Predmet
Biologija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Deoksiribonukleinska kiselina

Naziv predmeta
Biologija 4

Razred
4. razred gimnazije

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • DNA
  • replikacija DNA
  • semikonzervativna replikacija DNA
  • model molekule DNA
  • gen
  • genom
  • kromosom

Kamen temeljac je važan

Pripremite zajednički dokument na servisu Google disk. Metodom oluje ideja, tijekom pet minuta, neka učenici napišu sve što znaju o molekuli DNA, odnosno sve što se o njoj mogu prisjetiti. Pročitajte neke primjere te raspravite s učenicima o napisanim pojmovima. Uputite ih zatim na čitanje poglavlja Molekula DNA temelj je nasljeđivanja u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1.1. Povedite razgovor o pročitanome potičući učenike da rasprave o tome koja je osnovna jedinica nasljedne biološke informacije, je li DNA isto što i gen, gdje je u eukariotskoj stanici smještena molekula DNA i zašto se pakira u kromosome, imaju li sve stanice u jednom višestaničnom organizmu iste gene. Također, upitajte ih i koja je razlika između genoma stanice i genoma nekog organizma, zašto svi ljudi nemaju isti fizički izgled i gdje je zapisana uputa kako će biti izgrađen probavni sustav ovce. U završnom dijelu, nakon rasprave, neka učenici u parovima u digitalnom alatu Coggle izrade umnu mapu s temom Ustroj nasljedne tvari.

Na kraju porazgovarajte o ljepoti različitosti živoga svijeta i potaknite učenike da zaključe da za to možemo zahvaliti nasljednoj tvari živih bića.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike i time ih je teško predvidjeti u prilagodbama (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju).

Vremenski okvir za dovršavanje zadatka (pet minuta) može biti ograničavajući za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, zbog čega im je važno unaprijed najaviti da ponove obilježja molekule DNA. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, kao i učenicima s oštećenjem vida skrenite pozornost na mogućnost otvaranja pojedinih slika na prikazu Molekula DNA temelj je nasljeđivanja u e-Škole DOS Biologija 4, Modul, Jedinica 1.1. Uvećan vizualni prikaz DNA molekule može poslužiti većini učenika s teškoćama. Učenike s teškoćama udružite u parove zajedno s učenikom koji djeluje motivirajuće i podržavajuće.

Dodatne informacije o prilagodbi postupaka možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na pretraživanje dostupne literature te mrežnih izvora o mitohondrijskoj DNA te njezinoj ulozi u nasljeđivanju svojstava. Svoja saznanja neka prezentiraju u obliku plakata ili infografike koji će izraditi pomoću alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kamen temeljac je važan

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik povezuje građu kromosoma s nukleinskom kiselinom.
  • Učenik razlikuje gen, genom i kromosom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Modelirajmo zajedno

Pripremite plastelin različitih boja, čačkalice, raznobojne plastične kuglice, deblju žicu. Taj materijal učenici mogu iskoristiti za izradu modela molekule DNA. Podijelite učenike u skupine. Svaka skupina neka ima podjednak broj učenika, najmanje četiri. Uputite učenike da pogledaju videozapis o strukturi molekule DNA u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1.1. Pomoću podataka iz videozapisa svaka će skupina izraditi svoj model DNA od materijala koji ste prethodno pripremili. Svaki učenik u skupini neka izradi tri do četiri različita nukleotida koje će zajedno spojiti u model molekule DNA. Dijelovi molekule DNA moraju biti označeni i imenovani. Dok učenici izrađuju modele DNA, izradite obrasce za vrednovanje radova koje ćete podijeliti učenicima. Nakon završetka, u razredu napravite izložbu modela molekula DNA. Zatim neka učenici vrednuju modele drugih skupina prema pripremljenom obrascu za vrednovanje. U završnom dijelu potaknite učenike da povežu razlike u redoslijedu dušičnih baza molekule DNA s razlikama u obilježjima ljudi odnosno pripadnika iste vrste u živom svijetu.

Postupci potpore

Učenicima s disleksijom i jezičnim teškoćama skrenite pozornost na složenost naziva kiseline koja je predmet scenarija. Pri podjeli učenika u skupine uvijek vodite računa o ravnomjernoj raspodijeljenosti učenika s teškoćama po skupinama. Uoči provedbe aktivnosti, učenicima s teškoćama pošaljite poveznicu na videozapis o strukturi molekule DNA kako bi ga mogli pogledati uoči nastave, što je osobito važno za učenike s oštećenjem vida kojima valja osigurati i taktilno istraživanje materijala od kojeg će se izrađivati molekula DNA. U zadatku izrade modela DNA učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava definirajte ulogu u zadatku, osobito ako nije u mogućnosti sudjelovati u samoj izradi (primjerice, može imenovati dijelove molekule DNA). Jednako vrijedi i za ostale učenike s teškoćama, uputa koja se odnosi na njihovu ulogu u skupini treba biti jasna. Neovisno o krajnjem rezultatu, pohvalite sudjelovanje i trud svih učenika s teškoćama. Vodite računa o konceptu vrednovanja koje će drugi učenici učiniti za rad učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu na dostupnim mrežnim stranicama i materijalima istražiti više o sekvenciranju ljudskoga genoma i preduvjetima koji su morali biti zadovoljeni u tehnološkom smislu da bi se genom uopće mogao sekvencirati. Neka izrade infografiku u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Modelirajmo zajedno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik povezuje građu nukleinskih kiselina s njihovim ulogama.
  • Učenik objašnjava da su nukleinske kiseline temelj srodnosti i raznolikosti živoga svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pazi, snima se!

Tjedan dana ili više prije nastavnog sata podijelite učenike u grupe. Neka se svaka grupa sastoji od pet učenika. Unutar grupe učenicima dodijelite uloge, primjerice ulogu glasnogovornika, menadžera vremena, režisera, kamermana, scenografa. Uputite učenike da pretraživanjem dostupne literature i mrežnih izvora samostalno istraže način i važnost replikacije molekule DNA. Svoja saznanja o replikaciji molekule DNA i važnosti replikacije za živi svijet učenici će prikazati kratkim videozapisom koji mogu samostalno izraditi u nekim od digitalnih alata, primjerice u alatu Kizoa. Pripremite učenicima jasne upute što se tiče trajanja i oblikovanja videouratka. Na nastavnom satu organizirajte filmski dan, kada će se prikazati videozapisi o replikaciji molekule DNA. Nakon završetka svih projekcija učenici anonimno vrednuju sve videozapise pomoću digitalnog alata Mentimeter. Uz prethodnu suglasnost učenika i roditelja, najbolje videouratke objavite na mrežnoj stranici škole.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Nakon što ste učenicima unaprijed zadali i objasnili zadatke u osnovnoj aktivnosti, najavite im da će njihovi radovi biti prikazani u Virtualnom kinu. Neka svoje radove predaju dan prije nego što ćete organizirati virtualnu projekciju, a možete je organizirati pomoću platforme Google Classroom. Nakon odgledanih videozapisa, podijelite na zaslonu anonimnu anketu izrađenu u alatu Mentimeter i pozovite učenike da daju svoj glas. Rezultati će biti vidljivi odmah pa najbolje uratke i njihove autore možete pohvaliti na kraju sastanka.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama dodijelite uloge unutar grupe temeljem njihovih individualnih obilježja i specifičnih interesa. Primjerice, učenik s poremećajem iz autističnoga spektra kojega zanima svijet snimanja može biti kamerman i na taj način pokazati jake strane koje inače možda nema priliku pokazati (radi se o primjeru uloge). Prilikom definiranja uloga učenika s teškoćama uzmite u obzir prednosti i ograničenja pojedinog učenika s teškoćama u odnosu na zahtjevnost zadatka koji podrazumijeva izradu videosadržaja. Upute koje namijenite učenicima s teškoćama moraju biti jasne i konkretne (po mogućnosti, u pisanome obliku). Svim učenicima s teškoćama osigurajte sažete materijale o replikaciji molekule DNA ili poveznicu na kojoj se nalaze ključne informacije. Skupini u kojoj se nalazi učenik s teškoćama također osigurajte podršku tijekom pripreme zadatka tako da vam se učenici mogu obratiti prema potrebi. Rad učenika s teškoćama svakako pohvalite i ohrabrite ih za daljnji rad.

Odlučite li se za virtualnu projekciju, vodite računa o podršci koja je potrebna učenicima s teškoćama. Ako se među njima nalazi učenik s oštećenjem sluha, koji može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili umjetne pužnice (kohlearnog implantata), ali će unatoč tome teže razumjeti govornika, valja izbjegavati istovremeno govorenje i pokazivanje. S obzirom na to da će se radovi predavati dan prije, učenici s teškoćama imat će priliku pogledati uratke drugih učenika i prije same projekcije.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite da istraže koji su znanstvenici i na koji način eksperimentalno dokazali semikonzervativnu replikaciju molekule DNA. Svoja saznanja neka prezentiraju ostalim učenicima pomoću digitalnog alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pazi, snima se!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava mehanizam i ulogu replikacije DNA u staničnome ciklusu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.