Projicirajte u razredu odabrane prizore prirodnih katastrofa i potaknite učenike da navedu njima najpoznatije prirodne nedaće tijekom povijesti. Pritom im posebice skrenite pozornost na sudbinu Pompeja. Povežite događaje i s njihovom suvremenošću, problematizirajte na koji način priroda utječe na njihovu svakodnevicu i pitajte ih smatraju li odnos čovjeka i prirode važnim za boljitak zajednice. Raspravite i o tome koliko se čovjek odvojio od prirode, a koliko svojim utjecajem mijenja ili narušava prirodu planeta te na što sve čovjek može, a na što ne može utjecati. Aktualizirajte raspravu u skladu s odgojnim ishodima međupredmetne teme Održivi razvoj (klimatske promjene, globalno zatopljenje i sl.).
Potom zadajte učenicima da, radeći u parovima u mrežnom okružju, detaljnije istraže povijest i sudbinu Pompeja. Podijelite ih u tri grupe i neka parovi one ključne i njima najintrigantnije podatke objedine i predstave u obliku plakata koristeći se, primjerice, alatom Piktochart, u kojemu je moguće kombinirati slikovne priloge s drugim podatcima.
Nakon toga učenici u već postojećim grupama oblikuju kviz kojim će ustanoviti činjenice o načinu života u Pompejima i sudbini koja ih je zadesila. Ono što pronađu, trebaju usporediti sa životom u suvremenom svijetu i otkriti što više sličnosti i poveznica sa svojim načinom života kako bi se što neposrednije uživjeli u situaciju uoči erupcije vulkana Vezuva 79. godine. Uputite ih da se usredotoče na svakodnevni život u Pompejima – kako su živjeli njegovi stanovnici, kako su se zabavljali, koje su grafite pisali, jesu li imali svoje lance brze prehrane, na koji su se način bavili hobijima i sportskim aktivnostima i sl. Kviz je moguće oblikovati u digitalnom alatu Testmoz.
Naposljetku, neka učenici prikažu svoje infografike ostalim učenicima u razredu i neka ih međusobno komentiraju, a potom mogu zaigrati kviz prema pripremljenim pitanjima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. U postupke prilagodbe važno je uključiti i stručni tim škole (edukacijskog rehabilitatora, psihologa, pedagoga, logopeda) kako bi se što bolje odgovorilo na potrebe učenika s teškoćama.
Prilikom projekcije prirodnih katastrofa neka prizori koje projicirate budu dobro vidljivi učeniku s teškoćom i neka učenik s teškoćom sjedi tako da dobro vidi projekciju. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite mu dovoljno velik i jasan prikaz. Također, učeniku s oštećenjem vida osigurajte sve verbalne informacije koje su mu potrebne da sudjeluje u zadatku. Potaknite učenika s teškoćom da sudjeluje u raspravi ako to želi. Omogućite mu da se unaprijed pripremi tako što ćete mu najaviti temu i preporučiti literaturu pomoću koje će se detaljnije upoznati s temom rada.
Učeniku s teškoćom osigurajte dovoljno vremena i omogućite da unaprijed prouči izvore literature i mrežne stranice s informacijama o Pompejima. Ako je potrebno, pripremite učeniku tiskani materijal pomoću kojega će istraživati zadanu temu. Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Piktochart, omogućite mu upotrebu nekog drugog alata ili neka plakat izradi na papiru.
Prilikom oblikovanja kviza omogućite učeniku s teškoćom smjernice za rad, jasno mu i detaljno objasnite što se od njega očekuje te češće provjeravajte njegov rad.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zainteresiranijim učenicima zadajte da, u korelaciji s nastavnim predmetom Povijest, detaljnije istraže društveno-povijesni kontekst u 1. stoljeću nastojeći pronaći, uz spomenutu erupciju, još neke (prirodne i neprirodne) katastrofe koje su izravno utjecale na sudbinu (rimskih) građana.
Zadajte učenicima neka pažljivo iščitaju tekst prilagođenog pisma Plinija Mlađeg o pogibiji njegova strica Plinija Starijeg tijekom erupcije Vezuva u Pompejima, koji možete pronaći na sljedećoj poveznici – riječ je o 6. pismu, 16. kaputu. Predlažemo da pismo prevedete, a da perifrastične konjugacije aktivne i pasivne ostavite neprevedenima. Zadajte učenicima neka obrate pozornost na nepoznate glagolske konstrukcije i neka ih zabilježe u digitalnom alatu One Note/Class Notebook.
Zadajte im da pokušaju otkriti o kojim je glagolima riječ te, s obzirom na kontekst, neka iznesu kako bi se mogao prevesti njihov smisao. Prisjećajući se aktivnog i pasivnog značenja glagola, učenici najprije nastoje ustanoviti pojavljuju li se navedeni glagoli u nekom od tih stanja. Nakon što ih upoznate s tvorbom perifrastične konjugacije aktivne i pasivne i njezinim značenjem, podijelite ih u dvije grupe – jedna neka se detaljnije posveti perifrastičnoj konjugaciji aktivnoj, a druga pasivnoj. Zadajte im da ključne osobitosti zabilježe u obliku infografike (koristeći se alatom Canva) te da, u skladu s novim spoznajama, preciznije odrede značenje rečenica u kojima su se konstrukcije pojavile.
Nakon toga zadajte učenicima da se, radeći u paru, postave u predstavljenu povijesnu situaciju – podijelivši se prema ulogama, moraju osmisliti popis aktivnosti koje namjeravaju napraviti (koristeći se perifrastičnom konjugacijom aktivnom) te one koje se moraju napraviti (koristeći se oblicima perifrastične konjugacije pasivne) tijekom katastrofe – jedan član para iz pozicije stanovnika/stanovnice Pompeja, drugi iz pozicije Plinija Starijeg i spasilačke ekipe. Rečenice trebaju objaviti u zajedničkoj razrednoj grupi, primjerice, na zidu izrađenom u alatu Padlet.
Nakon objave te će rečenice biti dostupne ostalim učenicima u razredu koji ih mogu pregledati, čitati i komentirati, a u završnoj fazi aktivnosti razred ih može iskoristiti kao osnovu za motivaciju svojih (zamišljenih) likova – podijelite razred u grupe od kojih će svaka, koristeći se odabranim rečenicama te sadržajem pročitanog pisma Plinija Mlađeg, stvaralački ilustrirati ambijent Pompeja uoči erupcije – radiodramom, videouratkom ili dramskom izvedbom uživo u razredu, odabirući odgovarajući digitalni alat za snimanje i montažu. Preporučujemo alat Audacity za snimanje zvuka te alat Kizoa za montažu zvučnog sadržaja i videosadržaja koje možete podijeliti učenicima pomoću poveznice.
Za dodatnu vježbu uporabe perifrastične konjugacije aktivne i pasivne zadajte učenicima da izdvoje neke ključne upute za postupanje u slučaju ugroze u svojoj svakodnevici – primjerice, u školi ili u prostoru gdje najčešće borave i da ih prevedu na latinski, izravno navodeći što se namjerava i što se mora napraviti u mogućim izvanrednim situacijama, a vježbu možete proširiti povezujući je s ishodima međupredmetne teme Zdravlje, o postupanju, primjerice, s unesrećenim tijekom hitne intervencije i sl.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. U postupke prilagodbe važno je uključiti i stručni tim škole (edukacijskog rehabilitatora, psihologa, pedagoga, logopeda) kako bi se što bolje odgovorilo na potrebe učenika s teškoćama.
Pripremite učeniku s teškoćama prilagođeni tekst pisma Plinija Mlađeg o pogibiji njegova strica Plinija Starijeg. Neka tekst bude grafički i vizualno prilagođen učeniku s teškoćama. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), neka tekst bude uvećanog fonta, većeg razmaka između riječi, dvostrukog proreda i pisan jednostavnijim fontom (Verdana, Calibri, Arial). Složene i nepoznate riječi zamijenite jednostavnim i učeniku poznatim riječima. Pripremite pisane upute u kojima će biti objašnjen zadatak koji učenik treba napraviti u digitalnom alatu One Note/Class Notebook.
Pripremite učeniku podsjetnik s definicijama aktivnog i pasivnog značenja glagola te s drugim važnim definicijama i pretvorbama koje će mu biti korisne u rješavanju zadataka i svladavanju novog sadržaja. Dodatno mu pojasnite što se od njega očekuje, po potrebi objasnite i pokažite što treba napraviti i češće provjeravajte njegov rad. Osigurajte upute kako bi učenik mogao napraviti zadatak u alatu Canva.
Prilikom podjele učenika u parove neka učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga motivirati na rad i biti mu potpora u rješavanju zadataka. Pripremite detaljne, ali jasne upute za učenika te omogućite upotrebu liste praćenja kako bi učenik mogao postupno rješavati zadatak i pratiti svoj napredak. Potaknite učenika na aktivno sudjelovanje, neka ima unaprijed dogovorenu ulogu, a ako želi, može i predstaviti rad svog para.
Omogućite učeniku s teškoćama rad u motivirajućoj grupi i unaprijed dogovorite zadatke za učenika s teškoćama, a neka s tim budu upoznati i ostali članovi grupe. Osigurajte da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima s kojima će se dobro slagati, koji će mu biti potpora i koji će ga prihvatiti kao ravnopravnog člana grupe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zainteresiraniji učenici mogu oblikovati letke i grafički ih urediti s uputama na latinskome, koristeći se oblicima perifrastičnih konjugacija, oponašajući formu suvremenih kratkih glasila. Zadajte im neka odaberu i sažmu praktične savjete iz triju njima zanimljivih područja – što treba učiniti korisnik želi li, primjerice, zdravo jesti ili biti dobar prijatelj ili kvalitetan vojskovođa, ovisno o vokabularu koji im je najbliži i najpoznatiji.
Izdvojite izraz iz pisma Plinija Mlađeg o pogibiji njegova strica tijekom erupcije Vezuva 79. godine – semper victurus. Zadajte učenicima da ga pokušaju povezati s nekim osobama i događajima iz rimske povijesti, kao i s onima na koje se odnosi antonimni izraz – Morituri te salutant! Zajednički analizirajte značenje obaju izraza – i jezično i sadržajno, povezujući ih sa znanjima o perifrastičnim konjugacijama.
Podijelivši se u grupe, učenici potom istražuju o povijesti, obilježjima i odnosima unutar Rimskog Carstva – jedni proučavaju rimske careve predstavljajući njihova prava i povlastice, a drugi robove i gladijatore.
Istraživanja dijele u razrednom portfoliju koji možete jednostavno napraviti koristeći se alatom Mahara, a ondje ih mogu dopuniti i poduprijeti slikovnim prilozima i videoprilozima u zajedničkoj mapi tijekom dužeg razdoblja. Poveznicu na e-portfolio možete podijeliti u zajedničkoj razrednoj grupi.
Potom svaka grupa ima zadatak kreirati influencerski profil za privilegirane odnosno obespravljene u Rimskom Carstvu, prema odabranom liku. U svojim će objavama, u skladu sa spoznajama stečenima tijekom istraživanja, svaki influencer (za elitu ili za obespravljene) oblikovati poruke koristeći se oblicima perifrastične konjugacije aktivne i pasivne, navodeći što sve namjerava napraviti, sve ono što mora napraviti, kao i ono što bi se trebalo napraviti u sklopu aktivnosti i influencerskih dužnosti u svojoj svakodnevici.
Zadajte im konkretne upute – neka odaberu jednog rimskog cara i kao profilnu sliku stave jednu od onih koje su dostupne na provjerenim mrežnim stranicama odakle ih je moguće i legalno preuzeti. Potom mogu napisati komentare povezane s političkom situacijom, onako kako misle da bi ih taj car izrekao. Zatim mogu povezati neke latinske izreke i citate s tom osobom i sve to mogu objaviti u obliku komentara. Učenici koji predstavljaju one na suprotnoj strani društvenoga spektra trebaju smisliti ime i prezime gladijatora ili roba te iz njihove perspektive napisati komentar, u obzir uzimajući doba vladavine različitih careva.
Profile podijelite s ostalim učenicima iz razreda nakon čega oni mogu dopisivati komentare simulirajući uobičajeni internetski diskurs, kombinirajući latinski s popularnim emojijima, zamišljajući što bi onodobni stanovnik Rimskoga Carstva komentirao.
Najjednostavnijom opcijom snimanja zaslona (engl. print screen) možete napraviti razrednu izložbu najzanimljivijih profila i komentara, uz odabrane (internetske ili, u skladu s učeničkim ambicijama, montirane i „fotošopirane“) fotografije s profila ili popularnih storyja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te obilježjima same teškoće. U postupke prilagodbe važno je uključiti i stručni tim škole (edukacijskog rehabilitatora, psihologa, pedagoga, logopeda) kako bi se što bolje odgovorilo na potrebe učenika s teškoćama.
Motivirajte učenika s teškoćom da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjeravati razumije li zadatak i usmjeriti ga na sadržaj rada verbalnom uputom ili laganim dodirom.
Osigurajte učeniku s teškoćom detaljne, ali jasne i jednostavne upute, podijelite zadatak na korake i pripremite listu praćenja kako bi učenik mogao pratiti i označiti koje je dijelove zadatka uspješno obavio.
Prilikom podjele u grupe vodite računa o strukturi grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti podršku i motivirati ga, a važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete formirati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno, objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćom ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Omogućite učeniku s teškoćom potporu drugog učenika te češće provjeravajte rad te grupe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Koristeći se izrazima s početka aktivnosti, zainteresirani učenici biraju njima najkorisnije i najzanimljivije mrežne stranice koje služe poučavanju, a koje su potpora za ostvarivanje ishoda predmeta Latinski jezik. Odabiru tri najbolje i tri najlošije, označavajući one najbolje sa semper victurus, dok za druge smatraju da bi trebale propasti jer su beskorisne ili nude neutemeljene sadržaje. Svoj izbor dijele s razredom u zajedničkom portfoliju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.