Upitajte učenike znaju li što je to kontinent, a što ocean? Metodom razgovora utvrdite definiciju kontinenta i oceana. Provjerite znaju li učenici na kojem kontinentu mi živimo. Upitajte učenike je li netko bio na nekom drugom kontinentu. Ili možda imao prilike plivati/ploviti/letjeti preko nekog oceana?
S pomoću školskoga globusa prikažite učenicima globalnu raspodjelu kopna i mora na Zemlji. Upitajte učenike koja je dominantna boja na globusu. Neka osvijeste zbog čega Zemlju zovemo „plavim planetom“.
Nakon početne motivacije podijelite učenike u manje grupe (3 – 4 učenika). Svaka skupina učenika treba imati tablet/računalo, geografski atlas i drvene bojice.
Neka učenici najprije pokrenu alat Google Earth. U navedenom alatu učenici mogu okretati zemaljsku kuglu u svim smjerovima te uočiti raspodjelu kopna i mora. Tražite od njih da namjeste Zemlju u poziciju u kojoj prevladava ocean. Zatim neka pokušaju namjestiti Zemlju u poziciju u kojoj je vidljivo najviše kopna. Nakon ove aktivnosti definirajte zajedno kopnenu i vodenu polutku te općenito postotak kopna i mora u ukupnoj Zemljinoj površini.
Učenici će naučiti nazive i uočiti položaj pojedinih kontinenata i oceana radeći na radnom listiću koji ste im prethodno podijelili. Na radnom listiću neka se nalazi slijepa karta svijeta (samo s ucrtanim kontinentima). Zadatak učenika je sljedeći: različitim bojama moraju obojiti kontinente te unutar njih upisati njihove nazive. Također moraju ispravno upisati imena oceana na slijepu kartu. U donjem desnom kutu radnog listića učenici će izraditi legendu jednostavno prikazujući obojenim kvadratićima kojom je bojom označen pojedini kontinent. Učenici se mogu služiti tematskom kartom u atlasu.
Upute za izvršenje zadataka prikažite im na projekcijskom platnu / zaslonu u učionici kako bi u svakom trenutku znali što sve njihova karta svijeta treba sadržavati. Nakon završetka aktivnosti prikupite učeničke radove i formativno vrednujte učenike.
Naposljetku neka učenici na tabletima/računalima odigraju igru u alatu Purpose Games. Recite učenicima da otvore navedenu stranicu i upišu ključne riječi „kontinenti i oceani“. Ondje ćete ih uputiti na jednu od predloženih igara. Učenici će, igrajući igru imenovanja pojedinih kontinenta i oceana, utvrditi prethodno naučeno.
Pokrenite sastanak u alatu Teams sustava Office 365. Pričekajte da se svi učenici priključe. Nakon što se priključe, projicirajte im prikaz Zemlje s alata Google Earth. Okrećite Zemlju u animiranom prikazu u različitim smjerovima. Pitajte ih što prevladava i je li im se u nekom trenutku učinilo da ima više kopna nego mora. U vođenom razgovoru definirajte pojmove kontinenata i oceana. Koristeći se geografskom kartom u atlasu i Google Earthom (poveznicu im podijelite u čavrljanju sastanka), neka učenici u svojim bilježnicama imenuju kontinente i oceane.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj aktivnosti i pažnje). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Pri uvodnom razgovoru o morima i oceanima za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pripremite i fotografije uz pomoć kojih će bolje razlikovati mora od oceana. Kod učenika s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim zanimanjima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Google Earth i Purpose Games. Prije rada u digitalnim alatima pokažite im kako se radi te im pripremite slikovne i pisane upute. Vodite računa o tome da pripremljeni radni listić bude jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo.
Tijekom igranja igara u digitalnom alatu Purpose Games provjerite mogu li sudjelovati učenici s teškoćama. Poželjno je da napravite i alternativnu igru s kontinentima i oceanima kako bi svi mogli sudjelovati. Tijekom mrežne provedbe aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama sudjeluju li u mrežnim aktivnostima, najavite im na vrijeme promjenu aktivnosti te im omogućite komunikaciju chatom.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Potaknite zainteresirane učenike neka istraže po komu su ili po čemu kontinenti i oceani dobili imena. Učenici mogu izraditi prezentaciju PowerPoint te prezentirati svoja otkrića na jednom od sljedećih satova Geografije.
Najprije s učenicima ponovite prethodno naučeno gradivo. Pozovite nekoliko učenika da na zidnoj karti svijeta pokažu i imenuju sve kontinente i oceane.
Zatim tražite od učenika da procijene koji je po njihovu mišljenju najveći kontinent, a koji najmanji? Upoznajte ih s pojmom Euroazija.
U nastavku sata učenike podijelite u parove. Uputite ih na rješavanje zadataka koje ste s njima podijelili preko razredne društvene mreže (Yammer ili Teams). Radni listić izradite u alatu Wizer.
Prvi zadatak sadrži konture nasumično poredanih kontinenata. Učenici na internetu trebaju pronaći površinu svih kontinenata kako bi na interaktivnom radnom listiću mogli poredati kontinente od najvećeg do najmanjeg. Slijedi sličan zadatak, samo će sad učenici uz pomoć površina koje pronađu na internetu poredati oceane od najvećeg do najmanjeg.
Sljedeći zadatak odnosi se na smještaj kontinenata u odnosu na Zemljine polutke. Zadatak u alatu Wizer treba sadržavati kartu svijeta na kojoj su označeni kontinenti, ekvator i početni meridijan. Ispod karte postavite nekoliko pitanja. Primjeri: Koji se kontinenti cijelom površinom nalaze na sjevernoj polutci? Koji se kontinent nalazi na sve četiri polutke? Imenuj sve kontinente koji se cijelom svojom površinom nalaze zapadno od početnog meridijana.
Naposljetku upoznajte učenike s pojmovima Stari i Novi svijet. Pojasnite učenicima zbog čega se Afrika, Azija i Europa ubrajaju u Stari svijet, dok se preostali svrstavaju u Novi svijet (često Antarktika i Australija i u Najnoviji svijet). Sljedeći zadatak u alatu Wizer treba sadržavati imena kontinenata i pojmove Stari i Novi svijet te će učenici „odvući“ nazive kontinenata prema odgovarajućem pojmu.
Radi usustavljivanja gradiva možete nakon posljednje aktivnosti pozvati nekoliko učenika da na zidnoj karti svijeta imenuju i pokažu kontinente i oceane od najvećeg do najmanjeg, zatim da pokažu i imenuju kontinente Starog i Novog svijeta, a završno provjerite mogu li ispravno odrediti smještaj kontinenata s obzirom na ekvator i početni meridijan.
Tijekom ponavljanja vodite računa o tome da pojasnite sve nepoznate pojmove. Za učenike s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim zanimanjima. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite samostalno čitanje uz pomoć vizualne podrške. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Wizer. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Vodite računa o tome da je listić jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Radi usustavljivanja gradiva pripremite plan ploče s obrađenim pojmovima. Vodite računa o tome da je jezično i grafički prilagođen. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u čitanju podijeljenih zadataka preko društvenih mreža (Yammer ili Teams).
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Zainteresirani učenici mogu istražiti teške posljedice ljudske neodgovornosti prema okolišu. Kako većina otpada završi u morima i oceanima, stvorili su se veliki otoci otpada, uglavnom plastičnog. Najveći među tim otocima je Veliki pacifički otok smeća. Nalazi se između Havaja i Kalifornije. Učenici zainteresirani za ovu temu mogu je dodatno istražiti i prezentirati ostalim učenicima na jednom od sljedećih satova Geografije.
Motivirajte učenike tako što ćete im, koristeći se prezentacijom PowerPoint, prikazati nekoliko prepoznatljivih i ilustrativnih fotografija sa svih kontinenata te ih tada zamoliti da pokušaju identificirati pojedini kontinent na osnovi fotografije.
Podijelite učenike u 7 grupa (ili u parove, ovisno o veličini razreda i mogućnostima). Svakom paru/grupi dodijelite jedan kontinent. Svaka učenička grupa / par treba ukratko predstaviti svoj kontinent na unaprijed kreiranom zidu Padlet. Poveznicu na Padlet s uključenom mogućnošću uređivanja podijelite s učenicima služeći se društvenom mrežom Yammer ili Teams. U razrednoj društvenoj mreži kreirajte mapu u koju ćete staviti odabrane fotografije sa svih kontinenata (fotografije poznatih znamenitosti, prepoznatljivih etničkih skupina, prirodnih osobitosti, karakterističnih životinja i biljnih zajednica). Učenici će iz mape trebati izdvojiti fotografije te na svoje računalo/tablet skinuti fotografije koje se odnose na njihov kontinent.
Učenici svakako mogu potražiti vršnjačku ili nastavničku pomoć prije nego što završe odabir. Kako se radi o učenicima petog razreda, vodite računa o tome da fotografije uistinu budu prepoznatljive i bliske učenicima. Svaki par učenika treba izdvojiti do 5 fotografija koje će upotrijebiti u svojem okviru Padlet.
Nakon što je zajednički Padlet dovršen, slijedi predstavljanje pojedinih kontinenata. Prikažite gotov zid Padlet na projekcijskom platnu ili zaslonu, a predstavnici svakog kontinenta će pred razredom pojasniti što se nalazi na fotografijama koje su odabrali.
Nastavnik može formativno vrednovati učeničko sudjelovanje u ovoj aktivnosti.
Vodite računa o tome da učenicima s teškoćama detaljno objasnite prikazanu prezentaciju PowerPoint. Pri svrstavanju učenika u grupe ili parove pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u grupu ili par koji će biti u skladu s njegovim specifičnim zanimanjem te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi/paru uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Pri radu u grupi preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba napraviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Padlet. Pripremite pisane, slikovne upute i demonstrirajte rad u digitalnom alatu. Učenike s teškoćama vrednujte u odnosu na osobni trud i napredak. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u pregledu ponuđenih fotografija i biranju potrebnih za izvršenje zadatka preko razredne društvene mreže Yammer ili Teams.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.
Zainteresiranim učenicima ponudite da na internetu pronađu neke od najstarijih prikaza Zemlje, poput babilonske karte svijeta, Anaksimandrove karte svijeta, karte svijeta prema Herodotu i sl. Potaknite učenike da prepoznaju obrise kontinenata na starim kartama te da uoče prepoznatljive dijelove kontinenata. Stare kartografske prikaze Zemlje mogu izdvojiti u prezentaciji PowerPoint te je pokazati ostalim učenicima u razredu na nekom od sljedećih satova Geografije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.