje putem Kahoot! kviza, učenicima s teškoćama dajte pisane i jasne upute (razrađene po koracima) kako koristiti tu aplikaciju. Provjeriti razumiju li učenici sve pojmove. Obratite pozornost na razumijevanje riječi unutar kviza. Učenicima s teškoćama pripremite pisani prijevod nepoznatih riječi koje se nalaze u kvizu.
Tijekom podjele učenika u timove uzmite u obzir u koji tim ćete staviti učenika s teškoćama, poželjno je da mu učenici u timu mogu pomoći kod izvršavanja zadataka. Učeniku s teškoćama unutar tima podijelite zadatak za koji znate da ga, s obzirom na svoje teškoće, može uspješno odraditi. Učenik s teškoćama može unutar tima zadatak raditi i u paru s drugim učenikom. Učenicima s teškoćama dodatno jednostavnim rječnikom objasnite što znači vrednovanje i samovrednovanje, dodatnim potpitanjima vodite ih i pružite podršku tijekom samovrednovanja i vrednovanja. Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predložite učenicima da se, zajedno sa svojim roditeljima, registriraju u Kahoot! kako bi zajednički pročitali uvjete korištenja i zaštitu svojih osobnih podataka. Neka učenici samostalno izrade kviz kojem mogu dodati i slike.
Školska knjiga (2020.). Elementi prezentacije tehničke tvorevine (10.2.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.