Pripremite zajednički dokument na servisu Google disk. Metodom oluje ideja, tijekom pet minuta, neka učenici napišu sve što znaju o molekuli DNA, odnosno sve što se o njoj mogu prisjetiti. Pročitajte neke primjere te raspravite s učenicima o napisanim pojmovima. Uputite ih zatim na čitanje poglavlja Molekula DNA temelj je nasljeđivanja u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1.1. Povedite razgovor o pročitanome potičući učenike da rasprave o tome koja je osnovna jedinica nasljedne biološke informacije, je li DNA isto što i gen, gdje je u eukariotskoj stanici smještena molekula DNA i zašto se pakira u kromosome, imaju li sve stanice u jednom višestaničnom organizmu iste gene. Također, upitajte ih i koja je razlika između genoma stanice i genoma nekog organizma, zašto svi ljudi nemaju isti fizički izgled i gdje je zapisana uputa kako će biti izgrađen probavni sustav ovce. U završnom dijelu, nakon rasprave, neka učenici u parovima u digitalnom alatu Coggle izrade umnu mapu s temom Ustroj nasljedne tvari.
Na kraju porazgovarajte o ljepoti različitosti živoga svijeta i potaknite učenike da zaključe da za to možemo zahvaliti nasljednoj tvari živih bića.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike i time ih je teško predvidjeti u prilagodbama (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju).
Vremenski okvir za dovršavanje zadatka (pet minuta) može biti ograničavajući za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, zbog čega im je važno unaprijed najaviti da ponove obilježja molekule DNA. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, kao i učenicima s oštećenjem vida skrenite pozornost na mogućnost otvaranja pojedinih slika na prikazu Molekula DNA temelj je nasljeđivanja u e-Škole DOS Biologija 4, Modul, Jedinica 1.1. Uvećan vizualni prikaz DNA molekule može poslužiti većini učenika s teškoćama. Učenike s teškoćama udružite u parove zajedno s učenikom koji djeluje motivirajuće i podržavajuće.
Dodatne informacije o prilagodbi postupaka možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike na pretraživanje dostupne literature te mrežnih izvora o mitohondrijskoj DNA te njezinoj ulozi u nasljeđivanju svojstava. Svoja saznanja neka prezentiraju u obliku plakata ili infografike koji će izraditi pomoću alata Canva.
Pripremite plastelin različitih boja, čačkalice, raznobojne plastične kuglice, deblju žicu. Taj materijal učenici mogu iskoristiti za izradu modela molekule DNA. Podijelite učenike u skupine. Svaka skupina neka ima podjednak broj učenika, najmanje četiri. Uputite učenike da pogledaju videozapis o strukturi molekule DNA u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1.1. Pomoću podataka iz videozapisa svaka će skupina izraditi svoj model DNA od materijala koji ste prethodno pripremili. Svaki učenik u skupini neka izradi tri do četiri različita nukleotida koje će zajedno spojiti u model molekule DNA. Dijelovi molekule DNA moraju biti označeni i imenovani. Dok učenici izrađuju modele DNA, izradite obrasce za vrednovanje radova koje ćete podijeliti učenicima. Nakon završetka, u razredu napravite izložbu modela molekula DNA. Zatim neka učenici vrednuju modele drugih skupina prema pripremljenom obrascu za vrednovanje. U završnom dijelu potaknite učenike da povežu razlike u redoslijedu dušičnih baza molekule DNA s razlikama u obilježjima ljudi odnosno pripadnika iste vrste u živom svijetu.
Učenicima s disleksijom i jezičnim teškoćama skrenite pozornost na složenost naziva kiseline koja je predmet scenarija. Pri podjeli učenika u skupine uvijek vodite računa o ravnomjernoj raspodijeljenosti učenika s teškoćama po skupinama. Uoči provedbe aktivnosti, učenicima s teškoćama pošaljite poveznicu na videozapis o strukturi molekule DNA kako bi ga mogli pogledati uoči nastave, što je osobito važno za učenike s oštećenjem vida kojima valja osigurati i taktilno istraživanje materijala od kojeg će se izrađivati molekula DNA. U zadatku izrade modela DNA učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava definirajte ulogu u zadatku, osobito ako nije u mogućnosti sudjelovati u samoj izradi (primjerice, može imenovati dijelove molekule DNA). Jednako vrijedi i za ostale učenike s teškoćama, uputa koja se odnosi na njihovu ulogu u skupini treba biti jasna. Neovisno o krajnjem rezultatu, pohvalite sudjelovanje i trud svih učenika s teškoćama. Vodite računa o konceptu vrednovanja koje će drugi učenici učiniti za rad učenika s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu na dostupnim mrežnim stranicama i materijalima istražiti više o sekvenciranju ljudskoga genoma i preduvjetima koji su morali biti zadovoljeni u tehnološkom smislu da bi se genom uopće mogao sekvencirati. Neka izrade infografiku u alatu Canva.
Tjedan dana ili više prije nastavnog sata podijelite učenike u grupe. Neka se svaka grupa sastoji od pet učenika. Unutar grupe učenicima dodijelite uloge, primjerice ulogu glasnogovornika, menadžera vremena, režisera, kamermana, scenografa. Uputite učenike da pretraživanjem dostupne literature i mrežnih izvora samostalno istraže način i važnost replikacije molekule DNA. Svoja saznanja o replikaciji molekule DNA i važnosti replikacije za živi svijet učenici će prikazati kratkim videozapisom koji mogu samostalno izraditi u nekim od digitalnih alata, primjerice u alatu Kizoa. Pripremite učenicima jasne upute što se tiče trajanja i oblikovanja videouratka. Na nastavnom satu organizirajte filmski dan, kada će se prikazati videozapisi o replikaciji molekule DNA. Nakon završetka svih projekcija učenici anonimno vrednuju sve videozapise pomoću digitalnog alata Mentimeter. Uz prethodnu suglasnost učenika i roditelja, najbolje videouratke objavite na mrežnoj stranici škole.
Nakon što ste učenicima unaprijed zadali i objasnili zadatke u osnovnoj aktivnosti, najavite im da će njihovi radovi biti prikazani u Virtualnom kinu. Neka svoje radove predaju dan prije nego što ćete organizirati virtualnu projekciju, a možete je organizirati pomoću platforme Google Classroom. Nakon odgledanih videozapisa, podijelite na zaslonu anonimnu anketu izrađenu u alatu Mentimeter i pozovite učenike da daju svoj glas. Rezultati će biti vidljivi odmah pa najbolje uratke i njihove autore možete pohvaliti na kraju sastanka.
Učenicima s teškoćama dodijelite uloge unutar grupe temeljem njihovih individualnih obilježja i specifičnih interesa. Primjerice, učenik s poremećajem iz autističnoga spektra kojega zanima svijet snimanja može biti kamerman i na taj način pokazati jake strane koje inače možda nema priliku pokazati (radi se o primjeru uloge). Prilikom definiranja uloga učenika s teškoćama uzmite u obzir prednosti i ograničenja pojedinog učenika s teškoćama u odnosu na zahtjevnost zadatka koji podrazumijeva izradu videosadržaja. Upute koje namijenite učenicima s teškoćama moraju biti jasne i konkretne (po mogućnosti, u pisanome obliku). Svim učenicima s teškoćama osigurajte sažete materijale o replikaciji molekule DNA ili poveznicu na kojoj se nalaze ključne informacije. Skupini u kojoj se nalazi učenik s teškoćama također osigurajte podršku tijekom pripreme zadatka tako da vam se učenici mogu obratiti prema potrebi. Rad učenika s teškoćama svakako pohvalite i ohrabrite ih za daljnji rad.
Odlučite li se za virtualnu projekciju, vodite računa o podršci koja je potrebna učenicima s teškoćama. Ako se među njima nalazi učenik s oštećenjem sluha, koji može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili umjetne pužnice (kohlearnog implantata), ali će unatoč tome teže razumjeti govornika, valja izbjegavati istovremeno govorenje i pokazivanje. S obzirom na to da će se radovi predavati dan prije, učenici s teškoćama imat će priliku pogledati uratke drugih učenika i prije same projekcije.
Učenike koji žele znati više uputite da istraže koji su znanstvenici i na koji način eksperimentalno dokazali semikonzervativnu replikaciju molekule DNA. Svoja saznanja neka prezentiraju ostalim učenicima pomoću digitalnog alata Canva.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.