Predmet
Povijest 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zagorski predak

Naziv predmeta
Povijest 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi

U potrazi za najstarijim rođakom

Ovom aktivnošću učenici će moći navesti najvažnije artefakte pronađene na Hušnjakovu brdu te opisati tijek istraživanja Dragutina Gorjanovića Krambergera. Koristeći se alatom Mindmeister učenici će naučiti najvažnije pojmove vezane uz geologiju te usporediti najvažnije artefakte pronađene na Hušnjakovu brdu. Koristeći se alatom Tiki-toki učenici dobivaju jasan uvid u istraživanja Dragutina Gorjanovića Krambergera.

Pokrenite raspravu s učenicima o našim predcima, o tome kako su izgledali, kao i o tome u čemu su sličnosti, a u čemu razlike između današnjeg čovjeka i našeg pretka. Podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa kreira umnu mapu o metodama određivanja starosti arheoloških nalaza. Zatim gledaju videoisječak i čitaju uvodni dio u e-škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.2. te objašnjavaju sve pojmove koji se spominju u videoisječku i uvodnom djelu. Učenici neka krenu od pojma "geologija" na koji zatim nadovezuju pojmove koji se spominju (stratigrafija, arheologija, paleoantropologija). Svoj zadatak učenici kreiraju u digitalnom alatu Mindmeister. Druga grupa čita dio DOS-a vezan uz istraživanje Dragutina Gorjanovića Krambergera. Učenici će u bilježnici napraviti kronološki tijek istraživanja Dragutina Gorjanovića Krambergera, opisujući tijek istraživanja i metode istraživanja. Treća grupa sastavlja tablicu u digitalnom alatu Mindmeister. U tablicu učenici trebaju upisati popis artefakata pronađenih na Hušnjakovu brdu, a što služi kao povijesni izvor. Po završetku zadataka po dva predstavnika svake grupe predstavljaju rezultate istraživanja.

Za kraj učenici pred razredom glume scenu "Neandertalac u današnjem svijetu". Dio učenika predstavlja grupu neandertalaca, dio učenika današnji svijet. Uz pomoć nastavnika neka sastave scenarij ove kratke scene koji treba odgovoriti na pitanja: Kako bi izgledao susret neandertalca i današnjeg čovjeka?, Što bi se dogodilo?, Koji bi se problemi javili?.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da ovisno o individualnim potrebama i karakteristikama učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama (npr. ADHD i specifične teškoće u učenju). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Demonstrirajte rad u digitalnim alatima Mindmeister, Tiki-Toki i Padlet. Pripremite pisane i slikovne upute za primjenu digitalnih alata. Prilikom uvođenja učenika u aktivnosti razjasnite nepoznate pojmove. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra služite se vizualnom podrškom te obavezno najavite svaku promjenu aktivnosti.

Za vrijeme svrstavanja učenika u grupe pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u grupama uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak kako bi prikupio i pripremio što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u grupi s učenicima koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje skupine u kojem je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka. Tijekom rada u grupi učeniku s oštećnjem sluha omogućite upotrebu mikrofona ili diktafona kako bi mogao ravnopravno sudjelovati.

Sustavno provjeravajte je li učenik s teškoćama razumio zadatak te mu ga po potrebi pojednostavite.

Kod kreiranja umne mape učenici s teškoćama mogu dobiti alternativni zadatak da samostalno izrade umnu mapu s unaprijed pripremljenim pojmovima i njihovim pojašnjenjima.

Prilikom gledanja videozapisa e-škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinica 5.2. treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također bi bilo poželjno prije svake nastavne jedinice na papiru pripremiti sve ključne pojmove koji će se spominjati. Ako je u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa i pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Za učenike s teškoćama na kraju aktivnosti potrebno je pripremiti pojašnjenje pojmova (stratigrafija, arheologija, paleoantropologija).

Prilikom rada u DOS-u učenike obavijestite o mogućnosti prilagodbe fonta, veličine slova, inkluzivnog prikaza, prikaza za disleksiju i o mogućnosti prilagodbe kontrasta za osobe s oštećenjem vida.

Učenike s teškoćama uključite u glumljenje zajedničke scene. Po potrebi napišite smjernice i dodijelite uloge učenicima s teškoćama. Ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu prilikom glume, uključite ga na drugačiji način (npr. on može režirati scenu, pobrinuti se za dekoracije i sl.). Učeniku s teškoćama može biti dodijeljena i promatračka uloga s vođenim planom promatranja i bilješkama. Promatrač može sudjelovati na način da snima dramske scene mobitelom, također može crtežom ili bojom iskazati vlastite emocije i doživljaje.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napraviti kratku Powerpoint prezentaciju o arheološkom nalazištu Neanderthal.

Nastavna aktivnost za predmet X

U potrazi za najstarijim rođakom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje metode određivanja arheoloških nalaza i objasniti tijek i postupak istraživanja na Hušnjakovom brdu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • biologija

Djede, je si l' to ti?

Ovom aktivnošću učenici će navesti, prepoznati i upoznati specifičnosti neandertalske kulture. Koristeći se alatom Padlet učenici mogu surađivati, predlagati i kreirati podatke o neandertalcu i današnjem čovjeku.

U uvodnom dijelu aktivnosti uputite učenike na to da pažljivo pogledaju kratak dokumentarni film o Hušnjakovu brdu i zapisuju bilješke koje se odnose na izgled i način života krapinskog neandertalca. Odaberite nekoliko učenika da navedu tri najvažnija pojma koja bi povezali s krapinskim pračovjekom. Potaknite ostale učenike da nadopune popis pojmova koje zapisujete na ploču. Potom uputite učenike na to da radeći u tri grupe prouče materijale e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinca 5.2. o istraživanju Hušnjakova brda. Prva grupa učenika u Padletu kreira dvije kolone u kojima uspoređuje izgled neandertalca i današnjeg čovjeka, upisujući podatke o neandertalcu i današnjem čovjeku. Druga u Padletu kreira tablicu u kojoj uspoređuje djelatnosti kojima se bavio neandertalac, a kojima današnji čovjek. Treća skupina u Padletu kreira tablicu u kojoj se uspoređuju vjerovanja krapinskog neandertalca i današnjeg čovjeka. Nakon odrađenih aktivnosti po dva učenika iz svake grupe izlažu svoje radove. Zatim s učenicima otvorite raspravu na temu usporedbe neandertalskog doba i današnjeg doba. Dio razreda neka predstavlja neandertalsko doba, a dio neka predstavlja današnje doba. Također, oblikujete neparnu sudačku komisiju koja će odlučiti o tome koja je grupa jasnije, preciznije, točnije branila svoja stajališta te proglasiti pobjednika.

Postupci potpore

Demonstrirajte rad u digitalnom alatu (Padlet). Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnih alata. Prilikom uvođenja učenika u aktivnosti razjasnite nepoznate pojmove. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra koristite se vizualnom podrškom te obavezno najavite svaku promjenu aktivnosti.

Prilikom gledanja dokumentarnog filma o Hušnjakovu brdu učenicima s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite gledanje filam te im pojasnite bitne odrednice. Najavu filma možete odraditi uz pomoć vizualne podrške. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa i pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Bitno je osigurati bilješke o filmu koje će učenicima s teškoćama omogućiti istodobno praćenje. Ponekad učenici s teškoćama otežano rade dvije aktivnosti odjednom (gledanje filma i izrada bilješki).

Kod razvrstavanja učenika u grupe pazite na to u koju ćete grupu svrstati učenika s teškoćama. Važno je poticati rad u manjim grupama u okviru kojeg i učenik s teškoćama ima jasnu, unaprijed definiranu ulogu (npr. nacrtati čime se sve bavio neandertalac). Jedna od grupa može dobiti zadatak da ključne činjenice iz scenarija predstavi u nekom od njima poznatih mrežnih alata.

Rad u grupi uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Pritom je važno voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice voditi brigu o tome da učenik s poremećajem jezično-glasovno-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti.

Prilikom čitanja materijala e-Škole DOS Povijest 1, Modul 5, Jedinca 5.2. potaknite učenike sa specifičnim teškoćama u učenju na to da uključe aplikaciju Omogura i da prilagode vrstu i veličinu fonta, kao i kontrast zaslona. Po potrebi ispišite tekst i jezično ga i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećan razmak među slovima, ljevostrano poravnanje. Također, prilikom rada u DOS-u učenike s teškoćama uputite na mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, inkluzivnog prikaza i kontrasta pozadine.

Prilikom rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-glasovno-govorne komunikacije govore, osim ako oni sami izraze želju za govorenjem.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napraviti Powerpoint prezentaciju o radu i životu Dragutina Gorjanovića Krambergera.

Nastavna aktivnost za predmet X

Djede, je si l' to ti?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje izgled, način stanovanja i života te običaje i vjerovanja neandertalca s današnjim čovjekom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija

Dođi na Hušnjakovo

Ovom aktivnošću učenici će osmisliti turističku kampanju koja se odnosi na lokalitet Hušnjakovo. Koristeći se digitalnim alatom Canva učenici mogu kreirati informativni turistički letak o muzeju i gradu Krapini.

U uvodnom dijelu upitajte učenike jesu li ikad posjetili Muzej krapinskih neandertalaca i pozovite ih na virtualnu šetnju. Pogledajte s učenicima stranicu Muzej krapinskih neandertalaca. Učenici neka vode bilješke o viđenom na stranici Muzeja krapinskih neandertalaca. Nakon virtualne šetnje možete ih upitati: što su saznali o muzeju, zašto je važan, što sadrži i slično. Nakon virtualne šetnje podijelite učenike u četiri grupe i uputite ih na to da na temelju bilješki koje su vodili tijekom projekcije filma izrade letak ili plakat u alatu Canva kojim pozivaju posjetitelje da posjete muzej i grad Krapinu. Letak ili plakat turističke kampanje treba sadržavati slogan, najvažnije podatke i kratke opise vizualnih priloga koji trebaju prenijeti jasnu poruku. Također potaknite učenike na to da uspostave ravnotežu između vizualnih i tekstualnih komponenti.

Po završetku učenici postavljaju svoje radove na razrednu platformu Padlet i prezentiraju ih razredu. U alatu MS Forms provedite glasanje za najbolji uradak i potaknite učenike na to da obrazlože svoj izbor. Nakon izbora u razredu organizirajte dodjelu nagrade "Najbolji letak", te nagradite grupu koja je odradila najbolji zadatak.

Postupci potpore

Demonstrirajte rad u digitalnom alatu (Canva) i pripremite pisane i slikovne upute za korištenje. Učenicima s motoričkim teškoćama dopustite korištenje prilagođene tipkovnice i osigurajte adekvatnu vršnjačku podršku. Ako učenici s teškoćama imaju poteškoća u snalaženju s digitalnim alatom, omogućite im alternativno rješavanje zadatka (npr. izradu plakata na papiru).

Prilikom virtualne šetnje Muzejom krapinskog neandertalca za učenike s oštećenjem vida osigurajte detaljne opise i prikaze. Prilikom prezentacije virtualne šetnje osigurajte prilagodbu svjetlosti i kontrasta na ekranu prema preferencijama učenika. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, kao i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da samo prate virtualnu šetnju, a na kraju šetnje pripremite im bilješke s najvažnijim odrednicama. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite upotrebu diktafona prilikom davanja važnih informacija.

Za vrijeme svrstavanja učenika u grupe pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u skupinama uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u grupi s učenicima koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, napraviti, npr. uvod ili zaključak te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.

Sustavno provjeravajte je li učenik s teškoćama razumio zadatak te mu ga po potrebi pojednostavnite. Učenicima s teškoćama uvelike pomaže kada im se nastavni sadržaj poveže sa svakodnevnim životom, obogaćuje konkretnim primjerima i upućuje na njegovu povezanost sa životom.

Učenike s izraženom anksioznošću uvijek valja pohvaliti za rad. Oni ne moraju nužno izlagati prilikom prezentiranja. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr. za vrijeme prezentacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji.

Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu istražiti lokalitete Vindije kod Varaždina i Veternice. Koristeći se alatom Padlet učenici upisuju specifičnosti, sličnosti i razlike dvaju lokaliteta.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dođi na Hušnjakovo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik osmišljava turističku kampanju nalazišta Hušnjakovo i izrađuje letak.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • geografija
  • hrvatski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bednjanec T., Matijević Pejić M. (2021.) Povijest 1- 5.2. Istraživanje Hušnjakova. Edutorij. Preuzeto s : https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/efe6be83-aab0-4849-a20d-065172b7f7c0/istrazivanje-husnjakova.html (22.3.2022.)

"Bajkovita Hrvatska", preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=jS6fmcqhdss (22.3.2022.)

Krapina, preuzeto s: https://www.krapina.hr/ (22.3.2022.)

"Muzej krapinskih neandertalaca". Preuzeto s: https://mkn.mhz.hr/ (22.3.2022.)

Krapina, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=33740 (24.4.2022.)

Hušnjakovo, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=26752 (24.4.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.