Predmet
Likovna umjetnost 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Promijenimo sliku grada

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • interpolacija
  • funkcija
  • estetika

Za interpolaciju ili ne?

Pokažite učenicima snimku Dioklecijanove palače u Splitu iz zraka, a zatim ih tražite da se opredijele riječima pravilno ili nepravilno. Raspravljajte o organizaciji grada i ukažite na dijelove palače koji su još sačuvani - spomenite cardo i decumanus, zidine, mauzolej, centre poput peristila i trga izvan zidina palače. Objasnite pojam interpolacije. Napomenite da je riječ o umetanju objekata između postojećih građevina, a zatim pitajte učenike smatraju li da je na području Splita bilo mnoštvo interpolacija. Najavite da u nastavku sata slijede aktualne interpolacije koje su se realizirale u ovom ili prošlom stoljeću.

Projicirajte primjere: Plešuće kuće (1996.) Franka Gehryja i Vlade Milunića te Kunsthaus Petera Cooka i Colina Fourniera. Diskutirajte s učenicima o navedenim interpolacijama u kontekstu vremena i uklapanja u gradsko tkivo. Objasnite kategorizaciju interpolacija na sljedećim razinama: faksimil, prilagođavanje ambijentu, naglašavanje ili kontrast. Služeći se digitalnim alatom Mentimeter, testirajte učenička znanja vezana za kategorizaciju prikazanih primjera, a zatim raspravite o rezultatima ankete.

Spomenite važnije lokalne primjere interpolacije u svojem gradu. Učenici neka rade u parovima kako bi prokomentirali interpolacije od kojih neke mogu biti starije, a neke aktualne. Svaki će par izraditi snimke zadane interpolacije i istražiti kritičke tekstove koji se bave konkretnom interpolacijom. Za taj zadatak pripremite Realtimeboard jer omogućuje kolaboraciju uz postavljanje fotografija, poveznica, upisivanje komentara i dodavanje skica. Koristeći se navedenim alatom, učenici će postaviti fotografije i podatke o interpolacijama, svoja zapažanja na razini „ne sviđa/sviđa nam se jer...” te barem dva kritička novinska ili internetska teksta o zadanom primjeru interpolacije od kojih bi jedan tekst trebao biti negativno, a drugi afirmativno opredijeljen u odnosu prema interpolaciji. Na temelju predstavljenih bilježaka u alatu Realtimeboard raspravljajte o negativnim i afirmativnim kritikama pojedinih objekata. Ukažite učenicima na važnost izvora, ali uputite ih i na argumentaciju koja češće može biti vezana za politiku, a rjeđe za struku.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se taktilnim modelima ili taktilnim materijalima kako bi se učenicima omogućilo fizičko istraživanje strukture palače i razumijevanje njezine organizacije. Potkrijepite verbalne upute vizualnim pomagalima, npr. dijagramima ili infografikama, kako biste učenicima pomogli u praćenju razgovora o organizaciji grada i interpolacijama.
Omogućite suradnički rad u grupama uz jasno definirane uloge kako bi se učenicima pružila struktura i podrška tijekom aktivnosti.
Dopustite im da svoje mišljenje o interpolacijama izraze na različite načine (crtanjem, pisanjem ili usmenim izvještavanjem).
Ponudite dodatne resurse, poput audiozapisa ili prilagođenih materijala, učenicima s oštećenjem vida. Osigurajte pomoćnika u nastavi koji će raditi s tim učenicima. Pomoćnik im može pružiti dodatnu podršku i pomagati u manipulaciji materijalima, izradi taktilnih priprema ili pristupu informacijama putem zvuka.
Dopustite učenicima da istražuju i proučavaju primjere interpolacija koje ih posebno zanimaju ili su relevantne za njihovu lokalnu zajednicu. Neka upotrebljavaju različite medije za prikupljanje informacija, poput audioizvora ili videoizvora, kako bi pronašli informacije o lokalnim primjerima interpolacije. Osigurajte strukturirani vodič s pitanjima ili kriterijima kojim se učenike usmjerava na traženje negativnih i afirmativnih kritika te argumentacije. Koristite se vizualnim organizatorima ili dijagramima kako biste pomogli učenicima u strukturiranju informacija iz tekstova i razumijevanju argumenata. Osigurajte učenicima slike ili ilustracije koje im mogu pomoći u vizualnom razumijevanju i povezivanju s lokalnim primjerima interpolacije. Osigurajte jasne audioupute ili se koristite taktilnim simbolima kako biste pomogli učenicima u razumijevanju alata i postupaka. Pružite dodatne resurse, poput videozapisa ili ilustriranih vodiča, koji će učenicima pomoći u upotrebi Mentimetra. Pri kreiranju pitanja u alatu Mentimeter koristite se jasnim jezikom. Izbjegavajte složene ili dvostruko negativne konstrukcije koje mogu prouzročiti zbunjenost. Neka pitanja budu precizna, a učenicima osigurajte dodatno vrijeme za odgovaranje na njih. Učenicima s teškoćama u razvoju može biti potrebno više vremena za obradu informacija i davanje odgovora, stoga osigurajte prilagođeno vrijeme kako bi se i oni osjećali sigurno i udobno. Osigurajte alternativne načine odgovaranja na pitanja u Mentimetru za učenike s teškoćama u razvoju. Dopustite im usmeni odgovor, upisivanje odgovora na papir ili uporabu tehničkih pomagala (taktilni zasloni, miševi ili tipkovnica) prilagođenih njihovim potrebama.
Osigurajte detaljan i jasan vodič koji po koracima objašnjava kako raditi u alatu Realtimeboard. Kako bi se olakšalo sudjelovanje u zadatku, koristite se vizualnim elementima u spomenutom alatu. Primjerice, neka budu jasno označene sekcije za postavljanje fotografija, poveznica, komentara i skica. Također, možete upotrebljavati ikone ili simbole kako biste pomogli učenicima u snalaženju i uočavanju postavljenog materijala. Parovima pružite jasne smjernice o tome kako surađivati i komunicirati tijekom zadatka. Možete im dati strukturirane korake ili upute o tome kako podijeliti zadatke, kako raspravljati o interpolacijama i kako se međusobno podržavati tijekom istraživanja i izrade snimaka u alatu Realtimeboard.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike koji žele znati više na istraživanje zgrade Kunsthaus u Grazu. Usmjerite ih na sljedeće teme:

  • Kunsthaus i Archigram
  • Kunsthaus - organizacija prostora i komunikacije u objektu
  • Kunsthaus - materijali.

Svoja će istraživanja provesti koristeći se digitalnim alatom Conceptboard. Neka oblikuju umne mape u kojima svaku od navedenih tema trebaju obraditi zasebno. Na temelju rezultata istraživanja potaknite učenike na raspravu o poziciji Kunsthausa u odnosu na arhitekturu 20. stoljeća i poziciji Kunsthausa u odnosu na okruženje u kojem se nalazi. Tijekom rasprave učenici će se koristiti rezultatima svojih istraživanja osvještavajući ulogu tehnologije u arhitekturi 20. stoljeća.

Nastavna aktivnost za predmet X

Za interpolaciju ili ne?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik raspravlja o problemu interpolacije u urbanom prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Možda smo kritičari, ali nismo subjektivni

Tijekom ove aktivnosti učenici će istraživati realizirane interpolacije, stoga postavite sljedeće kriterije: funkcionalnost (prilagođenost planiranim djelatnostima), kontekstualizacija (uklapanje ili neuklapanje u okoliš), estetika (proporcije, primjena principa oblikovanja). Projicirajte Piramidu muzeja Louvre u Parizu i raspravljajte s učenicima o navedenim kriterijima: funkcionalnost (ulaz u muzej, kupnja ulaznica, usmjeravanje prema zbirkama), kontekstualizacija (staklena piramida smještena u središtu Pariza na trgu okruženom građevinama iz 17. stoljeća) i estetika (simetrija kojom se interpolacija povezuje sa simetričnim rasporedom zgrada Louvrea, prozirnost koja omogućuje da se okruženje vidi kroz staklo).

Usmjerite učenike na istraživanje interpolacija u gradu/mjestu u kojem žive. Neka naprave bilješke u e-portfoliju oblikovanom u Google učionici (Google Classroom). Kako bi se zadatak realizirao u Google učionici, potrebno je definirati predmet i školsku zadaću - e-portfolio uporabom Word dokumenta s Google Diska. Učenici će u e-portfolio postaviti svoje fotografije interpolacija, evidentirati ih vremenikom i kratkim komentarima. Mogu postaviti najviše pet primjera interpolacija.

Učenici će se u svojim komentarima osvrnuti na sljedeće kriterije: funkcionalnost, kontekstualizacija i estetika. U argumentaciji će se koristiti sljedećom konstrukcijom: „prednost ove interpolacije jest...“ ili „mana ove interpolacije jest...“. U Google učionici pripremite kolaborativnu prezentaciju sa slajdom za svakog učenika u kojoj će se predstaviti najuspješnije izvedene i najmanje uspješne interpolacije s argumentima za i protiv. Tijekom prezentiranja učenici trebaju izraditi bilješke kako bi na kraju aktivnosti mogli navesti koje se interpolacije najčešće ponavljaju. Zatim će, prema mišljenju većine učenika u razredu, izabrati najuspješniju i najlošiju interpolaciju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Svakom učeniku treba pružiti vizualnu podršku u obliku jasnih i preglednih materijala (velike slike ili ilustracije).
Upotrijebite jednostavan i jasan jezik kako biste prenijeli informacije o kriterijima funkcionalnosti, kontekstualizacije i estetike.
Priložite konkretnije primjere interpolacija koje su bliske učenicima ili su relevantne za njihovo okruženje. Na taj će način lakše razumjeti kriterije i odabrati primjere za svoj e-portfolio.
Prilagodite istraživanje interpolacija učenicima pružajući im relevantne izvore informacija i podršku u prikupljanju važnih informacija.
Omogućite im alternativne načine izražavanja, poput usmenog izražavanja, snimanja zvuka ili uporabe simbola ili slika. Osigurajte pristup alatima i materijalima u prilagođenom formatu za učenike s teškoćama u čitanju (uvećan font, posebni fontovi za učenike s disleksijom ili pristup putem tehnologije za čitanje ekrana). Takvu mogućnost nudi preglednik Chrome putem proširenja Read Aloud ili Text to Speech.

Prilagodite vremenski okvir aktivnosti individualnim potrebama učenika dajući im dovoljno vremena za istraživanje, prikupljanje informacija i izradu e-portfolija u alatu Google Disk. Osigurajte učenicima s teškoćama u razvoju jednostavan pristup Google učionici (Google Classroom). Možete im, primjerice, izraditi vodič s jasnim uputama korak-po-korak ili ponuditi vizualne upute koje će im pomoći u prijavi, pristupanju zadatku i pronalasku potrebnih materijala. Prilagodite predložak e-portfolija u Google učionici kako bi bio jednostavan za uporabu i organizaciju. Možete stvoriti strukturirane sekcije ili tablice koje će učenicima olakšati postavljanje fotografija interpolacija i dodavanje kratkih komentara. Omogućite učenicima s teškoćama u razvoju alternativne načine izražavanja svojih zapažanja o interpolacijama. Neka, primjerice, snime zvučne zapise ili videozapise, upotrebljavaju simbole ili piktograme umjesto tekstualnih komentara. Osim toga, mogu rabiti govorne ili alternativne komunikacijske alate kako bi izrazili svoje mišljenje. Usmjerite i ostale učenike da se pri kreiranju svojih e-portfolija koriste prilagođenim fontom (Arial ili Open Sans), dvostrukim proredom i lijevim poravnanjem kako bi bili dostupni i učenicima s disleksijom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Možda smo kritičari, ali nismo subjektivni

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava kritički stav o analiziranom djelu.
  • Učenik raspravlja o problemu interpolacije u urbanom prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Naša mala interpolacija

Pripremite projekt izrade idejne interpolacije na zgradi škole koji će realizirati učenici. Za projekt je potrebno postaviti vremenik aktivnosti i odvojiti njegovu razvojnu fazu, prezentaciju i završni proizvod. Projekt će trajati 2-3 tjedna, a učenici će ga izvoditi u fazama. Kako bi bio što uspješnije izveden, u vrednovanje uključite proces rada, prezentaciju ostvarenja i završni produkt. Za izradu idejnog rješenja preporučuju se računalni programi koji omogućuju rad s layerima poput programa Krita, Adobe Photoshop, Gimp, Procreate.

Proces rada evidentirajte u Loomenu s pomoću aktivnosti Journal. To podrazumijeva unošenje objašnjenja, skica, fotografija zatečenog stanja, proces rada (screenshot dashboarda kako bi se vidjela faza rada u alatu) i završnu editiranu digitalnu intervenciju. Vi biste se trebali uključiti pri kraju prve trećine rada na projektu kako bi učenici iznijeli eventualne dvojbe, nejasnoće, ali i zapažanja. Za Vas je to prilika za provjeru autentičnosti rada i pisanje bilježaka.

Na kraju projekta učenici prezentiraju svoja rješenja u obliku infografike u digitalnom alatu Piktochart koji omogućuje kombinaciju teksta i slike. Njihova izlaganja trebaju obuhvatiti obrazloženje problema i fotografiju zatečenog stanja, digitalnu intervenciju uređivanjem fotografije zatečenog stanja te obrazloženje rješenja. Neka spomenu i funkcionalne i estetske kriterije. Gotove infografike podijelite putem alata Google Disk, a poveznicu postavite na stranicu škole.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne upute i postavite očekivanja jednostavnim jezikom kako bi učenici mogli razumjeti zadatke i proces rada.
Pružite dodatnu podršku učenicima u razumijevanju zadataka i koracima u radu na projektu koristeći se vizualnim primjerima (skice i objašnjenja).
Osigurajte vremenski okvir i raspored aktivnosti prilagođen individualnim potrebama učenika. Na taj će način imati dovoljno vremena za istraživanje, planiranje i dovršetak projekta.
Potaknite učenike na suradnju i timski rad kako bi mogli dijeliti ideje, podržavati jedni druge i zajedno raditi na projektu.
Prilagodite način dokumentiranja procesa rada u e-portfoliju u skladu s individualnim potrebama učenika. Neka, primjerice, upotrebljavaju slike, skice, verbalna objašnjenja ili audiozapise.
Prilagodite materijale i resurse koji se rabe u projektu, kako bi bili dostupni u različitim formatima. Tiskane materijale pišite uvećanim fontom, rabite zvučne zapise ili prilagođene verzije digitalnih alata uz povećan kontrast ili podršku za čitače zaslona.
Uključite dodatna vizualna pomagala ili upute tijekom prezentacije ili demonstracije projekta kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju informacija i praćenju koraka u radu.
Osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, istraživanje ili planiranje onima koji trebaju dodatnu podršku u organizaciji i obradi informacija.

Osigurajte jasne i jednostavne upute za uporabu alata Piktochart. Možete se koristiti vizualnim primjerima ili videozapisima koji detaljno objašnjavaju korake u izradi infografike. Osigurajte predloške ili obrasce infografika s unaprijed postavljenim okvirom za zatečeno stanje, digitalnu intervenciju, obrazloženje problema i obrazloženje rješenja. To će pomoći učenicima u organizaciji ideja i informacija na strukturiran način.

Pružite dodatnu tehničku podršku učenicima koji upotrebljavaju digitalne alate za uređivanje slika, osiguravajući im vodiče ili individualnu pomoć u radu u programima Krita, Adobe Photoshop, Gimp ili Procreate.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Naša mala interpolacija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prezentira rezultate istraživanja u odabranome mediju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dioklecijanova palača u Splitu

Frank Gehry, Vlado Milunić, Plešuće kuće (1996.)

Peter Cook, Colin Fournier, Kunsthaus

Piramida muzeja Louvre, Pariz

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.