Predmet
Tehnička kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ekologija i tehnologija

Naziv predmeta
Tehnička kultura 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • održivi razvoj
  • energetska oporaba
  • recikliranje

Tehnika, tehnika, svuda oko mene

S učenicima započnite razgovor o tehničkim tvorevinama kojima se svakodnevno koriste, nadovezujući se na tehničke tvorevine kojima se koriste u kućanstvu. Razgovor nastavite pitanjima o tome koliko ovisimo o tehnologiji i kako tehnologija utječe na ljude.
Pripremite tablicu na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet u koju ćete upisati različite podatke koje dogovorite zajedno s učenicima (primjerice, vrsta tehničke tvorevine, energetski razred, potrošnja, negativni utjecaj i slično).
Učenike podijelite u manje grupe u kojima istražuju tehničke tvorevine korištene u kućanstvu (bojler, klima-uređaj, hladnjak, mobitel i slično). Svaka grupa dobiva jednu tehničku tvorevinu koja se koristi u kućanstvu. Rezultate svojih istraživanja svaka grupa upisuje u tablicu.
Nakon završetka istraživanja i popunjavanja tablice zajedno s učenicima komentirajte upisane podatke.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim pomagalima poput slika ili ilustracija tehničkih tvorevina kako bi se učenicima olakšalo prepoznavanje i razumijevanje njihovih obilježja. Možete pripremiti slikovne kartice ili dijagrame kojima će se učenici koristiti tijekom razgovora i ispunjavanja tablice.
Prilagodite način izražavanja i govorite jasno i jednostavno kako bi vas učenici lakše razumjeli. Upotrebljavajte jednostavnije formulacije i izbjegavajte tehničke ili apstraktne termine koji bi mogli biti zbunjujući.
Učenicima s teškoćama može biti korisno raditi u malim grupama s dodatnom podrškom. Osigurajte pomoćnika ili suučenika koji će im pružiti dodatnu podršku i vodstvo tijekom istraživanja i ispunjavanja tablice.
Upotrijebite grafičke organizatore, kao što su dijagrami ili tablice, kako biste vizualno organizirali informacije do kojih su učenici došli. To će im pomoći u preglednosti i razumijevanju podataka koje upisuju u tablicu.
Osigurajte učenicima dodatno vrijeme za istraživanje i ispunjavanje tablice. Razmotrite njihove pojedinačne potrebe i osigurajte im dovoljno vremena za obradu informacija i sudjelovanje u raspravi.
Dopustite učenicima da izraze svoje misli i ideje na različite načine. Umjesto pisanja mogu upotrijebiti slikovne prikaze, verbalno se izraziti ili pripremiti usmeni izvještaj o svom istraživanju.
Prilagodite upute i vodiče za aktivnosti tako da budu jasni i strukturirani. Upotrijebite jednostavne korake i vizualne upute kako bi se olakšalo razumijevanje i provedba zadatka.
Sami pregledajte podatke i pružite podršku ili osigurajte pomoćnika u nastavi učenicima tijekom analize podataka unesenih u tablicu. To se može odnositi na ​​dodatna objašnjenja, postavljanje pitanja ili usmjeravanje njihove pozornosti na ključne aspekte.
Pripazite na odabir jasnih boja i kontrasta koji olakšavaju čitanje i razlikovanje elemenata na ploči izrađenoj u alatu Padlet. Upotrijebite veći font i prilagodite veličinu teksta kako bi bio lakše čitljiv učenicima s oštećenjem vida. Ako je potrebno, izradite pojedinačne ploče u alatu Padlet za svakog učenika kako biste im omogućili rad vlastitim tempom i prilagođen njihovim potrebama. To može značiti smanjenje broja elemenata na ploči ili prilagođavanje rasporeda elemenata prema njihovim sklonostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tehnika, tehnika, svuda oko mene

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi oblike energije zastupljene u kućanstvu.
  • Učenik opisuje namjenu tehničkih tvorevina iz kućanstva u kojima dolazi do pretvorbe energije koristeći se tehničkim nazivljem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dobar? Loš? Potreban?

Razgovarajte s učenicima o vrstama štetnog djelovanja tehnologije na okoliš i ljudsko zdravlje.
Učenike podijelite u manje grupe u kojima istražuju o štetnom djelovanju tehničkih tvorevina korištenih u svakodnevnom životu. Svaka grupa istražuje štetni utjecaj pojedine tehničke tvorevine. Grupe uputite na mrežne stranice koje sadržavaju rezultate istraživanja zagađenosti u kućanstvu (primjerice, WHO).
Na osnovi pronađenih podataka učenicima dajte zadatak izrade informativnog plakata u alatu Canva koji upućuje na opasnosti i daje prijedloge smanjenja zagađenosti uzrokovane korištenjem raznih trošila u kućanstvu. Fotografije i slike korištene pri izradi plakata mogu snimiti sami učenici ili ih uputite na servis Pixabay, na kojemu mogu preuzeti besplatne fotografije.
Gotove plakate objavite na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet. Učenici s pomoću plakata prezentiraju svoja istraživanja ostalim učenicima u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Izražavajte se jednostavnim, jasnim i kratkim rečenicama prilikom objašnjavanja koncepta štetnog djelovanja tehnologije na okoliš i zdravlje. Možete se služiti vizualnim materijalima poput slika, dijagrama ili infografika kako biste pomogli u razumijevanju apstraktnih koncepata.
Upotrijebite grafičke organizatore, poput dijagrama ili tablica, kako biste organizirali informacije o različitim vrstama tehničkih tvorevina i njihovu štetnom utjecaju. To će učenicima pružiti vizualni okvir za razumijevanje i povezivanje relevantnih podataka.
Učenike podijelite u manje grupe kako bi surađivali i međusobno si pružili podršku. To će omogućiti učenicima da razmjenjuju ideje, podržavaju se međusobno i zajedno pristupaju istraživanju i izradi plakata.
Ako je potrebno, učenicima s teškoćama osigurajte prilagođene materijale kako biste im olakšali istraživanje. To se može odnositi na ​​materijale s jednostavnijim tekstom, većim fontom, dodatnim vizualnim elementima ili na audiosnimke, što im sve može pružiti dodatne informacije.
Iznesite usporedbe i konkretne primjere kako biste pomogli učenicima da bolje razumiju štetne učinke tehnologije. Možete iskoristiti stvarne primjere iz njihove svakodnevne okoline kako bi se povezali s temom i razumjeli kako tehnologija može utjecati na okoliš i zdravlje.
Ako pojedini učenici imaju teškoće u verbalnoj komunikaciji, omogućite im da prezentiraju svoja istraživanja onako kako odgovara njihovim potrebama. To se može odnositi na ​​korištenje vizualnim materijalima, poput plakata ili prezentacija izrađenih u alatu PowerPoint, ili na korištenje tehnologijom za komunikaciju kao što su govorne tehnologije ili alternativne metode izražavanja.
Uputite učenike na mogućnost postavljanja filtara pretraživanja na servisu Pixabay koji ograničavaju rezultate na određeni sadržaj. Osigurajte da učenici imaju kontinuiranu podršku tijekom aktivnosti. To se može odnositi na ​​prisutnost učitelja ili pomoćnika u nastavi koji pruža dodatno objašnjenje, potporu u istraživanju ili pomoć u korištenju alatima Canva i Padlet. Poželjno je prilagodili upute za alate Canva i Padlet. Možete izraditi jasne i detaljne upute u pisanom obliku ili u obliku videozapisa koje učenicima s teškoćama omogućuju lakše razumijevanje i korištenje tim alatima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dobar? Loš? Potreban?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razmatra utjecaj proizvodnje i uporabe tehničke tvorevine na čovjeka i okoliš.
  • Učenik prikazuje smanjenje troškova vode i energije kojom se koristi u kućanstvu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske thnologije
  • Održivi razvoj
  • Osobni i socijalni razvoj

Ekoaktivist

Zajedno s učenicima prisjetite se razgovora o količini tehničkih tvorevina koje se koriste u kućanstvu i razgovor nastavite pitanjem o potrebi održavanja tehničkih tvorevina i zanimanjima koja se bave popravcima različitih tehničkih tvorevina korištenih u kućanstvu. Na kraju ih pitajte što radimo s tehničkim tvorevinama koje se ne mogu popraviti.
Učenike podijelite u manje grupe, a zatim ih uputite na mrežne stranice koje sadržavaju informacije o zbrinjavanju glomaznog otpada, elektroničkih uređaja te o načinima recikliranja i energetske oporabe. Na osnovi prijašnjih istraživanja i novih pronađenih podataka učenici unutar grupe izrađuju prezentaciju u alatu MS PowerPoint (ili Prezi). Za potrebne slike i fotografije učenike uputite na servis za preuzimanje besplatnih fotografija Pixabay.
Nakon što učenici izrade prezentaciju, svaka grupa objavljuje sadržaj na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet. Komentirajte s učenicima izrađene prezentacije s ciljem povećanja svijesti o važnosti oporabe.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne i jednostavne upute za istraživanje o zbrinjavanju glomaznog otpada i recikliranju. Izražavajte se jednostavnim jezikom i kratkim rečenicama kako biste učenicima olakšali razumijevanje.
Ako je potrebno, pružite dodatnu pomoć ili vodstvo učenicima s teškoćama u pronalaženju relevantnih informacija na mrežnim stranicama. Možete im dati već pripremljene poveznice koje vode do traženih informacija.
Ohrabrite suradnju u grupama tako da se učenici međusobno podržavaju i pomažu jedni drugima tijekom istraživanja i izrade prezentacija.
Ako je potrebno, dopustite učenicima da se koriste dodatnim vizualnim pomagalima, kao što su slike, ikone ili simboli, kako biste im olakšali da u prezentaciji organiziraju i izraze svoje ideje.
Prilagodite očekivanja i kriterije ocjenjivanja prezentacija kako biste uzeli u obzir različite razine sposobnosti i vještina učenika s teškoćama.
Ovisno o potrebi, omogućite dodatno vrijeme za izradu prezentacija kako bi se osiguralo da svi učenici imaju dovoljno vremena i podrške za završetak zadatka.
Učenike potaknite na dijeljenje saznanja i iskustava verbalnim ili pisanim komentarima na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet. Ohrabrite ih da postavljaju pitanja i pruže povratne informacije jedni drugima.
Osigurajte pristup alatima MS PowerPoint ili Prezi te se pobrinite da su učenici upoznati s osnovnim funkcionalnostima tih alata. Ako je potrebno, omogućite im dodatne upute ili im pokažite kako se služi tim alatima kako bi se osjećali sigurni u radu s njima. Možete izraditi jasne i detaljne upute u pisanom obliku ili u obliku videozapisa koje učenicima s teškoćama omogućuju lakše razumijevanje i korištenje tim alatima.
Pobrinite se da su fotografije i slike kojima će se koristiti učenici dostupne na servisu Pixabay ili na drugim relevantnim izvorima kako bi se izbjegla mogućnost kršenja autorskih prava.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Organizirajte učenike da istraže kolika se količina glomaznog i elektroničkog otpada nepropisno odlaže u njihovu susjedstvu. U istraživanju se trebaju koristiti alatom Google Forms za izradu anketa. Napravljenu anketu postavite na mrežnu stranicu škole i podijelite poveznicu. Prema prije skupljenim podatcima i na temelju podataka dobivenih istraživanjem napravite letak u alatu Adobe Spark s podatcima o zbrinjavanju glomaznog i elektroničkog otpada te mogućnostima i važnosti njihova pravilnog odlaganja. Napravljeni letak objavite na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ekoaktivist

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razmatra utjecaj proizvodnje i uporabe tehničke tvorevine na čovjeka i okoliš.
  • Učenik opisuje mogućnosti oporabe tvorevine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba infomracijske i komunikacijske tehnologije
  • Održivi razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.