Potaknite učenike na raspravu i osvještavanje o aktivnostima u svakidašnjem životu koji iziskuju usporedan rad, odnosno o radnjama koje dopuštaju da se usporedno obavlja više njih. Kada su naveli određeni broj primjera (hodanje i razgovaranje, tuširanje i pjevanje, spremanje i slušanje glazbe…), neka pokušaju navesti radnje koje se nikako ne bi mogle obavljati istodobno.
Zatim ih usmjerite na analizu sviranja poznatih instrumenata te neka navedu koji dijelovi tijela, počevši od mozga, sudjeluju u proizvodnji glazbe (ruke, prsti, usne, ramena…). Nakon toga neka učenici sami navedu o čemu sve glazbenik mora usporedno misliti tijekom sviranja. Učitelj svakako pomaže i upućuje (koordinacija lijeve i desne ruke, ispravne posture, svijest o tempu, ispravnom ritmu i melodiji, komunikacija s drugim glazbenicima…).
Neka učenici pokušaju navesti za koji se instrument koristi najviše dijelova tijela tijekom sviranja. Prikažite fotografiju klavira i vibrafona te podsjetite učenike na postojanje pedala te o njihovoj svrsi.
Reproducirajte zatim snimku orgulja te neka učenici sami pokušaju zaključiti čemu služe pedale na njima.
Kako bi potpuno osvijestili zahtjevnost upotrebe cijelog tijela u glazbenom kontekstu, prisjetite ili podučite učenike usporednoj tjeloglazbi tako što nogama drže puls polovinki (lijeva i desna izmjenice), lijevom rukom tapšaju prsa u četvrtinkama, a desna ruka kuca osminke po stolu ili po desnom bedru. Pronađite prikladnu audiosnimku pjesme ili skladbe uz koju možete izvoditi naučenu tjeloglazbu. Kako biste učenicima olakšali, možete se kretati postupno tako što podijelite učenike u razredu u tri skupine u kojoj svaka ima po jedan element (noge ili po jednu ruku). Također, možete predložiti da se učenici izmjenjuju kao dirigenti koji pokazuju koja skupina kada svira. Svi učenici moraju biti u svim trima skupinama, a onda ih podijelite u parove u kojima jedan snima, a drugi pokušava izvesti usporednu tjeloglazbu služeći se svim trima elementima.
Svrha je aktivnosti da učenici prate vlastiti napredak koordinacije tijela. Za nekoliko dana učenici se u parovima snimaju i prate svoj napredak tako što u digitalnom alatu Padlet postavljaju snimke svojega procesa od prvog dana nadalje.
Nakon nekog vremena zajednički pogledajte prve i zadnje faze procesa te komentirajte tijek napretka. Učenici neka provedu samovrednovanje izlaznim karticama.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje.
Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom na što primjereniji način. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim/auditivnim primjerima.
Smjestite učenike s teškoćama što bliže izvoru zvuka.
Aktivnost tjeloglazbe prilagodite tako da i učenik s oštećenjem mišićno-koštanog sustava (ako postoji takav učenik u razred) može ravnopravno sudjelovati.
Učenika smjestite u par s učenikom koji će mu pružiti dodatnu potporu te koji će djelovati motivirajuće. To može biti učenik s kojim je i prije uspješno surađivao u aktivnostima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Padlet. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji traže veći izazov neka promijene vrijednost doba pa tako noge preuzmu puls osminki, a ruke četvrtinki i polovinki. Učenik neka snimkama prati vlastiti napredak i predstavi ga u digitalnom alatu prema izboru.
Provjerite s učenicima njihovo prepoznavanje zvučne razlike između čembala i klavira. Na ploču ispišite sve dijelove tih dvaju instrumenata prema sjećanju učenika, a zatim dopunite popis dijelova nakon gledanja videozapisa.
Upitajte učenike što bi učinili kada bi pronašli nepopravljivo potrgano glazbalo. Potaknite razgovor o recikliranju i održivom životu bez nepotrebnog otpada. Podijelite učenike u grupe u kojima odabiru po četiri dijela instrumenta za koja moraju osmisliti potpuno novu uporabnu funkciju. Zadatak je da osmisle plakat u digitalnom alatu Canva koji predstavlja oglas za prodaju pojedinačnih dijelova čembala ili klavira. Potrebno je maštovito i domišljato pronaći nekoliko novih svrha za pojedini dio instrumenta. Primjerice, poklopac od klavira koji postaje stol, pregrada, šank… Potaknite učenike da nacrtaju ili skiciraju novi predmet te uvrste svoju fotografiju u plakat.
Svrha je aktivnosti da igrom i humorom osvijeste i zapamte dijelove i građu glazbala s tipkama.
Učenici na kraju aktivnosti izlažu svoje oglasne plakate ostalim kolegama u razredu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite bliže doživljenom sadržaju. Potaknite učenika na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Učenike s teškoćama potaknite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za uporabu digitalnog alata Canva. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike da osmisle potpuno novi instrument, hibrid različitih instrumenata te da ga slikovno kolažirajući obrađuju u digitalnom alatu Pixlr.
Uvedite učenike u aktivnost zadajući im da nabroje sva glazbala s tipkama koja poznaju, a zatim provjerite njihovo slušno prepoznavanje reproducirajući audiosnimke: klavir, orgulje, čembalo, harmonika, melodika, sintesajzer, bandoneon.
Usmeno ih podsjetite na koji način nastaje zvuk na pojedinom glazbalu s tipkama, odnosno što stisak tipke mora potaknuti kako bi nastao zvuk. Na pametnu ploču nasumce upišite pojmove kojih se učenici prisjete, a vezani su za faze dobivanja tona: batić, žica, rezonantna kutija, utičnica/plektrum, cijevi, kapci, registri, mijeh, zračnice, pisak…
Zadatak je učenika da u digitalnom alatu Popplet samostalno izrade umnu mapu čije je ishodište pojam TIPKA, a zatim trebaju redom nanizati pojmove koji predstavljaju putovanje zvuka od stiska tipke do konačnog tona. Umna mapa treba imati onoliko grana koliko je instrumenata s tipkama, a na kraju svake grane može biti ilustracija instrumenta čije je putovanje zvuka raspoređeno na nekoliko stanica. Tako bi jedna grana izgledala ovako: TIPKA – BATIĆ – ŽICA – REZONANTNA KUTIJA – KLAVIR. Učenici se tijekom rada mogu poslužiti dostupnim izvorima informacija, a učitelj neka se pobrine za zvučnu kulisu, odnosno instrumentalnu glazbu glazbala s tipkama.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite bliže doživljenom sadržaju. Potaknite učenika na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja.
U aktivnosti prepoznavanja zvuka glazbala možete unaprijed pripremiti kartice s njihovim vizualnim prikazima i imenima. Učenik će tako lakše usmjeriti pozornost i podignuti karticu s točnim odgovorom.
Učenika potaknite na kreativno razmišljanje postavljajući dodatna potpitanja. Pojmove nastojte upariti s vizualnim/auditivnim primjerima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za uporabu digitalnog alata Popplet. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Učenika s teškoćama možete smjestiti u par s učenikom koji će mu pružiti dodatnu potporu i koji će na njega djelovati motivirajuće. Omogućite im podsjetnik s koracima koje trebaju provesti u zadatku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike da pronađu barem pet pjesama suvremene popularne glazbe u kojima se čuje instrument s tipkama, uključujući i sintesajzer (u tom će slučaju pomoći ako je dostupna i videosnimka nastupa uživo). Neka pronađene pjesme reproduciraju u razredu bez videa te potaknu druge učenike da upozore kada čuju instrument s tipkama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.