Prije izvođenja aktivnosti, zadajte učenicima zadatak da na putu od kuće do škole ili šetajući mjestom pogledaju oko sebe postoje li u njihovom okruženju tehničke tvorevine kao što su trgovine, obrti, poduzeća koji se bave različitim poslovima, npr. Izrada obuće (postolar), odjeće (krojač), cvjećar, slastičarnica, staklar, ključar, zubar i slično. Potom razgovarajte s učenicima o mjestu u kojem žive, odnosno borave, bio to grad, selo ili naselje. Pitajte učenike: Što vam se sviđa u vašem mjestu i zašto? Što mislite da bi trebalo popraviti i/ili nedostaje? Ako nešto nedostaje, što biste time poboljšali u svojem mjestu? Razmislite koju bi tehničku tvorevinu koja se bavi poduzetništvom uveli kako bi zadovoljili potrebe lokalnog stanovništva, a koje nisu zadovoljene?
Podijelite učenike u grupe u kojima će pomoću programa Mentimeter rangirati zadane pojmove vezano uz prethodno pitanje, najviše njih deset. Pojmovi koji se zadaju vezani su za poduzetništvo odnosno obrte i poduzeća poput cvjećara, zubara, postolara, krojača, trgovina, staklara, ključara i slično.
Napomena: Čuvajte rezultate jer će trebati za usporedbu nakon prezentiranja i vrednovanja učeničkih radova.
Zadajte učenicima, koji su prethodno podijeljeni u grupe, zadatak da odaberu jednu tehničku tvorevinu po želji koju bi izgradili u svojem mjestu s obzirom na nedostatke odnosno probleme u lokalnom okruženju. Učenici potom razvijaju ideju nove tehničke tvorevine koja će u njihovom mjestu doprinijeti razvitku i boljitku pri čemu navode namjenu, pozitivan i negativan utjecaj na čovjeka i okoliš, zanimanja koja su potrebna da bi se tehnička tvorevina izradila i održavala (npr. sportski centar, kulturni centar, centar za tehničku kulturu, udruga inovatora, robotički savez i slično). Također, učenici osmišljavaju program rada ustanove ili druge tehničke tvorevine, njezin djelokrug, program koji izvode (ako izvode) te aktivnosti koje organiziraju i obavljaju (npr. kulturni centar: učenici osmišljavaju i program, predstave, aktivnosti, zaposlenike itd.; policijska postaja: učenici osmišljavaju akcije zaposlenika, preventivne programe, zaposlenike, neke statističke podatke (broj nesreća, provala i slično). Učenici u grupi na papiru zapisuju predodžbu o realizaciji njihove ideje.
Učenici u grupi prezentiraju (do najviše 5 min) svoje uratke pri čemu argumentirano opravdavaju svoj odabir. Svaka grupa vrednuje ostale parove, ovisno o sadržaju, inovativnosti i korisnosti/dobrobiti za lokalnu zajednicu, s naglaskom da je svako mišljenje važno i treba ga cijeniti. Nakon prezentiranja radova učenika, odaberite najviše rangirane poduzetničke tehničke tvorevine s početka aktivnosti i usporedite ih s s najviše zastupljenim idejama učenika. Razgovarajte o mogućim promjenama najviše zastupljenih tehničkih tvorevina u odabiru učenika prije i poslije.
Za pripremnu aktivnost učenicima priredite predložak iz kojeg će biti jasno vidljivi zadaci koji se odnose na to što i koliko toga će promatrati u svom okruženju i s kojom svrhom, kako bi se što bolje pripremili za daljne aktivnosti u školi. Na predlošku možete napraviti tablicu u koju učenici upisuju što su promatrali, zbog čega su promatrali, što su uočili/razmišljali. Kao smjernice im možete dati rečenice za dopunjavanja ili pitanja (posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s teškoćama iz spektra autizma - PSA).
U uvodnom dijelu korisno je da svi učenici navedu što su sve promatrali i zašto im je to bilo zanimljivo te da se pojmovi/uočeni objekti (tehničke tvorevine) pregledno predstave na ploči da svima bude vidljivo. Temeljem zapisanog učenici se mogu prema interesima svrstati u grupu pri čemu se vodi briga da grupe imaju podjednak broj članova.
Prije podjela u grupe moguće je s učenicima na jednom primjeru kojeg nisu odabrali ili nevezano od njega porazgovarati koji sve mogu biti negativni činitelji, tj. nedostaci u lokalnom okruženju koji mogu utjecati na izgradnju jedne tehničke tvorevine, a koji pozitivni. Po potrebi učenici ključne utjecaje mogu zapisati ili im se može dati i predložak s popisom pozitivnih i negativnih činitelja koji im u radu može pomoći (posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama).
Prije osmišljavanja djelokruga rada i programa rada ustanove/tehničke tvorevine za sve učenike s teškoćama je uputno na jednom primjeru izvesti što je ključno u njezinom djelokrugu, programu, organizaciji aktivnosti. Također, učenicima možete dati uručak sa smjernicama za uobličavanje rada ustanove pri čemu je svaku smjernicu potrebno objasniti. Time će učenici dobiti cjelovit uvid u sastavnice važne za stvaranje te tehničke tvorevine koji im može i kasnije koristiti. Neke učenike prije izvođenja same aktivnosti možete uputiti na određenu poveznicu na kojoj se mogu upoznati s djelatnošću jedne ustanove, kako ta djelatnost izgleda sada te popričati što bi još primjerice bilo korisno uvesti. Učenicima s intelektualnim teškoćama dobro mogu doći slike osoba različitih zanimanja pri odabiru zanimanja za izgradnju tehničke tvorevine.
Učeniku s teškoćom (posebno s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje i koncentracije, učenici s PAS) potrebno je dati konkretiziran zadatak kojeg unutar grupe rješava samostalno ili u paru (primjerice učenici s oštećenjima vida ili s motoričkim teškoćama). Zbog izjednačavanja svi učenici unutar jedne grupe mogu raditi u parovima ili još neki.
Prije prezentacije uratka učenicima je potrebno osigurati produljeno vrijeme za prezentaciju te po potrebi uručiti pitanja po kojima će se pripremati (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje i koncentracije, jezično, govorno-glasovnim teškoćama). Uratke je dobro pohraniti kako bi učenicima bili dostupni kao primjer koji pruža podatke o čemu sve treba voditi brigu pri izgradnji jedne tehničke tvorevine.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više dodijelite zadatak izrade prezentacije u kojoj će navesti povezanost odabrane tehničke tvorevine i znanstvenika zastupljenih za njihovo postojanje i rad. Prijedlog: Učenici mogu koristiti fotografije postojećih tehničkih tvorevina u njihovom mjestu koje mogu sami fotografirati.
Razgovarajte s učenicima o mogućnostima provođenja slobodnog vremena i pitajte ih koji su njihovi hobiji. Neka učenici zapišu odgovore u natuknicama na Lino ploči. Potom potaknite učenike na raspravu o tome što oni smatraju dobro ili loše utrošenim vremenom. Potaknite učenike da komentiraju vlastita ponašanja i osjećaje u provedbi tih aktivnosti i tako osvijeste koliko su zadovoljni načinom provođenja slobodnog vremena.
Budući da učenici značajan dio vremena provode koristeći IKT, za nastavak razgovora možete pustiti snimku s YouTube kanala Videoigre iz Hrvatske osvajaju svijet. Potaknite tako učenike na razmišljanje o tome kako oni mogu svoje strasti i hobije pretvoriti u poduzetničke ideje. Ideje neka zapisuju na papir. Ponudite im na pametnoj ploči list u digitalnom obliku Word dokument u učionici 5. razreda u alatu Teams, s napisanim različitim kompetencijama pa neka u bilježnice zapišu one kompetencije koje smatraju važnim za bavljenje poslom svojih snova.
Organizirajte učenike za rad u timovima, npr.:
tim Drvenih igračaka
tim Ukrasa i nakita
tim Digitalnih sadržaja
tim Animatora i glazbeno-scenskih nastupa.
Potaknite učenike u timovima na razvijanje poduzetničkog duha u oluji ideja. U oluji ideja na bijelim papirima formata A1 mogu predstaviti zamisli za razvoj poduzetničkih ideja.
Vodite učenike korak po korak u osmišljavanju poduzetničke ideje, od koncepta do realizacije, a upute im prikažite preko pametne ploče, putem Wordovog dokumenta u učionici 5. razreda u alatu Microsoft Teams.
Upute mogu sadržavati sljedeće korake: razgovarajte o zapisanim idejama i odaberite jednu koju ćete dalje razvijati. Potom razradite poslovni plan (1. opišite i(ili) skicirajte proizvod ili uslugu koju biste ponudili tržištu; 2. istražite tržište putem interneta – što se slično već nudi na tržištu i kolika je potražnja za vašim proizvodom ili vašom uslugom pa zaključke zapišite na papir; 3. procijenite i zapišite mogućnosti i potrebe tehničke izvedbe; 4. osmislite i zabilježite marketinške ideje; 5. usporedite u dva stupca – procjenu financijskog ulaganja i procjenu financijske dobiti; 6. razmotrite i na papiru navedite moguće čimbenike rizika i neuspjeha u realizaciji poduzetničke ideje).
Istaknite važnost stjecanja komunikacijskih sposobnosti za realizaciju poduzetničkih ideja pa usmjerite učenike na daljnji rad po timovima – u zadatak pripreme petominutnih usmenih predstavljanja poduzetničkih ideja. Usmena predstavljanja poduzetničkih ideja trebaju popratiti digitalnim prezentacijama koje će izraditi u digitalnom alatu Sway (unutar paketa Office 365). U pripremi prezentacije mogu se služiti besplatnim fotografijama s Pixabaya.
Navedite potom učenicima da pri usmenom prezentiranju trebaju paziti na govorne vrednote hrvatskoga jezika i primjerenu komunikaciju pri komentiranju ideja drugih timova. Naglasite učenicima važnost uvažavanja tuđih mišljenja i suosjećajnosti u vršnjačkom vrednovanju. Ohrabrite učenike u usmenim petominutnim predstavljanjima poduzetničkih ideja popraćenih digitalnim prezentacijama. Ohrabrite potom ostale učenike na komentiranje i, po potrebi, korigirajte neprimjerene oblike izricanja kritike. Naglasite im da kritiku treba izreći na konstruktivan način, pristojno ističući ono što treba popraviti i komentar završiti pohvalom onoga što je dobro.
Vršnjačko vrednovanje završite tajnim glasovanjem u kojem će svaki učenik u svojoj grupi glasovati za izbor jednog najpoželjnijeg poslovnog partnera.
Učenicima možete demonstrirati fotografije s nekim primjerima korištenja slobodnog vremena te njihovim razvrstavanjem pojasniti razliku između aktivnosti slobodnog vremena i bavljenja hobijem (posebno dobro za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s PSA-poremećajima iz spektra autizma). Na istim primjerima ujedno mogu izraziti svoje mišljenje o načinima prikazanog korištenja slobodnog vremena.
Po gledanju videa uputno ga je ukratko prepričati pitanjima i odgovorima kako bi učenici dobro razumjeli što je za mlade poduzetnike bilo važno za pokretanje i napredak njihovog stvaranja. Takav način pomoći će učenicima s oštećenjima sluha i učenicima s teškoćama pažnje i koncentracije da čuju ono što su moguće propustili ili nisu dobro razumjeli, što se odnosi i na učenike s intelektualnim teškoćama.
Listu s navedenim raznim kompetencijama potrebno je ponuditi s uvećanim i pojačanim tiskom te većim razmacima (posebno učenicima s jezično-govornim glasovnim teškoćama i oštećenjima vida).
Za razradu poduzetničkih ideja dobro je uručiti predložak s temeljnim smjernicama plana koji će ih voditi u razradi ideje ili plana u obliku pitanja. Smjernice plana mogu biti vizualno popraćene. Takav plan učenicima može dobro doći i kasnije kod petominutnih izlaganja, ali i kao koncept koji će kasnije moći koristiti ukoliko im zatreba.
Za učenika s teškoćom jasno konkretizirajte njegove zadaće kako bi se omogućilo njegovo aktivno sudjelovanje. Učenicima kojima je potrebno možete unutar tima predvidjeti i rad u paru također s jasno istaknutim zadatkom (primjerice za učenike s oštećenjima vida, motoričkim teškoćama, teškoćama čitanja, s ADHD, učenika s intelektualnim teškoćama)
Za izricanje konstruktivnih kritika uputno je navesti primjere izricanja dobre kritike kao i primjere komunikacije koju treba izbjegavati.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici zainteresirani za dodatne aktivnosti razvijanja poduzetničkog duha mogu pripremiti dvominutnu videosnimku (snimaju tabletom ili mobitelom, a uređuju u digitalnom alatu Stop Motion – u kojem se fotografiraju objekti pa spajaju fotografije u video, a time se stječe dojam kao da se objekti pomiču prostorom).
U prvom dijelu predstavljaju sebe pri bavljenju omiljenim hobijem, u drugom dijelu predstavljaju viziju sebe u budućnosti u trenutku kada budu vlasnici tvrtke za bavljenje aktivnošću koja im je u djetinjstvu bila hobi.
U završnom dijelu predstavljaju put razvoja poduzetničke ideje od koncepta do same realizacije.
Učenike uvedite u temu prezentirajući im fotografije različitih proizvoda koje poznaju (npr. računalo, frizbi, gumene papuče, ljepljivi papirići).
Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa odabire jedan proizvod. Najprije učenici u tri minute predstavljaju svoj proizvod drugim timovima koristeći predložak s pet rečenica koje obuhvaćaju opća pitanja o proizvodu (naziv, opis proizvoda, mogućnost nabave, kojim korisnicima je namijenjen i slično), a onda u oblaku (OneNote razrednoj bilježnici) opisuju dobre strane odabranog proizvoda. Dajte uputu grupama da pažljivo slušaju jedna drugu i komentiraju proizvod dovodeći u pitanje njegovu kvalitetu.
Koristeći Tricider, digitalni alat za prikupljanje ideja i poticanje diskusije, učenicima dodijelite primjere nekoliko resursa (voda, papir, drvo, kamen...) te ih potaknite da osmisle ideju za novi proizvod (dajte im do znanja da se od njih očekuje kreativnost i osmišljavanje proizvoda koji “ne postoji”) a koji se može realizirati od zadanog resursa. Uputite učenike da ideje ocjenjuju prema sljedećim kriterijima: broj kupaca (za koju ideju misle da će imati više kupaca), korisnost za zajednicu (može li društvo imati koristi), ekološka komponenta (je li ideja ekološki prihvatljiva), tehnička izvedivost (je li u ovom trenutku dostupna tehnologija za izradu). Učenici traže “za” (pros) i “protiv” (cons), predstavljajući svoju ideju te vrednujući ideje ostalih grupa igrom “Da, ali” kako bi pronašli pozitivne strane tuđih ideja. Kada se uvidi da postoji nešto loše u ideji, dodaje se rečenica Da, ali (Yes, but...) kako bi učenike poučili da je u tuđoj ideji moguće pronaći nešto dobro. Svaki učenik u tom alatu glasa za jednu ideju za novi proizvod, ali ne za ideju svoje grupe.
Otvorite temu za diskusiju na početnoj stranici alata Tricider (npr. Naše ideje za novi proizvod) i, nakon što podijelite poveznicu učenicima, uputite ih da dodaju novu ideju koju su osmislili u svojoj skupini (Add idea). Po dodavanju ideje, navedite ih da razmisle o tuđim idejama i dodaju argumente “za” (+) i “protiv” (-) te opišu detaljnije svoje stajalište. Osim toga, uputite ih da svoj glas daju ideji za koju misle da je najbolja prema svojim kriterijima.
Pri prezentaciji fotografija učenicima s oštećenjima vida potrebno je opisati što se nalazi na fotografijama te putem pitanja provjeriti prepoznaju li svi učenici što je prikazano na fotografiji i čemu služi
Prije predstavljanja odabranog proizvoda drugim timovima potrebno je učeniku s teškoćom osigurati dovoljno vremena za pripremu izlaganja (posebno intelektualnom teškoćom i jezično govorno glasovnom teškoćom) omogućite duže vrijeme pripreme uz pomoć planiranog predloška.
Za upisivanje dobrih strana proizvoda u oblaku (OneNote razrednoj bilježnici) omogućite rad u paru onim učenicima s teškoćama kojima je to potrebno (primjerice s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida). Rad u paru pogodan je i pri provođenju diskusije na početnoj stranici alata Tricider (npr. Naše ideje za novi proizvod). Učeniku s teškoćom potrebno je namijeniti sasvim konkretnu aktivnost koju će on izvoditi.
Prije provedbe zadatka glasanja za jednu ideju novog proizvoda dobro je jednim primjerom potkrijepiti način glasanja i provjeriti je li svaki učenik razumio što treba napraviti.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici zajedno rade promidžbeni oglas za novi proizvod koji je dobio najviši broj bodova u Tricideru. Ukoliko npr. odaberu ideju proizvoda Smart kapa 3.0 (kapu koja uključuje razna tehnološka poboljšanja), prikazali bi u oglasu prednosti poput wifi povezivosti, ugrađenog media playera, google karti, gps signala, ljetne i zimske strane kape, ugrađenih grijača i slično. Snimali bi sebe kako koriste taj proizvod.
Ideje za razvoj proizvoda odnose se na osmišljavanje koje još dodatne osobine može imati taj proizvod. Snimaju ga svojim tabletima. Uređivanje samog videa ovisi o predznanju učenika, a predloženi alat je Adobe Spark. Koristeći Adobe Spark, uputite učenike da naprave kratak opis novog proizvoda koji uključuje i video kojeg su snimili. Video mogu podijeliti u zajedničkoj OneNote bilježnici.
Cilj aktivnosti je osmisliti igre koje potiču brzinu, suradnju, logičko razmišljanje, spretnost, komunikaciju i učenje, s naglaskom na nepromjenjive riječi. Igrica se može modificirati na bilo koji drugi jezični sadržaj (npr. pridjevi, glagolski oblici i sl.).
Za provedbu ove aktivnosti učenike će biti potrebno podijeliti u timove (do pet učenika u svakom timu) prema ulogama pa stoga pripremite kartice za uloge učenicima u timovima: Organizator, Čuvar vremena (sat tima), Upravitelj materijalnim resursima (upravlja materijalima i brine o čistoći prostora nakon završenog rada), Kontrolor kvalitete (pazi na rad tima) i Predstavnik tima (dolazi na intervenciju ili postavlja pitanje vezano za rad).
Tijekom pripreme za rad u učionici, pripremite vrećice s materijalom za svaki tim. U svakoj vrećici neka budu 3 bijela lista A4 veličine, 1 olovka, škare, 1 prazna čaša jogurta, 50 cm ljepljive trake, kockica iz igrice “Čovječe, ne ljuti se” te samoljepljivi papirići, ukoliko učenici budu imali pitanja koja vam mogu postaviti tijekom rada u timu.
U posebnu, neprozirnu vrećicu prikupite nekoliko neobičnih predmeta koje će Upravitelj materijalnim resursima svakog tima izvući nasumce. To mogu biti: igračka za kupanje, kraljevska kruna, tegla s cvijećem, mrkva, rukavice ili što god vi smatrate iskoristivim i neobičnim.
Uz materijal, pripremite opisnike za vrednovanje predstavljanja timova i opisnike za vrednovanje članova svakog tima. Opisnici za vrednovanje predstavljanja timova su: razumljivost i jasnoća pravila, originalnost igre, izvedivost igre (brzina, suradnja, učenje, spretnost, logičko zaključivanje, komunikacija).
Opisnici za vrednovanje članova unutar tima su: pomaganje, slušanje drugih, sudjelovanje u radu.
Pripremite pitanje u alatu Mentimeter (ranking) Koja vam je igrica najzabavnija?
Učenike podijelite u timove jednom dramskom tehnikom u kojoj učenici prvo hodaju slobodnim prostorom, a vi im dajete uputu: “Neka se spoje dva lakta!” Učenici pronalaze para i spoje se u laktovima. Na uputu: “Hodaj!”, učenici se razdvajaju i hodaju do nove upute: “Neka se spoje tri kuka!” ili “Neka se spoji pet glava!” Na taj način nasumično ćete učenike podijeliti u timove prema broju članova koji vama odgovara.
Nakon podjele učenika, podijelite im kartice s ulogama. Dopustite učenicima da se unutar timova raspoređuju za uloge prema interesima i željama.
Objasnite im zadatak: Osmislite igru u kojoj vrijede određena pravila čiji je krajnji ishod pobijediti protivnika. Pri osmišljavanju nove igre iskoristite kocku i neobičnu stvar koju je vaš tim dobio. Igrom provjeravate koliko suparnici poznaju nepromjenjive riječi. Materijal u vrećici možete koristiti za pisanje, rezanje, ljepljenje. Nadjenite ime svojoj igrici. Igricu ćete predstaviti ostalim učenicima i odigrati ju kako biste provjerili je li izvediva.
Nakon objašnjavanja zadatka, odredite vrijeme potrebno za rad timova o kojemu će brinuti Čuvar vremena u timu. Najavite vrednovanje usmenog predstavljanja svakog tima te vrednovanje članova u timu prema zadanim opisnicima. Podijelite po jedan primjerak opisnika za vrednovanje predstavljanja timova svakom timu, a svakom članu dodijelite opisnike za vrednovanje članova timova. Svaki član taj opisnik ispunjava po završetku svoga rada, a prije predstavljanja igrice ostalim timovima. Po isteku zadanog vremena, timovi usmeno predstavljaju osmišljenu igru ostalim timovima. Poželjno je igricu odmah isprobati radi utvrđivanja izvedivosti igre i jasnoće pravila.
Za vrijeme predstavljanja igrica, drugi timovi vrednuju osmišljenu igricu prema opisnicima za vrednovanje timova. Nakon predstavljanja, svi timovi iznose svoje mišljenje o osmišljenoj igrici. Komentiraju razumijevanje pravila, dobre i loše strane igrice i predlažu moguća poboljšanja igrice.
U završnici aktivnosti učenici se uključuju na Mentimeter (ranking) i pojedinačno biraju najbolju igricu koja je nastala u ovoj aktivnosti. Učitelj proglašava pobjednika.
Po upoznavanju teksta Priča o igrama uputno je putem pitanja i odgovora usmjeriti pažnju na ključne činjenice iz teksta koje su poticajne za daljnji rad.
Pitanje koje učenik postavi na listiću i odgovor na njega poželjno je po lijepljenju izreći na glas zbog učenika koji možda ne vide dobro, tako da ne trebaju ustajati s mjesta.
Prije dodjele zadatka važno je ponoviti nepromjenjive vrste riječi pri čemu je korisno učeniku s teškoćom uručiti predložak na kojem su one razvrstane i navedene (posebno važno za učenika s oštećenjima sluha, jezično-govornim glasovnim teškoćama i intelektualnim teškoćama). Za učenike je najbolje ukoliko se radi s jednom vrstom nepromjenjivih riječi.
Nakon dodjele zadatka i dobivanja neobične stvari potrebno je utvrditi je li svima u timu jasno što im ta stvar predstavlja pri čemu učeniku s oštećenjima vida treba omogućiti da ju opipa. Uputno je učeniku s teškoćom uručiti predložak sa slijedom smjernica za donošenje pravila igre (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama i teškoćama pažnje i koncentracije). Prema potrebama može se organizirati da učenik s teškoćom unutar tima dogovara određeni dio igre u paru s vršnjakom.
Za učenike kojima je potrebno, treba predati opisnike s uvećanim i pojačanim tiskom i povećanim razmacima.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici u grupama istražuju igre kojima su se igrali njihovi roditelji, bake i djedovi te ih osuvremenjuju ili redizajniraju na svoj način (dodaju im novi element, neobičnu stvar, prepreku i slično). Predstavljaju redizajniranu igru na organiziranome Sajmu igrica u razredu.
Aktivnost Najbolji sam kandidat provodila bi se u sklopu nastavne teme Rim, nakon obrade nastavne jedinice Razvoj Rima, njegova teritorijalna ekspanzija i proces propadanja. Učenici su usvojili pojam republika, imenuju tijela nositelje vlasti u Rimu te su upoznati s načinom izbora njihovih članova.
U motivacijskom dijelu koji prethodi aktivnosti potaknite raspravu među učenicima postavljajući pitanje o “gorućim problemima” razrednog odjela. Vodite računa da rasprava mora biti pristojna i da se svako mišljenje mora poštivati, a stavovi argumentirati. Učenici se samostalno, pismeno izražavaju o zadanoj problematici. Iznose svoje mišljenje o rješavanju problema, argumente za svoje odgovore, razmišljaju mogu li oni sudjelovati i kako te kako svojim djelovanjem mogu unaprijediti svoju zajednicu, razred ili školu. Zatim, nasumično odaberite nekoliko učenika da pročitaju svoj rad. Ostali slušaju, zatim komentiraju, daju savjete međusobno uvažavajući svačije mišljenje i ideju.
Podijelite učenike u grupe ovisno o broju učenika u razrednom odjelu. Grupa ima zadatak pripremiti kampanju za izbor predsjednika razreda. Unutar grupe, učenici izabiru jednog učenika za svog predsjedničkog kandidata. Svaka grupa mora izraditi program i pisano ga oblikovati. Program svake skupine gradit će se oko ključnog problema “birača” o kojem se ranije raspravljalo. Učenici moraju voditi računa o željama ciljane publike, o njihovim potrebama i problemima, pronaći način kako riješiti taj problem, koje korake poduzeti u ostvarivanju rješenja. Učenici stvaraju ideju kojom će “kupiti” naklonost publike, a proizvod koji oni žele prodati kao najbolji mogući izbor je upravo njihov kandidat.
Nakon što izrade program za predstavljanje njihovog kandidata, grupa pristupa izradi tzv. reklamnog spota (kratkog filma) kojim će se kandidat prezentirati. Učenici za izradu reklamnog spota mogu koristiti digitalni alat Adobe Spark, ovisno o vještini i iskustvu učenika u izradi filmova. Kao alternativu predložite snimanje pametnim mobitelima/tabletima u obliku jednog kadra. Uputite učenike da prilikom izrade reklamnog spota razmišljaju o sadržaju koji iznose, načinu izražavanja, neverbalnim porukama koje odašilju, prostoru u kojem snimaju u svrhu bolje realizacije svoje ideje. Dogovorite s učenicima prezentaciju tj. gledanje snimljenih spotova na jednom od idućih nastavnih sati. S obzirom da je zadatak izbor predsjednika razreda, provedite demokratski izbor glasovanjem u Tricider digitalnom alatu. Učenici pristupaju alatu pomoću pametnih mobitela ili tableta i daju glas onom kandidatu koji je najbolje osmislio ideju i prezentirao ju. Izborom jednog kandidiata realizirana je ideja. Izabrani predsjednik razreda pristupa ispunjavanju predizbornog obećanja i provodi rješenje ključnog problema kojeg su ispred njega postavili “birači”. Potaknite učenike na razmišljanje o promjenama koje su nastale u Rimu. Usporedite s učenicima demokratski sustav u Rimu i demokraciju koju su učenici uprizorili izborom predsjednika razreda. Potaknite ih na uočavanje sličnosti i razlika, prednosti i nedostataka. Svoje zaključke učenici će izraziti izradom Venovog dijagrama pomoću digitalnog alata Gliffy.
Pisano izražavanje o zadanoj temi za neke učenike možete potkrijepiti predloškom s planom pisanja, npr. u obliku ključnih pitanja (primjerice za učenike s intelektualnim teškoćama), a nekima u obliku plana (primjerice učenicima s teškoćama pažnje i koncentracije, s jezičnim teškoćama). Učenicima s oštećenjima vida i motoričkim teškoćama potrebno je osigurati primjerene uvjete pisanja.
Pri izradi programa za kampanju izbora predsjednika, učenicima s teškoćama potrebno je zadati sasvim određen zadatak ovisno o njihovim mogućnostima. Zadatak se može ostvariti putem predloška sa smjernicama, odnosno planom.
U pripremi reklamnog spota učenik s teškoćom može unutar tima raditi u paru ukoliko je to potrebno (primjerice učenik s oštećenjem vida, motoričkim oštećenjem ili intelektualnom teškoćom).
Prije korištenja alata Adobe Spark, kao i Tricider digitalnog alata, uputno je prije same aktivnosti ispitati znaju li ga učenici koristiti i po potrebi demonstrirati način rada kako bi se izbjegle moguće nejasnoće u pristupanju alatu i njegovoj uporabi.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici istražuju na mrežnim stranicama jedan od izuma koji im je zanimljiv, npr. automobil. Izrađuju povijesni pregled usavršavanja tog izuma pomoću digitalnog alata Canva prateći potrebe korisnika i okolnosti u kojima se razvijao.
Manila (2015). "Da te cijenim kao osobu možda bi i cijenila tvoje mišljenje" (5.3.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.