Predmet
Tehnička kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U koji razred idu moji uređaji?

Naziv predmeta
Tehnička kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • trošilo
  • snaga trošila
  • energetski razred

Okružen električnim uređajima

Za početak aktivnosti, razgovarajte s učenicima o trošilima u njihovom kućanstvu. Proširite razgovor o broju trošila u kući, načinu njihova priključivanja i svakodnevnoj potrošnji električne energije koju upotrebljavaju za pokretanje tih trošila. Kako biste ih podsjetili na naučeno gradivo, uputite učenike na poveznicu e-škole DOS Fizika 8, Modul 1, Jedinica 1.3, Spajanje električnih trošila.

Organizirajte učenike u manje grupe (do četiri učenika). Zadatak grupe je dogovoriti se o najčešće korištenim električnim uređajima u svojim kućanstvima. Učenici se odlučuju za barem onoliko električnih uređaja koliko je članova u grupi.

Nakon što se grupa dogovori oko najkorištenijih električnih uređaja u kući, dobiva zadatak istražiti pojedini uređaj. Potrebno je istražiti električnu snagu trošila, pretvorbu te potrošnju električne energije, opisati namjenu električnih trošila, utjecaj na okoliš i sigurno zbrinjavanje (oporabu).

Svaka grupa izrađuje plakat koristeći se alatom Canva, a svoja istraživanja učenici potkrepljuju fotografijama preuzetima sa servisa besplatnih fotografija Pixabay.

Na zajedničkom zidu u alatu Padlet grupe objavljuju svoje plakate, a učenici drugih grupa međusobno ih pregledavaju. Zajedno s učenicima prokomentirajte izložene plakate, nakon čega oni postavljaju pitanja grupi koja predstavlja svoj plakat.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Kako biste "osvježili" gradivo, prije nastave valja učenicima poslati poveznicu e-škole DOS Fizika 8, Modul 1, Jedinica 1.3, Spajanje električnih trošila te im omogućiti pripremu za nastavu vlastitim tempom. Uputite učenike na opciju Upute koja detaljno objašnjava način korištenja DOS-om, kao i na dostupne prilagodbe na DOS-u poput promjene kontrasta, veličine slova i vrste fonta.
Organizirajte rad u malim grupama kako biste olakšali suradnju i komunikaciju među učenicima. Manje grupe omogućuju veću interakciju i mogućnost prilagodbe tempa rada prema potrebama učenika. Dodijelite jasne uloge svim članovima grupe kako bi svatko sudjelovao u dijelu u kojem se osjeća najuspješnijim. Prilagodite format istraživanja da bude jasan i strukturiran. To može uključivati ​​upotrebu vizualnih pomagala, kao što su tablice ili grafikoni, čime biste organizirali informacije na pregledan način.
Osigurajte predložak s navedenim koracima (električna snaga trošila, pretvorba te potrošnja električne energije) koje učenici moraju zadovoljiti u svom istraživanju. Na taj će način učenici, u svakom trenutku, znati što se od njih očekuje i gdje se nalaze u odnosu na cilj zadatka. Ako je potrebno, smanjite opseg informacija koje trebaju istražiti i opisati. Osigurajte da učenici dobiju upute o tome kako se i kojim tražilicama koristiti i kako pronalaziti odgovarajuću literaturu i izvore. Možete im dati primjere ili popis ključnih informacija koje trebaju pronaći kako biste im olakšali proces. Osigurajte dodatne resurse i pristupačne informacije o električnim uređajima, primjerice, prilagođene članke, videozapise ili audiomaterijale. To će učenicima pomoći u pristupu informacijama na način koji je prikladan njihovim potrebama.
Prilagodite upute za korištenje alata Canva i na vizualan način. Upotrijebite slike ili dijagrame kako biste objasnili proces izrade plakata korak po korak. To će pomoći učenicima da jasnije razumiju postupak. Pružite dodatnu pomoć učenicima pri odabiru fotografija sa servisa Pixabay. Možete im pružiti vodiče ili kategorije kojima se mogu koristiti za pretraživanje fotografija koje su relevantne za njihovo istraživanje. Pomozite im da, jednostavno i pregledno, organiziraju informacije na plakatu. To može uključivati ​​pružanje predložaka ili smjernica o rasporedu sadržaja na plakatu kako bi lakše pratili informacije. Kada pregledavaju plakate drugih grupa, učenike potaknite da postavljaju pitanja koja će im pomoći bolje razumjeti predstavljene informacije. Možete se koristiti vizualnom podrškom poput slika, grafikona ili dijagrama kako bi plakat bio razumljiviji te prilagodite podršku potrebama učenika. To može uključivati ​​pružanje modela ili primjera komentara, podršku u izražavanju ideja ili dodatnu pomoć u izradi pitanja koja će postaviti grupi koja predstavlja plakat.
Ako učenici imaju teškoća pri radu s digitalnim alatom Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se služiti uputama tipa korak po korak ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Okružen električnim uređajima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razmatra postupke zbrinjavanja.
  • Učenik opisuje moguće štetne učinke na prirodni okoliš i mjere njegove zaštite.
  • Učenik objašnjava postupke pravilne uporabe i potrebu održavanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Razvoj poduzetništva
  • Održivi razvoj

Istražujem za sigurnije sutra

S učenicima započnite razgovor o različitim vrstama trošila koja upotrebljavaju u svojim kućanstvima. Usmjerite ga na različite oblike energije koje se mijenjaju pri upotrebi pojedinih električnih uređaja. Kako biste ih podsjetili na naučeno gradivo, uputite učenike na poveznicu e-škole DOS Fizika 7, Modul 4, Jedinica 4.1, Energija.

Podijelite učenike u grupe od najviše četiri osobe unutar kojih će istraživati različite tipove trošila iz kućanstva s obzirom na pretvorbu energije te ih svrstati u tablice. Zajedno s učenicima odredite što je sve potrebno upisati u tablice (primjerice, naziv uređaja, pretvorbu energije, energetski certifikat, potrošnju električne energije, cijenu u prodavaonicama i slično). Svaka grupa priprema tablicu u alatima Word ili Excel.

Izrađene tablice prikažite na zajedničkom zidu alata Padlet. Zajedno komentirajte predstavljene tablice i usporedite rezultate u njima. S učenicima donesite zaključke o učinkovitosti energetskih razreda ovisno o potrošnji električne energije.

Po završetku, spojite sve tablice u razrednoj bilježnici alata OneNote te dopišite zaključke donesene s učenicima. Zajedničku bilježnicu postavite na mrežnu stranicu škole.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Uspostavite videopoziv pomoću digitalnog alata MS Teams. Rabeći mogućnost dijeljenja zaslona, prikažite učenicima gradivo sedmog razreda objavljeno na e-škole DOS Fizika 7, Modul 4, Jedinica 4.1, Energija. Nakon kratkog razgovora s učenicima podijelite ih u manje grupe (tri ili četiri člana) upotrebljavajući OneNote za potrebe istraživačkog rada. Unutar razredne bilježnice na svakoj stranici organizirajte jednu grupu učenika. Učenici rade samostalna istraživanja te surađuju na stranici grupe unutar OneNote. Nakon završetka istraživanja postavljaju izrađene tablice na zajednički zid alata Padlet.

Rezultate istraživanja postavite na mrežnu stranicu škole na kanalu Tehnička kultura.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Kako biste "osvježili" gradivo, prije nastave pošaljite učenicima poveznicu e-škole DOS Fizika 7, Modul 4, Jedinica 4.1, Energija da im omogućite pripremu vlastitim tempom. Uputite učenike na opciju Upute koja detaljno objašnjava način korištenja DOS-om, kao i na dostupne prilagodbe na DOS-u poput promjene kontrasta, veličine slova i vrste fonta.
Prilagodite smjernice za izradu tablica na vizualan način, koristite se jasnim primjerima kako biste pokazali učenicima kako organizirati podatke u tablici.
Pomozite im strukturirati tablicu na jasan i pregledan način. Možete im pružiti predloške tablica s već definiranim zaglavljima i stupcima kako bi im bilo lakše organizirati podatke. Pružite vodstvo i podršku učenicima pri popunjavanju tablica. To može uključivati ​​jasne upute i primjere za svaki stupac tablice, kao što su naziv uređaja, pretvorba energije, energetski certifikat, potrošnja električne energije, cijena u prodavaonicama i slično.
Također, služite se vizualnim primjerima i grafikonima kako biste prikazali rezultate iz tablica. To će pomoći učenicima da lakše razumiju i usporede podatke te donesu zaključke o učinkovitosti energetskih razreda. Prilagodite komunikaciju tijekom analize rezultata. To može uključivati ​​jednostavan i razumljiv jezik, postavljanje pitanja koja će potaknuti učenike na razmišljanje i razgovor. Uključite pomoćnika u nastavi. On može raditi s učenicima u manjim grupama kako bi im pružio individualiziranu podršku pri istraživanju, izradi tablica i analizi rezultata. Pomoćnici u nastavi mogu ponuditi dodatna objašnjenja, primjere i vodstvo kako bi pomogli učenicima da razumiju postupke i organiziraju podatke.
Povećajte veličinu fonta u alatu Word kako bi tekst učenicima bio lakše čitljiv. Možete upotrijebiti veće fontove poput Arial ili Calibri veličine fonta 14 ili više. Pobrinite se da postoji dobar kontrast između teksta i pozadine da biste olakšali čitanje. Upotrijebite tamnu boju teksta na svijetloj pozadini ili svijetlu boju teksta na tamnoj pozadini. Povećajte veličinu teksta na zidu Padlet kako bi bio čitljiviji za učenike. Također, odaberite jasan i čitljiv stil fonta kao što su Arial ili Verdana. Ako je moguće, osigurajte audiosnimke ili glasovne upute uz tekstualne sadržaje na zidu Padlet. To može biti korisno učenicima koji informacije više vole slušati ili imaju oštećenje vida.
Imaju li učenici teškoća pri radu s digitalnim alatima poput alata Word, Excel, Padlet ili OneNote, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama tipa korak po korak ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Provodi li se aktivnost u mrežnom okružju, povećajte fontove i ikone na sučelju alata MS Teams kako bi ih učenici lakše vidjeli. To možete učiniti u postavkama aplikacije. Potaknite učenike da se služe funkcijom chat kako bi postavljali pitanja, komentirali ili izražavali svoje mišljenje. Također, potičite korištenje reakcija (poput emotikona/smiješaka) kako bi se olakšala komunikacija i praćenje rada učenika. Također, pobrinite se da lice govornika bude vidljivo na zaslonu kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao, po potrebi, čitati s usana. Imate li mogućnost, snimite videopoziv kako bi ga učenici mogli ponovno pregledati ili mu kasnije pristupiti ako su propustili neki dio.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istražujem za sigurnije sutra

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava postupke pravilne uporabe i potrebu održavanja.
  • Učenik obrazlaže važnost energetske učinkovitosti.
  • Učenik objašnjava dobrobiti primjene električnih tvorevina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Razvoj poduzetništva
  • Održivi razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Odabirem učinkovito

Podijelite učenike u parove koji imaju zadatak istražiti ekonomičnost i energetsku učinkovitost pojedinog električnog uređaja. Svaki učenički par iz tablice, iz prethodne aktivnosti izabire jedan od električnih uređaja za koji će provesti istraživanje.

Zatim digitalnom alatu Canva par izrađuje brošuru za odabrano električno trošilo. Za svoju brošuru učenici se služe fotografijama sa servisa besplatnih fotografija Pixabay. Na brošurama je potrebno prikazati razne podatke koje ste dogovorili s učenicima (utrošak električne energije i njihov ugljični otisak, informacije o vrstama energetskih razreda i slično).

Izrađenu brošuru svaki par postavlja na zajednički zid alata Padlet te predstavlja svoje istraživanje.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Dogovorite jasnu raspodjelu zadataka između članova para. Na primjer, jedan učenik može biti zadužen za prikupljanje podataka o utrošku električne energije i ugljičnom otisku, dok drugi može istražiti informacije o energetskim razredima. Jasno definirane uloge pomoći će učenicima da budu usredotočeni i učinkoviti u svojem radu.
Pripremite jednostavan vodič koji u koracima objašnjava kako se koristiti alatom Canva za izradu brošure. Vodič treba biti vizualno privlačan i sadržavati korake s jasnim ilustracijama kako bi učenici postupno mogli pratiti upute. Ako je potrebno, prilagodite upute za izradu brošura prema potrebama učenika. To može uključivati upotrebu jednostavnijeg jezika, vizualnih ilustracija i isticanje ključnih koraka ili informacija.
Podržite učenike u prikupljanju relevantnih informacija koje će upotrijebiti u svojim brošurama. Možete im pružiti primjere podataka o utrošku električne energije, ugljičnom otisku i vrstama energetskih razreda kako bi lakše razumjeli i odabrali relevantne informacije za svoje brošure. Pomoćnik u nastavi ili vršnjak može pomoć učenicima tijekom izrade brošura. To može uključivati pomoć u navigaciji alatom Canva, pronalasku i odabiru fotografija s alata Pixabay te organizaciji i formatiranju informacija na brošurama. Učenicima omogućite fleksibilnost u radu na svojim brošurama. Dopustite im da rade vlastitim tempom i prilagodite raspored radionica kako bi imali dovoljno vremena za istraživanje i izradu kvalitetnih brošura. Pružite dodatne vodiče i primjere brošura kako bi učenici imali jasne modele za izradu radova. Ti im materijali mogu pomoći da razumiju što očekivati i pružiti im ideju kako organizirati sadržaj u svojim brošurama.
Imaju li učenici poteškoća pri odabiru fotografija sa servisa Pixabay, pomozite im pri pretrazi i odabiru relevantnih slika. Možete ih usmjeriti na ključne pojmove ili ih potaknuti da se koriste jednostavnim pretragama kako bi pronašli odgovarajuće fotografije. Dopustite im da rabe fleksibilne formate brošura, poput digitalnih ili tiskanih verzija kako bi mogli odabrati onaj koji im najbolje odgovara. Neki učenici mogu imati veću korist od tiskane verzije kojom mogu fizički manipulirati i prilagođavati je.
Provjerite razumiju li učenici gradivo tijekom rada u alatu Padlet. Postavljajte pitanja, dajte upute te organizirajte Padlet da bude pregledan i strukturiran kako biste bili sigurni da su učenici pratili gradivo tijekom izlaganja. Ako učenik ima poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije, ne ustrajte na izlaganju osim ako se dobrovoljno ne javi. Ili, pak, omogućite učeniku da svoju brošuru predstavi na drugi način, primjerice, snimanjem videozapisa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Odabirem učinkovito

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik obrazlaže važnost energetske učinkovitosti.
  • Učenik razmatra utjecaj proizvodnje električne tvorevine na okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Razvoj poduzetništva
  • Održivi razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.