Za uvodni dio aktivnosti pripremite nekoliko fotografija različitih vrsta tla. Projicirajte fotografije učenicima (npr. crnica, crvenica, podzol, permafrost) te ih uputite da odaberu vrste tla koje bi iskoristili za poljoprivredu. Neka argumentiraju odabir te navedu za koje su dijelove svijeta, odnosno Hrvatske ona karakteristična. Nakon uvodnog dijela, usmenim izlaganjem i razgovorom s učenicima definirajte tlo te navedite znanost i geografsku disciplinu koja proučava tlo. Objasnite proces pedogeneze te na školskoj ploči skicirajte slojeve tla i opišite podjelu na horizonte.
U nastavku učenike uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Vrste tla na Zemlji. Zadajte učenicima da pojedinačno pročitaju ulomak te u bilježnicu izdvoje vrste tla i navedu njihova obilježja te opišu nastanak. Nakon završetka rada nasumično prozovite učenike da ostatku razreda objasne podjelu na temelju bilješki iz bilježnice.
Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par mora imati računalo ili tablet. Uputite ih na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Procesi degradacije tla te na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.2, ulomak Vrste tla u svijetu. Zadajte im da u digitalnom alatu Coggle izrade mentalnu mapu na temelju informacija iz bilježnice i novih proučenih sadržaja iz zadanih ulomaka. Mentalnom mapom će prikazati osnovnu podjelu tla, navesti podvrste i odrediti geografsku raspodjelu navedenih vrsta u svijetu i Hrvatskoj. Nakon izrade će uratke pohraniti u vlastitu mapu na platformi za učenje Loomen kako bi se njima mogli koristiti za ponavljanje.
U završnom dijelu aktivnosti parove uputite na rješavanje zadataka za ponavljanje u sklopu e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Provjeri svoje znanje! i e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.2, ulomak Provjeri svoje znanje!.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj aktivnosti i pažnje). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite samostalno čitanje uz pomoć vizualne podrške. Pri samostalnom čitanju e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Vrste tla na Zemlji učenike s teškoćama uputite na opcije rada u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast). Ne ustrajte u tome da učenik s motoričkim teškoćama piše u bilježnicu osim ako sam ne izrazi želju. Vodite računa o tome da će učenicima s teškoćama trebati više vremena za samostalno izvršavanje zadatka. Provjerite je li svaki od učenika uspješno izvršio zadatak. Tijekom podjele učenike u parove vodite računa o obilježjima pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim zanimanjima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Coggle. Pokažite im način rada te pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Zadatke za ponavljanje e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Provjeri svoje znanje! i e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.2, ulomak Provjeri svoje znanje! možete isprintati i jezično i grafički prilagoditi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Uputite učenike na sadržaj u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.1, ulomak Dezertifikacija i deforestacija. Neka izrade audio-vizualnu prezentaciju kojom će objasniti procese dezertifikacije i deforestacije, navesti prostore u svijetu zahvaćene tim procesima i odrediti posljedice. Prezentaciju mogu izraditi u Power Point unutar sustava Office 365, a glas snimiti s pomoću alata Screencast-O-Matic. Prezentaciju će izložiti učenicima u razredu.
Na početku aktivnosti učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Zatim ih uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Uvod. Neka riješe slagalicu u uvodnom dijelu te pročitaju tekstualni sadržaj ulomka. U bilježnici će navesti objašnjenja pojmova bioraznolikost i biogeografija. U razgovoru s učenicima obrazložite interdisciplinarnost Geografije na primjeru povezanosti s predmetom Biologija. U nastavku usmjerite učenike na proučavanje tematske karte u zadanom ulomku. U bilježnici će napisati odgovore na zadana pitanja za analizu tematske karte. Nasumično prozovite nekoliko učenika koji će pročitati odgovore ostatku razreda.
U nastavku aktivnosti učenike podijelite u 4 skupine. Svaka skupina mora imati računalo ili tablet. Za svaku skupinu pripremite upute. Skupine uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Uvod. Svaka skupina će pročitati zadani sadržaj te izraditi prezentaciju PowerPoint u sustavu Office 365. Prva će skupina navesti uzroke i posljedice smanjenja bioraznolikosti u svijetu, druga će skupina navesti uzroke i posljedice smanjenja bioraznolikosti u Hrvatskoj, treća će skupina objasniti što su endemi te navesti primjere u Hrvatskoj i svijetu, a četvrta će skupina istaknuti važnost očuvanja bioraznolikosti. Osim tekstualnog sadržaja prezentacija mora sadržavati i slikovne priloge koje učenici mogu pronaći na mrežnoj stranici Pixabay ili Flickr. Uputom definirajte najveći i najmanji broj kliznica na prezentaciji, kao i broj grafičkih priloga te količinu teksta. Također, navedite primjer pravilnog citiranja izvora.
Nakon izrade svaka će skupina ostalim učenicima u razredu prezentirati uradak te podijeliti prezentaciju služeći se društvenom mrežom Yammer ili Teams. Nastavnik će radove sintetizirati u jedan zajednički dokument kako bi se učenici mogli objedinjenom prezentacijom koristiti za ponavljanje nastavnih sadržaja. U završnom dijelu aktivnosti učenike uputite na rješavanje zadataka za ponavljanje na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Provjeri svoje znanje!.
Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim zanimanjima. Pri čitanju e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Uvod učenike s teškoćama uputite na opcije rada u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast). Tijekom rada u parovima češće dolazite do para u kojem je učenik s teškoćama. S obzirom na niz novih pojmova češće provjeravajte razumijevanje nepoznatih pojmova. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim zanimanjima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba napraviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Tijekom izrade prezentacije u PowerPoint sustava Office 365 provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak te koliko su vješti u izradi prezentacije. Po potrebi pripremite model prezentacije po kojem učenici s teškoćama mogu raditi.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti mrežnim stranicama Pixabay ili Flickr. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Vodite računa o tome da je sintetizirani zajednički dokument jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Usmjerite učenike s teškoćama na zadatke za ponavljanje e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Provjeri svoje znanje!. Prije samog rješavanja pročitajte zadatke i objasnite eventualne nedoumice.
Provjerite znaju li učenici s teškoćama podijeliti prezentacije na društvenim mrežama Yammer ili Teams. Po potrebi pripremite upute i demonstrirajte rad na navedenim društvenim mrežama.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim teškoćama i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Uputite učenike na sadržaj u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Smanjenje bioraznolikosti. Zadajte im da odaberu jedan od ponuđenih uzroka smanjenja bioraznolikosti u tablici unutar navedene poveznice te izrade strip u alatu za izradu digitalnog sadržaja Pixton, kojim će prikazati uzročno-posljedične veze odabranog procesa i njegova utjecaja na bioraznolikost. Radove će učenici podijeliti u platformi za učenje Loomen kako bi bili dostupni drugim učenicima za ponavljanje.
U uvodnom dijelu aktivnosti učenicima postavite pitanja za ponavljanje: Kako definiramo tlo i koje su vrste tla? Koji procesi mijenjaju tlo? Što je bioraznolikost i koji čimbenici utječu na bioraznolikost? Nakon što razgovorom s učenicima provjerite njihovo poznavanje osnovnih pojmova i procesa, učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Parove uputite na proučavanje sadržaja na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Smanjenje bioraznolikosti. Neka pročitaju sadržaje vezane uz uzroke i posljedice smanjenja bioraznolikosti. U svakom će paru jedan učenik promatrati gospodarske djelatnosti koje narušavaju bioraznolikost (npr. deforestacija, izlov ribe, eksploatacija morskog dna, industrija i slično) iz perspektive ljudi koji se bave tim djelatnostima, dok će drugi učenik promatrati navedene procese kroz prizmu narušavanja okoliša i bioraznolikosti. Potaknite kraću raspravu među parovima kako bi argumente zapisali u bilježnicu. Nakon toga uputite svaki par da svoje argumente navede u alatu za komunikaciju i kolaboraciju Padlet. Nakon što svi parovi prilože odgovore, potaknite raspravu na razini razreda te formirajte dvije skupine koje će napraviti sintezu svih argumenata i iskoristiti je za diskusiju.
Tijekom razgovora učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, mogu imati dobru čujnost s pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali ponekad će unatoč tomu teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori.
Tijekom podjele učenike u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim zanimanjima. Češće obilazite par u kojem je učenik s teškoćama. Tijekom rada u DOS-u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Smanjenje bioraznolikosti učenika s teškoćama uputite u opcije inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast pozadine. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte u tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Za učenike s teškoćama pripremite kratak sažetak rasprave (pitanja i odgovore). Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Padlet. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.
Učenike uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.3, ulomak Jeste li znali?. Zadajte im da u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva izrade poster kojim će skrenuti pažnju učenicima u školi na obilježavanje Svjetskog dana šuma i koji će se objaviti na mrežnim stranicama škole.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.