Predmet
Likovna umjetnost 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U ritmu kankana

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • komplementarni par
  • komplementarni kontrast
  • impresionizam
  • poentilizam
  • postimpresionizam
  • umjetnost i znanost
  • optičko miješanje boja

... u očima promatrača

Znanstvena otkrića 19. stoljeća i njihova primjena putem tehnoloških inovacija, i to osobito u fizici i kemiji, otvorila su posve nov pogled na svijet odrazivši se na stvaralački proces umjetnika. Kemijska i fizikalna istraživanja boja utjecala su na njihovu proizvodnju i primjenu posve novih slikarskih postupaka, danas poznatih u stilovima impresionizma i postimpresionizma. Budući da je njihova pojava uvjetovana znanstvenim otkrićima, sadržaj će se obrađivati tijekom triju međusobno povezanih aktivnosti kako bi se postigla postupnost i logičan slijed procesa.

Prva aktivnost stavlja fokus na istraživanje znanstvenih i tehnoloških otkrića koja su pridonijela novim teorijama boje, stoga predlažemo rad u grupama. Uvedite učenike u problem kratkom prezentacijom kojom ćete u njih osvijestiti relativnost doživljaja boje. Koristite se, na primjer, jarkocrvenim krugom u koji će učenici netremice gledati dok se oko njega ne stvori paslika zelenih mrlja ili crveni krug na bljedocrvenoj, a zatim i sivoj podlozi, sivi krug na tamnoplavoj i svjetloplavoj podlozi i slično. Tim će kratkim eksperimentom učenici zaključiti o različitom djelovanju boja ovisno o okruženju. Neka učenici pokušaju objasniti razloge za to.

Podijelite razred u grupe koje trebaju istraživati izvore o sljedećim sadržajima:

  • Thomas Young i fiziologija oka
  • Michel Chevreul i zakon simultanog kontrasta boja
  • Hermann Helmholtz i odnos optike i slikarstva
  • Ogden Rood i primjena boje u slikarstvu
  • tradicionalna proizvodnja boja i posljedice izuma boje u tubi.

Svaka će grupa istražiti izvore, ukratko opisati znanstveni doprinos pojedinog teoretičara i postaviti zaključno teorijsko pitanje kojim se upućuje na relevantnost otkrića. Učenici će provoditi istraživanje s pomoću pametnog telefona ili tableta, a bilješke će zapisati radeći na zajedničkoj platformi u alatu Conceptboard u obliku Fishbone Diagram. Svaka će grupa ispuniti jednu granu upisujući zadane elemente istraživanja. Rezultat će biti problemski usustavljen pregled znanstvenih i tehnoloških otkrića koja su promijenila slikarstvo u drugoj polovici 19. stoljeća. Grupe će u razredu prezentirati rezultate istraživanja, a u zaključnom dijelu aktivnosti predstavnik svake grupe odgovorit će na otvoreno pitanje iz naslova - Što je to u očima promatrača?

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim materijalima kao podrškom tijekom istraživanja i prezentiranja. Možete učenicima ponuditi ilustracije, dijagrame ili slike, što će im olakšati razumijevanje sadržaja o znanstvenim otkrićima i njihovoj primjeni u umjetnosti.
Osigurajte jasne i koncizne vodiče te upute za istraživanje i rad u grupama. Koristite se jednostavnim jezičnim opisima, vizualnom podrškom ili audiozapisima kako biste podržali izvršavanje zadataka.
Stvorite strukturirano okruženje za istraživanje i prezentiranje. To može podrazumijevati uporabu rasporeda ili vodiča za aktivnosti, organiziranje jasne rutine ili upotrebu vizualnih podsjetnika kako bi se učenicima pomoglo u praćenju koraka i očekivanja.
Osigurajte učenicima s teškoćama u razvoju vršnjačku podršku ili podršku pomoćnika u nastavi koji im mogu pomoći tijekom istraživanja, bilježenja i prezentiranja rezultata.
Učenicima s teškoćama u razvoju pružite podršku pri istraživanju putem pametnog telefona ili tableta. Osigurajte im dodatnu pomoć u pronalaženju informacija u izvoru znanja. Možete ih usmjeravati na pouzdane internetske stranice ili pružiti sažete informacije koje će im olakšati rad.
Prilagodite Fishbone dijagram za učenike s teškoćama u razvoju njihovim potrebama. Dopustite im da upotrebljavaju pojednostavljene verzije dijagrama ili im pružite podršku pri njegovu popunjavanju koristeći se vizualnom podrškom ili skraćenim rečenicama. Osigurajte dovoljno vremena za istraživanje, izradu dijagrama i prezentaciju rezultata.
Učenicima s teškoćama u razvoju može pomoći uporaba jasnih i kontrastnih boja za označavanje različitih elemenata na Conceptboardu. Na primjer, možete upotrebljavati svijetle boje za naglašavanje glavnih ideja ili ključnih točaka, a tamnije boje za označavanje dodatnih informacija. Također, rabite jasne oznake ili ikone kako biste im olakšali snalaženje na ploči i razumijevanje rasporeda informacija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

... u očima promatrača

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i objašnjava utjecaj znanosti i novih tehnologija proizvodnje boje na slikarstvo 19. stoljeća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

U ritmu kankana

Aktivnost započnite uvodnim predavanjem u kojem ćete ukratko opisati Pariz 1870-ih i 1880-ih godina. Prikaz Grada Svjetlosti može obuhvatiti urbanističku transformaciju, izgradnju Garnierova kazališta, oazu mira Montmartre i završiti izgradnjom Eiffelova tornja 1889. godine, a cilj je dočarati boemsku atmosferu grada. Nakon kratkog uvoda, u kojem se učenicima približio povijesni kontekst, podijelite ih u grupe koje će se uživjeti u ulogu jednog od slikara tog razdoblja (Edouard Manet, Claude Monet, Berthe Morisot, Camille Pissarro, Auguste Renoire, Edgar Degas, George Seurat, Vincent Van Gogh). Svi veliki slikari govore o sebi na sličan način:

  • Slikaju li u ateljeu ili u prirodi?
  • Kakve boje kupuju i upotrebljavaju, koje su im boje i njihovi odnosi najdraži?
  • Koju znanstvenu teoriju boja najviše primjenjuju i gdje je to vidljivo?
  • Koriste li se fotografijom i kako se njezino korištenje ogleda u slici?
  • Koje su im teme najdraže i zašto, koje detalje posebno naglašavaju?
  • Kakav su život proveli?

Učenici s pomoću pametnog telefona ili tableta provode istraživanje radeći u grupama. Pritom kao izvor informacija upotrebljavaju dijagram iz prethodne aktivnosti. Kako biste ubrzali njihov rad, možete podijeliti zaduženja u grupi prema gore navedenim podtemama. Učenici će izraditi prezentaciju koristeći se digitalnim alatom Prezi na zajedničkoj platformi. Prezentacijom će analizirati jedno ili dva djela koja najbolje opisuju opus autora. Predlažemo istraživanje sljedećih autora:

Predstavnici grupa prezentiraju rezultate istraživanja u razredu. U zaključnom dijelu sata povedite raspravu o društvenom položaju umjetnika s kraja 19. stoljeća i razumijevanju njihovih djela. Zatim navedite učenike na razgovor o prihvaćanju i razumijevanju suvremene umjetnosti. Potaknite ih na razmišljanje o ulozi umjetnika u suvremenom društvu.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Kratkim uvodnim objašnjenjem najavite učenicima provedbu aktivnosti u dvije faze. Prvi je dio aktivnosti usmjeren na istraživanje znanstvenih i tehnoloških otkrića koja su pridonijela novim teorijama boje. Podijelite razred u grupe koje će istraživati izvore o sljedećim sadržajima:

  • Thomas Young i fiziologija oka
  • Michel Chevreul i zakon simultanog kontrasta boja
  • Hermann Helmholtz i odnos optike i slikarstva
  • Ogden Rood i primjena boje u slikarstvu
  • tradicionalna proizvodnja boja i posljedice izuma boje u tubi.

Svaka će grupa istražiti izvore, ukratko opisati znanstveni doprinos pojedinog teoretičara i sastaviti ključnu rečenicu kojom se upućuje na relevantnost otkrića za daljnji razvitak slikarstva. Učenici istraživanje provode s pomoću pametnog telefona ili tableta, a bilješke zapisuju radeći na zajedničkoj platformi u digitalnom alatu Conceptboard u obliku Fishbone Diagram. Svaka će grupa ispuniti jednu granu upisujući zadane elemente istraživanja.

U drugoj fazi aktivnosti svakoj grupi dodijelite jedno od navedenih djela kako bi, radeći u istom alatu, ukratko opisali primjenu pojedine teorije ili tehnike uporabe boje. Predlažemo sljedeće primjere:

Rezultat aktivnosti bit će problemski usustavljen pregled znanstvenih i tehnoloških otkrića koja su promijenila slikarstvo u drugoj polovici 19. stoljeća.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim pomagalima kao što su slike, grafike ili ilustracije koje prikazuju Pariz i djela slikara. To će pomoći učenicima da bolje razumiju i vizualiziraju povijesni kontekst i umjetnička djela.
Kako bi se olakšalo upravljanje informacijama, možete se koristiti strukturiranim obrascima ili organizatorima misli koji će pomoći učenicima da bilježe i organiziraju informacije o slikarima, njihovim djelima i njihovom pristupu umjetnosti. Možete rabiti jednostavne tablice, matrice ili predloške za bilješke kako bi se informacije jasno organizirale.
Osigurajte dodatne materijale kao što su audiosnimke, audioopisi ili audioknjige o slikarima i njihovim djelima. To može biti korisno za učenike s oštećenjem vida.
Potičite suradnički rad u grupama tako da učenici s teškoćama u razvoju imaju podršku svojih vršnjaka. Možete dodijeliti uloge u grupama kako bi svaki učenik imao jasne zadatke i odgovornosti.
Prilagodite raspored aktivnosti i vremenske okvire kako bi se učenicima pružilo dodatno vrijeme za istraživanje, pripremu i prezentaciju. Neka imaju dovoljno vremena da se prilagode radu u grupi i da slijede svoj ritam u procesu rada.
Koristite se jasnim jezikom i jednostavnim uputama kako bi se osiguralo da učenici s teškoćama u razvoju jasno razumiju zadatke i očekivanja. Možete rabiti kratke i jednostavne rečenice, vizualne upute ili korake u slikovnom obliku kako biste im pomogli u praćenju zadatka.
Pri podjeli zadataka u grupi uručite jasan vodič ili upute u pisanom obliku kako biste olakšali učenicima praćenje zadataka i uporabu alata Prezi. Te upute mogu biti jednostavne i pisane jasnim jezikom uz navođenje koraka u istraživanju i analizi djela autora.
Osigurajte vizualnu podršku tijekom istraživanja i izrade Prezi prezentacije. To može uključivati ​​upotrebu jasnih slika, fotografija ili ilustracija koje predstavljaju djela slikara. Te vizualne elemente možete upotrebljavati za olakšavanje razumijevanja i povezivanja s analizom djela.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više, predložite gledanje slikanog biografskog filma o V. Van Goghu: Loving Vincent iz 2017. godine. Nakon gledanja filma neka izrade kratak videoisječak kojim će u razredu predstaviti film i tehniku snimanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

U ritmu kankana

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje, objašnjava i reinterpretira slikarske postupke impresionista.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Salon nezavisnih umjetnika

Posljednja u nizu aktivnosti vezanih za slikarstvo s kraja 19. stoljeća predstavlja sintezu prethodnih dviju aktivnosti. Nakon pomnog proučavanja utjecaja otkrića fizike i kemije na nastanak novih teorija boje, učenici analiziraju djela i prepoznaju njihovu izravnu primjenu u slikarstvu impresionizma i postimpresionizma. Sintezu njihovih istraživanja i usustavljivanje sadržaja putem kojeg je moguće formativno vrednovati vještine učenika, možete provesti na kreativan način - postavljanjem izložbe.

Podijelite razred u osam grupa koje će postavljati izložbu radeći na zajedničkoj platformi u alatu Artsteps. Grupe koje su istraživale djela tijekom prethodne aktivnosti, sad mogu kreativnije pristupiti predstavljanju djela pojedinog slikara samostalno odabirući ona koja smatraju karakterističnima za umjetnikov opus. Grupe će pripremiti kratak tekst uza svako djelo i postaviti izložbu, a svaki će učenik odigrati ulogu muzejskog vodiča te će detaljno predstaviti pojedino djelo. Tijekom analize neka opišu način na koji je autor primijenio neku od novih znanstvenih teorija, kakvu je boju upotrijebio i na koji ju je način nanosio na platno.

Aktivnost zaključite razgovorom o zanimanju kustosa ili muzejskog vodiča. Usmjerite učenike na razmišljanje o znanju i vještinama potrebnim za rad u tim profesijama.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualne materijale i ilustracije koje će pomoći učenicima da bolje razumiju koncepte vezane za utjecaj fizike i kemije na slikarstvo. Možete upotrijebiti infografike, dijagrame ili slike koje će vizualno predstaviti teorije boja i njihovu primjenu. Pružite usmenu podršku učenicima tijekom istraživanja i pripreme izložbe. To može uključivati ​​usmeno objašnjavanje pojmova, postavljanje pitanja ili slobodnu raspravu o temama. Osigurajte dovoljno vremena za razgovor i ponavljanje ključnih informacija.
Tijekom pripreme izložbe osigurajte jasne i strukturirane upute koje će učenicima pomoći u organiziranju misli i izražavanju ideja. Možete im uručiti vodiče s navedenim koracima ili predloške koji će im olakšati pripremu teksta i postavljanje izložbe. Također, osigurajte im dodatno vrijeme za te aktivnosti.
Učenicima s teškoćama u razvoju može biti potrebno više vremena za obradu informacija i organizaciju misli. Pružite im dovoljno vremena kako bi se osjećali sigurno i uspješno završili zadatke.
Ako učenicima s teškoćama u razvoju treba dodatna podrška u analizi djela, možete smanjiti broj djela koja moraju analizirati. Fokusirajte se na manji broj ključnih djela koja predstavljaju opus slikara i omogućite im da se temeljito upuste u njihovu analizu.
Osigurajte jasne i pregledne vizualne upute o tome kako upotrebljavati alat Artsteps . Možete napraviti jednostavne ilustracije ili dijagrame koji će vizualno prikazati korake i funkcionalnosti alata. Osigurajte da korisničko sučelje alata Artsteps bude jednostavno i intuitivno za navigaciju. Učinite ikone, gumbe i navigacijske elemente jasnima koristeći se istaknutim simbolima i bojama.
Osim toga, pomoćnik u nastavi može učenicima pružiti podršku tijekom istraživanja, analize i postavljanja izložbe. Također, može im ponuditi dodatna objašnjenja i podršku u uporabi alata Artsteps.
Osigurajte jasan format izložbe koji će učenicima pomoći u organizaciji istraživanja i sadržaja na kreativan način. Možete pružiti smjernice ili predloške za pripremu tekstova uz djela ili za prezentaciju istraženih informacija. Učenicima s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije o sigurajte dovoljno vremena za izražavanje misli. Budite strpljivi i izbjegavajte tražiti od njih brz odgovor. Učenici mogu prezentirati svoje istraživanje i sadržaj na različite načine (a ne samo usmeno). To može uključivati prezentaciju putem videozapisa, stvaranje plakata ili dijagrama, izradu digitalnih prezentacija ili bilo kakav drugi kreativan način izražavanja. U svakom slučaju, ne inzistirajte na tome da učenik usmeno izlaže ako se dobrovoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama .

Za učenike koji žele znati više

Predložite zainteresiranim učenicima istraživanje o Salonu nezavisnih koji je održan 1874. godine. Neka istraže okolnosti njegova održavanja, upletenost vladarske obitelji u njegovo organiziranje i stav društva prema novim slikarskim trendovima. Uputite ih na internetski izvor i tekst Osam impresionističkih izložbi, 1874. - 1886. Učenici mogu usustaviti istraživanje izradom e-portfolija o pokretu impresionista u digitalnom alatu Mahara.

Nastavna aktivnost za predmet X

Salon nezavisnih umjetnika

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik proučava literaturu, odabire relevantne podatke, oblikuje ih u smislen i argumentiran sadržaj, bira odgovarajuće likovne primjere i postavlja digitalnu izložbu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Edouard Manet, Olympia (1865.)

Claude Monet, Impresija (1872.), Snijeg u Argenteuilu (1874.)

Berthe Morisot, Ljetni dan (1879.)

Camille Pissarro, Bulevar Montmartre (1879.)

Auguste Renoire, Ples kod Moulin de la Galette (1876.)

Edgar Degas, Primabalerina (1878.)

Georges Seurat, Nedjeljno popodne na Le Grande Jatte (1884.)

Vincent Van Gogh, Autoportret (1889.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.