Nastavnik potiče učenike da u digitalnom okružju, na relevantnim mrežnim stranicama pronađu podatke o životu i djelu Plinija Mlađeg (rad u paru). Osim relevantnih mrežnih stranica nastavnik daje učenicima rečenice na latinskom jeziku na temelju kojih trebaju izvući podatke o Plinijevu životu i napisati Plinijev životopis na hrvatskom jeziku (200 – 400 riječi). Rečenice na latinskom jeziku o životu Plinija Mlađeg nastavnik osmišljava sam ili se koristi sljedećim rečenicama:
Rečenice su postavljene u bilježnici One Note, a učenici se za njihovo razumijevanje mogu koristiti rječnikom. Učenici životopis stavljaju u zajedničku bilježnicu One Note, a nakon toga zajedno čitaju navedene članke, dok nastavnik provjerava točnost informacija, opsežnost, pismenost te prema navedenim kriterijima bira i ocjenjuje najbolje napisani članak.
Nastavnik upućuje učenike na to da je Plinije Mlađi pisao o rimskoj kući pa ih u digitalnom okružju usmjerava na poveznicu 3D model rimske kuće, na kojoj mogu pregledati prostorije s njihovim latinskim nazivima i opisima. Nakon što se upoznaju s dijelovima rimske kuće, učenici trebaju nazive zapisati u bilježnicu te njihova značenja na hrvatskom jeziku, za što im može poslužiti digitalni rječnik Glosbe.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće. Uputite učenike na točno određene izvore za istraživanje.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Pružite učenicima jasne i koncizne upute o tome što se od njih očekuje u sastavku. Ponudite učenicima korake koje mogu pratiti kako bi imali strukturu i smjer pri pisanju. Upotrijebite grafičke organizatore kao alat za vizualizaciju i organizaciju ideja prije nego što počnu pisati sastavak. Ponudite učenicima predloške i okvire za pisanje sastavka. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite usmeno izražavanje njihovih ideja, razgovor o temi ili snimanje.
Osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama kako bi dovršili svoje sastavke ili smanjite broj zadanih riječi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Ponudite alternativni, grafički prilagođen rječnik ako je to učenicima potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Nastavnik upućuje učenike da na temelju 3D modela rimske kuće osmisle virtualnu turu po rimskoj kući u kojoj će oni biti glavni vodiči te će ostale učenike provesti kroz nju. Za taj je zadatak potrebna kreativnost, maštovitost i istraživanje dijelova rimske kuće. Učenici, uz 3D model rimske kuće, mogu svoju turu dodatno prezentirati u alatu MS PowerPoint.
Najavite učenicima da unaprijed izrade tlocrt svoje kuće/stana. Najavite im i rad u grupama. Učenici tlocrt izrađuju u alatu Autodesk homestyler. Po uzoru na 3D model rimske kuće i natuknice o dijelovima rimske kuće koje su zapisali, trebaju označiti dijelove svojih domova na svome tlocrtu na hrvatskom jeziku. Osim navedenog, svaka grupa treba svoje tlocrte staviti u prezentaciju izrađenu u alatu PowerPoint te osmisliti nekoliko rečenica na latinskom jeziku koje će opisivati svakodnevne radnje koje oni i njihova obitelj obavljaju u svome domu. Također, mogu uspoređivati prostorije s prostorijama u rimskoj kući i uspoređivati kako bi se one razlikovale u upotrebi od današnjih. Pritom navedene rečenice trebaju sadržavati neko od demokratskih načela ili načela rodne ravnopravnosti. Nastavnik im za taj zadatak može ponuditi unaprijed sastavljen popis riječi kojima će se učenici koristiti ili već osmišljene rečenice koje oni trebaju nadopuniti s određenim radnjama (ili prostorijama) u svome domu. Nastavnik treba imati na umu da navede učenike da razmišljaju demokratski i rodno ravnopravno.
Primjeri:
Nastavnik zatim u alatu One Note postavlja tekst Plinija Mlađeg u kojem se govori o rimskoj kući. Nastavnik se može služiti sljedećim tekstom: C. Plini Caecili Secundi Minoris Epistulae II. 17.6–8. Nastavnik komentira ili prilagođava tekst ako nisu obradili određeni gramatički oblik.
Nastavnik upućuje učenike da pročitaju tekst na latinskom jeziku i uoče već poznate dijelove kuće. Upućuje ih na analizu i prijevod teksta u paru. Učenici pomoću rječnika trebaju prevesti tekst kako bi odgovorili na popratna pitanja o njemu koja je unaprijed osmislio nastavnik. Nastavnik će pitanja postaviti služeći se interaktivnom igrom Kahoot. S obzirom na to da nastavnik neće provjeravati ispravnost prevedenog teksta na klasičan način, treba postaviti pitanja tako da točno može odgovoriti samo onaj učenik (u grupi) koji je ispravno razumio i preveo tekst.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Složene zadatke podijelite na manje korake.
Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme ili fleksibilnost u rasporedu kako biste im omogućili da rade svojim tempom. Osigurajte pojedinačnu podršku i prilagođene strategije kako bi im se omogućilo uspješno izvršavanje zadataka. Pružite redovitu povratnu informaciju o napretku učenika kako bi znali što rade dobro i na kojim područjima trebaju dodatnu podršku. Tekst na kojem će učenici raditi grafički prilagodite: povećajte font (14 pt i veći) i prored među rečenicama, upotrijebite fontove Arial, Verdana, Comic Sans te poravnanje slijeva. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Odvojite naputke i pitanja od tijela teksta. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkom obliku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Nastavnik učenike upućuje na gradnju rimske kuće od kartona. Nastavnik najavljuje rad u paru. Učenici trebaju pripremiti sav pribor koji im je potreban za gradnju kuće. Unutrašnjost i vanjštinu kuće uređuju s pomoću kolažnog papira kojim izrađuju cigle, mozaike, freske i slično. Potrebno je da usvojene dijelove i prostorije kuće imenuju i zalijepe na pravilna mjesta te da znaju funkciju određene prostorije.
Nastavnik upućuje učenike na digitalni alat Puzzel.org, u kojem je unaprijed izradio osmosmjerku kojom će učenici ponoviti dijelove rimske kuće. Kada pronađu određenu riječ na latinskom jeziku, upisat će ju na tlocrt koji je nastavnik postavio u alatu One Note.
Prijedlog završnog tlocrta u alatu One note:
Nastavnik učenike dijeli u tri grupe te se prema demokratskim načelima i rodnoj ravnopravnosti bira predstavnik svake grupe učenika. Grupe trebaju pročitati (razumjeti, analizirati i prevesti) tekst C. Plini Caecili Secundi Minoris Epistulae II.17. 10-12. koji im je nastavnik postavio u alat One Note. Nastavnik prilagođuje ili komentira dijelove teksta koji sadržavaju gramatičke oblike koji se do sada nisu učili. Svrha je razumijevanja navedenog teksta to što će učenici trebati osmisliti poster u alatu Canva na kojem će detaljno i slikovito prikazati kako Plinije opisuje svoju vilu. Dakle, treba napraviti tlocrt koji će sadržavati opise na hrvatskom jeziku. Također, postere će predstavnici grupa izlagati pred ostalim učenicima u razredu, a osim na točnosti informacija, sadržajnosti i slikovitosti postera, kriteriji za ocjenjivanje temeljit će se i na načinu prezentiranja Plinijeva teksta pomoću postera.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Unaprijed planirajte i strukturirajte grupne aktivnosti. Definirajte ciljeve i očekivanja te razmislite o načinima na koje učenik s teškoćama može doprinijeti grupi. Osigurajte da su zadatci jasni i prilagođeni sposobnostima učenika. Potičite inkluzivno i podržavajuće ozračje u grupi. Podignite svijest o važnosti uvažavanja različitosti među članovima grupe. Potaknite suradnju i međusobnu podršku te potičite sve učenike da sudjeluju i izraze svoje mišljenje. Osigurajte da učenik s teškoćama ima priliku preuzeti odgovornost za zadatke koji su primjereni njegovim sposobnostima i interesima.
Pratite napredak učenika i redovito pružajte povratne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Nastavnik učenike upućuje da u digitalnom okružju istraže neke od impozantnih arhitektonskih, književnih ili umjetničkih djela sve do današnjeg vremena koji su imali veze s kućama te o navedenoj temi napišu osvrt o izabranom djelu. Nastavnik može usmjeriti učenike tako da im postavi primjer iz naše domovine (npr. kuća u Preradovićevoj ulici 11 u Zagrebu koja je zanimljiva jer nema prozora pa se može pisati o tome po čemu je zanimljiva i impozantna, uklapa li se ili se ne uklapa u staru jezgru grada i slično).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.